Gå til innhold
  • Bli medlem

Powerbank på tur?


Anbefalte innlegg

19 hours ago, Bjørn J said:

Jeg slet med å finne en Anker under 350.- inkl. frakt, og kan ikke forstå hvorfor denne skulle være dårligere.

Det er den, men det betyr ikke at den er ubrukelig. Jeg har en litt eldre versjon av Xiamo sin power bank og et par nye Anker-produkter. Xiamo-ene er så og si utgåtte nå. Den ene vil ikke lade og den andre leverer kanskje 20% lading av iPhonen min. Xiamo brukte hvertfall tidligere en del billigere batterier i sine powerbanks, mens Anker bruker en mer anerkjent leverandør(var det Panasonic?).

Ellers brukte jeg Xiamoen i et par-tre år uten problem og den fungerte fint en god stund, men ville vært obs på at den nok ikke bare er billigere pga lavere marginer, men det er også noe billigere innmat i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutes ago, Thomas E said:

Det er den, men det betyr ikke at den er ubrukelig. Jeg har en litt eldre versjon av Xiamo sin power bank og et par nye Anker-produkter. Xiamo-ene er så og si utgåtte nå. Den ene vil ikke lade og den andre leverer kanskje 20% lading av iPhonen min. Xiamo brukte hvertfall tidligere en del billigere batterier i sine powerbanks, mens Anker bruker en mer anerkjent leverandør(var det Panasonic?).

Ellers brukte jeg Xiamoen i et par-tre år uten problem og den fungerte fint en god stund, men ville vært obs på at den nok ikke bare er billigere pga lavere marginer, men det er også noe billigere innmat i tillegg.

Kvaliteten på batteriene i en slik strømbank er selvsagt viktige. Produsenter som ikke oppgir hvilken batterileverandør de bruker, bør man være skeptisk til. De nye Xiaomi mi-modellene (versjon 2) bruker batterier fra ATL/Lishen, en av de største produsentene av Lithiumbatterier i verden. De leverer bl.a til Apple (Ipad og Macbook). Brikkesettet i elektronikken er fra Texas Instruments. Xiaomi er også flinke til å fortelle hvilke sikkerhetsmekanismer de har i strømbankene sine. Alt i alt virker det som et veldig troverdig produkt, også basert på det gode ryktet Xiaomi har på andre produkter. Men bevares, det kan godt hende jeg er lettlurt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lompa said:

Denne   funker mye bedre enn tidligere jeg har hatt. Lader raskere også.

Den er interessant, og er sikkert en utmerket nødlader. Men jeg sliter med å finne informasjon om merket iiglo - det finnes tydeligvis bare i Norge. Det ser ut for at det er en serie produkter (nødladere, hvitevarer, mixere m.m.) importert av komplett.no, og selges da under merket iiglo. Synes de skulle vært litt mer sjenerøse med informasjon om produktet - men de bryr seg vel fint lite. Det er ikke mange nerder som oss som vil vite ting som hvem som lager batteriene og brikkesettet. Men uansett, hvis komplett er importør er det de som er ansvarlig hvis huset brenner ned fordi laderen tar fyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fleste nødladere bruker vanlige 18650-batterier, tenkte jeg at det måtte da finnes noen som har laget en slik strømbank for oss som har en del slike batterier til hode- og lommelyktene. Og det finnes selvsagt. Nitecore F2 er knøttliten, og tar 2 stk 18650. Hvis man da har f.eks. 3500mAh batterier, har man en nødlader med 7000 mAh. Batteriene kan selvfølgelig også lades i denne dingsen. Nitecore er seriøse greier.
http://charger.nitecore.com/CHARGER/F/F2/

På ebay finnes det en drøss med "do-it-yourself" strømbanker. Et tomt skall med et lite kretskort, så putter du selv inn 18650-batterier og vips har du en power bank. Men her snakker vi neppe om state of the art elektronikk og kvalitetskontroll :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 17.50, tshansen skrev:

Problemet er vel å få tak i Anker her på berget? Selv er jeg veldig fornøyd med Biltema sin powerbank :oops:

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Batterier/Powerpack-10400-mAh-2000035109/

Best i test var den også

https://www.dinside.no/data/test-av-nodladere/61082606

Å ja, denne har tålt mye røff behandling :-) 

Strålende fornøyd med den selv. vært med i mange år nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 16.36, Bjørn J skrev:

Den er interessant, og er sikkert en utmerket nødlader. Men jeg sliter med å finne informasjon om merket iiglo - det finnes tydeligvis bare i Norge. Det ser ut for at det er en serie produkter (nødladere, hvitevarer, mixere m.m.) importert av komplett.no, og selges da under merket iiglo. Synes de skulle vært litt mer sjenerøse med informasjon om produktet - men de bryr seg vel fint lite. Det er ikke mange nerder som oss som vil vite ting som hvem som lager batteriene og brikkesettet. Men uansett, hvis komplett er importør er det de som er ansvarlig hvis huset brenner ned fordi laderen tar fyr :)

Jeg har sans for nerding, men kan ikke bidra på dette feltet. Vet bare at den virker veldig bra, og bedre enn ladere jeg har hatt før. Det er vel det mest intetsigende svaret en nerd kan få, men det er det eneste jeg kan gi. :)

Har brukt komplett noen ganger og de har seriøs kundebehandling, så du kan jo sende en e-post og spørre? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som iiglo er en oem produsent unik for komplett?
http://www.iiglo.com/

Er ikke mye info der men regner med det fungerer på samme måte som at Elkjøp har OEM produsenter på hvitevarer o.l - Altså merker som er kjede spesifikke.
Men det skulle ikke overraske meg om at det står en kjent produsent bak iiglo merket, er jo sånn det ofte er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg sliter med at strømmen "sitter fast" i min Kina batteribank på oppgitte 12000 mAh.

D21362D2-C41A-4996-959D-F3D4F2A76D88.thumb.jpg.0a59ccd73bec2aa82acb42ad620d1e57.jpg

Kjøpte en Anker Powercore+ 26800 mAh. Ufattelig mye strøm i den, ikke så mye mere vekt enn på den gamle. Høy kvalitet på alt på den, QC 3.0 også. Kjøpte også en Anker PowerPort+ 1 lader med QC 3.0 for å lade den opp. 

Liker bedre en stor enn 2 mindre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Memento mori said:

Jeg sliter med at strømmen "sitter fast" i min Kina batteribank på oppgitte 12000 mAh.

Er ikke sikker på hva slags problem dette er, med at strømmen "sitter fast", men jeg kom til å tenke på at ubeskyttede li-ion 18650 batterier (gjerne noe fra Kina) angivelig kan bli skadd (mener jeg å ha lest) og slutte å fungere (eller verre hvis man lader de opp helt feil), er det sånn å forstå at din Kina batteribank ikke lenger kan lades opp?

Er kun nysgjerrig, og er grunnen til at jeg spør. :)

Så, forresten til de som ikke visste dette før. 18650 batterier er visste enten 'protected' (disse batteriene er litt mer høye), eller er íkke 'protected'. Tror det er slik at et beskyttet batteri, har en krets inni batteriet som forhindrer både utlading og overlading, begge to skadelig for batteriet og kanskje brannfare også. Noen duppeditter fra Kina har kun plass til et 18650 batteri som er ubeskyttet, i min erfaring (kjøpte en håndholdt vifte en gang fra Kina, det beskyttede batteriet jeg skaffet meg fra Clas Ohlson passet ikke). Grunnen til at jeg nevnte slike 18650 batterier er noe jeg trodde jeg lærte et sted på forumet her, hvor noen mente at det var gjerne slike batterier inne i slike "powerbanks", uten at jeg vet med sikkerhet at det er slik.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Epletre said:

. Grunnen til at jeg nevnte slike 18650 batterier er noe jeg trodde jeg lærte et sted på forumet her, hvor noen mente at det var gjerne slike batterier inne i slike "powerbanks", uten at jeg vet med sikkerhet at det er slik.

Ja, til og med batteripakken i en Tesla S består av ca 7000 stk Panasonic 18650-batterier koblet i en kombinasjon av serie og parallell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.