Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med sekk og tilpassing


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Sliter med at diverse sekker smyger seg oppover, får overvekt og vipper bakover og jeg får magebeltet pressa inn i magen. Og jeg blir fysisk uvell 🤢

Når jeg går så sklir hoftebeltet opp over hoftene. Har prøvd alt fra helt kort rygglengde til lang rygglengde på sekken. Lang er verst for sekken får ekstra mye vipp opp og tilbake. 

Har jo litt hofter, så antar det har med min anatomi å gjøre. Har nå prøvd veldig mange sekker og ofte blir jeg skikkelig spykvalm av å få spenna pressa inn i magen. Spesielt når jeg går bratt oppover. Noe jeg brått kan finne på å gjøre gitt. 

Tursekken klarer seg fint. Den blir liggende på hoftene. Det er en Bergans Trollhetta eller noe sånt. Men jeg vil ha en tinderangleklatrerandoneesekk med litt volum (30-40 l) 

Men jeg aner ikke helt hva slags hoftebelte jeg bør se etter. Jeg er foreste ganske så lav med lengre ben enn rygg. Så utvalget er heller ikke så stort. 

Tips til løsninger på dette? Tips til tilpassing? Sekk? 

Legger ved bilder før og etter at sekken (Osprey Tempest 30 l) har sklidd opp. 

0860077F-1190-489E-A9C6-6E8E66E22D00.thumb.jpeg.e9c6e9ecfe4704f99f5ba733cae6b454.jpeg

46A93F37-A94F-461C-BE1A-A49DE0BEF764.jpeg

55E60112-EB93-4B6A-94E7-6A85375D8DC6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noe ekspert på dette og så har jeg jo annet hofteparti enn deg. :) Men den sekken ville jeg kastet, eller brukt kun med noe småtteri nedi, som veide lite. For meg er ikke dette hoftebelte. Dette er jo bare en smal stropp, mest for å holde sekken inntill rygg/rumpe. For meg skal hoftebelter være brede (helst polstret, ved stor vekt i sekken) og de skal sitte nedenfor toppen av hoftekammen. Nede på hofta, hvis beltet skal bære noe vekt.

Hvis du justerer sekken ca 5 cm lengere ned (enn på øverste bilde) og har noe vekt i sekken, kanskje det blir bedre. Antar at problemet er størst når du har lite vekt i sekken. Du kan jo også forsøke sekken, uten belte. Har selv mange sekker som er uten belte. De fleste gamle, men de fungerer da fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dagstursekker er laget for lav vekt (opptil 8 antar jeg?) og ergo tynne belter. Jeg antar de vil spare vekt men er enig i at de bør være mer solide. 

Har jeg tyngre sekk, og senket den lengre ned, så blir presset bare enda større på magen når sekker drar seg opp. Lett sekk er bedre. Sekken drar seg opp uansett. Og det gjelder ikke bare denne sekken. Dessverre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Kjenner ikkje til problemet, men min alpinsekk/skisenk har kraftigere hoftebelte enn detta. Eg har ein Gregory Targhee. Trur også Alpinisto har kraftig belte. 

Ser at tempest ikkje har toppstrammer på skulderreim, noko eg personleg synes må vere der for å få justert skikkeleg. Men går ut frå at du på dei andre sekkane har prøvd å forlenge skulderrem slik at denne ikkje er med på å trekke opp, for så å stramme toppstrammer?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På så små sekker bare aksepterer jeg at jeg må bære en større andel av børen på skuldrene, enn på hoftene slik det er med vandresekken. Hoftestroppen på Tempest/Talon er vel strengt tatt bare ment for å stramme den inntil hoften, og ikke bære noe vesentlig del av vekten. Jeg forøvrig veldig fornøyd med herrevarianten, og det er den sekken jeg bruker desidert mest (siden jeg går mest dagsturer). 

Når du går med sekken. Er det så tungt at det gjør vondt i skuldrene? Hvis ikke ville jeg bare latt være å stramme hoften så mye. Om du bærer litt tyngre tror jeg kanskje jeg ville sett på en litt tyngre/større sekk. Det er ikke krise at egenvekten går opp dersom bærekomforten mangedobles. 

@Tessatroll På herrevarianten Talon er det både skulderstrammere (slik at en kan få toppen nærmere skuldrene), og muligheter for å justere rygglengde via en borrelås i drikkeblærelommen. Er det ikke slik på Tempest?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Prebb skrev:

 

@Tessatroll På herrevarianten Talon er det både skulderstrammere (slik at en kan få toppen nærmere skuldrene), og muligheter for å justere rygglengde via en borrelås i drikkeblærelommen. Er det ikke slik på Tempest?

Kan hende er der det, eg fann ikkje noko bilete der toppstrammer viste, og gjekk ut frå at der ikkje var, då ein del lette sjeklar plar droppe det. 

Men kan hende tek eg kraftig feil, eller dvs, truleg tek eg feil, i og med at der er på herremodellen 😄

Elles samd med deg Prebb, i mange tilfeller må ein på slike sekkar akseptere at hoftebeltet handlar meir om å halde sekken til kroppen enn å bære vekt i hofta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser mine sekker etter denne metoden. Utrolig hvor stor forskjell små forandringer kan gjøre med bærekomforten. Jeg har aldri hatt peiling på å justere sekken, her var det bare å slenge på ryggen og ut på tur.

Men du sier at du blir fysisk uvel av at magebeltet presser mot magen din... Hva med et hoftebelte som gir bedre støtte for hoftene? Da opplever jeg at presset på sidene blir større og det er litt rom i forkant med klypen. 

Når man går veldig bratt er det vel ekstra viktig å ha litt rom til at armene får bevege seg, å dermed ha enda strammere hoftebelte og mindre stramme skulderstropper? Jeg liker hvertfall å ha det slik, spesielt når jeg bruker staver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig bra innspill😀

Ja jeg blir fysisk uvell av å få press på magen. Blir skikkelig kvalm. Jeg får jo heller ikke puste skikkelig når noe klemmer på magen (fikser ikke stramme bukser heller). Og jeg sliter med nakken så ønsker minst mulig vekt på skuldre. Fine greier 😂 

Jeg skal fylle opp sekken og sjekke måten etter den filmen. Men jeg synes jo det ser ut som han også får spenna godt inn i magen 😳 

Når jeg har gått lange dagsturer har jeg endra plassering hele tiden. Ved minste stopp har jeg dratt skulderstroppen opp/ned for forandring. Men så går man på skikkelig opp noen høydemeter i bratta og så truer frokosten seg opp. 

Jeg tror jeg bare må innse at jeg må prøve noe med et annet type hoftebelte 🤔 om det finnes i damemodell. For vinkling på hoftebelte bør vel kanskje ha noe å si det også? 

PS: Tempest har toppstramming og ryggplatejustering 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk for veldig bra innspill😀

Ja jeg blir fysisk uvell av å få press på magen. Blir skikkelig kvalm. Jeg får jo heller ikke puste skikkelig når noe klemmer på magen (fikser ikke stramme bukser heller). Og jeg sliter med nakken så ønsker minst mulig vekt på skuldre. Fine greier 😂 

Jeg skal fylle opp sekken og sjekke måten etter den filmen. Men jeg synes jo det ser ut som han også får spenna godt inn i magen 😳 

Når jeg har gått lange dagsturer har jeg endra plassering hele tiden. Ved minste stopp har jeg dratt skulderstroppen opp/ned for forandring. Men så går man på skikkelig opp noen høydemeter i bratta og så truer frokosten seg opp. 

Jeg tror jeg bare må innse at jeg må prøve noe med et annet type hoftebelte 🤔 om det finnes i damemodell. For vinkling på hoftebelte bør vel kanskje ha noe å si det også? 

PS: Tempest har toppstramming og ryggplatejustering 😊 

Då trur eg at eg vil tilrå å prøve meg på ein Targhee, Alpinisto eller evt Bergans Rondane lady. Den har også ok hoftebelte (i alle fall i 46 l, den ned på 30 talet er eg usikker på). 

Skal elles seie at eg ikkje har hatt nokon dagstur/skisekk som  sitt så stødig på meg som Targhee. Det er heller ikkje dumt at den har Gregory sitt system for fiksering av reimer, så ved næring av ski slepp ein ski som etter kort tid lever sitt eget, ustødige liv på sekken. Ein feature eg synes mange sekkar mangle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på bildene av hvordan sekken sitter før og etter, kan det se ut som om polstringen er for kort. I tillegg skrår / smalner polstringen av bak hoftekammens fremre del og hjelper dermed til å dytte beltet oppover. Dette vil merkes mer jo høyere benløft du har. Er ikke sikker på om polstring skal være noe bredere, men den bør etter min mening være mye lengre. Visst polstring hadde gått helt fram til ca.beltehempen på buksa di ville kanskje noe av trykket mot magen også avta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rayun skrev:

Når jeg ser på bildene av hvordan sekken sitter før og etter, kan det se ut som om polstringen er for kort. I tillegg skrår / smalner polstringen av bak hoftekammens fremre del og hjelper dermed til å dytte beltet oppover. Dette vil merkes mer jo høyere benløft du har. Er ikke sikker på om polstring skal være noe bredere, men den bør etter min mening være mye lengre. Visst polstring hadde gått helt fram til ca.beltehempen på buksa di ville kanskje noe av trykket mot magen også avta. 

Godt poeng. Jeg har tenkt litt av samme tanke selv. Beltet stopper jo bak hoftekammen og går ikke helt rundt. Det er jo foran jeg vil ha polstring også. 

@Tessatroll jeg kikka på en del sekker i går og det var faktisk Targhee jeg ble kikkende lengst på. Godt å høre at den funker 😀 

Jeg er forresten veldig glad i min Tempest. Bare ikke på bratte turer 😂 funker supert til og fra klatrehallen og i vanlig hverdagsliv (ren klatring går helt greit også for da beveger jeg med helt vertikalt) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Tessatroll med å se på Gregory sekkene. Jeg har både Alpinisto 50 og Targee i 26 og 32. 26 syntes jeg det er for liten plass i. Rommet for skredutstyr er fint, men stjeler mye pakkvolum. Den jeg liker best er Alpinisto (ser det er kommet ny modell nå). Den har en fenomenal bærekomfort, merker mye mindre til den på ryggen enn til Targee synes jeg. Tåler også mye last, jeg bikket nok 15kg når jeg gikk Høgruta med den, men den sitter så bra på ryggen at den ikke blir baktung og ødelegger kjørefølelsen. Størrelse xs er 40l, s er 44, så i små størrelser er den ikke så stor som navnet skulle tilsi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Omnilite skrev:

Støtter @Tessatroll med å se på Gregory sekkene. Jeg har både Alpinisto 50 og Targee i 26 og 32. 26 syntes jeg det er for liten plass i. Rommet for skredutstyr er fint, men stjeler mye pakkvolum. Den jeg liker best er Alpinisto (ser det er kommet ny modell nå). Den har en fenomenal bærekomfort, merker mye mindre til den på ryggen enn til Targee synes jeg. Tåler også mye last, jeg bikket nok 15kg når jeg gikk Høgruta med den, men den sitter så bra på ryggen at den ikke blir baktung og ødelegger kjørefølelsen. Størrelse xs er 40l, s er 44, så i små størrelser er den ikke så stor som navnet skulle tilsi.

Dette er litt artig at du seier, for eg må ha ein større sekk også. Min Targhee er 32 l, og til dei lange, kalde dagane, med få folk å fordele fellesutstyr på, opplever eg at han vert liten. 

Det står då mellom Targhee 45 l eller Alpinisto 50. Har Alpinisto like bra system for bering av ski? Å stå eksponert til med skranglande ski har eg ikkje sans for

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Takk. Brukt en sekk på 25 l fra Osprey nå. Den er irriterende liten men har smarte løsninger. 

Anser 30 som minimum. Men siden jeg flakser nedover fjellsidene som en skjærunge på ville veier, så vil jeg uansett ikke ha for mye i sekken. Så jeg er litt skeptisk til for stor sekk også. Men min Tempest på 30 l fungerer jo greit innimellom så lenge jeg er i form til å tåle frokostgulping på vei opp 😂 

Her er jeg lessa opp med magebelte godt inn i magen, hjelmen utenpå sekken (ser så uryddig ut) men ellers latterlig happy altså 😂 

 

8724C039-44D6-40CF-A563-FC713E4D2F30.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tessatroll skrev:

 

Det står då mellom Targhee 45 l eller Alpinisto 50. Har Alpinisto like bra system for bering av ski? Å stå eksponert til med skranglande ski har eg ikkje sans for

Det er 2 løkker nede på sidene, 1 på hver side. Strekker jeg de ut er de ca 12cm mellom sømmene når de ligger inntil stoffet i hovedrommet. De har tilsvarende funksjon som de litt brede polstrede løkkene på Targee. Så er det to kompresjonsremmer i høyden og løkker til stav/skaft på isøks øverst. Alpinisto mangler stroppene med beskyttelsesgummien som du kan fiske ut av hullene nederst på fronten på Targee om du bruker disse. Så vidt jeg har forstått har ikke Targee 45 hjelmholder. Jeg har satt stripps i festene til kompresjonsremmene og bruker en løs hjelmholder fra Klattermusen på Alpinisto, den løsningen fungerer fint.

Tyngste børa jeg har hatt på den er rundt 22+kg, det var en senlig høsttur og jeg hadde telemarkski med 115 midtbredde, tunge støvler og truger stroppet utenpå sekken. Bæresystemet taklet fint den vekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Men siden jeg flakser nedover fjellsidene som en skjærunge på ville veier, så vil jeg uansett ikke ha for mye i sekken. 

8724C039-44D6-40CF-A563-FC713E4D2F30.jpeg

Også skjærunger på ville veier lærer å fly bra etterhvert. 🤣

På lange dagsturer ønsker du deg nok etterhvert en sekk på mer en 30 liter. Nevnte Alpinisto og Targhee i 40 liter +/- er nok fine med riktig rygglengde.

- Den største dunjakka veier lite, men tar stor plass, egen fast plass til spade og søkestang ++, stegjern, tørt klesskift for innerlag, mat, termos eller brenner, gjerne hjelmen inne i sekken, osv. osv. (Førstehjelpsutstyr, sitteunderlag, hodelykt, taustump). Deretter kommer isøkser, tau, sikringsutstyr osv når du begynner å kombinere randonée/ski med mer alpine turer og brekryssing. 😁

Men... riktig fasong ift kropp & rygg, gode kompresjonsmuligheter for å stramme opp en halvfull sekk (på korte turer) og innfesting/plass for utstyr du kommer til å bruke.

Jeg har selv gått fra 18l me allt for mye stæsj på utsiden, via sekk på 25+5 liter med hjelmen dinglende utenpå, til En Arc'teryx Khamsky 38 liter (passer meg supert men mangler hoftebeltet du skal ha). 

i Arc'teryx sekken har jeg spade, søkestang og isøkser + sitteunderlag tilgjengelig i eget drenert rom, hjelmen får plass innvendig (slipper iskaldt hjelm eller hjelm full av snø pga vind og snøføyk.). i tillegg til inngang via toppen har hovedrommet også glidelås langsetter hele siden, denne tilgangen brukes mye Fabelaktig å få plass til"allt" innvendig i sekken. (Med full alpin oppakning og mål om å være ute hele dagen så blir det selvsagt en del utstyr utenpå sekk/under topplokket også på denne sekken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo hvis du leser på Osprey sine hjemmesider så vil du se at de lager sekker der hoftebeltet skal ligge halvveis oppå hoftekammen (slik du ikke liker). Dette i motsetning til f.eks Bergans som baserer seg på hoftebelter som skal ligge lenger ned, altså utenpå hofta. Derfor oppfører også sekkene seg forskjellig, og du vil være mer fornøyd med Trollhetta. Personlig har jeg etterhvert kommet til at jeg er mer fornøyd med beltet litt lenger oppe, da det ikke hindrer begevelse i beina så mye som (for meg) f.eks Bergans sine stive belter gjør. 

Tempest-sekkene er så små at de uansett ikke er laget for de store vektene, og beltet er mer for å holde sekken inntil kroppen enn å bære vekt. Hvis du strammer toppstrammerne bør dette gjøre at hoftebeltet ikke sklir så mye opp.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Omnilite skrev:

Det er 2 løkker nede på sidene, 1 på hver side. Strekker jeg de ut er de ca 12cm mellom sømmene når de ligger inntil stoffet i hovedrommet. De har tilsvarende funksjon som de litt brede polstrede løkkene på Targee. Så er det to kompresjonsremmer i høyden og løkker til stav/skaft på isøks øverst. Alpinisto mangler stroppene med beskyttelsesgummien som du kan fiske ut av hullene nederst på fronten på Targee om du bruker disse. Så vidt jeg har forstått har ikke Targee 45 hjelmholder. Jeg har satt stripps i festene til kompresjonsremmene og bruker en løs hjelmholder fra Klattermusen på Alpinisto, den løsningen fungerer fint.

Tyngste børa jeg har hatt på den er rundt 22+kg, det var en senlig høsttur og jeg hadde telemarkski med 115 midtbredde, tunge støvler og truger stroppet utenpå sekken. Bæresystemet taklet fint den vekten. 

Men har kompresjonsreimene øvst den samme "låsefunksjonen" som Targhee, som gjer at dei ikkje sakte men sikkert glir opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka jepp med hjelp av et par frustrasjonsutbrudd 😂 men det er jo bare å hive seg utenfor kanten for å lære 😀 

Bør nok sjekke større sekk ja. Gregory er fortiden utsolgt fra produsent i størrelse small på Targhee 32 l. 

@ost ja du har nok rett. Sekken er ok når jeg klatrer med sele på. Det funker. Men da er det lite oppi sekken også. Da er jo alt stæsj i veggen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ost skrev:

@GittiamoPersonlig har jeg etterhvert kommet til at jeg er mer fornøyd med beltet litt lenger oppe, da det ikke hindrer begevelse i beina så mye som (for meg) f.eks Bergans sine stive belter gjør. 

 

Sluttar meg til den for min del. Likar godt høge belter som gjer at eg får "ræva fri" 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gittiamo skrev:

@Terka jepp med hjelp av et par frustrasjonsutbrudd 😂 men det er jo bare å hive seg utenfor kanten for å lære 😀 

Bør nok sjekke større sekk ja. Gregory er fortiden utsolgt fra produsent i størrelse small på Targhee 32 l. 

@ost ja du har nok rett. Sekken er ok når jeg klatrer med sele på. Det funker. Men da er det lite oppi sekken også. Da er jo alt stæsj i veggen. 

 

 

Ligg ein 45 i small på finn. Men det var det med å få prøvd først då kanskje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tessatroll skrev:

Men har kompresjonsreimene øvst den samme "låsefunksjonen" som Targhee, som gjer at dei ikkje sakte men sikkert glir opp? 

Det er samme klips for åpning av kompresjonsreima, men ikke den ekstra spenna ytterst i enden på båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.