Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe fjellski på nett


sam86

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye fjellski. Et par Åsnes Rago skal byttes ut i Åsnes Amundsen i samme lengde.

Er det noen som har erfaring med å kjøpe fjellski på nett? Flere butikker ber om høyde og vekt på kjøper. Gjør de noen målinger for å finne passende par til min vekt, eller sender de bare et tilfeldig par i den lengden man bestiller?

Bruker skia med lett sekk og pulk, ikke så ofte tung sekk. Har alltid kortfeller montert og labber avgårde. Feste er viktigere enn glid for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.
Når det gjelder Amundsen så er jo det med spenn, som du vet.
Enkelt forklart: Det butikken da gjør er å måle spenn på utvalgte ski i forhold til din oppgitte vekt. Dette gjøres med et vekt/spenn-måleapparat. Når det gjelder å oppgi høyde spørres det etter det grunnet at enkelte kunder ikke helt vet hvilke lengder de bør/vil ha. 
Har du klart å slite ut dine gamle, gode Rago? Mine er like gode ennå, selv etter 11-12 år, men har fått godt stell og vedlikehold.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sam86 skrev:

Skal kjøpe nye fjellski. Et par Åsnes Rago skal byttes ut i Åsnes Amundsen i samme lengde.

Er det noen som har erfaring med å kjøpe fjellski på nett? Flere butikker ber om høyde og vekt på kjøper. Gjør de noen målinger for å finne passende par til min vekt, eller sender de bare et tilfeldig par i den lengden man bestiller?

Bruker skia med lett sekk og pulk, ikke så ofte tung sekk. Har alltid kortfeller montert og labber avgårde. Feste er viktigere enn glid for meg.

Nokre butikkar spennmåler ikkje fjellski, berre langrennski, andre butikkar spennmåler også fjellski om ein bed om det, for å finne den "lille"variasjonen innanfor samme lengde, evt om du vippar mellom 2 lengder vekt-og lengdemessig (Difor du må oppgi desse).

Om du bed om ei spennmåling og gir dine preferansar i kommentarfelt, skal det vere heilt trygt å kjøpe ski hjå dei "kjende" namna på netthandel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Fischer E99 på Sportlageret for ikke lenge siden, og vi prøvde tre par før vi fant det rette. Det var ikke spennmåling med apparat, men på gamlemåten med ark under skia. Veldig fornøyd med det, og det var virkelig stor forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg kjøpte Fischer E99 på Sportlageret for ikke lenge siden, og vi prøvde tre par før vi fant det rette. Det var ikke spennmåling med apparat, men på gamlemåten med ark under skia. Veldig fornøyd med det, og det var virkelig stor forskjell. 

Å? Alle fjellskiene jeg har prøvd (åsnes vikafjell, rago, nansen), har lagt paddeflate på gulvet med ark-testen. Vikafjell er jo nesten en langrennski også, med bare 1/3 (1/4?) stålkant.

Da har kanskje fisher mer spenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

Spennmåling på fjellski? Aldri hørt om...

Eg og jamntung venninne kjøpte ski til ein tur me skulle på. Ville ha litt lengde, og ba butikken finne dei to para i den lengda som hadde minst spenn. 

Dei tok 4 par og målte, og me fekk dei to i nedre spennsjiktet av desse 4 para. Det var Amundsen. 

Trur ikkje forskjella er så stor som på langrennski, men kanskje greit å vite om ein vipper mellom to storleikar, at ein kan nytte slike målingar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mareng skrev:

Å? Alle fjellskiene jeg har prøvd (åsnes vikafjell, rago, nansen), har lagt paddeflate på gulvet med ark-testen. Vikafjell er jo nesten en langrennski også, med bare 1/3 (1/4?) stålkant.

Da har kanskje fisher mer spenn?

Vikafjell har jeg ikke prøvd. Nansen blir paddeflate, men Rago (nå Amundsen) burde man kunne bevege arket under når man står på begge ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Å? Alle fjellskiene jeg har prøvd (åsnes vikafjell, rago, nansen), har lagt paddeflate på gulvet med ark-testen. Vikafjell er jo nesten en langrennski også, med bare 1/3 (1/4?) stålkant.

Da har kanskje fisher mer spenn?

Jeg har et par gamle rago og disse har ihvertfall et visst spenn. Jeg har kjøpt dem brukt, så helt riktig til meg er de nok ikke, men jeg tråkker dem ihvertfall ikke flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst: Rago skal da ha smørelomme? Sikker å at du ikke har et for mykt par? 

Utgangspunktet for tråden var om det var noe poeng i å oppgi vekt for kjøpere av fjellski, og jeg mener altså ja. Det er viktig å få riktige ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lompa skrev:

Men seriøst: Rago skal da ha smørelomme? Sikker å at du ikke har et for mykt par? 

Utgangspunktet for tråden var om det var noe poeng i å oppgi vekt for kjøpere av fjellski, og jeg mener altså ja. Det er viktig å få riktige ski.

Hvis det varierer så mye i spenn mellom parene, så kan det hende at det stiveste paret hos oslo sportslager ikke er i næreheten så stivt som det stiveste paret hos Fjellsport. Og jeg tror de selger deg ett par fjellski fra lageret sitt, uansett hva du veier og hvilke vekt du oppgir. Du kan sikkert be om det stiveste paret de har inne, men skiene er ikke merket med hvor stivt spennet er, så de tar nok ikke å går gjennom alle parene. De fleste store nettbutikker har vel robotlager i dag også, så da er det vel ikke like enkelt å få utført dette.

Ingen fjellski jeg har sett har så markert smørelomme slik som på langrennski. Det er "smørelomme" på amundsen, nansen, ingstad mv. men spennet i denne "lommen" er så svakt at det blir presset ned om man står på stuegulvet på begge skiene. Også på vikafjell og amundsen med dobbeltspenn som er mye kraftigere enn på nansen og ingstad. Ihvertfall alle par jeg har prøvd, og det samme med min kone. "Smørelommen" har jo meget god funksjon allikevel, for jo kraftigere spennet er så merker jeg betydelig mer glid. Men å forvente at man kan dra ett ark og merke av den nøyaktige smøresonen på fjellskien, slik som på langrennski, det har jeg ikke opplevd.

Men her er tydeligvis noen andre som påstår at man kan det, og at smørelommen på fjellskiene holder deg svevende. Da håper jeg det er basert på virkelige erfaringer med fjellski, og ikke noe man har lest på nettet eller noe man overfører fra langrennski. Jeg har jo ikke sett alt, og ikke vet jeg alt heller, så vi får vel høre på de andre her som vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, whistler skrev:

Jeg har et par gamle rago og disse har ihvertfall et visst spenn. Jeg har kjøpt dem brukt, så helt riktig til meg er de nok ikke, men jeg tråkker dem ihvertfall ikke flate.

Spenn har de ja, relativt kraftig dobbeltspenn for fjellski å være. Men har du faktisk prøvd dem på stuegulvet og sett om du får flyttet arket under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mareng skrev:

Men her er tydeligvis noen andre som påstår at man kan det, og at smørelommen på fjellskiene holder deg svevende.

Kvar i denne tråden finn du den påstanden? 

Elles tenkjer eg som eg gjorde innleiingsvis; spennet er ikkje som på ei langrennski. Eg har ikkje teke arktesten på mine Amundsen, men butikken gjorde ei spennmåling på 4 par, i maskin og fann forskjelar. Heilt sikkert ikkje så store, men dog. For den som har behov for/interesse av å "fintune" er vel det greit vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kvar i denne tråden finn du den påstanden? 

 

Whistlers påstand om at han ikke kan trakke de flate tolket jeg som at smørelommen holdt ham svevende. Men han har ikke prøvd arktesten (enda?).

Lompa sier han har gjort arktesten på fisher ski, da tar jeg for gitt at det var en smørelomme som ikke ble trakket flat.

Fisher ski har jeg ikke prøvd selv.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hvis det varierer så mye i spenn mellom parene, så kan det hende at det stiveste paret hos oslo sportslager ikke er i næreheten så stivt som det stiveste paret hos Fjellsport. Og jeg tror de selger deg ett par fjellski fra lageret sitt, uansett hva du veier og hvilke vekt du oppgir. Du kan sikkert be om det stiveste paret de har inne, men skiene er ikke merket med hvor stivt spennet er, så de tar nok ikke å går gjennom alle parene. De fleste store nettbutikker har vel robotlager i dag også, så da er det vel ikke like enkelt å få utført dette.

Ingen fjellski jeg har sett har så markert smørelomme slik som på langrennski. Det er "smørelomme" på amundsen, nansen, ingstad mv. men spennet i denne "lommen" er så svakt at det blir presset ned om man står på stuegulvet på begge skiene. Også på vikafjell og amundsen med dobbeltspenn som er mye kraftigere enn på nansen og ingstad. Ihvertfall alle par jeg har prøvd, og det samme med min kone. "Smørelommen" har jo meget god funksjon allikevel, for jo kraftigere spennet er så merker jeg betydelig mer glid. Men å forvente at man kan dra ett ark og merke av den nøyaktige smøresonen på fjellskien, slik som på langrennski, det har jeg ikke opplevd.

Men her er tydeligvis noen andre som påstår at man kan det, og at smørelommen på fjellskiene holder deg svevende. Da håper jeg det er basert på virkelige erfaringer med fjellski, og ikke noe man har lest på nettet eller noe man overfører fra langrennski. Jeg har jo ikke sett alt, og ikke vet jeg alt heller, så vi får vel høre på de andre her som vet bedre.

Vel, i så fall er det et utmerket argument for ikke å handle på nettet, men i en god butikk.. Om man prøver med ark i butikken så ser man jo raskt hvilke som har tilstrekkelig smørelomme og hvilke som ikke har det. Jeg tråkket ned tre par, og fant ett med god klaring, hvor vi kunne flytte arket langt. Det er selvsagt ikke like høy smørelomme som på klisterskia mine, men det vil jeg heller ikke ha. De krever 100% tyngdeoverføring og skikkelig fraspark, og det gjør man ikke på fjellski, uansett.

Mine første fjellski kjøpte jeg ca 1980 (Åsnes MT54, de sølvgrå og svarte). Målte spenn på disse med ark i butikken, og har gjort det på alle fjellskiene mine siden, bortsett fra da jeg kjøpte Ingstad for noen år siden, fordi jeg visst at disse ble tråkket flate uansett. De fjellskiene jeg har hatt med best smørelomme gjennom årene har vært Atomic BC og disse Fischerskiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så mye klokere. Vurderer også Fischer E99 med kortfeller. Mest for å prøve noe nytt, men også for at det virker som de er mer allsidige. Går tross alt mest under tregrensa. Nansen kan også være aktuell.

Burde jeg justere lengden på E99? Mine Rago er 200 cm. Er 180 og 80-85 kg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lengder er ikke jeg så god på. Er 199 cm, og kjøper alltid det absolutt lengste jeg får tak i...  E99 er ikke så ulike Rago, men kanskje noe mer lettsvingt. Om du går for Nansen så ville jeg nok gått ned litt på lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sam86 skrev:

Ingen som vet? E99 er vel en ganske populær ski, burde være noen erfaringer med de nyere modellene av E99.

På Fischer sin skivelger kjem du ut med e99 i 205 eller 210 med 180 høgde og 85 kg. 210 vil eg tru er for dei spesielt interesserte, så eg ville gått for 205 eller 200 som du har frå før. 

Eg ville ikkje gått under 200 cm. 

Eg har forøvrig også Nansen, dei har eg i 185 altså 19 cm lenger enn meg. Dei er så lettmanøvrerte at eg ikkje ser noko poeng med å takke nei til litt ekstra bæreflate i form av lengde.  

Amundsen har eg i 187, altså 21 cm lenger enn meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.