Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus, Primus eller MSR?


tshansen

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Glenn_G skrev:

Er vel ikke mulig å lage en brenner som er optimal for flere typer brennstoff.

Brennere med dysebytte funker like bra på flere typer drivstoff så lengre vi snakker om gass, parafin og bensin. Omnifuel fungere like bra på alle tre, når dysa er byttet og alt er ok. De allerfleste brennere har en form for pulsering, men jo kortere det er mellom tanken og brenneren jo med merkbart er dette. 

Du bør teste med ny ren bensin og helst en ny dyse hvis du har. Den bør være ok også på bensin siden den er ok på parafin. 

12 timer siden, Mareng skrev:

Å måtte brenne opp en helt flaske med brennstoff etter service

En hel flaske her er vel 2,5 dl..... Det gjør at alt blir gjennomvarmt og ikke minst at eier blir tryggere på en primus som har kranglet. 

Kranglete primuser blir solgt billig på Finn, og jeg kjøper de jeg kommer over. En rens og litt testing er ofte det som skal til. Så selger jeg de etter en periode. Har fått til de jeg har prøvd meg på så langt i karrieren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mistenker at du ser for deg en helt annen brenner enn det er snakk om når du antar at en full tank er 2,5dl. Flaska er 6dl men skal ikke fylles mer enn 5,3dl da. 2,5dl høres ut som tilbehør til en veldig liten brenner. 6dl tanken er den minste jeg har sett til omnifuel og er den originale. Vet at det finnes mye større flasker da, men har som sagt aldri sett mindre. Akkurat det med å sløse vekk drivstoff på testing driter jeg i siden en full tank koster 11-12kr, er verre å sitte å høre på det bråket i så ekstremt lang tid. Er noe helt annet hjemme enn når man er ute på tur og koker kaffe eller lager mat.

Når du selger primusane etter reparasjon, er de da sånn at man må fikle med begge dysene for å få dem til å virke skikkelig, eller funker de da etter bruksanvisningen? Altså sånn som jeg mener at de skal fungere, man åpner fullt ved tanken og justerer på brenneren etter hvor mye varme man vil ha.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glenn_G skrev:

Mistenker at du ser for deg en helt annen brenner enn det er snakk om når du antar at en full tank er 2,5dl.

Primus Omnifuel blir levert med en 0.6 L flaske som standard i ett oppsett. Men det finnes 0.35 l, 1 l og 1.5 l også. Mange bruker den minste, da den holder til ganske mye matlaging. Primus Omnilite kommer med 0.35 flaske som standard. 

1 time siden, Glenn_G skrev:

Når du selger primusane etter reparasjon, er de da sånn at man må fikle med begge dysene for å få dem til å virke skikkelig

Ikke noe fikling med dyser, bruker du gass bruker du gassdysa, på bensin - bensindysa. Normalt ikke noe fikling med dyser.

1 time siden, Glenn_G skrev:

Akkurat det med å sløse vekk drivstoff på testing driter jeg i siden en full tank koster 11-12kr

Men den kommentaren avslutter jeg mine råd, driter i å bruke min tid på å hjelpe, når 11-12kr er for mye.

lykke til med primuser i fremtiden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

 

8 minutter siden, Memento mori skrev:

 Ikke noe fikling med dyser, bruker du gass bruker du gassdysa, på bensin - bensindysa. Normalt ikke noe fikling med dyser.

Ventiler, @Glenn_G mente nok begge ventilene, ikke dysene. Den på flasken og den på brenneren.

Anser du dine brennere som i orden om man må justere begge ventilene for å få de til å brenne bra, og man ikke kan gjøre som beskrevet i bruksanvinsning for å få den til å brenne bra? I bruksanvisningen står det som sagt at flaskeventilen skal være helt åpen, og reguleringen skal gjøres på brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mente selvsagt ventilene og ikke dysene! -Det var en glipp fra min side. Og når jeg skrev om dette med testing og kostnader osv så trodde jeg det kom greit fram at det koster så lite at det er ikke prisen som er hindringen, det er det at det er plagsomt å høre på og at det tar så lang tid som gjør at det er vanskelig å få kjørt flere tanker. Beklager om det var dårlig formulert 😃 Men hvis du regner en tank som 2,5dl så går jo der mye raskere enn 5,3dl selvsagt! -Men det tar fremdeles enormt mye tid. Har vel svidd av over en halv liter totalt i dag, da litt mer parafin enn bensin. Dysa til bensin ble som sagt enormt sotete mens den til parafin holdt seg blank og fin 🧐

 

@Mareng forstod iallefall hva jeg mente både med ventilene og spørsmålet mitt angående hvordan dine brennere er når de går for salg. Jeg vil jo iallefall ikke anse dem som reparert om man må fikle utover det som står i bruksanvisningen for å få dem til å virke. Men det er jo ikke ment som en beskyldning mot deg! Så lenge du oppgir tilstanden på dem ved salg så er jo det en helt ærlig sak 😃 Men spurte litt etter pga at du sa at du kan reparere for meg og da vil jeg jo gjerne vite hva det innebærer og hvordan resultatet blir bare. Det var slettes ikke meningen å lage noe ugreie her i tråden, men det har blitt litt misforståelser underveis som ikke har vært så heldige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2018 at 2:20 PM, tshansen said:

Det tok ikke mange turene på ski før eventyreren i meg våknet for fullt. Noe som gjør at en del turer på bucketlisten skal realiseres heller før enn siden :-P I den forbindelse ser jeg at behovet for bensinbrenner utpeker seg. Jeg kommer til å bruke gass som vanlig, men til smelting av snø og varme i telt blir det nok lettest/best å bruke bensin. Derfor stiller jeg det vanskelige spørsmålet... Hvilken?

De jeg har sett mest på:

Primus Omnifuel

3343251.jpg?imageId=3343251&x=0&y=0&crop

Optimus Nova (Nova+ blir ikke aktuell pga regulatoren)

3343281.jpg?imageId=3343281&x=0&y=0&crop

MSR XGK EX

3343311.jpg?imageId=3343311&x=0&y=0&crop

Jeg blir nok å fyre utelukkende med 4t bensin som folket her inne anbefaler. 

Jeg er innforstått med at det er langt mer bråk med fyring av slike brennere. Er det noen av disse som utmerker seg bedre enn de andre i forhold til vedlikehold. Mener jeg så et klipp på youtube hvor Nova'en var lettere å rense/vedlikeholde på farten? Alle gode innspill hjelper på. Jeg har nesten skjønt at uansett hvilken jeg velger, får man en bra brenner. Men her er sikkert noe jeg ikke har sett, eller ser behovet for i forhold til bruk og oppsett. 

Jeg valgte å gå for den dyre varianten og endte opp med Optimus Polaris. 

Har foreløpig ikke angret ett sekund, den er helt super! 

Fungerer like godt på gass og bensin uten å bytte noe som helst. 

Beregner ca.0,5 + L  bensin pr.døgn til smelting av snø og litt kosefyring, men drar alltid med litt ekstra just in case.

MEN, originalt bråker den no inni hampen! Silencer er et must.

Jeg kjøpte slik en fra Polar Dawg på nettet ( sjekk You tube)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Aslak Smeland skrev:

Jeg valgte å gå for den dyre varianten og endte opp med Optimus Polaris. 

Normalt er Omnifuel dyrere enn Optimus Polaris selv om det ikke er mange kronene. 

42 minutter siden, Aslak Smeland skrev:

Fungerer like godt på gass og bensin uten å bytte noe som helst

På gass er det mindre effekt på den, er ikke fornøyd med den jeg har, men er ikke ferdig med den. Etter min personlige erfaring er omnifuel med dysebytte mye bedre- spesielt på parafin. Dyserensesystemet til optimus er veldig bra, men den ideelle primus er det ikke, den finnes ikke enda, da må du bygge en selv tror jeg. 

44 minutter siden, Aslak Smeland skrev:

MEN, originalt bråker den no inni hampen! Silencer er et must.

Den hjelper på lyden, men blir mere vindutsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skrev til primusshop.no angående den defekte omnifuel’en min. De tok saken videre til produsent men har allerede fått beskjed om at de ikke ser ut til å svare med det første.. For fremtiden så tror jeg at jeg skal sjekke omtaler av kundeservice før jeg kjøper dyre ting. Men på plussiden så fant jeg løse og billige forvarmingsfilt til den på eBay! Kjipt å måtte kjøpe hele settet med dyser osv hver gang. 

https://m.ebay.com/itm/Primus-Priming-Pad-P-731780-2PK-for-OmniFuel-Stoves/401496804231?NAV=HOME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Oppdaget i dag en ny måte for å ta av stillebrenneren. :)

Stillebrenneren sitter dønn fast etter bruk på min Polaris.  Fant ut at man kan presse den ut fra undersiden bare ved å gi et lite dunk.  Se bilde.  ENKELT.

 

20181103_154340.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

On 2/6/2018 at 8:43 PM, Tor-Erik-L-77 said:

Gratulerer! Du kommer til å bli fornøyd med Novaen 😃

 

On 2/6/2018 at 9:02 PM, tshansen said:

Gjør gjerne det! Alle erfaringer er gull verdt

 

Vintertursesongen kom og gikk, og jeg har hatt i bakhodet en stund at jeg skulle poste en tilbakemelding her om Novaen. Jeg har gjort meg en del erfaringer som jeg tenkte jeg skulle dele i et lengre revju, men har ikke fått somla meg til det enda. Om noen skulle ramle inn i denne tråden på utkikk etter ny brenner, tenkte jeg raskt nevne noen ting jeg skulle ønske jeg visste før jeg kjøpte:

1. Finishen på pumpen flaker av, og små biter havner inne i pumpesylinderen. Det samme har skjedd rundt åpningen på brenselflaska. Jeg mistenker at noe av problemene jeg har hatt med brenneren har kommet av dette.

2. Brenneren pulserer noen ganger, og jeg har ikke funnet årsaken til dette. Brenneren skal få seg en skikkelig rens i julen, så håper jeg det forsvinner (problemet er i så fall i slangen eller i justeringsventilen på brenneren). Problemet har vært der siden jeg kjøpte den. Noen mener det er for høyt trykk, eller at ventilen på pumpen bør lukkes litt. Det hjelper ikke.

3. Bajonett-koblingen fra brenselslange til pumpe er et helt greit konsept vår, sommer og høst-sesongene, men MAKAN til forferdelig løsning i felt. Jeg håper denne posten kan ydmyke meg med et eller annet enkelt triks på å få denne på og av uten å kapitulere fingertuppene og påføre seg frostskader i ansikt og sjel fra frosne tårer og tapt selvfølelse. Når bajonetten først er vridd om er det ingen tydelig måte å se at den er fullstendig inne. Kryss de frosne fingra og håp at det gikk bra (det går an å se på hvor dypt den er tror jeg, men likevel for usikkert). Jeg vurderer å selge den for en MSR for dette punktet alene.

4. Altmuligverktøyet fungerer ikke til å ta av pumpelæret.

Ellers har jeg vært ganske fornøyd med brenneren. Mye av brenneren føles bunn-solid -- som selve "huset", brenneren inni, pumpa selv -- men det er for min del alvorlig svekket av de punktene over. Hadde jeg gått for MSR hadde jeg spart mye surr med å koble til og fra brenneren til pumpa i kalde forhold, men jeg hadde kanskje vært irritert over andre ting. Det er ikke lett å si selvfølgelig, men jeg tror de irritasjonene hadde vært færre og litt mindre alvorlig.

Hører gjerne fra dere som har samme brenner hva deres erfaringer er angående disse punktene. Kanskje er det jeg som er problemet, eller at jeg har fått et uheldig eksemplar. :) 

Lars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle bensinbrennere med litt lang slange vil pulsere noe, i The boatowner's mechanical and electrical manual blir det foreslått en liten struping umiddelbart før brenneren, dette blir egentlig ivaretatt av det lille filteret på Novaen, men det er en større årsak til problemer, så dermed fjerner vi det, og pulseringen blir desto større.

Hurtigkoblinga til Optimus har aldri vært perfekt, cejn-koblinga som ble erstattet av bajonettkoblinga var også håpløs når den plutselig bare spruta ut bensin fordi man ikke hadde klart å gjøre helt rett med kalde fingre.  

Jeg er ikke spesielt komfortabel med koblingne på MSR eller Primus heller, men holder nok på primus sin 7/16" gassboksventil, ikke minst fordi du når det er sommer da faktisk kan kjøre Novaen på gass også. (selv om oppstart er litt tricky)  
Den eneste MSR brenneren jeg tror kan sammenlignes med Nova er Dragonfly som antagelig var det Optimus etterligna når de lagde Nova  


Det sitter igjen stor skepsis fra gammalt av med dårlige MSR plastikpumper, jeg tror at dagens pumper er gode nok, ihvertfall om man bytter til pumpelær.  

Jeg tror fortsatt at min gamle Nova av andre generasjon (første med magnetisk rensenål) forblir som min beste lettvekts vinterprimus.  

Som sommerprimus så er jeg "forelsket" i Coleman Apex ii, og forelskelser er jo ganske subjektive. :-)

 

dsk


PS  Noven kan godt gå på drivstoffblandinger, og parafin(ish) drivstoff og alkylatbensin er en fin blanding med minst 1/3 bensin.  Så lett å bruke, og enda bedre egenskper.

DS

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, dsk said:

Nesten alle bensinbrennere med litt lang slange vil pulsere noe, i The boatowner's mechanical and electrical manual blir det foreslått en liten struping umiddelbart før brenneren, dette blir egentlig ivaretatt av det lille filteret på Novaen, men det er en større årsak til problemer, så dermed fjerner vi det, og pulseringen blir desto større.


Hurtigkoblinga til Optimus har aldri vært perfekt, cejn-koblinga som ble erstattet av bajonettkoblinga var også håpløs når den plutselig bare spruta ut bensin fordi man ikke hadde klart å gjøre helt rett med kalde fingre.  

Jeg er ikke spesielt komfortabel med koblingne på MSR eller Primus heller, men holder nok på primus sin 7/16" gassboksventil, ikke minst fordi du når det er sommer da faktisk kan kjøre Novaen på gass også. (selv om oppstart er litt tricky)  
Den eneste MSR brenneren jeg tror kan sammenlignes med Nova er Dragonfly som antagelig var det Optimus etterligna når de lagde Nova  


Det sitter igjen stor skepsis fra gammalt av med dårlige MSR plastikpumper, jeg tror at dagens pumper er gode nok, ihvertfall om man bytter til pumpelær.  

Jeg tror fortsatt at min gamle Nova av andre generasjon (første med magnetisk rensenål) forblir som min beste lettvekts vinterprimus.  

Som sommerprimus så er jeg "forelsket" i Coleman Apex ii, og forelskelser er jo ganske subjektive. :-)

 

dsk


PS  Noven kan godt gå på drivstoffblandinger, og parafin(ish) drivstoff og alkylatbensin er en fin blanding med minst 1/3 bensin.  Så lett å bruke, og enda bedre egenskper.

DS

Takk for god tilbakemelding her!

Er det sånn at det er generell konsensus om at det er slangelengden som er årsaken til pulseringen? Er forskjellen på MSR-brennerne som har kortere slange for liten til at det hjelper, eller er det litt mindre problem (og grunnen til at de er korte i utgangspunktet)?

Jeg har ikke fjernet noe filter på min Nova. Er det filteret i messing i tuppen av det lille bensinrøret på pumpen du mener? Det blir litt OT, men vil gjerne lære mest mulig om den før jeg evt. velger å selge den til fordel for noe annet.

Ja, har lest at Cejn-koblinga også var håpløs. Jeg skulle gjerne hatt helt vanlige gjenger, som heller tok litt tid å skru til som på Primus' pumpe enn bajonett-koblinga. I forkant av kjøpet tidligere i år, var det rapporter om nærmest usynlige lekkasjer i Primuspumpa (i stykket mellom pumpesylinderen og gjengene) som fikk meg til å se andre steder. Skepsisen mot plastikk-pumpa til MSR var en av årsakene til at jeg til slutt endte med Novaen. I etterkant har jeg møtt nok turfolk jeg respekterer som sverger til MSR at jeg gjerne vil gi det en ny runde, men skepsisen er ikke forsvunnet helt :) 

Jeg har skjønt at det er såpass sjelden problemer med alle disse brennerne at anekdoter fra vante turfolk jeg kjenner eller leser råd fra fort vekk blir som å stikke fingern i lufta. De med mest selvinnsikt sier også såpass.

Derfor har jeg valgt å se litt bort ifra disse, og fokusere på brukervennlighet og muligheter til å diagnostisere og fikse selv på tur, og det er der jeg er nå -- og valget er neimen ikke lett 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien bak om pulsering var at drivstoffet koker i brenneren, dette slår tilbake. Lengden på rør/slange kan sikkert ha betydning. Filteret jeg snakker om sitter rett innenfor gjengene når du skrur slangen av selve brenneren.
Du har helt rett når det gjelder tilbakemeldingene, de fleste forsvarer det de har valgt, akkurat som de færreste vil innrømme å ha kjøpt en dårlig bil... ihvertfall inntil det er hevet over enhver tvil.

Jeg brukte maaaaaaaaaange år på å innrømme at bensin var helt OK på et kokeapparat. Det er jo vesentlig mer lettantennelig enn parafin.

Det er noen udefinerbare momenter som må med også, følelsen av at dette kan jeg stole på,  og "fingerspitzengefühl" er kanskje det viktigste.

Mangler du det så kan du like godt bruke gass :-)   disse to tingene kommer med erfaring, og er også følsomt for hva de rundt deg gjør for å påvirke dette.

Det koster litt å gjøre noen feilinnkjøp, men det smaker godt når man virkelig har funnet "den rette"
 

Jeg har 2 stk MSR og de er ikke moderne, gammel whisperlite som jeg har bygd om selv med Primuskobling, rett og slett fordi MSR ikke ville hjelpe meg med deler. (Møkka-service) Den andre er en XGK med stivt rør som jeg fikk av en god venn.  Begge er vanskelige å regulere til svak varme, og har kjempeglatte kjelestøtter. Ellers har jeg intet galt å si om disse.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars L skrev:

Derfor har jeg valgt å se litt bort ifra disse, og fokusere på brukervennlighet og muligheter til å diagnostisere og fikse selv på tur, og det er der jeg er nå -- og valget er neimen ikke lett 🤔

.... og nett der er det at eg synes MSR, og då særskilt XGK kjem til sin rett.

Enkel å diagnostisere, og enkel mekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Blaser said:

Kjøpte nylig en msr wisperlite.

Holder fortsatt en knapp på optimus Polaris..

 

Det gjør også jeg, hvis jeg ser bort fra de sidene ved kvaliteten på novaen jeg synes er litt mindre enn optimale. Da får jeg instinktivt lyst til å få erfaringer med noe helt annet. Jeg liker i utgangspunktet ideen med Lindal-ventilen, men synes det er vanskelig å finne gode rapporter på hvordan den ter seg over tid i felt. 

6 hours ago, Tessatroll said:

.... og nett der er det at eg synes MSR, og då særskilt XGK kjem til sin rett.

Enkel å diagnostisere, og enkel mekk. 

Ja, der virker de solide. Etter jeg las tråden angående Arctic pumpa vs normalpumpa til MSR, har jeg tenkt at de samme problemene med temperatur og o-ringer sannsyneligvis er et felles problem hos de fleste av disse brennerne. Kan det stemme? Med mindre det er selve plastikken i MSR-pumpa som ikke tåler kulda (og selv krymper i kulda), så bør det jo være slik at også de andre pumpene er påvirkelige av temperatur når det gjelder fleksibilitet og størrelse på pakningene?

En skikkelig fin ting med plastikk når det kommer til mekk i veldig mange kalde, er at aluminiumspumpa virkelig suger varmen ut av fingertuppene i sammenligning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
3 timer siden, Blaser skrev:

And the winner is

Ikke verdt å bruke 1 kr på denne testen, mere en liste over hva som finnes, en linje om hver brenner er ikke mye. 

Sitat fra testen om multifuelbrennere «At man må bytte dyse for å bruke ulikt brennstoff ser vi på som en ulempe, da dysebytte er fiklete og krever verktøy.»

Byttet på en Primus Multifuel nå og tok tia. Uten å stresse tok dette 36 sekund. Kan sikkert greie det på 10-15 sekund om tia spiller noen rolle. 

At det å bytte dyse er et problem for å få en velfungerende brenner og som ei heller mister effekten på gass - Det er ikke nevnt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Ikke verdt å bruke 1 kr på denne testen, mere en liste over hva som finnes, en linje om hver brenner er ikke mye. 

Sitat fra testen om multifuelbrennere «At man må bytte dyse for å bruke ulikt brennstoff ser vi på som en ulempe, da dysebytte er fiklete og krever verktøy.»

Byttet på en Primus Multifuel nå og tok tia. Uten å stresse tok dette 36 sekund. Kan sikkert greie det på 10-15 sekund om tia spiller noen rolle. 

At det å bytte dyse er et problem for å få en velfungerende brenner og som ei heller mister effekten på gass - Det er ikke nevnt. 

Ja. Og hvor ofte bytter man dyser? Jeg tviler på at de fleste driver å bytter om på drivstoff på en brenner særlig ofte...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
16 minutes ago, Memento mori said:

5EB6036E-BEA2-4801-BC4B-F2FAFA6E2B43.thumb.jpeg.1b428e6ff0756a5a6b9bb160d6b3f743.jpeg

Da ble «vinner» av «test» brukt.........

Skulle tro at noen har «betalt noen» for dette.....

Man kan (og skal) kritisere media der de fortjener det, men at Dagbladet er kjøpt og betalt av Optimus for å kåre dem som vinner, tror jeg absolutt ikke.
Jeg får ikke lest testen siden den er bak betalingsmur, men jeg tviler på at den er utført av kompetente folk som har brukt brennerne over lengre tid. Noe som bekreftes av at dysebytte anses som fiklete, og gir minuspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bjørn J skrev:

Man kan (og skal) kritisere media der de fortjener det, men at Dagbladet er kjøpt og betalt av Optimus for å kåre dem som vinner, tror jeg absolutt ikke.
Jeg får ikke lest testen siden den er bak betalingsmur, men jeg tviler på at den er utført av kompetente folk som har brukt brennerne over lengre tid. Noe som bekreftes av at dysebytte anses som fiklete, og gir minuspoeng.

Jeg får heller ikke lest testen, men jeg tviler på at dette er en test Dagbladet utfører selv. Tipper at de får den fra noen andre og setter sitt stempel på den i tråd med en leveranseavtale.

Her er noe fra en annen bransje som iallfall får meg til å bli litt mer skeptisk enn jeg var fra før til kommersielle aktører som gjør "forbrukertester" og rangerer produkter:
www.elektronikkbransjen.no/artikler/aftenposten-kutter-ut-lyd-bilde/44929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.