Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskesluk Biltema


tshansen

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Jan Erik Hansen said:

:)

Når det gjelder utstyr fra Biltema, Clas Olson, Europris og andre butikker med varierende kvalitet, så holder jeg meg unna utstyr som er viktig, men for forbruksutstyr er det helt greit. 

Mitt inntrykk er at egenmerkede varer fra billigbutikker (Clas Ohlson har bl.a. merket Cotech, Jula har Meec og HardHead, Biltema har stort sett bare egne varer) er blitt bedre med årene, samtidig som en del "merkevarer" er blitt dårligere. For eksempel DeWalt verktøy: etter at Black&Decker kjøpte dem opp har de lansert en del rimelig maskinverktøy av middelmådig kvalitet, de satser på at navnet selger. Samtidig har de også fortsatt DeWalt-produkter i proffkvalitet, men da koster det.
Jeg har aktivt brukt en fleecejakke (kr 169.-) fra Biltema i 5-6 år nå, den har vært feilfri (men begynner å bli tynnslitt nå). Nylig kjøpte jeg en værtettet DAB-radio til utebruk fra Biltema, den er på flere måter betydelig bedre enn andre radioer i samme prisklasse. Jeg har den billigste elektriske hjulmuttertrekkeren fra Clas O som har vært problemfri i bruk i flere år. Så myten om at alt på slike billigbutikker bare er "kinaræl" er nettopp det - en myte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et godt tips fra @Bjarne H.S.  som jeg benytter meg av er å bytte treblekrokene med enkelkrok. Da får du mye mindre problemer med at slukene setter seg fast. Tenker også på ungen din. Det er kroker fra Owner i størrelse S-61 som passer bra. Det påstås at en ikke får mindre fisk av den grunn. Det er en god investeringen siden man tjener pengene fort inn igjen hvis man regner en pakke kroker mot alle de forsvunnede slukene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, nesning skrev:

Et godt tips fra @Bjarne H.S.  som jeg benytter meg av er å bytte treblekrokene med enkelkrok. Da får du mye mindre problemer med at slukene setter seg fast. Tenker også på ungen din. Det er kroker fra Owner i størrelse S-61 som passer bra. Det påstås at en ikke får mindre fisk av den grunn. Det er en god investeringen siden man tjener pengene fort inn igjen hvis man regner en pakke kroker mot alle de forsvunnede slukene.

Dette har jeg sett noen gjøre, og jeg er nyskjerrig på hvordan dette fungerer.

1. Vil ikke en treblekrok ha større sannsynlighet/mulighet for å kroke fisken godt? Den henger jo av og til på 2-3 kroker. Jeg synes det virker usannsynlig at fisken har like god sannsynlighet for å henge godt nok på en vanlig krok som en treblekrok.

2. Setter man ikke treblekroker på sluker av en grunn?

3. Setter man så mye mindre fast sluker som det påstås?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Biltema spinnere liggende. De har vært prøvd et par ganger, men det er så stor friksjon at man må ha den i sterk strøm for å få den til å spinne.. 

Jeg kjøper så godt som aldri fiskeutstyr på full pris. Dette er sesongvare som butikkene rydder inn og ut, og derfor kommer det alltid på halv pris på høsten. Da fyller jeg opp slukboksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: Fordelen med enkeltkrok er at jeg setter meg sjeldnere fast (mister langt sjeldnere sluker), sjeldnere rusk og rask på kroken, sluken "svømmer" langt bedre og får en livligere gange i vannet, skader fisken sjeldnere skulle jeg ønske å sette fisken ut igjen. Opplever ikke dårligere fangstresultat. Jeg ser flere fordeler enn ulemper med enkeltkrok slik jeg driver mitt sportsfiske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

:)

 

Når det gjelder utstyr fra Biltema, Clas Olson, Europris og andre butikker med varierende kvalitet, så holder jeg meg unna utstyr som er viktig, men for forbruksutstyr er det helt greit. 

Det der blir essensen for meg også, og for meg er fiskingen viktigste grunnen til at jeg driver med friluftsliv. Så når jeg har ofret tre uker ferie, goodwill både her og der, endel penger på reise og fiskekort så bruker jeg IKKE kroker fra Biltema. Owner St-36 bc er en god krok forøvrig.

Ang diskusjon med enkelkrok og treble så viser litt dansk testing at liten treblekrok kroker mye bedre enn stor enkelkrok. Og de små treblekrokene tåler stor fisk, nevnte Owner krok har jeg landet flere lakser opp til 7kg på krok str 20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, lars p said:

. Så når jeg har ofret tre uker ferie, goodwill både her og der, endel penger på reise og fiskekort så bruker jeg IKKE kroker fra Biltema.

Som nevnt over bruker Biltema forskjellige kroker på slukene sine. Noen er påmontert VMC-kroker, det er bedre enn mange merkevaresluker bruker. I katalogen står det nevnt hvilke sluker som har VMC, på andre står det at kroken er av karbonstål, mens andre ikke har noen spesifikasjon. Jeg tok en titt på Sølvkroken sine sider og sjekket noen sluker, det er ikke nevnt med et ord der hvilke kroker de bruker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til når det gjelder lakk på sluker.

Biltemas edelfisksluker, som jeg synes fisker mye bedre enn sølvkrokens skjesluker, er lakkert på begge sider. Sølvkroken sine mangler allerede lakk på halve sluken, for den er bare lakkert på en side. Så det skal forsvinne en del lakk på biltemaslukene, før de ser lik ut til sølvkroken.

Edelfiskslukene er lette og danser veldig bra i vannet, veldig livlig men forutsigbar vrikking, så de egner seg godt til grunne vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Som nevnt over bruker Biltema forskjellige kroker på slukene sine. Noen er påmontert VMC-kroker, det er bedre enn mange merkevaresluker bruker. I katalogen står det nevnt hvilke sluker som har VMC, på andre står det at kroken er av karbonstål, mens andre ikke har noen spesifikasjon. Jeg tok en titt på Sølvkroken sine sider og sjekket noen sluker, det er ikke nevnt med et ord der hvilke kroker de bruker.

Jeg er ikke veldig imponert over kvaliteten i Sølvkroken. De er faktisk så dårlig enkelte at jeg har lurt på om det kan være en dårlig batch eller kopi. 

Men mitt inntrykk er at det er mye følelser i dette med biltema, billig vs dyr osv. Folk skal ikke under noen omstendigheter handle billig sluker, selv om det kanskje er bedre kvalitet. Bare for at det kommer fra et "underkjent" merke. 

Jeg husker en lang debatt rundt biltema olje til motorsykkel. Her var det ikke måte på hvor dårlig oljen var, hvor mange motorhavari osv man kunne minnes ved bruk av biltema olje. Så viste det seg at en luring, som hadde greie på det, tok analyser av oljen. Å det viste seg at oljen var akkurat samme som en annerkjent olje leverandør fra England som hadde laget oljen. Den var bare tappet over i Biltema sine beholdere :-) 

Men jeg har jo det på samme måte selv. Når ting er "for billig" til å være sant eller ikke er ekslusivt nok, appelerer det ikke på samme måte :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tshansen skrev:

Men mitt inntrykk er at det er mye følelser i dette med biltema, billig vs dyr osv. Folk skal ikke under noen omstendigheter handle billig sluker, selv om det kanskje er bedre kvalitet. Bare for at det kommer fra et "underkjent" merke. 

:-P

Ganske glad for at jeg ikke kjenner meg igjen i den beskrivelsen :)
Har handlet billig fiskeutstyr fra Cabelas og Bass Pro Shop i over 30 år.
De siste 15 årene også mest fra England.
Jeg har også en stor interesse for eldre millitære fly og Biltema stiller jo med sin Spitfire hvert år under flystevnet på Kjeller.
Så hadde med glede lagt igjen mere kroner der som ett lite takk. :)
Men det jeg har kjøpt av fiskeutstyr der har dessverre skuffet meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler en god del på Biltema, jeg. Må bare vite hva man skal se etter. De har for eksempel skikkelige skruer i A-4 og C-5, men også en billige esker med dritt. Oljen er sikkert også god.

Det jeg tenkte på var disse kopigreiene. Hele friluftsavdelingen deres er full av dem. Hodelykter som har så sprø plast at de går i stykker første gang man skal bytte batteri, spinnere som knapt spinner, kroker som knekker, kikkerter med optikk i så dårlig plast at det ser ut som det er tåke bestandig osv..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lompa said:

Handler en god del på Biltema, jeg. Må bare vite hva man skal se etter. De har for eksempel skikkelige skruer i A-4 og C-5, men også en billige esker med dritt. Oljen er sikkert også god.

Det jeg tenkte på var disse kopigreiene. Hele friluftsavdelingen deres er full av dem. Hodelykter som har så sprø plast at de går i stykker første gang man skal bytte batteri, spinnere som knapt spinner, kroker som knekker, kikkerter med optikk i så dårlig plast at det ser ut som det er tåke bestandig osv..

Joda, jeg sier ikke at alt Biltema selger er av ypperste kvalitet, og det er riktig som du sier at man må vite hva man skal se etter. Jeg har før nevnt den kaffekjelen jeg kjøpte der, så langt virker det som den er av bedre kvalitet og har mer praktiske løsninger enn Trangia sin som jeg har brukt før. Jeg har et par neopren støvler fra Biltema (villmarksstøvler), og sammenlignet med de Muck-støvlene jeg hadde fra før til 3 ganger prisen, virker disse minst like gode, og de gnager mindre på mine føtter.
En del av varene Biltema selger er kjøpt fra såkalte merkevareprodusenter (skriver de i katalogen), og siden de kjøper store mengder og selv er juridisk ansvarlig for produktene, får de lave innkjøpspriser. Eksempel: Jeg kjøpte en fugepistol på Biltema til kr 100.-. Naboen har en Casco fugepistol kjøpt på en byggevarebutikk for 340.-. Jeg sammenlignet dem nøye, og de er 100% identiske på alle måter. Det er nærliggende å tro at det faktisk er Casco som lager de som Biltema selger, og siden Biltema kjøper store mengder og sannsynligvis har lavere avanse enn f.eks. Byggmakker, blir prisen så mye lavere. I følge en artikkel i en avis fra 2009 har Biltema 15% avanse på valle varer: "– Vi har en avanse på 15 prosent på absolutt alle varene. Det sier seg selv at dette blir rimeligere enn de som ganger to-tre og fire ganger, sier han."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående fiskeutstyr fra Biltema så er min erfaring at f.eks. sneller kan være bra, men det vet du ikke før etter en tid og da er kanskje varen ute av sortimentet og reservedeler finnes ikke. Ellers så bruker jeg en del svenskepilk når jeg fisker i saltvann, og den kjøper jeg utelukkende på Biltema. Sildesluker er også helt ok å kjøpe her. 

En annen ting jeg har lurt på er fargen på sluk. I ferskvann, etter ørret, så vet jeg at det har betydning, men i saltvann så forsvinner fargene når du kommer dypere enn ca. 10 - 15 meter. Rødfargen forsvinner først. På 15 meters dyp så er f.eks. fiskeblod grønt. Hva er da vitsen med å bruke sluk med farge når man fisker på 50 - 90 meters dyp? personlig tror jeg at form og bevegelse betyr mest, men det er min mening.

Jeg har også gjort en annen observasjon. Noen sluker som f.eks. wobblere har deler som lager lyd, og da er det kanskje naturlig å spørre om fiskene som denne wobbleren skal etterligne, eller fisk generelt, lager lyd? Ja, fisk lager lyd. For en tid siden var jeg ute på stranden sør på Jæren og så etter krabbe. Av erfaring så viste jeg at det stod en del fin krabbe i sanden utenfor stranden, bare på 2 - 3 meters dyp. Jeg lå derfor og snorklet i overflaten og hver gang jeg så et par klør stikke opp over sandbunnen så var det bare å dykke ned og hente krabben. Mens jeg lå der i vannet så passerte det en stim med Tobis like under meg og da hørtes det ut som om disse fiskene var laget av aluminiumsfolie. En rar raslende lyd. Fiskene dukket opp flere ganger og lyden var den samme hver gang. - Ganske interessant.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, REs said:

En annen ting jeg har lurt på er fargen på sluk. I ferskvann, etter ørret, så vet jeg at det har betydning, men i saltvann så forsvinner fargene når du kommer dypere enn ca. 10 - 15 meter. Rødfargen forsvinner først. På 15 meters dyp så er f.eks. fiskeblod grønt. Hva er da vitsen med å bruke sluk med farge når man fisker på 50 - 90 meters dyp? personlig tror jeg at form og bevegelse betyr mest, men det er min mening.

Enig i at fargen har liten betydning når man kommer litt dypt. Men sannsynligvis vil refleksen fra skinnende blanke pilker hjelpe til å lokke fisken, det er kanskje derfor svenskpilken er så effektiv i havet (og fordi den beveger seg mye i vannet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

Enig i at fargen har liten betydning når man kommer litt dypt. Men sannsynligvis vil refleksen fra skinnende blanke pilker hjelpe til å lokke fisken, det er kanskje derfor svenskpilken er så effektiv i havet (og fordi den beveger seg mye i vannet).

Poenget med bevegelsen er vel å simulere en syk eller skadet fisk og noe lys når vel et stykke ned i vannet selv om de fleste fargene blir filtrert bort. Så blank overflate som lager et lite blink er nok sikkert en fordel. Et sånn blink kan du jo ofte se når en fisk foretar en rask bevegelse eller unnamanøver. Men noen fisker, spesielt dypvannsfisker, bruker jo lys. Annen fisk tiltrekkes av lyset og blir spist. Kanskje det var en tanke å bruke en liten lysende dings på pilken. Jeg vet at dette finnes, men jeg har aldri forsøkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også usikkert hvordan fisk oppfatter farger. De fleste fisker har fargesyn, men hvilket fargespekter de kan se vet vi visstnok ikke så mye om. Men insekter (og katter til en viss grad) kan f.eks. se ultrafiolett lys, så en blomst ser helt annerledes ut for et insekt enn for oss.
Her er litt fra Havforskningsinstituttet: http://www.imr.no/spor_en_forsker/111583/nb-no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tubbs skrev:

Litt OT men bestilt disse i 10 gram. 15kr stk. Går de bra i vannet så blir det bytte av krok og splittring 😁

Screenshot_2018-02-01-20-53-25.png

Disse fisker veldig bra rundt gyteperoiden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tubbs skrev:

Litt OT men bestilt disse i 10 gram. 15kr stk. Går de bra i vannet så blir det bytte av krok og splittring 😁

Screenshot_2018-02-01-20-53-25.png

Om ikke de fisker bra, så kan du ta av kroken og henge dem på et kjede. Julepresang til kona og svigermor i boks!

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lompa skrev:

Om ikke de fisker bra, så kan du ta av kroken og henge dem på et kjede. Julepresang til kona og svigermor i boks!

Godt forslag :)
Men så ikke at det fulgte med kone og svigermor så funker ikke sluken så får jeg vel bestille meg en av hver av de også :angel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tubbs skrev:

Godt forslag :)
Men så ikke at det fulgte med kone og svigermor så funker ikke sluken så får jeg vel bestille meg en av hver av de også :angel:

Det holder med å bestille kone. Svigertryne følger med på kjøpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.