Gå til innhold
  • Bli medlem

Appalachian Trail 2018


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei! Jeg har en excel-fil jeg kan legge inn her. Det står ikke navn på utstyret, men om det er noe du/dere stusser over, så bidrar jeg gjerne med det. Jeg kan legge ved navnene på telt, sekk, sovepose og liggeunderlag

Pakningsplan.xlsx

Sekk: Zpacks Arc Haul

Telt: Zpacks Duplex

Sovepose: Viking Warmpeace 30

Liggeunderlag: Sea to Summit Ultralight

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil. Jeg har satt av 6 måneder til turen, da må jeg gå ca 20km i gjennomsnitt hver dag. Jeg tror at ettersom milene begynner å renne på, så vil beina og kroppen justere seg slik at den lett tåler mer hver dag. Og skjer det (som det gjør med de fleste) så vil det nok gå raskere, bokstavelig talt. Men så lenge jeg gjennomfører på 6 måneder, så går det greit

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg mener å ha skjønt at man kan kjøpe sånn pepperspray laget for møte med bjørn og andre dyr, en pepperspray som skal være en god del svakere enn peppersprayen som brukes mot mennesker, som kan være greit å ta med seg. Flere på youtube synes å ha en slik flaske på lur.

("Occurred 2017, / Katmai National Park, Alaska, USA") Juli måned visstnok iflg, kommentaren i videoen. Men er kanskje fint få bjørn ute vinterstid tenker jeg nå.

 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Epletre skrev:

Jeg mener å ha skjønt at man kan kjøpe sånn pepperspray laget for møte med bjørn og andre dyr, en pepperspray som skal være en god del svakere enn peppersprayen som brukes mot mennesker, som kan være greit å ta med seg. Flere på youtube synes å ha en slik flaske på lur.

Det sies at man kan skille mellom Grizzly- og Svartbjørnavføring på lukten. Grizzlymøkka lukter som pepperspray.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt her og der på internett, eller kanskje alt er hørt på youtube, og har inntrykk av at svartbjørner skal gjerne være mer kjøttsultne (eller kanskje bare mer lik åtseletere som eter alt som er dødt) og farlige sånn sett, mens grizzly er mer territoriale, men om slike generaliseringer kan engang stemme vet jeg jo ikke. En bizzarr type forsvar jeg mener å ha lest et par ganger, er at man kan leke død eller lite truende overfor en grizzly, men ikke en svarbjørn. Har ikke lyst noen gang til å prøve ut verken det ene eller det andre.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Johanks skrev:

Hvor ofte kan du etterforsyne med mat osv? Skal det du pakker med deg av klær og utstyr holde hele turen eller ordner du deg med lagringsplass ut i ruten en plass? 

Hei! Antall dager mellom forsyning varierer voldsomt. Den lengste perioden uten den muligheten tror jeg er 16 mil, men det er veldig sjeldent det er såpass. Resten av turen er det gode muligheter hver 1-5 dag, men kommer nok til å strekke det til tider da det kan være tidsbruk inne i bildet på å komme seg til byen.

Når det gjelder klær så vil jeg nok kvitte meg med en del når sommeren kommer. Noe av klærne jeg starter med er godt brukt og vil ikke overleve hele turen uansett. Disse vil nok kastes et sted. Andre ting vil bli sendt fremover i posten slik at jeg kan plukke det opp seinere. Ellers blir det en del innkjøp av sko og diverse, grunnet slitasje. Og antagelig også innkjøp av noe varmere klær mot slutten av turen. Med en basisvekt på ca 6 kg så er det begrenset hvor mye som kan være med ;)

Endret av paddelunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Epletre skrev:

Har lest litt her og der på internett, eller kanskje alt er hørt på youtube, og har inntrykk av at svartbjørner skal gjerne være mer kjøttsultne (eller kanskje bare mer lik åtseletere som eter alt som er dødt) og farlige sånn sett, mens grizzly er mer territoriale, men om slike generaliseringer kan engang stemme vet jeg jo ikke. En bizzarr type forsvar jeg mener å ha lest et par ganger, er at man kan leke død eller lite truende overfor en grizzly, men ikke en svarbjørn. Har ikke lyst noen gang til å prøve ut verken det ene eller det andre.

I utgangspunktet så er ikke svartbjørner veldig opptatt av kjøtt, men om det er lite grønt og bær rundt så tar de det de får. De aller fleste av de er riktignok godt vant med mennesker, men det kommer flere episoder hvert år der de mer eller mindre går for å ta maten din. Lite angrep på mennesker direkte, derfor henger vi også maten opp i trærne hver kveld med all søppel.

If its black - fight back

If its brown - lay down

If its white - good night 

;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartbjørner er en av artene som ikke er så fryktelig aggressive, en grizzly er langt farligere fordi den er langt mer aggressiv ;)
Men ja, alle bjørner har veldig god luktesans så endel steder er det påbudt med såkalte lukt tette beholdere. I områder med mye bjørn så bør man heller ikke til brede mat rett i eller ved teltet på kvelden men et stykke unna camp. På morgenen kan man gjerne kokkeler i teltet siden man pakker og reiser avgårde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Svartbjørner er en av artene som ikke er så fryktelig aggressive, en grizzly er langt farligere fordi den er langt mer aggressiv ;)
Men ja, alle bjørner har veldig god luktesans så endel steder er det påbudt med såkalte lukt tette beholdere. I områder med mye bjørn så bør man heller ikke til brede mat rett i eller ved teltet på kvelden men et stykke unna camp. På morgenen kan man gjerne kokkeler i teltet siden man pakker og reiser avgårde. 

Jeg gikk John Muir Trail i California i 2016, da var det påbudt med bearboxes. Appalachian Trail har ingen sånne begrensninger bortsett fra en ca mils stripe i starten, der du ikke får lov til å campe uten denne boksen. Men de har stengt flere av campspottene grunnet bjørneaktivitet. Fairly vanlig med bjørnemøter, nesten obligatorisk i løpet av turen. Ellers er det få begrensninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 2.3.2018 den 18.14, paddelunde skrev:

Jeg gikk John Muir Trail i California i 2016, da var det påbudt med bearboxes. Appalachian Trail har ingen sånne begrensninger bortsett fra en ca mils stripe i starten, der du ikke får lov til å campe uten denne boksen. Men de har stengt flere av campspottene grunnet bjørneaktivitet. Fairly vanlig med bjørnemøter, nesten obligatorisk i løpet av turen. Ellers er det få begrensninger

Langt har du kommet da? Enjoy it step by step😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@paddelundehar vært flink på å legge ut rapporter. Det er på snap, insta og Facebook. Filmsnutt på face er nok høydepunktene.

IMG_2787.thumb.PNG.835e876a29cd8daba740a1101549c4e9.PNG

Veldig artig å følge med på turen, første gangen jeg har kunnet følge en norsk en.  Men han må nok begrense seg på hvor mange plasser han kan legge ut, selv om jeg gjerne skulle sett at det lå en tråd her også. 

http://www.instagram.com/paddelunde

IMG_2788.thumb.PNG.faa95a63f6d421448c754147db2be021.PNG

Han har lagt ut dag 33, og har forbausende høy fart. Så om ikke noe uforutsett oppstår, fullfører nok han med stil slik som det ligger an, men det 3500 km er et langt stykke å gå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.