Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus, Primus eller MSR?


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse

må og legge til att det har kommet Gass til vinterbruk nå,bruker selv SimmerLite  men er ikke akkurat veldig enkelt og lage mat på syns jeg. Varmer bra i telt og perfekt til snøsmelting osv. Men til og lage mat bruker jeg en liten gass brenner og Gass boks på 450g bruker og den til lyse på kvelden sammen med den her https://www.fjellsport.no/primus-micron-lantern-netting-70w.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1 https://www.fjellsport.no/primus-winter-gas-450g.html

Er og kjekt og ha 2 brennere på vinteren hvis en streiker :) 

 

må si att den artic pumpa til MSR kan kun brukes under 0 grader...litt spesielt " only below 0° C (32°F)."

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, svingen skrev:

må og legge til att det har kommet Gass til vinterbruk nå,bruker selv SimmerLite  men er ikke akkurat veldig enkelt og lage mat på syns jeg. Varmer bra i telt og perfekt til snøsmelting osv. Men til og lage mat bruker jeg en liten gass brenner og Gass boks på 450g bruker og den til lyse på kvelden sammen med den her https://www.fjellsport.no/primus-micron-lantern-netting-70w.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1 https://www.fjellsport.no/primus-winter-gas-450g.html

Er og kjekt og ha 2 brennere på vinteren hvis en streiker :) 

 

må si att den artic pumpa til MSR kan kun brukes under 0 grader...litt spesielt " only below 0° C (32°F)."

Ja, når det kommer til gass, har jeg alltid med meg gassbrenner på tur. Jeg har 4 stk gassbrennere pr dags dato. 

Primus Express Primus ETA spider  Kovea - Moonwalker og en Optimus Vega

Express og Spider blir stort sett brukt på tur når jeg er alene og bare trenger å tenke på meg selv. Express'en blir ikke brukt på vinter pga at den er toppmontert. Kovea Moonwalker er helt suveren på flammekontroll. Den er så behagelig å justere. Beste på markedet i så måte. Men den pakker stort og veier litt. Har akkurat gått til innkjøp av en Vega også, denne har jeg virkelig fått sansen for, men har litt dårligere flammekontroll. 

Nå er jeg litt usikker på hvor mye gass som blir brukt på vinter, da jeg ikke har erfaring med lengre turer på vinteren i telt. Men jeg vil anta at en 400g boks varer i alt fra 2 til 4 timer med konstant fyring avhengig av hvor mye trøkk du fyrer med. Jeg har enda ikke hatt problemer med å koke eller lage mat ned til minus 12 grader, så mulig jeg kanskje klarer meg fint uten bensinbrenner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randulf Valle har en artikkel om støy fra primuser i siste Villmarksliv. De tre nevnte i første innlegg er bortimot like under test, skiller bare 1 db faktisk. Så støy er ikke det som skiller de tre. 

Men på lista var det 15 db mellom høyest og lavest støy. Og det er mye !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, svingen skrev:

må og legge til att det har kommet Gass til vinterbruk nå

......

 https://www.fjellsport.no/primus-winter-gas-450g.html

Vintergass har vært diskuterert i en del tråder her inne. Har selv testes den ut vinterstid en del ganger med forskjellige brennere, også med boksen opp ned, og synes den funger ok ned i en del minusgrader.

20180125_215047.thumb.jpg.24892de08ab5474807ee2411a07267ea.jpg

Men den får merkbart dårligere effekt når det blir enda kaldere og/eller mengden gass i boksen begynner å minke. Bensin har ikke det problemet.

 

5 timer siden, tshansen skrev:

Jeg har enda ikke hatt problemer med å koke eller lage mat ned til minus 12 grader, så mulig jeg kanskje klarer meg fint uten bensinbrenner? 

Dette kommer jo an på hvor du beveger deg. Jeg drar med gass/gassbrenner innimellom på dagsturer lokalt vinterstid når jeg jeg er rimelig sikker på temperatur og det ikke er like kritisk at man får god varme/effekt på brenneren.

På overnattingsturer i vinterfjellet tar jeg fortsatt kun med bensinbrenner(e). Selv i begynnelsen av mai måned har jeg opplevd at temperaturen har droppet til minus 18°C i løpet av natta i Jotunheimen, og jeg vil ikke starte dagen med en halvfull gassboks i den temperaturen. En halvfull flaske med bensin gir fortsatt full effekt på brenneren.

20180125_202353.thumb.jpg.8715d61e6632e0cc954570f3e9a08ba3.jpg

 

 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Vintergass har vært diskuterert i en del tråder her inne. Har selv testes den ut vinterstid en del ganger med forskjellige brennere, også med boksen opp ned, og synes den funger ok ned i en del minusgrader.

20180125_215047.thumb.jpg.24892de08ab5474807ee2411a07267ea.jpg

Men den får merkbart dårligere effekt når det blir enda kaldere og/eller mengden gass i boksen begynner å minke. Bensin har ikke det problemet.

 

Dette kommer jo an på hvor du beveger deg. Jeg drar med gass/gassbrenner innimellom på dagsturer lokalt vinterstid når jeg jeg er rimelig sikker på temperatur og det ikke er like kritisk at man får god varme/effekt på brenneren.

På overnattingsturer i vinterfjellet tar jeg fortsatt kun med bensinbrenner(e). Selv i begynnelsen av mai måned har jeg opplevd at temperaturen har droppet til minus 18°C i løpet av natta i Jotunheimen, og jeg vil ikke starte dagen med en halvfull gassboks i den temperaturen. En halvfull flaske med bensin gir fortsatt full effekt på brenneren.

20180125_202353.thumb.jpg.8715d61e6632e0cc954570f3e9a08ba3.jpg

 

 

Godt innspill dette.... Blir uansett ikke feil å ha begge deler. Men kjøper jeg bensinbrenner, så blir det nettopp dette. Har egentlig ikke behov for at den skal være kombinert alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt en av de, primus omnifuel. Kjøpte den i 2003 eller 2004. Har alltid funket bra. Sporadisk fettet pumpe på den ellers ikke noe vedlikehold. Staket dyse en gang for å teste. Bruker renset bensin på min også til forvarming. Er ikke den stilleste brenneren. Ikke så lenge siden jeg kjøpte en silencer til den. På dagstur så har jeg ofte med radio. Ble lit mye lyd da. Med silencer ble det en annen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er muligens litt andre temeraturer i Bergen enn under polarsirkelen, men jeg ville aldri brukt en gassbrenner på tur her i området. Kom hjem fra isfiskertur i gårkveld og med graderstokken på -24 lørdags ettermiddag er jeg veldig gla for å ha bensinbrenner :) Var ingen problemer å fyre det varmt i lavvoen så vi kunne ligge å fiske i ullundertøyet :)  Hadde med 4 liter bensin, og vet ikke hvor mange gassbokser jeg måtte ha hatt for å tilsvare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jonas1986 skrev:

 og vet ikke hvor mange gassbokser jeg måtte ha hatt for å tilsvare det..

Nei, det er litt vage sammenligninger med på nettet, hvertfall som jeg har funnet. Er det noen som kan gi et ca anslag på hvor mye bensin som går i timen når dere fyrer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Nei, det er litt vage sammenligninger med på nettet, hvertfall som jeg har funnet. Er det noen som kan gi et ca anslag på hvor mye bensin som går i timen når dere fyrer? 

Litt vanskelig å si da jeg aldri har tatt tiden og samtidig målt bensinforbruket for en hel time. Jeg har dog gjort noen målinger med forbruk ved oppkok av vann (inkludert bensin brukt forvarming):

Type primus Type kjele Menge vann Tid Mengde drivstoff
Primus Omnilite ti med silencer 2 liter primus eta pot 1 Liter 5 min 15 gram
Primus Omnilite ti med silencer 2 liter primus eta pot 1 Liter 4,18 min 13 gram
Primus Omnifuel 2 liter primus eta pot 1 Liter 3,22 min 16 gram
Primus Omnifuel 2 liter primus eta pot 1 Liter 2,51 min 14 gram

 

Har gjort forsøkene to ganger med hver primus og som du ser er det vanskelig å få jevne resultater. Dette tror jeg kommer av forvarmingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Nei, det er litt vage sammenligninger med på nettet, hvertfall som jeg har funnet. Er det noen som kan gi et ca anslag på hvor mye bensin som går i timen når dere fyrer? 

Det varierer voldsomt etter effekt på brenneren. Står den i yttertelt, i kludegropen, så må effekten på maks for å få noen varme, og MSR Simmerlite har ikke den aller største effekten og det største forbruket, så det er brenneravhengig.

Tar jeg den med inn i innerteltet, så er det LAV effekt, det er nok til å få god varme,  og da går det betydelig mindre enn 2-3 dl per halvtime. Kommer igjen an på størrelse høyde og lufting i teltet. Stenger jeg brenneren, så går det ca 10-20 sekunder, så er all varmen ute av teltet.

Generelt synes jeg det er best å kle seg godt, og ikke ha noen varme på. Det er så utrolig fort gjort å komme borti en brenner i innerteltet med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders_G @Tor-Erik-L-77 @Mareng

Jeg forstår at her er det veldig mange eventualiteter i forhold til forbruk. Dette ser man jo veldig godt når man fyrer med gass også. Se bare hva litt vind gjør med koketiden osv. Men hvis man prøver å ta et sånn noen lunde estimat. Kanskje tar litt i, for å utelukke noen eventualiteter. Hvor mye går da i fyring. Noen ganger bruker man litt mer, andre ganger litt mindre. Trenger ikke helt ned på milliliteren.

Men hvis man skal ha seg en langhelg på tur, med fyring i telt, koking av mat osv, er det greit å ha en liten tommelfinger i forhold til hvor mye fuel man skal pakke med seg. Å da er det litt spennende å se hvor mye mindre eller mer man bruker av gass eller bensin :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tshansen skrev:

@Anders_G @Tor-Erik-L-77 @Mareng

Jeg forstår at her er det veldig mange eventualiteter i forhold til forbruk. Dette ser man jo veldig godt når man fyrer med gass også. Se bare hva litt vind gjør med koketiden osv. Men hvis man prøver å ta et sånn noen lunde estimat. Kanskje tar litt i, for å utelukke noen eventualiteter. Hvor mye går da i fyring. Noen ganger bruker man litt mer, andre ganger litt mindre. Trenger ikke helt ned på milliliteren.

Men hvis man skal ha seg en langhelg på tur, med fyring i telt, koking av mat osv, er det greit å ha en liten tommelfinger i forhold til hvor mye fuel man skal pakke med seg. Å da er det litt spennende å se hvor mye mindre eller mer man bruker av gass eller bensin :-) 

Jeg liker å ha med 1 Liter drivstoff om dagen, dette er plenty og gir litt slingringsmonn dersom noe skulle gå galt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tshansen skrev:

@Anders_G @Tor-Erik-L-77 @Mareng

Jeg forstår at her er det veldig mange eventualiteter i forhold til forbruk. Dette ser man jo veldig godt når man fyrer med gass også. Se bare hva litt vind gjør med koketiden osv. Men hvis man prøver å ta et sånn noen lunde estimat. Kanskje tar litt i, for å utelukke noen eventualiteter. Hvor mye går da i fyring. Noen ganger bruker man litt mer, andre ganger litt mindre. Trenger ikke helt ned på milliliteren.

Men hvis man skal ha seg en langhelg på tur, med fyring i telt, koking av mat osv, er det greit å ha en liten tommelfinger i forhold til hvor mye fuel man skal pakke med seg. Å da er det litt spennende å se hvor mye mindre eller mer man bruker av gass eller bensin :-) 

Normalt på tur med mykje pulver at så reknar ein 0,20 - 0,25 per pers berre til snøsmelting til drikke og vatn til mat, kjem litt an på høgde  og brennar. 

Så kjem kosefyring og evt "avansert" matlaging i tillegg. Skulle eg kokkelera og kosefyrt litt kvar dag (noko eg sjeldan gjer) ville eg rekna omlag 0,6-0,7 per pers i eit tomannstelt, ish, inkl desilietarane til snøsmelting.  

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tshansen skrev:

En liter om dagen ja, det er såpass! :-) Takk for svar. 

Ja, men det er egentlig en del mer enn man trenger. Dette gir rom for å kosefyre mye i tillegg har man i backup dersom man blir værfast eller en flaske skulle slå lekk.

Møtte ett par i påsken i fjor som hadde beregnet 1 liter drivstoff på turen fra Finse til Haukeli, de fikk 1 liter til av meg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tshansen skrev:

En liter om dagen ja, det er såpass! :-) Takk for svar. 

Må presisere at 6-7 dl for meg ville inkl bensin til snøsmelting, og ville vore rikeleg. 

Skal eg på pulverturar og gje meg sjølv slakk til fyring, til dømes ved vedvarende vekslande ver og litt behov for ein de-icing og tørk av ting ein kveld, så reknar eg 0,3—0,35 per dag, då opparbeider eg meg eit lite overskot dei dagane eg ikkje fyrer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg liker å ha med 1 Liter drivstoff om dagen, dette er plenty og gir litt slingringsmonn dersom noe skulle gå galt.

Omtrent slik jeg gjør det også. Bruker 0,5 - 1 liter om dagen, og har med så det holder. Og en gassboks med brenner som ekstra, for å koke en kaffekopp eller lignende mens multifuelen varmer teltet.  Som regel er det drivstoff igjen etter tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Omtrent slik jeg gjør det også. Bruker 0,5 - 1 liter om dagen, og har med så det holder. Og en gassboks med brenner som ekstra, for å koke en kaffekopp eller lignende mens multifuelen varmer teltet.  Som regel er det drivstoff igjen etter tur. 

Ja det er jo litt slik jeg tenker på å gjøre det selv. Men jeg må bare gjøre meg noen erfaringer på bruken av gass sammenlignet med bensin på vinteren. Jeg har jo god erfaring med gass de andre årstidene, men ikke helt reelt å sammenligne med. Får ta frem kjøkkenvekten samt stoppeklokken. Slik at jeg har en liten formening om forbruk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

En liter om dagen ja, det er såpass! :-) Takk for svar. 

Du ber om estimater, og har fått som svar at det varierer mye. Det er fordi det varierer mye.

En liter for dagen hadde jeg ikke klart å bruke opp, aldri verden.

Helgetur alene, da fyller jeg 325 ml flasken, og har nok til snøsmelting og mat. Skal jeg kosefyre og tørke bruker jeg 591 ml flasken. (Kommer litt an på type tur og hvor kaldt det er ute.)

Tur med to voksne fra fredag til søndag i telt fra finse til ustaoset, 0- 10 kuldegrader. Snøsmelting og litt kosefyring, da brukte vi Ikke engang opp 887ml flasken. 591ml var med som backup, og den hadde trolig holdt.

Solotur i 4 dager på høsten uten snø, da holdt det akkurat med 325 ml til pulvermat/kaffe/te/grøt litt kjapp tørking av kondens og en sovepose med våt fotende (går da på minimum varme i innertelt). 

(Fotenden på soveposen ble våt fordi jeg tok en plastpose over fotenden, for å beskytte mot fukt fra innerteltet. Det var ikke lurt, det ble en kondensfabrikk. Innetreltet holdt seg jo tørt om natten allikevel)

 

SPARETIPS fra meg:

Reduser effekten når du koker vann og smelter snø. Økt oppvarmingstid gir betydelig redusert forbruk.

Ikke kok opp vann som ikke er helt nødt til å koke, varm det heller bare opp så mye som du trenger. De siste varmegradene krever mye drivstoff.

Bruk kjeler med stor nok diameter slik at ikke så mye av varmen forsvinner opp på siden.

Bruk vindskjerm, også inni teltet om målet er å spare drivstoff.

Kosefyr på lav effekt i innerteltet hvis du kan, hvis det er plass, og hvis du føler det er trygt.

Jeg har reflektor på primusplatene mine, men jeg aner ikke om det virker. Jeg bruker ihvertfall lite drivstoff ifht. enkelte. Jeg bærer ting vanligvis i sekk.

 

C6A3A755-8D82-4E3C-A01A-5B6AB47045C5.jpeg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tshansen skrev:

Ja det er jo litt slik jeg tenker på å gjøre det selv. Men jeg må bare gjøre meg noen erfaringer på bruken av gass sammenlignet med bensin på vinteren. Jeg har jo god erfaring med gass de andre årstidene, men ikke helt reelt å sammenligne med. Får ta frem kjøkkenvekten samt stoppeklokken. Slik at jeg har en liten formening om forbruk 

Jeg synes det fungerte bra å ta med slik at man vet at man har nok til den viktigste fyringen de første turene, så kan man heller justere seg inn etterhvert.

0,5-1 liter for dagen, det blir fort mye vekt i sekken, og du går vel helst med sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg synes det fungerte bra å ta med slik at man vet at man har nok til den viktigste fyringen de første turene, så kan man heller justere seg inn etterhvert.

0,5-1 liter for dagen, det blir fort mye vekt i sekken, og du går vel helst med sekk?

Ja, det er det jeg gjør... går med sekk, så minst mulig fuel i forhold til behov er jo absolutt å foretrekke. Men det er jo "krise" å ha med seg for lite :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

0,5-1 liter for dagen, det blir fort mye vekt i sekken, og du går vel helst med sekk?

I sekk blir dette noe helt annet, det samme om man skal på langtur i flere uker/måneder. På turer intill ukes tid og med pulk, spiller det derimot ikke så stor rolle med noen liter ekstra drivstoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.