Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til sykkelruter med overnatting


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
Med Kongsberg eller Porsgrunn som utgangspunkt er jeg ute etter sykkelruter på 10-12 mil per etappe, hvor kosfaktoren er høy. Har med liten sekk med nødvendig utstyr. Overnatting skjer på hotell/høyfjellshotell eller mindre hytte.

Har tidligere syklet over Imingfell, Flisetjønnskaret fra Rjukan og Rjukan - Møsvatn. Norge er kuppert, så noen bakker blir det, men må ikke ha de verste av dem. Andre startsteder er mulig så lenge sykkel kan tas med på toget. Bruker trolig en custom S-Work med 29er hjul og stiv gaffel og 35mm slicks, ev Scale 925 med Thunder Burt og 36T.
 
Vil sykle rolig for mest mulig nytelse, raste og ta bilder underveis. Vil unngå Hardangervidda og andre trafikkerte veier hvor det ikke er sykkelvei. 
 

Presentasjon1.jpg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skulle lagt inn link til kartet, så man kunne gått inn å zoomet litt for så å komme med direkte anbefalinger til akkurat denne ruten.

Jeg har ingen erfaring på trøsykkel, og natarlig nok ikke evnen til å se enkelte begrensninger som dere som sykler aktivt gjør. Men jeg har veldig god erfaring fra motorsykkel og motorsykkelturer. Det du beskriver er mye det samme som vi på "sykkel" ønsker å oppleve bare i litt roligere tempo. I området du linker til er det veldig mye fine veier og ålreit natur.

Er du åpen for å sykle nordover? mot Dovre? Per gynt vegen? jotunheimsvegen osv? Det bogner jo over med gode ruter og alternativer, også naturligvis om du er komfortabel med å sykle på grusvei?

Selv bruker jeg myrouteapp.com til min ruteplanlegging. Her kan man enkelt dele ruter. Man kan velge forskjellige kartlag, unngå sesongstengte veier (vinterstengt) og man kan legge inn waypoints og interessepunkt underveis. Det er gratis og de har egen app til mobil (navigasjon) som du kan ha på styret å følge punkt for punkt. Du har også muligheten til å laste gpx filene ned til alle gps typer slik at du kan følge ruten på egnet GPS enhet om du har det :-)  (bare et lite tips)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Alt 1
 
Alt 2:
 
Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
31 minutter siden, tshansen skrev:

Er du åpen for å sykle nordover? mot Dovre? Per gynt vegen? jotunheimsvegen osv? Det bogner jo over med gode ruter og alternativer, også naturligvis om du er komfortabel med å sykle på grusvei?

Selv bruker jeg myrouteapp.com til min ruteplanlegging. Her kan man enkelt dele ruter. Man kan velge forskjellige kartlag, unngå sesongstengte veier (vinterstengt) og man kan legge inn waypoints og interessepunkt underveis. Det er gratis og de har egen app til mobil (navigasjon) som du kan ha på styret å følge punkt for punkt. Du har også muligheten til å laste gpx filene ned til alle gps typer slik at du kan følge ruten på egnet GPS enhet om du har det :-)  (bare et lite tips)

Litt langt unna med tanke på transport av sykkel. Må få sykkelen hel fram da den er ganske kostbar. Takk for tipsene.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaahh.... Nå sitter jeg på jobb pc, men har vært å kjørt litt i de områdene du linker til. Skal se om jeg ikke finner igjen eget spor og komme med anbefalinger. Når jeg er tilbake på maskinen min hjemme.

Kan jo også komme med et lite tips som jeg vet er ganske populært blant mange som sykler på trøsykkel og motorsykkel. Locatoweb.com En norsk sporingsapp som sporer i sanntid, hvor folk med link kan følge deg på ruten, å skrive korte meldinger til deg. Perfekt for bruk til de hjemme, eller til å plage kollegaer som sitter stuck på jobb mens du er ute på tur :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, tshansen skrev:

Perfekt for bruk til de hjemme, eller til å plage kollegaer som sitter stuck på jobb mens du er ute på tur :-P 

Når jeg syklet over Gausta/Flisetjønnskaret fra Rjukan, var det kollegaer som lurte på om det gikk bra :)

1050 høydemeter, hvor de første 9 km var 10% i snitt. Tror det var ish 14 km fra bunn av bakken til skaret. Pulsen var mellom 84-87% av maks hele turen. Det var tider, men jeg er LANGT UNNA den formen, så det må bli mye snillere turer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye ute å farter på veiene selv, å har familie som ofte lurer på hvor jeg er. Da har de en link de kan klikke på å til en hver tid vite hvor jeg er langs veien. Så lenge sporingen er på. Man sparer seg for mange telefoner og at folk sitter hjemme og "lurer"

Koseturer er ofte de beste. Da rekker man å løfte blikket litt å nyte de mange inntrykkene på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, tshansen skrev:

Men jeg har veldig god erfaring fra motorsykkel og motorsykkelturer. Det du beskriver er mye det samme som vi på "sykkel" ønsker å oppleve bare i litt roligere tempo. I området du linker til er det veldig mye fine veier og ålreit natur.

Helt enig :) 

Min tid som aktiv syklist er over for en god stund siden. For meg er det rolige sykkelturer i flott natur, på fin asfalt og med lite trafikk som er det store. Konkurransemannen i meg er ikke helt borte, men jeg sykler ikke ritt. 

Åmotsdalen mellom Rauland og Nutheim et flott. Norge har mange perler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Trenger motivasjon så jeg bestilte like godt opphold på Rjukan hytteby i slutten av mai. Det blir en tur før turen. 11 mil fra Kongsberg, uten verstingbakker. Er en fin stigning fra Hovin før bratt utfor til Austbygdi. Vender så nesa hjem samme veien, ev over Imingfjell med overnatting på Rødberg.

Synd at det ikke er tilrettelagt for sykling på vestsiden av Tinnsjøen. 2126 høydemeter er nok, uten ev tur over Imingfjell.

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sykkelen med 29er hjul og racerdekk på 35mm (tatt i mitt gamle hjem). 29er er 28 tommer som på landeveissykkel, men heter 29er grunnet terrengdekket.

643995_large_9CF133A2-A660-11E3-AC7E-E60A0FC1163B.jpg

Her med nyhjulene som kun veier 1350 gram.

 

WEB_Image -1314474247.Jpeg

WEB_Image 2075753871.Jpeg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott sykkel og tilhørende hjul du har der @Jan@.

Blir det ruta du har på kartet så er jo rv 40 en fin start før bakkene begynner. Syklet der selv i sommer og selv om jeg valgte over Bevergrenda fram til 40´en ved Svene skriver strekket seg inn blant mine absolutte favoritter. Over mot Austbygdi og tilbake har jeg bare kjørt med bil og det er bratt nok til flittig bruk av girene selv med bil. 

Er selv i gang med planlegging for sommerens sykkeltur og kjenner på forventningene under forberedelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mange takk @rayun Jeg har mest lyst til å sykle følgende:

  1. Kongsberg til Austbygdi (945 høydemeter)
  2. Austbygdi - Rødberg o/Imingfjell (998 høydemeter)
  3. Rødberg - Kongsberg 

Rødberg- Kongsberg bør velges på vanlig hverdag, gjerne dagtid slik at man slipper det meste av biler. Bakkene til og fra Austbygda er tunge. Flott natur der og lite biler. Litt slitt asfalt, men ok nok. Rv40 har mange fine strekk med flott natur og flott veibane, men bør velges utenfor trafikkerte tidspunkter. Jeg synes det er litt mye trafikk der og noen skumle partier. Austbygdi til Småroi, rett før oppstigningen til Imingfjell er naturskjønn (svak stigning mye av veien). Derfra bratt opp. Imingfjell er også flott.

Hvor mange dager tenker du deg? Du bruker vel å sykle med full oppakning?

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det blir følgende rute😊

  1. Kongsberg til Austbygdi (945 høydemeter)
  2. Austbygdi - Rødberg o/Imingfjell (998 høydemeter)
  3. Rødberg - Kongsberg 

Må bare over Imingfjell. Hele strekningen er flott å sykle med få unntak. Har man medvind fra Rødberg mot Kongsberg går det vanligvis fort og lett gjennom det nydelige landskapet. Bakken opp til Imingfjell er ikke så tung, selv om det er endel høydemeter. Lett gir og jevn kadens sikrer god flyt. Ved Djupdal i Numedal velger jeg vestsiden så langt som mulig, dvs Fv98 for å komme meg av Rv40. Kommer ut ved Svene et par mil nord for Kongsberg.

Har sjekket ut med Sandviken camping og Rødberg hotell angående overnatting og mat. Det blir ish 245 km og ish 2400 høydemeter, så en passe tur for å sjekke at ting fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ruta du nå har lagt opp til ser helt nydelig ut og du er garantert en flott naturopplevelse her. Liker den bedre enn det du først antydet. Er helt enig i å prøve å finne et tidspunkt på dagen med lite trafikk på 40´ien. Selv var jeg veldig heldig når jeg syklet der nå sist sommer. Da var det såpass lite trafikk at jeg valgte rv40, selvom jeg hadde planlagt å sykle på vestsida som du også nevner.

Er litt usikker på lengden på min kommende tur. Om jeg deler den i 2 ukesturer, eller 1 tur på 2 uker er ennå ikke bestemt.

Og ja, jeg drar på alt jeg trenger for å være selvforsynt. I fjor hadde jeg foruten styreveske, sidevesker bak og bag oppå bagasjebrettet. Dette taklet sykkelen uten problem, men var ikke helt optimalt når jeg tilfeldigvis havnet på løs grusvei. Har vært så heldig å ha fått tak i frontbager på FINN og da får jeg fordelt vekten bedre på sykkelen. Jeg har gjort mange sykkelturer, men aldri brukt vesker både foran og bak, så jeg håper jeg har gjort et bra valg. Tar uansett en testtur før hovedturen for å sjekke om dette er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Raster nok på Imingfjell hvis jeg finner plass i le. Alternativt nede på Bjørkeflåta. Mellom Kongsberg og Austbygde er det mange flotte plasser å fylle på med karbo før Hovinbakkene. 

Det er noen heftige utforkjøringer så jeg setter pris på hydrauliske skivebremser (180mm foran og 160mm bak). Ned fra Gaustatoppen var jeg redd for varmgang, men det gikk bra selv om det luktet varmt. Var oppe i rett under 100 km/t før nervene tok meg 😁

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Kongsberg til Austbygde er det ca 82 km og som du sier mange fine plasser å stoppe for en rast. Regner med at du kommer til å bruke en liten sekk med litt ekstra tøy og litt enkel snack (eventuelt matpakke). På Sandviken Camping har de helt greie hytter visst dette blir første overnatting. 

Dagen etter får du vel rundt 160 km som i og for seg ikke er en avskrekkende distanse. Det bør vel gå greit siden første dag ikke har vært av de hardeste. Men du skal jo over Imingfjell, men her er kanskje fordelen rent mentalt, at når du er ferdig med den er det jo nesten utforbakke helt ned til Kongsberg.

Personlig liker jeg veldig godt en natt på hytte når jeg er på sykkeltur, men faktum er at jeg bruker lenger tid på å rydde og vaske meg ut av hytta, enn jeg bruker på å pakke camp. Nå er ikke jeg i spesielt god form, men jeg hadde muligens vurdert å ta alle bakkene første dag. Startet tidlig og prøvd å komme meg til Rødberg hotel. Det er marginalt dyrere enn hytte og du får i tillegg frokost og slipper utvask. Det blir en tøff første dag, men etter dusj kan en kose seg med alt det et hotell kan tilby. Dag to etter solid frokost (og kanskje medbragt matpakke) kan man håpe på riktig vindretning nedover Numedalen, men uansett er strekket tilbake til Kongsberg flatt og fint.

Gode bremser er rett og slett godt å ha. Jeg kan se at årets utgave av min sykkel har fått mekaniske skivebremser, noe jeg ønsker meg. Ut over det er det kun små endringer, men de har doblet prisen og det er det ikke verdt, etter min mening. Har vært oppe i et par og seksti med full oppakning og det er mer enn nok for meg.:shock:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 timer siden, rayun skrev:

Personlig liker jeg veldig godt en natt på hytte når jeg er på sykkeltur, men faktum er at jeg bruker lenger tid på å rydde og vaske meg ut av hytta, enn jeg bruker på å pakke camp. Nå er ikke jeg i spesielt god form, men jeg hadde muligens vurdert å ta alle bakkene første dag. Startet tidlig og prøvd å komme meg til Rødberg hotel. Det er marginalt dyrere enn hytte og du får i tillegg frokost og slipper utvask. Det blir en tøff første dag, men etter dusj kan en kose seg med alt det et hotell kan tilby. Dag to etter solid frokost (og kanskje medbragt matpakke) kan man håpe på riktig vindretning nedover Numedalen, men uansett er strekket tilbake til Kongsberg flatt og fint.

Gode bremser er rett og slett godt å ha. Jeg kan se at årets utgave av min sykkel har fått mekaniske skivebremser, noe jeg ønsker meg. Ut over det er det kun små endringer, men de har doblet prisen og det er det ikke verdt, etter min mening. Har vært oppe i et par og seksti med full oppakning og det er mer enn nok for meg.:shock:

Jeg liker også best hotell av samme grunner som du skriver. Alt ferdig servert. Gamle nedslitte hytter styrer jeg unna.

Jeg må trene endel utover for å komme i form, mulig klarer jeg turen fra Kongsberg til Rødberg. Mest trolig stopper jeg i Austbygde.

Medvind ned Numedalen er fantastisk. Ventet på det engang for noen år siden, hvor jeg alene tok buss og tog opp for å sykle 187 km på tid.

Mekaniske skivebremser er noe jeg ikke vil anbefale. Det er ikke dårlig, men ikke på høyde med hydrauliske bremser. Det får økt vekt og ikke særlig bedre bremsekraft enn v-brems. Skivebremser krever også sterkere hjul da det er en økt belastning på bl.a. eikene.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@rayunShimano er helt klart de mest vedlikeholdsfrie bremsene du kan få. Har ish 3000 mil med mine XTR-bremser, uten lufting og oljeskift. Kun byttet klossene. Shimano bruker mineralolje, som ikke lager luft i systemet ved varme. 

Bremser som subber er irriterende å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sykkel oppover Numedal er også Åan- og Tuva turisthytter innenfor rekkevidde. Fin bilvei med bra grus. Vakre daler innover Hardangervidda. Kan fint sykles med racer som har litt bredere dekk, 25mm/28mm eller bredere.

Sørsiden av Pålsbufjorden har en grusvei stengt med bom. Den ender nedenfor demningen. Og da erTunhovdfjorden ikke langt unna og ned til Rødberg.

Endret av kardam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Bra forslag. Tunhovd har jeg ikke syklet, bare sette fra det området i Tour of Norway.

Inn til Åan har jeg kjørt med bil og ved tørre forhold støver det mye, særlig hvis det kommer biler i litt fart. Veien til Tuvaseter er litt bedre. Begge veien fungerer utmerket med terrenghjul, som jeg tenker å benytte. Har dekk med liten rullemotstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Turlyst
47 minutter siden, tshansen skrev:

Hva får deg til å tro at den gule er noe mer trafikksikker enn den svarte? Du har vel sekken på ryggen :-P 

 

fargen synes på laaaang avstand, derfor mer trafikksikker :) Har den på ryggen og den synes for bilister som kommer bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.