Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus, Primus eller MSR?


tshansen

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Glenn_G skrev:

Har vært klatt nesten fra starten,

Her er det noe som ikke er som det skal. Omnifuel er normalt noe av det mest driftssikre som er på markedet. 

Et par spørsmål. Har du flushet slangen? Har det vært mye koks i krana? Forvarmer du med rødsprit eller bensin?

For meg høres det ut som det ligger koks/slag i slangen/ved krana. Hjelper ikke å bytte deler hvis det er slik. Så grundig rens, gjennomspyling, med både trykkluft og bensin med høy trykk løser det meste. 

Er desverre vanlig på bensinbrennere med oppstartsproblemer pga produksjonsrester. Har kjøpt en del brukte brenner på finn, de fleste virker ikke som de skal når jeg tester de første runden. 

Ligger en beskrivelse om hvordan rense her på forumet. Skal søke den den opp.

Edit: Ligner på ditt problem, her var det koks i slangen Omnilite

Søk på trykkluft så kommer det opp flere slike tråder. Alle er løst etter det jeg vet. 

Skal du bruke den inni telt ville jeg gått for en MSR XGK - en traktor av en brenner, men det mest driftsikkere og den som er minst skummel i forhold til kullos. Men Artic pump er den også mulig å regulere lenger ned for matlaging. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke renset slangen men har ikke sett noe koks innvendig noe sted i den. Men kan jo være produksjonsteamet selvsagt. Har forvarmet i all hovedsak med bensin og er også det jeg har fyrt med i 99% av tiden. Prøvde å forvarme med rødsprit de siste gangene uten å merke noen forskjell på resultatet. Har også skiftet den filten som holder på væsken under forvarming og det hjalp kanskje de to neste gangene jeg fyrte den opp. Ellers så løsner den bunnskruen som holder hele brenneren sammen veldig ofte så pleier å sjekke den før hver bruk.

Men hadde jo vært supert å få den til så tar imot alt av tips med takk! 😃

Ellers er det faktisk sånn som jeg sa med kullos, leste en stor test med forskjellige drivstoff i samme brennere. Og der fant jeg også ut at det er enorm forskjell på frysepunktet på forskjellig parafin. Tror det gikk fra å ikke takle -20 til nesten -50! Så parafin er ikke parafin, det er store forskjeller. Bensin derimot tåler vel nærmere -70 mener jeg, så tror ikke det blir noe heft for min del 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Glenn_G skrev:

Jeg har ikke renset slangen men har ikke sett noe koks innvendig noe sted i den. 

Demonter slangen, fyll opp tanken med bensin, pump bra med trykk, skyld gjennom slangen i et kar slik at du ser om det kommer noe koks. Så demonter brenneren helt, skyld gjennom krana begge veier, rens kran-nåla og skyld gjennom brenneren, sjekk igjen om det kommer ut slag. Sett så inn besindysa og skyld gjennom den. 

Har du trykkluft er dette også fint å gjøre først, etter at det har ligget i rens. 

Normalt ser du ikke slaget før du skylder med bensin. Noe som et 0.35 mm stort er ikke lett å se når det er i brenneren, og er det som lager krøll. 

Snur du flaska slik at den blåser seg tom? Eller stenger du den med en av kranene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken krane skal skylles igjennom og hvordan? 

Om brenneren ikke skal brukes igjen innen veldig kort tid så har jeg snudd flaska for å slukke den. Men har stengt med kranene også noen ganger. Viktig å stenge den på flasken og åpne den på brenneren rett etterpå fant jeg ut, siden den på brenneren krymper og setter seg når den blir kald. Så lar alltid den stå åpen under avkjøling uansett hvordan primusen slukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glenn_G skrev:

Hvilken krane skal skylles igjennom og hvordan

Begg bør skyldes gjennom, men det er den som sitter på brennerhode som vanligvis er problemet. Skru ut dysa og se ned i brenneren mens du vrir på krana. Du ska de se tuppen på akselkrana. Tenk at bensin og koks ligger i systemet og skal skyldes ut. Viktig å ha krana fullt åpen. I glasset du samler oppi vil du normalt se mye partikler når du gjør dette, når du har kjørt gjennom 1-2 dl og det ikke kommer mere partikler er systemet rent. Ikke bruk oppigjen bensinen du har renset med selv om den ser ren ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glenn_G skrev:

 

Ok, skal prøve dette. Takk for tipsene! 😃👍

 

Jeg pleier å brenne en full fuelflaske for å være sikker på at den er ok. Det å bruke den litt hjemme hver kveld i en uke kan også hjelpe deg til å bli tryggere på den. Bedre å klundre litt hjemme enn på tur.

Fint om du melder tilbake om hvordan det går. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vært drittvær men nå er det sol! Har demontert alt og vasket det meste i sitronsyre. Fikk ca en liter med grovkornete krystallene en kompis for rengjøring av tomhylser for hjemmelading for noen år siden. Funket definitivt til primus også!! Har latt det renne bensin igjennom slangen som jeg har skrudd av i begge ender og har også spylt igjennom selve brennerdelen med bensin. Alt uten trykk foreløpig. Skal montere og kjøre igjennom med trykk også. Den filten til forvarming tålte ikke demonteringen selvsagt :( Men håper den kan holde til testing iallefall, så får jeg skifte den senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forvarmet og gang på primusen på tross av den voldsomme vinden. Før hørtes den litt ut som en motor med kjapp «knatring» eller hva jeg skal kalle det. Nå var det mer jet-lyd og selv om det var sol så det var vanskelig å se, så tror jeg at det var slutt på at ting blir rødglødende :) Men må teste på ny når vinden roer seg og da tenker jeg å brenne opp en hel tank slik som det ble tipset.

Men dukket opp noe rart da; kjøpte et sånt service-sett til den og har brukt deler derfra. Det er jo også med alle 3 dysene i disse settene, i manualen og originalt med brenneren så var det 0,28mm, 0,37mm og 0,45mm. Men i service-settet så er 0,37mm erstattet med 0,32mm! Er dette en feil eller har de gått over til mindre dyser for bensin etter at min brenner ble kjøpt?

Hvis den fungerer fint nå så får vi vurdere om vi skal gå for bensin eller parafin på turene våre. Begge deler koster jo ca 20kr pr liter så det blir mer basert på kvelgass i teltet, brannfare, lukt under matlaging osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glenn_G skrev:

Er dette en feil eller har de gått over til mindre dyser for bensin etter at min brenner ble kjøpt?

Er du sikker på at du har kjøpt settet for omnfuel og ikke for Omnilite?

0.32 er bensindysa for omnilite, omnfuel/omnilite dyser ser hel like ut men har litt annen dim. 

Har du fått feil i sett, ville jeg reklamert på det, slik at du har rett dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt alle tips. Den ser ut til å ha litt bedre flamme kanskje, blå innerst men rødlig ytterst fremdeles. Og den har pulserende lyd, sånn «flapp-flapp-flapp»-aktig. Slokket flammen og vred på igjen ventilen uten fyr og da hørte jeg også tydelig den pulserende lyden. Så det var skikkelig nedtur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Glenn_G skrev:

Nå har jeg fulgt alle tips. Den ser ut til å ha litt bedre flamme kanskje, blå innerst men rødlig ytterst fremdeles. Og den har pulserende lyd, sånn «flapp-flapp-flapp»-aktig. Slokket flammen og vred på igjen ventilen uten fyr og da hørte jeg også tydelig den pulserende lyden. Så det var skikkelig nedtur! 

Kan ikke du filme i 10’sekunder med lyd og legge ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få gjort det ja. Vasket jo alt i vann med sitronsyre så kom på at vann og bensin ikke blandes så godt... Og det er jo et filt-filter på innsugingsrøret i tanken. Så fylte masse rødsprit i tanken, pumpet i trykk og lot det renne ut litt. Og nå står flasken med rødspriten i og dette filteret er nede i spriten. Rødsprit blandes jo med vann så nå blir jeg iallefall kvitt eventuelle rester av vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glenn_G skrev:

Blir verre jo mer jeg åpner ventilen.

Pumper du mye trykk, blir den slik, det er derfor det er to kraner. Du må åpne den på brenneren helt, og justere ned den på pumpa til akkurat at den begynner å strupe. Så justere du på krana ved brenneren til nivå du skal ha. Brenneren bør bli gjennomvarm, og det kan hende du må justere ytterligere ned på krana på flaska ved liten effekt. Mindre trykk på flaska hjelper også. 

Prøv dette å gi tilbakemelding. For meg virker det som den er helt ok, bare litt fintrimming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Skal man justere på begge ventilene?? Har sett mange filmer på YouTube og ting på TV der disse brukes og har aldri hørt at de skal brukes på den måten. Er heller ikke det som står i bruksanvisningen, den sier at man skal åpne fullt på flaska og justere med den andre ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig røde flammer, stålet blir rødglødende og det flyr små gnister som er metallet som gir seg antar jeg. Angående trykk på flasken så hadde jeg ca 2dl bensin i tanken og 40 pump først. Da brant den enda dårligere så jeg pumpet kanskje ti pump ekstra. Synes det er rart om bruksanvisningen er feil og at andres virker på den måten som står i papirene. Monsen pumper jo sikkert 100 ganger og bare gir gass, men turutstyret tør vel ikke annen enn å virke for han, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Glenn_G skrev:

Skal man justere på begge ventilene??

Det er en grunn til at det er to ventiler, hvis ikke hadde det holdt med bare en.  

9 timer siden, Glenn_G skrev:

bruksanvisningen, den sier at man skal åpne fullt på flaska og justere med den andre ventilen

Det er helt riktig når man tenner den og de første 5 minuttene til alt blir gjennomvarmt.

9 timer siden, Glenn_G skrev:

det flyr små gnister som er metallet som gir seg antar jeg.

Dette er sotpartikler som løsner, ofte vis det er litt dårlig rengjort eller at den ikke brenner helt rent enda. Gi den litt tid, og la den brenne en tank, så du har ren bensin. 

9 timer siden, Glenn_G skrev:

ca 2dl bensin i tanken og 40 pump først. Da brant den enda dårligere så jeg pumpet kanskje ti pump ekstra. 

Men den minste tanken er dette ganske mye, har du sjekket/byttet filter event uten filter?

Hvor lenge lot du brenneren brenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at det står annet bruksområde for den ventilen i bruksanvisningen. Skal åpnes helt før start står det jo. Ikke et pip om noe annet. Og den virket jo helt supert på den måten de første turene vi var på da, så tviler på metoden er feil. Men den forvarmingsfilten ble veldig redusert når jeg rengjorde primusen så det kan muligens spille inn litt selv om jeg tviler. Brant veldig lenge nedi der og forvarmet med rødsprit også denne gangen. Kan ikke se for meg at det er koks som lager gnistene, alt var jo skinnende rent! Den type gnister har jeg sett mange ganger før når metall blir for varmt og løser seg opp partikkel etter partikkel. Hele brenneren er jo skjeiv pga all varmen, den metallgreia på toppen blir jo oftest helt rød av varme og den messingkonen som den henger over er veldig rar i formen etter hvert. Brant ikke så enormt lenge med den nei, det var aldri nødvendig når den var ny heller. 

 

Er takknemlig for forsøkene på å hjelpe altså 😃 Men tror ikke helt at du treffer på alt av tips dessverre. Føler at primus som produsent burde ha nok erfaring til å skrive det som er rett måte å bruke produktet på. Men er uansett så lei hele ruklet nå at om det ikke hadde vært en julegave så hadde jeg rett og slett skutt faenskapet 😂 Men peiser den innerst i et skap foreløpig så får jeg heller se om jeg får ånden over meg en gang. Er normalt sett godt over snittet på å fikse det meste av småmekanikk så klarer ikke skjønne at feilen skal være så åpenbar. Men har selvsagt tatt feil mange ganger før da 🤪

Til høsten skal vi på tur i Femundsmarka i over to uker sammen med en kompis som har akkurat lik brenner. Om hans oppfører seg fint så er det kanskje håp for vår også. Men fram til det så tror jeg at vi går for å skaffe en gammel militærprimus og bare fyre  med parafin heller. De tåler jo å brenne døgnet rundt uten å lage krøll og det er den type trofasthet vi vil ha på det aller nødvendigste utstyret siden vi satser på lenger og lenger turer som går stadig lenger vekk fra folk og eventuell hjelp om noe uforutsett skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Glenn_G skrev:

Brant ikke så enormt lenge med den nei

Tolmodighet kan av og til være lurt- så også med primuser, er en grunn til at jeg brenner en hel flaske tom etter service. 

Du kan også sende den til meg så skal jeg se på den, men er opptatt di neste ukene. Send meg i såfall en pm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Glenn_G en primus som dette er ingen rattetforskning. Jeg hadde vert like irritert som deg, dette skal funke om man følger bruksanvisning.

Jeg tenker som deg, at det er helt naturlig å ha flaskeventilen helt åpen, og bruke den på brenneren som regulering. Alt annet blir avansert og høres mest ut som symptomdemping av ett underliggende problem.

Du har fulgt bruksanvisningen, og hvis ikke primus har noen annen forklaring tror også jeg det er noe gale. Prøvd å bytte innholdet i brenselflasken? Kanskje det er en mix av forskjellige drivstoff der.

Å måtte brenne opp en helt flaske med brennstoff etter service skal være helt bortkastet og ikke nødvendig.

Av slagebrennere har jeg kun erfaring med MSR Simmerlite, den trenger så godt som ingen service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen i dag. Sjekket nøye at det ikke var vann i bensinen, noe det ikke var. Men bittelitt rusk som sikkert var 4-5 biter av gress etter turbruk. Fant ikke ny flaske med bensin så fikk ikke prøvd med helt fersk. Uansett så fyrte jeg den opp og den driver med den pulseringen. Etterpå var dysa helt svart, selv på undersiden! Går ikke ann å lese tallene på den og det ble et koksbelegg som jeg kunne skrape av. Men den er fremdeles helt svart. Så tømte ut all bensinen og skiftet til .28 dysa og fylte flasken med tennvæske. Ble litt vanlige oransje flammer innimellom i starten som antagelig skyldes bensinrester i filteret. Men etterpå så har den brent fint på tross av litt vind. Har tidligere brukt opp mellom 5-10 litersflasker med bensin så den har jo fått helt fersk bensin mange ganger uten at det har løst problemet. Men innså jo her om dagen at jeg kan ha brukt dysen til den andre primustypen litt av tiden, siden jeg fikk feil dyse med i rep-settet eller eventuelt kjøpte feil sett. Alle andre delene var til denne primusen iallefall. Men har hatt de samme problemene både før og etter uansett da. Men utrolig merkelig at den går så mye bedre på tennvæske. Er vel ikke mulig å lage en brenner som er optimal for flere typer brennstoff. De militære er vel laget med gitter som fordeler parafingassen og dermed gir jevnere flamme. Tror det at de har tatt med at man skal kunne bruke propan også gjør det enda vanskeligere å få en god brenner for flytende drivstoff. Er uansett ikke imponert, har vært veldig forsiktig med den når den har blitt pakket i sekken men den er jo helt skjeiv alle veier. Men er er nok pga at den er så tynn i godset at den ikke tåler varmen når brenneren ikke fungerer riktig.

 

@Mareng glad det er andre som er enig i at man skal kunne forvente at bruksanvisningen er korrekt og nok til å operere en ekstremt enkel gjenstand. Og er helt overbevist om at det stemmer det du skrev om at justeringen der blir å dempe symptomene på underliggende problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.