Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken 75mm binding?


Phaser

Anbefalte innlegg

Har Ingstad ski med bc bindinger nå og innser at det blir litt stusselig i nedoverbakkene og vurderer å gå over til 75mm.   Men hvilken binding?   Voile 3pin har vært tingen tidligere har jeg skjønt men har det kommet noe annet/nytt?   Telemarkbinding med gåfunksjon er det noe å satse på?   Foe meg er nok bortover viktigst uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok voile 3-pin cable er tingen, med 5/10mm plater under, avtagbar kabel. Kanskje vurdere en lav hælløfter om du går mye i bratt terreng.

Switchback blir alt for voldsomt på en slik ski.

Er ingen ekspert på området, men jeg tror ikke det er noe anne spesielt på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer like mye an på hvilke støvler du har. Med lærstøvler holder 3pin i massevis. Da er det mer å hente på å gå over til plaststøvler som f.eks Scarpa T4, men da ofrer du litt gåkomfort.

Ingstad, 3pin og Crispi Svartisen er det desidert mest komfortable oppsettet jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å kikker etter Lærstøvler til en vettug pris.  Har prøvd på Crispi i Butikken men jeg har nok mer "Alfafot)    Har Scarpa T4 fra før til noen breiere ski jeg har men føler ikke det blir aktuelt å bruke disse på Ingstad skiene.  Men kommer selvsagt til å teste om jeg finner bindinger :)      Har bare lest at noen syns Voile 3pin blir litt stiv men er god nedover, så da tenkte jeg binding med gåfunksjon men blir sikkert overkill for en ski til primært bortover bruk.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 stk Varg Morgedal. Sitter veldig godt på foten - jeg har veldig bred fot. Det er bare ett stort men. De lekker begge to som en sil. 

Så nå i vinterkom jeg over et par Alpha Grønland, som vel er forgjengeren til Alpha Quest. Disse er jeg veldig godt fornøyd med så langt. Varme og gode, passe stive. Dette med lekke skinnsko og lekke skisko har blitt en gjenganger i min familie, så Gore-Tex har blitt et must-have (har vi funnet ut da), etter mye prøving og feiling.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Phaser skrev:

  Har bare lest at noen syns Voile 3pin blir litt stiv men er god nedover, så da tenkte jeg binding med gåfunksjon men blir sikkert overkill for en ski til primært bortover bruk.  

 

3pin's stivhet regulerer man med hvor mange trinn tåhjernet klemmes ned, det kan fint være litt slark, trenger ikke klemmes så den sitter dønn fast. Wiren brukes kun i nedoverbakker.

Det blir et mye mer naturlig ganglag med 3pin og lærstøvler enn med en binding med gåfunksjon. Pivot-punktet blir likke helt naturlig med en binding med gåfunksjon. Det blir heller ikke noen naturlig flex i støvelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortover er Voile 3-pin en drøm. Bruker aldri wire,  disse er stabile, suverene rett og slett.

Jeg bruker 3-pin og Varg Morgedal med Berghaus Yeti-gamasjer. Da slipper du og bekymre deg om lekkasjer, og du holder deg varm - uansett! Gamasjene koster litt, men sammenliknet med enkle saker fra f.eks norrøna til 1000,- er det absolutt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mlynga skrev:

Bortover er Voile 3-pin en drøm. Bruker aldri wire,  disse er stabile, suverene rett og slett.

Jeg bruker 3-pin og Varg Morgedal med Berghaus Yeti-gamasjer. Da slipper du og bekymre deg om lekkasjer, og du holder deg varm - uansett! Gamasjene koster litt, men sammenliknet med enkle saker fra f.eks norrøna til 1000,- er det absolutt verdt det.

Yeti får du særs billig på ebay UK. Me snakkar nokre hundrelappar. 

Siste eg handla enda på rett i underkant av 500 kr totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker wire når jeg kjører nedover. Jeg bruker Åsnes Falketind og svarpa T4 på det oppsettet da, men kabelen synes jeg gjør enorm forskjell på telemarksvinger. Får trykket bakskien godt ned, og fordelt trykket på begge skiene mue bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traverse er med 10mm oppbygningsplater og 2 bøyler til 2 hælløfternivåer inkludert.

Det kan være at du får fatt i 10mm Voile plater i løs vekt, da kan det hende at ikke bøylene til hælløfterne følger med.

Voile platene er i grått plastmateriale og er solide.

Rottefella har plater som passer, disse er i gjennomsiktig hardplast. Jeg brukte dette før Voile hadde 10mm plater (Voile hadde da kun 20mm). Rottefella platene sprakk i filler etter 3 turer fordi plasten var for sprø. Riktignok brukte jeg Quiver killer inserter som kanskje gjør at skruene ble strammere enn treskruene, men uansett ambefaler jeg å bruke Voile platene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noe annet selv enn Voille 3 pin cable samt oppbyggingsplate og hælløfter, det oppsettet er jeg strålende fornøyd med! Tok litt tid før jeg begynte og bruke hælløfteren ordentlig, men det gjør susen i de lange bakkene, spesielt om en går med kun kortfeller. Hælløfteren flytter jo da tyngdepunktet slik at du får mer trykk rett ned så kortfellen gjør mer nytte for seg. Om du forstår hva jeg prøver å forklare...?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bård B skrev:

Har ikke prøvd noe annet selv enn Voille 3 pin cable samt oppbyggingsplate og hælløfter, det oppsettet er jeg strålende fornøyd med! Tok litt tid før jeg begynte og bruke hælløfteren ordentlig, men det gjør susen i de lange bakkene, spesielt om en går med kun kortfeller. Hælløfteren flytter jo da tyngdepunktet slik at du får mer trykk rett ned så kortfellen gjør mer nytte for seg. Om du forstår hva jeg prøver å forklare...?!

Og så kan det nok vere litt meir akillesvennleg, for den som skulle ha trøbbel med hel eller akilles/legg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2018 den 20.22, Bård B skrev:

Har ikke prøvd noe annet selv enn Voille 3 pin cable samt oppbyggingsplate og hælløfter, det oppsettet er jeg strålende fornøyd med! Tok litt tid før jeg begynte og bruke hælløfteren ordentlig, men det gjør susen i de lange bakkene, spesielt om en går med kun kortfeller. Hælløfteren flytter jo da tyngdepunktet slik at du får mer trykk rett ned så kortfellen gjør mer nytte for seg. Om du forstår hva jeg prøver å forklare...?!

Skjønner hva du mener og det gir jo mening 😊. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, tshansen skrev:

Hvis man allerede har fått montert binding.... er det mulig å bytte denne å bruke opp igjen samme skruhullene (med lim) som allerede har vært i bruk? 

Er det å bytte fra Rottefella til Voile 3pin? De 3 skruehullene stemmer overens, men ved bytte ville jeg brukt 2 komponent epoxy og ikke trelim. Limen bør være av typen som herder sakte, altså ikke noen 5minutters lim. Type Araldit Standard fungerer, men er litt "seig", så den renner ikke ned i hullene av seg selv og må bearbeides inn.

Er det Volie Traverse (inkl. 10mm plater), så har de 4 monteringshull ned i skien, og bindingen skrus med 3 rett i plata. Skruene som følger med er ikke lange nok til å gå gjennom plata, bindingen og så ned i skien. De 3 hullene er også svakt vinklet bakover på plata fordi bindingen er litt lavere bak. De 3 eksisterede hullene kan brukes som mal ved å først skru platene fast midlertidig med tynnere skruer (uten binding), så brukes plata som mal for å merke/borre. De gamle hullene plugges med f.eks en litt tykk fyrstikk og lim. Det følger også med en pappmal som kan legges oppå de eksisterende hullene og brukes til merking. Automatkjørner er greit å merke med for hvor det skal borres, da får du et hakk som gjør at borren treffer der den skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Omnilite skrev:

Er det å bytte fra Rottefella til Voile 3pin? De 3 skruehullene stemmer overens, men ved bytte ville jeg brukt 2 komponent epoxy og ikke trelim. Limen bør være av typen som herder sakte, altså ikke noen 5minutters lim. Type Araldit Standard fungerer, men er litt "seig", så den renner ikke ned i hullene av seg selv og må bearbeides inn.

Er det Volie Traverse (inkl. 10mm plater), så har de 4 monteringshull ned i skien, og bindingen skrus med 3 rett i plata. Skruene som følger med er ikke lange nok til å gå gjennom plata, bindingen og så ned i skien. De 3 hullene er også svakt vinklet bakover på plata fordi bindingen er litt lavere bak. De 3 eksisterede hullene kan brukes som mal ved å først skru platene fast midlertidig med tynnere skruer (uten binding), så brukes plata som mal for å merke/borre. De gamle hullene plugges med f.eks en litt tykk fyrstikk og lim. Det følger også med en pappmal som kan legges oppå de eksisterende hullene og brukes til merking. Automatkjørner er greit å merke med for hvor det skal borres, da får du et hakk som gjør at borren treffer der den skal. 

Ja, ikke umulig at jeg gjorde en liten tabbe når jeg gikk for Rotefella 75mm binding når jeg kjøpte ski nå. Skulle kanskje lagt litt mer vekt på stabilitet ved renning? Så om jeg leverer skiene inn til f.eks gmax, så skal de kunne klare å bytte til Voile 3pin kabel uten større problemer? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottefella blir littegrann stivere om du klemmer ned tåfestet så langt ned du klarer ved renning, men med Voile og wire så blir det merkbart stivere. Stivheten i støvlene har selvsagt også litt å si også.

Kjenner ikke din lokale butikk, men de burde kunne fikse det for deg på en måte som gjør at bindingen sitter trygt og godt på skien.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tshansen, du har nylig kjøpt skiene ed bindinger om jeg ikke husker helt feil?

Som vanlige fjellski synes jeg 75 mm uten kabel er helt supert. Å gå lange strekninger med kabelen på er alt for stivt, og å ta av og på kabelen er for mye styr.

Kabelen synes jeg er grei å ha når jeg skal på toppturer og kjører telemarksvinger på vei ned, da kommer kabelen mer til sin rett, men når det er korte nedkjøringer før jeg må begynne å gå igjen tar jeg ikke på kabelen. Det går bra å kjøre uten også.

Så før du bestemmer deg for å bytte ut det du nylig har kjøpt, prøv deg litt fram med det du har.

God kontroll i nedoverbakker på vanlige fjellski med lærstøvler ikke alltid enkelt å få til, med mindre føret er veldig fint og bakkene helt passelig for nettopp det.

Men hvis du har mulighet til å få byttet binding nå uten å betale fullpris, så hvorfor ikke. Med voile så har du jo muligheten til å gå både med og uten kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mareng skrev:

@tshansen, du har nylig kjøpt skiene ed bindinger om jeg ikke husker helt feil?

Som vanlige fjellski synes jeg 75 mm uten kabel er helt supert. Å gå lange strekninger med kabelen på er alt for stivt, og å ta av og på kabelen er for mye styr.

Kabelen synes jeg er grei å ha når jeg skal på toppturer og kjører telemarksvinger på vei ned, da kommer kabelen mer til sin rett, men når det er korte nedkjøringer før jeg må begynne å gå igjen tar jeg ikke på kabelen. Det går bra å kjøre uten også.

Så før du bestemmer deg for å bytte ut det du nylig har kjøpt, prøv deg litt fram med det du har.

God kontroll i nedoverbakker på vanlige fjellski med lærstøvler ikke alltid enkelt å få til, med mindre føret er veldig fint og bakkene helt passelig for nettopp det.

Men hvis du har mulighet til å få byttet binding nå uten å betale fullpris, så hvorfor ikke. Med voile så har du jo muligheten til å gå både med og uten kabel.

Ja, jeg har lest meg litt opp på diverse tilbakemeldinger på nettet. Tror det er en bedre løsning å ha egne fjellski (rene turski) også heller gå til innkjøp av topptur/telemarkski for ren renning og bratte toppturer. Ser Rottefella NTN kan være aktuelt, men det får vi kikke på brukt eller fram mot neste års sesong. Man blir ikke noe særlig bitt av basillen når man først finner gleden av ski igjen :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blitt noen runder på ski nå, å jeg har reagert siden dag en på den sinnsyke gnikkelyden fra sko/binding med Rottefella Super Telemark. Fant også ut via Alfa sine sider at de anbefalte Voile 3-pin om man hadde store skonummer. 

Jeg benyttet meg av 100% fornøyd garantien på Gmax og fikk byttet til et sett med Voile 3-pin i stede. Helt greit å få muligheten til å spenne fast helen på nedkjøringene framover også. For der kan det vel strengt talt aldri bli "nok" stabilt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Blitt noen runder på ski nå, å jeg har reagert siden dag en på den sinnsyke gnikkelyden fra sko/binding med Rottefella Super Telemark. Fant også ut via Alfa sine sider at de anbefalte Voile 3-pin om man hadde store skonummer. 

Jeg benyttet meg av 100% fornøyd garantien på Gmax og fikk byttet til et sett med Voile 3-pin i stede. Helt greit å få muligheten til å spenne fast helen på nedkjøringene framover også. For der kan det vel strengt talt aldri bli "nok" stabilt :-D

Gnikking får du uansett hvilke 75mm binding du har, og det løses med litt smørning grease på siden av skosålen 👍

Min Volie 3-pin ble kjøpt i desember, og når ser den slik ut: 

64C87020-51B4-457F-B98F-C6F3BF10CA1D.thumb.png.a4e2bf34d892ce172d0e90da6f70c5ef.png

Ødelagt, utslitt, aner ikke hvorfor.

Mulig det er lurt å spenne ned tåjernet godt når man går, hakk 2 eller tre, og kanskje man unngår dette da, men jeg vet ikke. Jeg bruker Scarpa T4 sko.

Sett bort fra det er det svært bra å sette på kabelen når man kjører ned! 👍

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Gnikking får du uansett hvilke 75mm binding du har, og det løses med litt smørning grease på siden av skosålen 👍

Min Volie 3-pin ble kjøpt i desember, og når ser den slik ut: 

64C87020-51B4-457F-B98F-C6F3BF10CA1D.thumb.png.a4e2bf34d892ce172d0e90da6f70c5ef.png

Ødelagt, utslitt, aner ikke hvorfor.

Mulig det er lurt å spenne ned tåjernet godt når man går, hakk 2 eller tre, og kanskje man unngår dette da. Jeg bruker Scarpa T4 sko.

Sett bort fra det er det svært bra å sette på kabelen når man kjører ned! 👍

Ja, gnikking er jeg innforstått med at det blir, men hadde du hørt meg i løypa hadde du ikke vært i tvil om at noe ikke var helt som det skulle :-P Merker også at det er et lite parti med motstand når du går? Litt vanskelig å forklare. 

Jøss... Det der var jo ikke bra?? :shock::shock: Hvordan i alle dager har du klart å slite de tappene ut så fort? Desember? 

Jeg har jo ikke erfaring selv med denne bindingen, men jeg merket på Rottefella at hvis jeg bare festet ned et hakk, så var det mye vandring på skoen fremme. 2 hakk satt godt, å tre hakk ble bare brukt når jeg skulle renne, men følte ikke den helt store stabilitetforskjellen på 2 og 3 knepp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.