Gå til innhold
  • Bli medlem

Fellelås Fischer E99


s-berg

Anbefalte innlegg

I februar 2015 kjøpte jeg meg nye fjellski, Fischer E99 fra Oslo Sportslager.

Disse skiene har vært brukt på diverse fjellturer både med og uten pulk de siste årene.

I forbindelse med nyttårsturen oppdaget jeg at en liten plastdings som skal feste kortfella i fremkant var forsvunnet. Det virker som at fellelåset var dårlig limt eller med mangelfull mengde av lim, da f.eks trekjernen kunne ses. Jeg ble overrasket over at trekjernen var helt ubeskyttet slik at det var potensiale for at trekjernen skulle trekke vann.


Dog klarte jeg på denne turen å benytte fella videre pga relativt nypåført fellelim.

Jeg gikk i forrige uke til Oslo Sportslager å klaget og ønsket å få tilsendt/kjøpt fellelåset, slik at jeg selv kunne reparere skia. Etterhvert fikk jeg dette svaret:

Quote

 

Finor ser ikke dette som noen fabrikasjonsfeil da det skjer etter 2 år og samtidig med at det ikke har vært noe problemer med denne fellelåsløsningen. Det må være en hendelse (kakk/ slag e.l) som må ha forårsaket dette. De har ingen reservedeler/plastdel på lager, men uansett har de ved en hendelse prøvde å fikse/reparere med nye plastdel, men med dårlig resultat.

Det vi i samråd med Fischer kan tilby er 50 % på (veil. pris) ett nytt par. 

 

Jeg må si at jeg er særdeles skuffet over dette svaret, da skiene at det ikke er noe annet problemer med skiene. Jeg synes det er galskap å bruke kr 1400 (50% av 2800) på å kjøpe nye ski som kunne vært reparert med en plastdings som sikkert koster under 10kr å produsere. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt, jeg hadde "tilsvarende" problem med Åsnes på et par Ingstad og fikk samme svaret mhhp "feil bruk", slik at det ikke var noen form for "garanti" som dekket foringen. Så der er de like.

Der jeg kjøpte de tilbød seg å reparere skiene gratis, men de rotet bort reserveforingen.. Til slutt fikk jeg nye ski i stedet fordi det tok så lang tid. Jeg fikk beholde de gamle, og ved å sende mail til Åsnes fikk jeg ny foring i posten. Så regnestykket ble ikke så aller værst totalt sett..

Jeg ville gjort et forsøk på å spørre Fisher direkte om de har reservedeler eller evt kan skaffe en foring om du ikke har gjort det alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bar dårlige greier. Er det mulig å mekke til noe greier selv ville jeg gjort det, hvis du ikke får tak i reservedel.

@Omnilite, var det tilfeldigvis Sport1 Outdoor som rotet vekk fóringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Den lille plastbiten med Åsneslogo oppå kortfellfestet på ene skien min var pluttselig borte forrige tur. Burde jeg gjøre noe med det?

Det tror jeg bare er pynt. Mangler på alle skiene mine 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var dårlig service.

Tipper den delen bare er limt på. Da er det vel bare spm om tid før den faller av ? 

Begrunnelsen fremstår også som noe underlig/diffus ( gitt at området rundt er relativt uskadet). Er det slik at man ikke kan dulte borti ting / miste skiene i baken, uten at ting faller av ? Det er tross alt ski vi snakker om. 

Kanskje du kan legge ut et bilde ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

 

@Omnilite, var det tilfeldigvis Sport1 Outdoor som rotet vekk fóringen?

Nei, det var Fjellsport, det var samtidig som de flyttet lokaler og på sommeren. Sånn sett betydde ikke forsinkelsen noe for meg. Jeg hadde ski på plass til sesongstart igjen. Når jeg purret gikk det lynfort å få løst saken.

Det gikket skall av den plastdelen som gikk gjennom skien, slik at kjernen viste. Den er bare limt fast så relativt enkel å bytte. Den må monteres rett vei og er litt tykkere enn skien, så det ekstra som kommer på oversiden må files bort.

Jeg fikk 4 foringer av Åsnes så jeg har 3 ekstra liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, s-berg skrev:

I februar 2015 kjøpte jeg meg nye fjellski, Fischer E99 fra Oslo Sportslager.

Disse skiene har vært brukt på diverse fjellturer både med og uten pulk de siste årene.

I forbindelse med nyttårsturen oppdaget jeg at en liten plastdings som skal feste kortfella i fremkant var forsvunnet. Det virker som at fellelåset var dårlig limt eller med mangelfull mengde av lim, da f.eks trekjernen kunne ses. Jeg ble overrasket over at trekjernen var helt ubeskyttet slik at det var potensiale for at trekjernen skulle trekke vann.


Dog klarte jeg på denne turen å benytte fella videre pga relativt nypåført fellelim.

Jeg gikk i forrige uke til Oslo Sportslager å klaget og ønsket å få tilsendt/kjøpt fellelåset, slik at jeg selv kunne reparere skia. Etterhvert fikk jeg dette svaret:

Jeg må si at jeg er særdeles skuffet over dette svaret, da skiene at det ikke er noe annet problemer med skiene. Jeg synes det er galskap å bruke kr 1400 (50% av 2800) på å kjøpe nye ski som kunne vært reparert med en plastdings som sikkert koster under 10kr å produsere. 
 

Dette er jo mye verre på Fischer enn på Åsnes' ski, fordi den plastgreia på Åsnes har ingen funksjon, annet enn pynt. På Fischerskiene sitter ikke fellene uten den. Skuffende av Sportslageret og Fischer! Jeg har nettopp kjøpt meg samme ski samme sted, og håper ikke jeg opplever dette! Første gang jeg har hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Dette er jo mye verre på Fischer enn på Åsnes' ski, fordi den plastgreia på Åsnes har ingen funksjon, annet enn pynt. På Fischerskiene sitter ikke fellene uten den. Skuffende av Sportslageret og Fischer! Jeg har nettopp kjøpt meg samme ski samme sted, og håper ikke jeg opplever dette! Første gang jeg har hørt om det.

Så er ikkje Finor dei enklaste heller, trur eg....

Då synes eg  (til tross for at eg er Fischer-fan) at Åsnes har ein hakket meir kundevennleg profil. Eg har i alle fall ikkje opplevd anna enn at dei er lynsnare med behandling av klager, og rause i løysingane. Eg har fått erfare det gjennom 3 par Nansenski, og tre par Horgi teleskopstavar.

Fått nye kvar gong. Sist fekk eg eit par expeditionstavar i staden , utan mellomlegg, og lovnad om at dersom det skjedde med fleire av para (kjøpte til heile familien) så skulle dei ordne ut der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2018 den 12.59, s-berg skrev:

I februar 2015 kjøpte jeg meg nye fjellski, Fischer E99 fra Oslo Sportslager.

Disse skiene har vært brukt på diverse fjellturer både med og uten pulk de siste årene.

I forbindelse med nyttårsturen oppdaget jeg at en liten plastdings som skal feste kortfella i fremkant var forsvunnet. Det virker som at fellelåset var dårlig limt eller med mangelfull mengde av lim, da f.eks trekjernen kunne ses. Jeg ble overrasket over at trekjernen var helt ubeskyttet slik at det var potensiale for at trekjernen skulle trekke vann.


Dog klarte jeg på denne turen å benytte fella videre pga relativt nypåført fellelim.

Jeg gikk i forrige uke til Oslo Sportslager å klaget og ønsket å få tilsendt/kjøpt fellelåset, slik at jeg selv kunne reparere skia. Etterhvert fikk jeg dette svaret:

Jeg må si at jeg er særdeles skuffet over dette svaret, da skiene at det ikke er noe annet problemer med skiene. Jeg synes det er galskap å bruke kr 1400 (50% av 2800) på å kjøpe nye ski som kunne vært reparert med en plastdings som sikkert koster under 10kr å produsere. 
 

Jeg er litt uenig med resten av gjengen her. Vel og merke, jeg vet bare det du har skrevet selv. 

Du har hatt skia i straks tre år, og tydeligvis hatt stor glede av de. Når da du tilbys 50 % avslag på nye (i dag) ski selv om garantitiden har gått ut med nesten ett år når Oslo sportslager også bare kunne beklaget og ikke tilbudt noe, så mener jeg butikken gir deg ett godt tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ost skrev:

Jeg er litt uenig med resten av gjengen her. Vel og merke, jeg vet bare det du har skrevet selv. 

Du har hatt skia i straks tre år, og tydeligvis hatt stor glede av de. Når da du tilbys 50 % avslag på nye (i dag) ski selv om garantitiden har gått ut med nesten ett år når Oslo sportslager også bare kunne beklaget og ikke tilbudt noe, så mener jeg butikken gir deg ett godt tilbud. 

Jeg er av den oppfatning at ett par fjellski er ment til å vare vel mer enn 5 år, og da gjelder 5 års reklamasjonsrett.

Burde vert sendt inn til reparasjon, eller fått erstatningsdel.

En ski med feste for kortfell, hvor kortfellen ikke lengre lar seg feste, er ganske ødelagt spør du meg.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige fjellski (Madshus med minimalt spenn) benyttes fortsatt etter 17 år når jeg er hjemme på familiebesøk på Nordmøre.

Jeg synes ikke så mye om bruk og kast mentaliteten som finor/Sportslager legger opp til her. Jeg vil sette pris på en reperasjonløsning selv om kr 1400 for nye ski er høyst overkommelig for meg.

Endret av s-berg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 års reklamasjonsrett på ski ja som Mareng sier :) Så med mindre du har påført skien en stor mekanisk skade på problemområdet så burde det være reklamasjon (uten at jeg er fag-person) ;-)  Har forøvrig en reklamasjonssak gående nå med Fischer selv.. Godt brukt ski, men stålkanten løsnet helt på forrige tur.. Jeg er med på at ski slites, men at deler faller av og stålkanter løsner, synes jeg ikke er optimalt :-) Jeg er også tilbudt halv pris på nye ski.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, s-berg skrev:

Jeg synes ikke så mye om bruk og kast mentaliteten som finor/Sportslager legger opp til her. 

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, s-berg skrev:

Fikk nettopp SMS fra Oslo Sportslager.

Det ser ut som Sportslageret/Finor har lest denne tråden.

Nå skal jeg få tilsendt fellefestet i posten:hadet:.

Jøss, værre var det ikke???!!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, sammen er vi sterke!

Og det ligger en god del kompetanse her i Fjellforum, så diverse produsenter burde lese med. Stormberg var en gang innen om og en fhv skomaker fra Alfa. Det kan gjerne være noen entusiaster hos sportslageret er aktive her. 

Norsk Fischer/finor er litt sære, for det finnes mange skimodeller og -støvler, som ikke markedsføres i Norge - også i fejellskisektoren - eller holdes nesten hemmelige (fx støvler). Sjekk fx på tyske - USA Fischer hjemmesiden. Det er et svært konservativt - tradisjonellt utvalg her i Norge.

Men derfor kunne de jo gjerne supplere med relevante reservedeler! Jeg skulle til å foreslå å mekke-diy den manglende brikke eller finne annen løsning, så fellen kunne festes. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.