Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken 75mm binding?


Phaser

Anbefalte innlegg

Annonse
41 minutter siden, tshansen skrev:

@Mareng hvor mye strammer du inn helstroppen i åpen stilling på voile bindingen din? Skal den være litt hard å få over helen, eller skal den være litt romslig? 

Valgfritt. Den må passe skoen, så det er ikke så veldig mye å gå på fram og tilbake der. Men jeg liker å ha den sånn passe tight. Lett å få av/på, men strammer bra når den er spent.

Så har jeg flyttet hælklossen (jeg har traverse, litt gøy hælklosse, alkurat slik at jeg kan legge ned bøylen og spenne den på hælklossen. Greit om jeg må gå ett flatt parti etter å ha brukt klossen, og skal bruke den snart igjen, men den er i veien for hælløfteren da.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aspekt med både Voile 3 pin cable og Rottefella med wire som ikke alle får "gleden" av å finne løsningen på er kombinasjonen av store sko, type med innersko - Lundhags og St.Andrews, i 47 +. Sålen på Lundhags går akkurat inn, men wiren blir liggende under sålen på yttersiden fordi skoen er på det bredeste er bredere enn bindingen. Det samme gjelder med St.Andrews men der er sålen som skal inn i tåjernet i tillegg for bred til at den går inn uten plunder (og ja det er 75 mm sko), måtte pusse av på sida etter at bindingen begynte å skjære seg inn. (har riktignok ikke prøvd de i Rottefella enda, siden det ene paret med Rottefella med wirefester jeg har nettopp er tilbake fra sveising...), Utover det er Voilebindingene egentlig det eneste alternativet om man vil ha gå bindinger med mulighet for å bruke wire. Jeg for min del bruker alltid wiren, synes det blir for lite motstand uten. (Kan ha noe med at det som oftest er en vorsther i front som trekker og gir nedoverbakkefart selv på flatmark.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tshansen skrev:

AD58A1E1-4701-46F9-B765-6B4CB2393AFA.thumb.jpeg.19d8f95712debb3cb0667793eaf3149a.jpeg

B0BD4EAB-AB9B-4B6B-9798-25886AFC0F82.thumb.jpeg.de329aadd7735a58be1228c02a90614f.jpeg

CCFFF3F1-C605-45C3-8732-8A3029F7ACE7.thumb.jpeg.db5a26cfb8d43b2bdb86c582a3906f7b.jpeg

F88B8A67-5864-420F-ACF1-C12BC0EDEBEF.thumb.jpeg.73ae195b6af365362fc224ad9e583a35.jpeg

er dette stramt nok? Føler skoen sitter sinnsykt godt, men muligens jeg har den litt for stramt? Dere som har samme oppsett? Ser det greit ut eller burde jeg stramme enda mer? 

 

Det får du gjøre som du vil med, men jeg har mine myyye strammere - sånn at jeg akkurat klarer å lirke hælen ned i bøylen når vippedingsen er åpnet på max, om du skjønner. Må jobbe litt for å lukke igjen. Tight og fint for telemark i trøblete snø 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TR skrev:

Det får du gjøre som du vil med, men jeg har mine myyye strammere - sånn at jeg akkurat klarer å lirke hælen ned i bøylen når vippedingsen er åpnet på max, om du skjønner. Må jobbe litt for å lukke igjen. Tight og fint for telemark i trøblete snø 😀

Har du prøvd å ha den slakkere? bare lurer på hvor stor forskjell det er på små justeringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tshansen skrev:

Har du prøvd å ha den slakkere? bare lurer på hvor stor forskjell det er på små justeringer? 

 

41 minutter siden, Mareng skrev:

Hva skal man oppnå med å ha den strammest mulig? Jeg bare spør...

Jeg har den ca som deg, har ikke eksperimentert så mye.

Dette er nå litt avhengig av støvler også, vil jeg tro-  jeg har lærstøvler, ikke plastsko - men når wiren sitter skikkelig tight, er det lettere å kontrollere skiene  når man skal kjøre telemark, synes jeg. Særlig det å få med seg den bakerste skien i svingen. Har endt opp med nokså stram wire etter en god del testing (og nærstudier av snøens beskaffenhet). Det er jo bare å prøve seg frem så finner man ut hva som passer best for en selv. Uansett, for stram lue er verre enn stram wire. I bokstavelig og overført betydning.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å stramme litt jeg også da. Jeg har plaststøvler.

Det er ikke noe problem å få bakskien til å henge med i svingen i alpintbakken eller på fint føre. Men på vanskelig føre, klumpete eller med gjennomslag, da lever den fort sitt eget liv.

Har forøvrig fullført siste del av telemakkurs, og siste gangen nå møtte instruktørene opp i fjellski og BC binding, en hadde 75 mm. De kjørte egentlig like rått på det utstyret som hva som helst annet. Det er nok sjåføren, ikke skien, som kjører ned bakken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2018 den 6.59, Mareng skrev:

 

Har forøvrig fullført siste del av telemakkurs, og siste gangen nå møtte instruktørene opp i fjellski og BC binding, en hadde 75 mm. De kjørte egentlig like rått på det utstyret som hva som helst annet. Det er nok sjåføren, ikke skien, som kjører ned bakken :) 

Har selv BC-binding, angret litt på at jeg gikk for det og ikke 75mm mtp nedkjøringer så var litt godt å lese det du skrev nå for når jeg ser bruken min hittil så er det jo ikke akkurat telemark kjøring det har vært mest (noe) av. Håper snøen holder seg til jeg kommer hjem igjen, stikke i alpinbakken med hodelykt å tjyvtrene litt teknikk kveldstid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johanks skrev:

Har selv BC-binding, angret litt på at jeg gikk for det og ikke 75mm mtp nedkjøringer så var litt godt å lese det du skrev nå for når jeg ser bruken min hittil så er det jo ikke akkurat telemark kjøring det har vært mest (noe) av. Håper snøen holder seg til jeg kommer hjem igjen, stikke i alpinbakken med hodelykt å tjyvtrene litt teknikk kveldstid.  

Flere av instruktørene hadde fått gode plasseringer i mesterskap, så de hadde nok litt trening. Men ja, det er fullt mulig. Jeg som hadde plaststøvler hadde ikke kjangs til å holde følge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mareng skrev:

Flere av instruktørene hadde fått gode plasseringer i mesterskap, så de hadde nok litt trening. Men ja, det er fullt mulig. Jeg som hadde plaststøvler hadde ikke kjangs til å holde følge...

Det er nok kjøreren i siste ledd ja... Eg har siste åra arbeidd me på å kjøre torsjonssvingar/alpint telemark meir enn den tradisjonelle øytunstilen. 

I gode sesongar byrjar det virkelig sitte, og eg får kjenne g'en dra meg ut av svingen. 

Likevel krev det fullt fokus førebels, og sitt ikkje i ryggrada. 

Då er det f....hovent når  sambo kjem susande i god telemarkstil, inn på den isete parkeringsplassen, på smale klassisk ski....eg plar då gi han beskjed om å finne seg sitt eget skisenter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kvitta meg med Ingstad/Voile 3-pin/Scarpa T4, og byttet til Fischer E99/BC/og en Scarpastøvel som ikke er av de stiveste. Jeg opplever at det er lettere å sette en telemarksving på det nye utstyret enn på det gamle, og det har å gjøre med at skiene er lettere å spenne opp når de står på kant. De lager en jevnere bue.

Mine fem øre til denne diskusjonen er at skiens egenskaper er viktigere enn støvlene og bindingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så E99 har mindre spenn da?

Det var jo en interessant konklusjon du kom med. Jeg ville faktisk gjettet omvendt, men det kan godt hende at du har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Jeg har kvitta meg med Ingstad/Voile 3-pin/Scarpa T4, og byttet til Fischer E99/BC/og en Scarpastøvel som ikke er av de stiveste. Jeg opplever at det er lettere å sette en telemarksving på det nye utstyret enn på det gamle, og det har å gjøre med at skiene er lettere å spenne opp når de står på kant. De lager en jevnere bue.

Mine fem øre til denne diskusjonen er at skiens egenskaper er viktigere enn støvlene og bindingene.

Eg sett og telemarksvingar på Nansen med BC. Men opplever litt vel ofte at eg ikkje greier å trykke hardt nok i forfoten på innerskia, noko som medfører at bindingane fortare knekk pga kunstig belastning sidevegs. Om eg greier halde kontakta med fremre del av foten ned i plata, endar eg som oftast litt for mykje bakpå, noko eg slett ikkje likar. Så for å spare meg for utlegg på fleire bindingar har eg (prøvd) å slutte med telsvingar på BC-binding (greier dog ikkje halde meg om tilhøva er perfekte) :) 

Men det handlar altså om meg som kjører, og ikkje feil på utstyret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mareng skrev:

Så E99 har mindre spenn da?

Det var jo en interessant konklusjon du kom med. Jeg ville faktisk gjettet omvendt, men det kan godt hende at du har rett...

E99 har ikke noe mindre spenn. Heller litt mer, men det er mer harmoni mellom innsving og spenn. Ingstad er en veldig innsvingt ski. 22 mm er mye på en fjellski, og veldig mye for en ski med smørespenn. Skien er stiv på midten, noe som gjør at man ikke kan bruke innsvinget til å "carve". Setter man denne skien på kant så får nesten ikke midtpartiet tak. Den hogger i foran og bak, og setter ikke en jevn bue. Jeg har prøvd Vetletind, som vel hadde omtrent samme mål, uten det stive spennet, og den svingte helt supert. E99 er mer som en gammeldags fjellski og er slett ikke noen svingmaskin, men den har et bedre forhold mellom spenn og innsving, slik at man kan utnytte buen når skien settes på kant, og den blir ikke så aggressiv.

Er det dyp snø spiller selvsagt ikke den manglende buen stor rolle, da vil flytegenskapene være viktigere.

Når det gjelder telemark med BC, så er det jo som du skriver, @Tessatroll, at det er vanskeligere å få kontroll på bakskien enn på en 75mm. Det er nesten umulig å sette en "moderne", skjærende telemarksving på sånt utstyr. Det blir gammeldags tele. Jeg leter etter gummiknotter til BC-bindingene som er litt hardere. Det vil kunne gi større bøyemotstand. Er bindingene gamle, så kan det hjelpe å bytte gummi, da de blir slappere etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg sett og telemarksvingar på Nansen med BC. Men opplever litt vel ofte at eg ikkje greier å trykke hardt nok i forfoten på innerskia, noko som medfører at bindingane fortare knekk pga kunstig belastning sidevegs. Om eg greier halde kontakta med fremre del av foten ned i plata, endar eg som oftast litt for mykje bakpå, noko eg slett ikkje likar. Så for å spare meg for utlegg på fleire bindingar har eg (prøvd) å slutte med telsvingar på BC-binding (greier dog ikkje halde meg om tilhøva er perfekte) :) 

Men det handlar altså om meg som kjører, og ikkje feil på utstyret :P

Syntes nå tele (skrense/skjære) er den tryggeste og artigste måten å komme seg ned fjellsidene på, men om du sier bindingene kan knekk er det jo en mulighet for å investere i 3-pin en vakker dag da :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ja det kan hende eg skal ta å gjere. Finne ikkje på den lokale sjappa, men reknar med eg finn på nett? 

Jeg har prøvd å finne noen som selger løse BC flexer, men har ikke sett noen steder som har i nyere tid. Har sett det tidligere. Hvis du finner noen som har, er det fint om du poster et hint om hvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

@Lompa: Lærerikt innlegg, nå skjønner jeg logikken! 

Med gammeldags tele, mener du da «skrensesving»? 

I "gamle dager" kjørte vi Telemark med nesten all vekt på fremre bein, og relativt høy posisjon. De senere årene før jeg la bort telemarkskia, kjørte jeg på bakkeski med stabile plaststøvler, og da har man jevnere vektfordeling, lavere posisjon, kortere steg og større rotasjon i kroppen. Da får man skien mer på kant, og kan kjøre carving også på telemarkskia. Man bruker faktisk kanten aktivt også på innerskia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

I "gamle dager" kjørte vi Telemark med nesten all vekt på fremre bein, og relativt høy posisjon. De senere årene før jeg la bort telemarkskia, kjørte jeg på bakkeski med stabile plaststøvler, og da har man jevnere vektfordeling, lavere posisjon, kortere steg og større rotasjon i kroppen. Da får man skien mer på kant, og kan kjøre carving også på telemarkskia. Man bruker faktisk kanten aktivt også på innerskia.

God måte å forklare det på. Sjølv plar eg som regel berre omtale det som "Øytunstil" (med rallarhatten på) og "torsjonssvingar" (når du køyrer på kant og trekker ut g). Men det gir jo lite forklaring . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.