Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke for vinterfjellet?


Tommy Str

Anbefalte innlegg

Hei.

som tittelen forteller er jeg på jakt etter en jakke for bruk om vinter når jeg skal på fjellet med ski på beina og sekk på ryggen.

 

Har en Norrøna skalljakke som rett og slett holder fukten inne når jeg går.

ser derfor etter en jakke som puster så noe av fuktigheten kommer ut.

 

Setter pris på tips angående egnede jakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å kombinere en skalljakke med lett vindjakke. Er det drittvær og mye vind er det på med skalljakka. Er det gode forhold liker jeg å gå med tynn vindjakke. Bruker også ofte vindjakke på vei opp på toppturer, og dra skalljakke utenpå før nedkjøringen. Er mange jakker som fungerer bra til begge deler, men nevner det som et alternativ til dyr jakke siden du allerede har skalljakke. Vindjakka er også gull på sommeren.
Bruker mest Arcteryx squamish som vindjakke, men er mange alternativer hos de andre merkene som fungerer omtrent like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjenoppdaget anorakken som et ypperlig ytterplagg for vinterturer. Fjellreven har et godt utvalg av forskjellige typer, jeg valgte Singi. Stoffet er det de kaller G-1000, det er rett og slett en klassisk blanding av bomull og polyester. Det er tykt og sterkt, puster mye bedre enn membranplagg, og tåler gnist fra bål. Og får du et rift er det enkelt å fikse det. Mange anorakker har glidelås i siden for lettere av- og påkledning, samt for lufting. Ulempen med slikt stoff er selvsagt at det ikke er vanntett - det er derfor det puster så bra! Det kan impregneres, men da reduseres pusteevnen. Mange bruker trikset med å impregnere fronten og armene, men ikke ryggen der sekken gjerne beskytter likevel. Så jeg mener bestemt at en slik anorakk er noe av det beste til vinterturer i kaldt vær. Og dessuten lager den mye mindre lyd enn mange membranplagg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.