Gå til innhold
  • Bli medlem

Ark og snøskred


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Hmm.. kjenner desverre ingen av dem, men om den er mulig å få tak i så kan jeg ihverfall anbefale boka til Markus:

https://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1920009 (fås mye billigere andre steder.)

Har førsteutgaven ett eller annet sted om den ikke er utlånt eller forvillet seg bort i noen runder med flytting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikompis, helt klart den bedste boken i oppbygging og formidlingsevne for «novisen». Det er denne jeg anbefaler i forbindelse med skredkurs.

Når du har læst den, så køp «Staying Alive in Avalanche tarrain» av Bruce Tremper. Skal du nørde mer med litteratur, så køp «Snow sense» av Fredston og Fesler. Men måske invester i et skredkurs innen ... ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tubbs skrev:

Mulig at jeg har nevnt denne boka i en tidligere tråd?

husmor.jpg

Har sett at du har nevnt denne boka før, og jeg synes rett og slett du bør lese den jeg, @tubbs :flowers:

 

Dette er en interessant, underholdende og lettlest historisk oppsummering av etterkrigstidens arbeidsplass for våre mødre/bestemødre/oldemødre. Imponerende hvordan de vasket hus og klær, laget mat og bakte, sydde og strikket, og servet barn og mann. Helt uten alle de hjelpemidlene vi bruker i dag. Samtidig som mange av dem hadde en liten ekstrainntekt ved siden av, feks med å gå med avisen, jobbe i nærbutikken osv. Mens de kanskje egentlig veldig gjerne skulle gått videre på skolen, men rammevilkårene var ikke der. Synd de ikke får den anerkjennelsen de fortjener, og veldig synd mye av kunnskapen deres er i ferd med å bli borte fra vår kollektive bevissthet. Men jeg er glad og takknemlig for at jeg har fått muligheten til å velge en annen vei :yes:

 

Sorry for OT, men måtte bare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mareng

Skøkred: Livsviktig kunnskap - Av kjetil brattlien er virkelig dårlig. Han gikk vel tom for penger og måtte gi ut en ny bok. Lån den på biblioteket etter du har lest alt annet. Kort oppsurmert forklarer han at kjøring under 30 grader er veldig gøy. Sort løype i alpinanleggett er opptil 25 grader eller hva det stod der, og rød løype enda slakere. Så nå har jeg spart deg for 8 timers lesing, satt på spissen.

Den lille snøskredboka er bra. Les den først, den tar deg gjennom det grunleggende på en forklarende måte.

Etter du har lest den lille snøskredboka bør du lese skikompis. Denne er gjerne bedre enn den lille snøskredboka, men skikompis blir lettere å forstå når du har den lille snøskredboka som grunnlag.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Skal henten denne på bibloteket i morgen, jeg har lest alle skredbøkene, så nå må jeg ha noe å fortsette med i påsken :)

 

8DE48CBC-4DD0-4938-B17B-0B26E902A4F8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk. Den «livsviktig» får snu i posten. Ingen vits å bruke penger på den da. 

Ikke sikker du er enig med meg da :)

Men det står nesten ikke skredteori i boken. Mest fortellinger fra skredtatte, og forklaringer på hvorfor man bør velge trygge turer (ikke hvordan man velger trygge turer. Man har jo folk hjemme som er glad i en etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Virker som en artig bok dette :)

Omhandler mye av det som snakkes om på forumet.

imageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93c1C9DEA2B-8B5B-4FBD-932D-FE53113ECAFC.thumb.jpeg.66d512c11adc83461efc9d78c234db8a.jpeg

 

667B5331-1BCA-4942-9F58-A1A36CDC9BEF.jpeg

E2A186C4-0D6B-4999-9198-332BA28FEC76.jpeg

D4FD3C9D-47E0-431E-A8A1-6293E5D42A21.jpeg

D9FFD3F1-8299-446F-BB8F-3F3583F22958.jpeg

0024258B-44C9-403D-BECE-FAD8FB0552F6.jpeg

71171507-9531-44BD-AF99-F62EAF16BBE5.jpeg

3A62A33E-7CAE-44FB-A790-3AACE19513C8.jpeg

2FEDC9F6-2844-43DB-95B5-22E55569E08E.jpeg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Virker som en artig bok dette :)

Omhandler mye av det som snakkes om på forumet.

imageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93c1C9DEA2B-8B5B-4FBD-932D-FE53113ECAFC.thumb.jpeg.66d512c11adc83461efc9d78c234db8a.jpeg

 

667B5331-1BCA-4942-9F58-A1A36CDC9BEF.jpeg

E2A186C4-0D6B-4999-9198-332BA28FEC76.jpeg

D4FD3C9D-47E0-431E-A8A1-6293E5D42A21.jpeg

D9FFD3F1-8299-446F-BB8F-3F3583F22958.jpeg

0024258B-44C9-403D-BECE-FAD8FB0552F6.jpeg

71171507-9531-44BD-AF99-F62EAF16BBE5.jpeg

3A62A33E-7CAE-44FB-A790-3AACE19513C8.jpeg

2FEDC9F6-2844-43DB-95B5-22E55569E08E.jpeg

Den boka kjøpte eg for nokre år sidan, og det er ei bok eg gjerne leiter framatt med jamne mellomrom, mest knytt til ulike former for snøhuler og groper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Den boka kjøpte eg for nokre år sidan, og det er ei bok eg gjerne leiter framatt med jamne mellomrom, mest knytt til ulike former for snøhuler og groper :)

Jeg har lånt den på biblioteket. Men det kan hende den blir kjøpt inn som oppslagsverk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skikompis er absolutt å anbefale. Lettlest, enkel å forstå og praktisk rettet. Så kan man supplere med "Staying alive in avalanche terrain " av Bruce Tremper, som er min favoritt. Ikke like lettlest og på engelsk, men om man reiser litt kommer engelske ord og utrykk godt med. 

Ellers er Brattliens "den lille" ok. Livsviktig kunnskap var mer eller mindre bortkastet tid. Som nevnt ovenfor: Man trenger ikke kjøre over 30 grader for å ha det moro, så da er det jo bare å la være. Kort oppsummert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Christian_B skrev:

Skikompis er absolutt å anbefale. Lettlest, enkel å forstå og praktisk rettet. Så kan man supplere med "Staying alive in avalanche terrain " av Bruce Tremper, som er min favoritt. Ikke like lettlest og på engelsk, men om man reiser litt kommer engelske ord og utrykk godt med. 

Ellers er Brattliens "den lille" ok. Livsviktig kunnskap var mer eller mindre bortkastet tid. Som nevnt ovenfor: Man trenger ikke kjøre over 30 grader for å ha det moro, så da er det jo bare å la være. Kort oppsummert. 

Jeg har hatt mye glede (og angst) av «den lille». Kommer nok aldri til å kjøre bratt, men det er ikke dermed sagt at jeg alltid vil være i trygg avstand mm til skred. Jeg synes det er viktig å kunne gjenkjenne forskjellig terreng og snøtyper, samt også kunne bidra om jeg ser andre i skred osv osv. Så lenge man beveger seg i alt annet enn flatt terreng på vinteren så er det viktig lærdom. Men antar du mente det du også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg har hatt mye glede (og angst) av «den lille». Kommer nok aldri til å kjøre bratt, men det er ikke dermed sagt at jeg alltid vil være i trygg avstand mm til skred. Jeg synes det er viktig å kunne gjenkjenne forskjellig terreng og snøtyper, samt også kunne bidra om jeg ser andre i skred osv osv. Så lenge man beveger seg i alt annet enn flatt terreng på vinteren så er det viktig lærdom. Men antar du mente det du også :) 

Ja, mente "den lille" er en ok bok. En av mange skredbøker jeg har valgt å ha i bokhylle. Boken "Livsviktig kunnskap" var det jeg mente var en unødvendig bok. 

Absolutt viktig å tilegne seg kunnskap, var kun bøker jeg kommenterte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.