Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags reptil er dette?


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Annonse

TS. Det er nok en Bueorm. Som regel ikke større en ca  1m, men kan bli større. De kan varriere i farge, men er som oftest grå, eller gråbrun. Men kan være helt mørk. Beste kjennetegnet er 2 gule flekker bak på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Det er nok en Bueorm. Som regel ikke større en ca  1m, men kan bli større. De kan varriere i farge, men er som oftest grå, eller gråbrun. Men kan være helt mørk. Beste kjennetegnet er 2 gule flekker bak på hodet.

Tenkte nok det var en buorm, men den mangler de gule feltene i nakken.....er like klok jeg........ muligens noe buormer mangler de gule flekkene, eller at de er veldig små.... Ellers lignet det på en buorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det finnes Bueorm, uten de gule flekkene. Men det er kun 2 store reptiler her i landet og dette er ikke hoggorm. Stålormen har til forveksling ganske lik i farge som Bueormen, men bare halvparten så stor og tynnere. Blir vel skjelden mer enn ca 40 - 45 cm lang, men fargene er vel stålgrå og brunaktig.

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

TS. Det er nok en Bueorm. Som regel ikke større en ca  1m, men kan bli større. De kan varriere i farge, men er som oftest grå, eller gråbrun. Men kan være helt mørk. Beste kjennetegnet er 2 gule flekker bak på hodet.

Hvis det er en buorm så burde det vel ha vert mer tydelige skjellmønster. Jeg holder en knapp å sleve, eller stålorm. Både fargen og den blanke overflaten tyder på dette. Noen stålormer har tydelige striper lang ryggen, mens andre er mer jevne i fargen.  Den blir sjelden mer en 45 cm  eller en halv meter, men en så stor stålorm virker ganske svær siden det ikke er vanlig å se så store eksemplar. Stålormen er en øgle og det ses lett på den litt spesielle hodeformen og så kan den blinke med øynene. Det gjør ikke slangene.

260px-Anguis_fragilis_95.jpg.07afdc881ef154e6c0ab76cc30b3f0bd.jpgAnguidae.jpg.61b895688a377e19b7e84e19356aeb84.jpg

55 minutter siden, Tiur3 skrev:

Vet ikke om det finnes Bueorm, uten de gule flekkene. Men det er kun 2 store reptiler her i landet og dette er ikke hoggorm. Stålormen har til forveksling ganske lik i farge som Bueormen, men bare halvparten så stor og tynnere. Blir vel skjelden mer enn ca 40 - 45 cm lang, men fargene er vel stålgrå og brunaktig.

Jeg mener at det finnes en amerikansk slektning til buormen, amerikansk vannsnok, som ikke har de gule nakkeflekkene, men er litt usikker. Norsk buorm er ofte litt flekkete, men kan i noen tilfeller være nesten svart. De lyse nakkeflekkene kan også være mindre markerte på noen eksemplarer, men skjellmønsteret er vanligvis ganske tydelig.

5a6e5fa5b365b_BuormGjennestadvannetSandefjord-7800.jpg.2a4e58fa61715d6abef33b6d49ec9f3d.jpg

Norsk buorm

harmless_snake_head2.jpg.30429f3dbe69013268c0a73cb4c9905d.jpg

Banded Watersnake

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor Magne skrev:

Takk for svar. Jeg 'kjøper' forslaget om slettsnok.

Det ligner mest på en slettsnok. De er raske og kraftige. Men de er vel ikke veldig utbredt vest for Jæren? Så kanskje du har sett noe litt uvanlig  hvis du var litt nord på vestlandet :-)

Endret av renzir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg glemte Slettsnoken, men den har jeg nok aldri sett heller. :) Men den har vel både et stort brunt merke oppå hodet og to rader med brune flekker bakover på ryggen. https://no.wikipedia.org/wiki/Slettsnok Så jeg vet ikke om TS så hodet, før den forsøke å gjemme seg? Bildet er jo også tatt på litt avstand, så alle detaljer er ikke så tydelige. På mørke snoker/bueormer, er det jo vanskelig å se tegninger. Men den avbildede er jo lys og den gir kanskje også litt motlys (refleksjon), så her burde jo flekkene på ryggen synes godt.

Ser ikke noe av dette, når jeg "klikker" på bildet til TS og zoomer inn. Mulig det er en snok, men jeg heller fremdeles til at dette kan være en Bueorm. Bueormen er også i snokfamilien og den største av dem. Vannsnoker finnes vel ikke i Norge, men i syden. Men slettsnoken skal trives godt i fuktige omgivelser også i vann.

 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettsnok har jeg sett endel ganger i skjærgården og langs kysten rundt Kristiansand. Og ikke alle har vært like klare i tegningene. De fleste jeg har sett har hatt disse parvise flekkene bakover kroppen, mens den brune flekken på hodet har ikke vært fullt så tydelig. Men, som nevnt her; det er ikke lett å fastslå kun med bildet som er lagt ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.