Gå til innhold
  • Bli medlem

Aclima vs Brynje ullnetting


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg har i "alle" år brukt netting i polypropylen fra Brynje. Disse transporterer svetten godt, og tørker fort. Nå skal jeg på en tur (med skyllemuligheter) hvor den nære omgangen med folk gjør at jeg heller ønsker å kjøpe meg noen trøyer i ull. Nettingtrøyer i ull, altså. Brynje har dette, men konkurrenten Aclima har også dette (med noe høyere andel ull).

Er det noen som har erfaringer med begge som kan si noe om passform og funksjon? Er Aclima verdt 100-lappen ekstra, eller er det i hovedsak samme ulla (...)?

Hvis noen har noen formening om lukt-egenskapene til disse to, eller andre, så er jeg også lydhør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 På min gamle Brynje var det ikke lapper med annet stoff på skuldrene. Med mye tung sekkebæring så ble jeg helt vaffel over kragebeinet. Dette kan være ubehagelig, og var grunnen til at jeg kjøpte Aclima i sin tid. Aclima blir mer "sekkete" i passformen etter litt bruk. Særlig buksene. Nå som Brynje har fått "skulderlapper" så ville jeg gått for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

 På min gamle Brynje var det ikke lapper med annet stoff på skuldrene. Med mye tung sekkebæring så ble jeg helt vaffel over kragebeinet. Dette kan være ubehagelig, og var grunnen til at jeg kjøpte Aclima i sin tid. Aclima blir mer "sekkete" i passformen etter litt bruk. Særlig buksene. Nå som Brynje har fått "skulderlapper" så ville jeg gått for den.

Kjekk tilbakemelding. Jeg har en brynjegenser jeg er fornøyd med, skulle hatt noe mer ullnetting og har lurt på hva som er best av brynje vs aclima. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg har i alle år sverget til det klassiske syntetiske Brynje. Det er garantert langt mer holdbart en de variantene i ull. Utenom det blir det vel litt smak og behag?

Jeg har flere syntetiske, men som sagt ønsket jeg å prøve noe med ull i for å forhåpentligvis redusere lukt. De syntetiske lukter rimelig dårlig etter et par dager.
Når det gjelder holdbarhet så får jeg lett hull i brynjene jeg har. Spesielt buksene revner lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode brukte jeg syntetiske underplagg, men har helt gått over til ull nå, både sommer og vinter. OK, de har kanskje ikke like lang holdbarhet, men de er så mye mer behagelig å bruke, de er nesten luktfrie, og de trenger mye sjeldnere vask. Heng de ut til lufting så er de "som nye".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ser poenget med lukt, ull er nok litt bedre der ja. Litt overrasket over at du fort får hull i de syntetiske brynjenene. De siste åra har jeg brukt den typen med lapper på knær, rompe, skuldre og albuer - vil kanskje tro det avhjelper litt på de mest utsatte punktene :)

Har blant annet fått hull rett ved "mansjetten" på buksen når jeg har skulle tatt på meg buksen, satt fast en tå for så å falle og tråkke gjennom. Edru vil jeg påpeke. Selv om det ikke høres slik ut. På trøyene så er det fingrene som har laget hull, eller at det har hektet seg i noe annet. Feks beltespenne eller rem når jeg må ha "full" lufting.

 

Endte opp med å bestille meg to trøyer i ull fra Brynje med fornyet rabattkode og fjellsport-link. Grundig og utfyllende rapport kommer aldri. Takk for hjelpen!

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 sett aclima, og jeg bruker de hver uke hele året (utenom varm sommer). Like gode som nye, vaskes når de står av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner lukt og litt nærere omgang med folk. Siden du allerede er i tenkeboksen kan jeg kanskje spille inn Woolmesh fra Devold som et alernativ? puster kanskje ikke fullt like bra som netting og er ikke mer slitesterk enn den bør være - men du verden for et deilig plagg i bruk. Luftigere ull som ser nesten ut som ei "vanlig" trøye skal du lete en stund etter. 

Innspillet er mest tenkt som et tips hvis du syns nettingen blir litt vel "dristig" å ha på foran andre folk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lofoten-Møring skrev:

Du nevner lukt og litt nærere omgang med folk. Siden du allerede er i tenkeboksen kan jeg kanskje spille inn Woolmesh fra Devold som et alernativ? puster kanskje ikke fullt like bra som netting og er ikke mer slitesterk enn den bør være - men du verden for et deilig plagg i bruk. Luftigere ull som ser nesten ut som ei "vanlig" trøye skal du lete en stund etter. 

Innspillet er mest tenkt som et tips hvis du syns nettingen blir litt vel "dristig" å ha på foran andre folk 

Takk for innspill. Dristigheten er ikke noe problem. Skal være i veldig kalde omgivelser med trøye over. Er veldig glad i 2-lagssystemet med brynje under trøye. Varmt og god fukttransport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aclimaen blir lett hull i men holder seg luktfri en nesten hele uka, Brynje sin lukter allerede etter første dagen men er fortsatt fri for hull. Siden jeg har elendig kondis så er det Aclimaen som blir med mest på tur. Av Devoldnetting har jeg bare longs. Ikke så varm som Aclima og den blir hullete den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Aclima og Brynje. Aclimaen pakker seg litt sammen under vask, men blir desto mer slafsete etter noen timers bruk. Brynja holder seg godt i formen og kvaliteten føles bedre, men antagelig er det ullblandingen som gjør det. Jeg er høy og bruker herremodellen i Brynje for å få lange nok bein og ermer. Aclima har gode damestørrelser for oss litt ekstra lange. Ellers ingen ting å utsette på noen av de to.

Endret av Pinsle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Gikk mange timer i pøsregn med regnjakke og en brynje thermo tshirt.  

I tørr vekt så veier den 111 gram.   Etter turen ble den veid til 222 gram.   Egentlig overrasket at den skulle ta til seg så mye fuktighet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.