Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtrillebår


storol

Anbefalte innlegg

Annonse

Det der var en artig sak!
Jeg ser for meg at den egentlige også kunne blitt brukt til å trekke etter seg ved å lage en festemekanisme som kunne hektes i hoftebeltet på sekken eller lignende :)
Den så også meget solid konstruert ut, stort hjul gir også god fremkommelighet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mulighetene er mange. Er nok mange måter å konstruere en slik vogn. 

 Gjelder å ha det tyngste lengst frem og lavt tyngepunkt.  Å feste ting ved siden av hjulet har jeg prøvd, er fort gjort at vognen blir for bred fremme og ting hekter seg fast i steiner og kvister. 

Blir tungt i armene etterhvert, men med småbarn blir det mange pauser. :)

 

R

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, esw skrev:

Hadde det ikke vært bedre/lettere å ha vekten plassert nærmere (mer over/ved siden av) hjulet? Ser for meg at du må bære ganske mye av vekten, slik den er utformet nå.

Med denne så reduserer du i hvert fall vekten med ca. 50%, men hvis hjulet hadde stått lenger fremme, kanskje som du sier, i en splitt med bagasje på begge sider, så ville du nok redusert vekta på sjekene enda mer. Men så ville du også få et bagasjeareal som ble oppdelt og smalt på hver side av hjulet. En annen ting er at du da kanskje ville lesse på mer bagasje og da øker jo også høyden på lasset, stabiliteten reduseres og den kraften som må til for å bevege tralla økes.

Samme prinsipp er vel brukt på et hjuls sykkeltilhenger.

19444.jpg.95cc465d9de709b2eb6ccb6de442da65.jpg

Jeg synes tralla ser veldig bra ut. Det ligger tydeligvis en tanke bak utformingen. Det er ikke bare noe som er sveiset sammen av noe man hadde liggende. Skulle jeg derimot kommentere en ting, eller stille et spørsmål, noe et gammelt konstruktør/ingeniørhjerte nesten er forpliktet til, så måtte det være støttebøylene under. De har perfekt høyde for av og på lating, men er de så lange at de kommer i veien når vogna kjøres i terrenget, eller løftes de høyt nok opp til at de går klar steiner og stubber. Ikke så lett å se når ikke størrelsen på brukeren viser på bildet. Men hvis vogna løftes så høyt at den skråner bakover mot hjulet når den kjøres så blir også vekta på sjekene mindre.

Prinsippet med å sette hjulet mer under midten på en hjulbåre er kjent fra de gamle hjulbårene i tre som jeg så vidt husker fra min tidlige barndom, og som var brukt til å kjøre stein med.

02SWT5hfZU.jpg.4a8b5ed06672c2db6382679dc2950bcb.jpg

Prinsippet her var at når du kjørte trillebåren så skulle vekten balansere så mye som mulig midt over hjulet.

Jeg konstruerte en gang et kanohjul som skulle være terrenggående og stå midt under kanoen. Målet var å få til en sammenleggbar sak som i sammenlagt tilstand ikke skulle være større enn, og tyngre enn et fjelltelt, og så skulle den kunne monteres og demonteres uten bruk av verkktøy. Dette klarte jeg , men problemet ble høyden og balansen.  En kano er lang og smal.

P.s. Kanskje du skulle satt på et par sykkelstyrehåndtak?

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ha hjulet langt fremme er den meget manøvrerbar. Den er lett å komme seg frem med i ulendt terreng, og også svinge rundt med og det er takket det store hjulet fremme. Har hjulet vært montert under, ville som du nevner vært høyden og stabiliteten. 

Støttebøylene under er lange, og de tar av til i bakken når man går, men med mine 187cm så er det ikke noe større problem. . Her kunne man ha laget noe som man har feldt ut fra vognen, som en støtte til sykkel e.l. 

Sykkelhåndtak har vært vurdert, men bruker istedet sportstape, grepet blir bra og ikke så tykt som det ville vært med bruk av holker. 

I vognen har jeg stort sett ting av stor volum - lette ting.  Selve vognen veier ca 13 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult konsept. 👍😊 Selve hengeren og plasseringen av hjulet minner litt om BoB Yak/Ibex sykkelhengerene.

Er der Bergans Fjellcamp Dome telt på 9+ kg du drar rundt på?

Jeg gikk selv igjennom og endret litt i utstyrbeholdningenetter å bli alene med to barn.  De første turene gikk jeg med  telt, soveposer og liggeunderlag til oss tre som samlet veide  mellom15 og 18 kg, og mye av det hang utenpå sekken pga volum. Første feriebudsjett etterpå ble prioritert inn på turutstyr, og telt, 3 soveposer og 3 liggeunderlag veier nå 7 kg mye av det får plass inne i sekken.

Mange av turene våre går dog i terreng hvor det er lite fremkommelig med vogn, men for en del andre turer har jeg sterkt vurdert sykkelhenger og la barna få prøve seg på snille stier med syklene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtte tre finner langs Laino i sommer. De hadde en lignende patent. Hjulet satt omtrent samme sted som på @storol sin tralle. Forskjellen var at de trakk med tralla festet til et hoftebelte. Finnene var ganske langt inne og de eneste vi møtte til fots så det må tydeligvis virke OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en million måter å lage disse på, alle måtene har fordeleer og ulemper. Denn vognen set rett og slett: Jævla bra ut! 👍

Akkurat noe sånt skulle jeg ogå ha hatt, den hadde gitt meg/oss stor glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka: det er lillbroren, wiglo lt 4 på 6 kg. 

Vognen brukes ikke på de lange turene. Har ikke hatt en lengre tur enn ca 2 km med vognen. De to minste er 4 og 6 år så 

Vognen har hjulpet godt med de turene vi har hatt. Har også en hund som jeg fester tauet i vognen og får litt drahjelp hvis det trengs. 

Vognen som har kurv, kom jeg over ved en tilfeldighet i Hamarøy. Den stod ved en parkeringsplass og blir nok brukt til å frakte utstyr til hyttene i området.  Den ga meg ideen til å få laget den vognen som jeg har i dag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, storol skrev:

Vognen som har kurv, kom jeg over ved en tilfeldighet i Hamarøy. Den stod ved en parkeringsplass og blir nok brukt til å frakte utstyr til hyttene i området.  

 

Like innenfor en parkeringsplass oppe i marka her er det en plass som er litt fasinerende første gang man går forbi. Der står det mange trillebårer lenket til trær med kjettinger.  Antar det er hyttefolket som har dem til transport videre inn til hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2018 at 9:28 AM, storol said:

Terka: det er lillbroren, wiglo lt 4 på 6 kg. 

Vognen brukes ikke på de lange turene. Har ikke hatt en lengre tur enn ca 2 km med vognen. De to minste er 4 og 6 år så 

Vognen har hjulpet godt med de turene vi har hatt. Har også en hund som jeg fester tauet i vognen og får litt drahjelp hvis det trengs. 

Vognen som har kurv, kom jeg over ved en tilfeldighet i Hamarøy. Den stod ved en parkeringsplass og blir nok brukt til å frakte utstyr til hyttene i området.  Den ga meg ideen til å få laget den vognen som jeg har i dag. 

 

Den vogna med kurv var et produkt i salg på 80-tallet, gikk under navnet "Geitebukken". Foreldrene mine kjøpte i 1985 for bruk mellom parkeringsplass og hytta, brosjyren ligger fremdeles på hytta, den vogna har fraktet betydelig antall tonn på 33 år, fra en 100 år gammel sjenk, tre materialer og ved til betongsekker og søyleblokker, alt på samme hjul. Men innfestinga til hjulet foran måtte på et tidspunkt fikses.

Hyttenaboen fikk kjøpt fra samme firma noen år senere, men da var den blitt grønn og betydelig tyngre, de brukte den for å gå på tur med etter at mannen fikk slag, og hun måtte få med alt.

Men ser ikke ut som firmaet er i drift lenger, jeg har prøvd å lete før, (finner et bilde på nett, hvor det oppgies at den ble kjøpt på hyttebutikken i Bodø for 13 år siden).

Det burde jo vært et marked for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså en produsert sak og ikke hjemmelaget. Spekulerte mye på dette da jeg så den første gang  på Hamarøy. Leitet jo overalt på internett etter informasjon om en slik vogn, men fant ingenting. Kult.

Er enig i at det må finnes et marked for dette, da den er svært anvendelig for hytteeiere og turfolk. 

 

Rolf D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2018 den 14.08, fiskekongen skrev:

Det finnes utallige utgaver av sammenleggbare trillebår til karpe Fiske. Søk på carp trolley barrow :)

Bare ett tips hvis andre også vurderer dette :)

Problemet med utstyr laget spesielt for karpefiske, er jo gjerne at det koster det hvite i øya... Kommer jo et stykke med  å modifisere en sykkelvogn til 300 kroner på Finn, også... Eller noe slikt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi både har en "geitebukk" av typen fra brosjyren over og har hatt en slik biltemavogn på hytta er min erfaring at bruksområdet eller bruksspennet er ikke det samme. Geitebukken tar tar seg over humper og steiner med både last i korga og på tvers og på langs uten større problemer. Den Biltema greia velter, selv i tom tilstand, er særdeles ubehagelig å dra etter seg og ruster friskt (og eneste grunnen til at den ble anskaffet var at faderen ikke ville sette igjen geitebukken på parkeringen, men ville ha ei vogn der til lett last - dvs to termobagger - og selv det er den knapt brukbar til. Den holdt vel i drøyt fem år før dranordningen tok kveld.) Men skal holde seg på grusvei eller flat asfalt og modifiserer noe slik at man slipper å trekke med en hånd, delvis vridd bakover så kan man kanskje få til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.