Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler


Christopher

Anbefalte innlegg

Når en begynner å gå regelmessig i fjellet, melder utstyrsbehovet seg raskt. Jeg har etterhvert begynt og gå mer og mer toppturer og etterhvert vil det også bli litt breturer, men hovedsakelig toppturer. Er det noen som kan anbefale hva slags støvler jeg er best tjent med. Det må holde med ett par. Jeg lurer også på bruk av stegjern. Til hva slags bruk er det nok med de med remmer? Hvor ekstremt skal det være før step-in er bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ta en titt nedover på forumet, vært noen diskusjoner på det nå. Men ellers er Crispi Besseggen, Scarpa SL, Alfa bra støvler.. Alt etter hva slags fot man har. Til bre har jeg ingen erfaring, men vet man må ha en litt stivere støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til toppturer i fjellet bør de fleste vurdere støvler med forholdsvis stiv såle og god støtte i ankelen. Til stegjernbruk er det helt nødvendig med stive såler, noe som har med måten å gå på bre å gjøre, og ikke minst i de tilfellene du er nødt til å bruke fronttaggene - da finner du fort ut hvor gode støvlene dine er.

Hvilke støvler som passer til hvilke jern kan du få god hjelp til f.eks. på Oslo Sportslager - der har de god peiling på utstyret de selger.

Generelt krever step-in at du har en veldig stiv såle og betydlige "innhogg" foran og bak på sålen. Klassiske bindinger passer bedre med litt enklere (men ikke dårligere, selvfølgelig), lettere type støvler.

Uten at jeg skal være for skråsikker, vil jeg tro at f.eks. Alfa Walk King og Grivel Classic er en god kombinasjon. Noen som kan korrigere meg på det, kanskje? Om det er noen skistøvler som kan brukes på step-in vet jeg ikke.

Selv bruker jeg LaSportiva Nepal Top og Grivel G12 Cramp-O-Matic - en uslåelig kombinasjon - stegjerna sitter som støpt på støvelen :wink:

www.lasportiva.com og www.grivel.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at du vil helst ha ett par støvler, men jeg hadde vurdert på sikt å ha 2 par. Det er imidlertid godt mulig du finner en kombinasjonsløsning med en støvel som er stiv nok til stegjern men samtidig god å gå med på barmark. Da er det bare å kline til. Jeg har ikke funnet noe sånt ennå.

Mye av breturer er labbing på snø, typisk opp og ned bratte snøbakker, uten stegjern. Da er det digg med en stiv, høy og tett støvel som holder foten og ankelen stabil. Det samme gjelder når man skal gå med stegjernene. Har man først fått dilla på blåis :wink: , så bare MÅ man prøve å klatre ved å bruke fronttaggene og to isøkser. Hvordan dette gjøres med en halvslapp støvel får noen andre prøve å forklare.

Den perfekte brestøvel blir imidlertid fort for stiv og ukomfortabel for vanlige fjellturer. Her har man gjerne behov for en ikke full så stiv såle, ikke så høy "ankel", mer bevegelighet og utlufting. Kjøper man en støvel til begge formål, blir den fort en bastard som ikke passer til noen av formålene. Har man tenkt å gå mye i fjellet er det en klar fordel med støvler som passer til turene.

Dersom du ikke finner den perfekte "bastarden" hadde ihvertfall jeg først kjøpt en støvel til vanlige turer (som det gjerne blir mest av) og så senere kline til med en brestøvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke støvler som passer til hvilke jern kan du få god hjelp til f.eks. på Oslo Sportslager - der har de god peiling på utstyret de selger.

Blir litt reklame dette men jeg har også god erfaring med handle der. Jeg har inntrykk av at de har minst en ansatt som er skikkelig nerd på hvert område. Det gjelder selvfølgelig å snakke med rette vedkommende og ikke en tilfeldig ekstrahjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns det er en fin butikk jeg også. Ellers er det jo bra ting å få kjøpt på Torgersen Fjellsport på Villmarkshuset, og Skandinavisk Høyfjellsutstyr. To fine butikker, men de gangene jeg har vært innom for å handle, ender jeg alltid opp på Oslo Sportslager. Får dekket mine utsyrs-behov der, og tilpasset til mitt nivå/lommebok.

For det første så syns jeg de (Torgersen og Skandinavisk) er litt lite hyggelige. Det er ikke så viktig egentlig, men syns det virker som de ikke er så interrisert i kunden og hva enn behovet til kunden er. Legger man igjen 10000 til 15000 kr i en butikk, er det ok å føle at man har gjort et bra kjøp, og ikke bli lurt. Eller komme ut med noe utstyr som man egentlig ikke hadde bruk for! Kanskje de har dårlig tid eller noe, eller gir F i kundenes behov. Mulig bare meg som opplever dette. Og tror egentlig de tenker mest mulig salg av dyrt utstyr og ikke kundenes behov. Har jobba i sportsbutikk selv, så har noen meninger om hvordan man skal oppføre seg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Vil bare slå et slag for Boreal Fuji. Skoene har mulighet for feste av stegjern og er relativt stive, men samtidig er de meget gode å gå i. Har brukt mine i 4 år og er kjempefornøyd. Skoene er relativt lave, men gir mer enn god nok støtte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.