Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta toget og stoppe hvor?


Martin HJ

Anbefalte innlegg

Etter en helg på ski og morro med sønnen min Adrian, så satt vi å kikket på bilder fra tidligere turer over en kopp kakao vel hjemme i heimen. Da begynte vi å snakke om sommerens turer og hvor vi skal dra hen i år, og han hadde veldig lyst til å kjøre tog istedenfor bil. Det er ikke meg imot det, men er ikke helt kjent med hvor det er best å dra hen med dette toget. Tenkte på Bergensbanen med en gang og gå av på Finse eller kanskje Haugastøl, og ta pakning på derifra. Har aldri vært på tur i grenseland mellom Hardangervidda og Skarvheimen, så kunne vært greit med noen turtips. Da enten en rundtur eller fra A til B med togmuligheter i enden av ruta. Adrian blir 9 år til sommeren og går gjerne 5-7 km med full sekk før det blir snakk om å gjøre leir, kommer an på terrenget og hvor artig ruta er. Maks lengde for dagsetappe er mila.

Så hvilket tog og hvor gå av toget, hvor er det fint på tur med barn ut fra togstasjon og inn i fjellet? 

Kan være Bergensbanen eller Dovrebanen eller gjerne et hemmelig magisk tog som i Harry Potter hvis man vet om et? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutter siden, Martin HJ skrev:

Etter en helg på ski og morro med sønnen min Adrian, så satt vi å kikket på bilder fra tidligere turer over en kopp kakao vel hjemme i heimen. Da begynte vi å snakke om sommerens turer og hvor vi skal dra hen i år, og han hadde veldig lyst til å kjøre tog istedenfor bil. Det er ikke meg imot det, men er ikke helt kjent med hvor det er best å dra hen med dette toget. Tenkte på Bergensbanen med en gang og gå av på Finse eller kanskje Haugastøl, og ta pakning på derifra. Har aldri vært på tur i grenseland mellom Hardangervidda og Skarvheimen, så kunne vært greit med noen turtips. Da enten en rundtur eller fra A til B med togmuligheter i enden av ruta. Adrian blir 9 år til sommeren og går gjerne 5-7 km med full sekk før det blir snakk om å gjøre leir, kommer an på terrenget og hvor artig ruta er. Maks lengde for dagsetappe er mila.

Så hvilket tog og hvor gå av toget, hvor er det fint på tur med barn ut fra togstasjon og inn i fjellet? 

Kan være Bergensbanen eller Dovrebanen eller gjerne et hemmelig magisk tog som i Harry Potter hvis man vet om et? 

Kan det vere aktuelt å gå Aurlandsdalen frå Finse? 

Transport tilbake til Flåm, og ta Flåmsbanen opp til Bergensbana att? Alternativt sykle Rallarvegen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Martin HJ skrev:

Det er notert :) Så jo spektakulært ut.

Det er flott. Eg ahr sykla Rallarvegen med kidsa, det synes dei var artig :) Flåmsbanen er spesiel (og rimelig trafikkert i turistsesongen). Løner seg å ha kjøpt bilettar på førehand på denne så ein slepp køa blandt "kinaskjermane". Men ei fin oppleving :)

Aurlandsdalen vurderar me å ta med kidsa å gå til sommaren, om den ferien strekkjer til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Kan det vere aktuelt å gå Aurlandsdalen frå Finse? 

Jeg planlegger denne turen til sensommeren. Er fremdeles usikker på om jeg starter fra Finse eller Ål (må da ha skyss opp til Iungsdalshytta), men det ser ut som om dagsetappene er en del lengre enn du skisserer at sønnen din mestrer.
Men, det er klart, har dere med telt er dere ikke avhengig av hytteovernatting.
https://www.ut.no/tur/2.2886/

 

Endret av Shun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurlandsdalen er fin, men det er ikke særlig mange teltplasser nedover der.

Da D var seks tok vi toget til Haugastøl og gikk derfra over Folarskaret, forbi Geiteryggshytta og ned Aurlandsdalen. Som skissert over, tok vi taxi til Flåm og toget tilbake igjen. Vi brukte ca 4 dager på turen, men dagene var nok lengre enn du skisserer. Det er ikke mange teltplasser nedover Aurlandsdalen, men ikke lenge etter Østerbø er det en mulighet. 

Rallarvegen er ellers fin, men veldig trafikkert i høysesongen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.