Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnskogen med ski og pulk i uke 11/2018


Smaltur

Anbefalte innlegg

Annonse
3 timer siden, Smaltur skrev:

Vi lar teltet bli igjen hjemme, tar heller med en god presenning og ei skikkelig buesag og øks, så det blir fine netter ute. Og sikkert noen under tak i gamle skogsarbeiderkoier, åpne buer og gapahuker, som det er mange av i området.

Tänk på att i Sverige så är det inte tillåtet att ta något annat som ved än på marken liggande lösa pinnar. Vindfällen eller stående träd är inte tillåtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, turthomas skrev:

Jeg hadde tatt med langfeller. Det kan være kupert mellom myrene. Fiskebein i løssnø er ingen høydare. Gjorde den feilen når jeg fikk mulighet for kortfell. Du kan tro jeg var glad når kompisen fiska frem reserve fellene sine

Takk, veldig bra tips! Og minner meg på at langfellene trenger nytt lim. Har ingen erfaring med å tilføre nytt lim, men det er det sikkert en annen tråd her på forumet som tar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Björn skrev:

Tänk på att i Sverige så är det inte tillåtet att ta något annat som ved än på marken liggande lösa pinnar. Vindfällen eller stående träd är inte tillåtet.

Tja. De som lager lovene har neppe prøvd å grave frem tørre kvister under en meter snø. Jeg synes det er en vesentlig forskjell på å fyre opp ei 400 år gammel fururot i Femundsmarka og ei knekt tørrgran inne på svensk side av Finnskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Björn skrev:

Tänk på att i Sverige så är det inte tillåtet att ta något annat som ved än på marken liggande lösa pinnar. Vindfällen eller stående träd är inte tillåtet.

Samme regler i Norge.  .:)  Norge og Sverige har vel omtrent samme regelverk på dette området. Men, noen tar seg nok litt til rette. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Smaltur skrev:

Takk, veldig bra tips! Og minner meg på at langfellene trenger nytt lim. Har ingen erfaring med å tilføre nytt lim, men det er det sikkert en annen tråd her på forumet som tar opp.

Enkel sak. Hårføner som varmar opp eit og eit stykke (kanskje 15-20 cm i slengen) , skrap av med metallskrape. Legg på ny lim. 

Ikkje ver redd for varmen når du nyttar føna. Det skla vere godt og varmt så går limet av enkelt. 

Om du er på Instagram finn du nok bileter av prosessen på min profil, therese.moe.oye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tessatroll skrev:

Enkel sak. Hårføner som varmar opp eit og eit stykke (kanskje 15-20 cm i slengen) , skrap av med metallskrape. Legg på ny lim. 

Ikkje ver redd for varmen når du nyttar føna. Det skla vere godt og varmt så går limet av enkelt. 

Om du er på Instagram finn du nok bileter av prosessen på min profil, therese.moe.oye

Tusen takk for info, Tessatroll!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er det et døgn til avmarsj. Meldt en del nedbør, i tillegg til at det allerede er i meste laget med snø, så vi er forberedt på tungt føre. Satser på proviantering i Bograngen på svensk side etter 2-3 dager, så blir det litt mindre å dra på. Det er lenge siden det har vært så mye snø i området som det er nå, vi har med en kraftig spade til leirbruk. Nå kjenner jeg den gode kriblinga i kroppen som alltid kommer når villmarka kaller. Beste følelsen som finnes... Turrapport kommer etter hvert : ))

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
32 minutter siden, Smaltur skrev:

Tungt ble det i nysnøen, men en veldig flott tur. Finnskogen vinterstid er nydelig, og ingen trengsel. Faktisk så vi ikke andre folk på tur i det hele tatt. Planlegger en snarlig turrapport, men legger ut et par bilder her som en liten forsmak : ))

finnskogen2018_1939.jpg

finnskogen2018_1404.jpg

finnskogen2018_1531.jpg

Ser knallbra ut!

Men voldsomt til spor dere har tråkket i bilde 2 da. ;-P

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.