Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt lettare turkjøken og sån


can

Anbefalte innlegg

Står sikkert sia opp og ned om emnet men eg lage ein ny tråd likevel. Prøve å slanka vektå på sekken. Tenkte å kjøpa macenzie kjelen på xxl, meine den tar 1,5 liter. Har ei steikepanna, bruke berre to kokekar. Er da gass som er tingen vår/sommar/ haust? Ser Biltema har toppmontert gassbrenner eller er da noke herk, bør eg gå for ein med slange istadenfor.   Da eg alternativt kjøpe bør vera lettare enn da eg har no, vanlig 3 beint messingprimus, lika den men er litt tung. Den vege 1315 gram med ein god del parafin oppi, nesten full i ein isboks. I tillegg kjeme jo sitronflaska med raudsprit samt litegrann rep utstyr, blir noken gram utav da. Multifuel er ikkje ett alternativ, funka ikkje for meg. Kva bruke de andre?

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så voldsomt opptatt av vekt i så måte, men jeg bruker bare gass, Vår/Sommer/Høst/Vinter, men jeg ser helt klart fordelen med å bruke bensin om du skal på lange vinterturer :-) Selv har jeg en toppmontert brenner, men denne er bare brukenes på sommermånedene. Ellers så er det gassbrenner med slange som gjelder, MED forvarmer. Da kan du bruke boksen opp ned og vil få god effekt av  brenneren på vinter også :-) 

Selv har jeg en Kovea Moonwalker (når jeg har allverden plass) også bruker jeg en Optimus Vega som jeg nylig gikk til innkjøp av å har forelsket meg veldig i :-) 

@Jan Erik Hansen har en veldig god review av denne på bloggen sin.... anbefales å lese den. http://www.tursiden.net/2017/11/erfaring-med-gassbrenner-for-vinterbruk/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste testen var litt for avansert for meg foreløpig iverfall, men kanskje gass kan vera noke for kortare Tyra type 2-4 daga om sommaren, når ein berre skal varma vatn og steika fisk og litt sån. Fungere toppmonterte, har litt dårlig erfaring med slange når eg tenke meg om frå multifueltiå mi. Pocket rocket er da brukande kanskje, har iverfall hørt om den, men ein ting er viktig må kunne brukast inni forteltet på ett hilleberg soulo uansett kva kokeapparat da er. Men er vel noke med dei toppmonterte gassbrennarane og, velte vel for ingen ting kan eg tenka meg. Hmm kanskje lika godt å klamra meg til primusen min som ein Anna dinosaur sjølv om den er tung, sleppe iverfall å dra på tomme gassboksa ned frå fjedle. Får heller prøva å spara vekt ein Anna plass viss ingen her kan overbevist meg om noke Anna. Såg ein video om trangia stormkjøkken. Har aldri vært borti sånt personlig men Bjarne HS har vel ett sånt ett ikkje meininga å latterligjera andre men da var så mange gryte som skulle oppå kvarandre synes da såg ut som king  Kaseroll. Så såg eg på Svea 123, veit ikkje om da er å få tak i men synstest da flamme farlige opp, muligens pga at da var ute.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppmonterte gassbrennere fungere, de - i hvert fall så lenge det ikke blir skikkelig kaldt eller vindfullt. Hovedfordelen med dem er at de kan lages svært små og svært lette - de letteste er vel under 30 gram.

Men de har også ulemper. Siden brenneren står oppe på boksen, kommer flammen høyt og kan bli utsatt for vind. Vindskjerming kan være tricky, for man må skjerme for vinden og samtidig passe på at ikke gassboksen blir for varm - man kan ikke uten videre "bygge den inn". Og høyden kan også gjøre oppsettet litt vel ustødig.

Noen toppbrennere kommer med egen spesialtilpasset kjele og varmevekslerribber som både hjelper mot vind og øker generell varmeovergang - men da blir de også større og tyngre, selvsagt.

Slangebrennere kan settes lavt og som regel stødig, og de kan skjermes mot vind uten at gassboksen blir for varm. Har de forvarmingsgrør, har de ofte mulighet for å kjøre med gassboksen opp-ned, noe som er en fordel i kulde. Etter introduksjon av vintergass (som riktignok er dyr), er den fordelen blitt litt mindre nødvendig - men likevel kjekk, da.

Selv har jeg en av hver - en lett liten toppmontert, og en større med slange og mulighet for å snu boksen. Skal jeg kjøre virkelig lett, blir det med hjemmelaget spritbrenner - men det er en annen sak, med sine egne fordeler og ulemper. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener med at gassbrenner med forvarming blir litt for avansert. De fungerer på nøyaktig samme måte som en gassbrenner uten forvarming, men i tillegg kan gassboksen snus slik at de er bedre egnet når det er kaldt. De har imidlertid slange mellom gassboks og brenner, som du ikke ønsker.

Vektmessig er en gassbrenner med slange litt tyngre enn en toppmontert gassbrenner. Det utgjør 100-200 gram etter hvilken brenner du sammenligner. Gassboksen er like tung uansett brenner.

I telt har toppmonterte den bakdelen at de står på toppen av gassboksen, og kommer derfor høyere opp. Med stor gassboks i lite telt krever det mye forsiktighet. En med slange kommer lavere ned, og er enklere i bruk i et lite fortelt. De blir også mer stabile. Det kan også være litt utfordrende å bruke stekepanne på toppmonterte brennere. 

Har litt ulike erfaringer med brennere tilsvarende de som selges på Biltema. En som har fungert bra liggende i sekken på dagsturer i flere år, og en som gikk i oppløsning etter 100+ bruksdager. Anbefaler å velge utstyr av kvalitet når det er snakk om brennere. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt etter som hva slags tur jeg skal på, så har jeg valgt ut disse to av en samling jeg har i boden.. 

Denne her bruker jeg sammen med en stekepanne fra Jetboil, det er den eneste stekepannen som passer til denne. Kjelen er på 1 liter. Den står støtt og har en bra vindskjerm. veier ca. 600 g

N1.thumb.JPG.0fd01713137c112f4e1d7c28f525c208.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 

Denne her bruker jeg på kortere turer, kjelen er på 0,5 liter. Den veier ca. 360 g.

5a64f47927cba_Primuslite2.jpeg.c57b718a2a6998ec8bde43efcbf29ce4.jpeg

Endret av Per Fredrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm hm og atter hm er iverfall god hjelp og få her og da mangla ikkje på alternativ som er tilgjengelige. Utifrå da de skriv så ser eg at topmontert er ikkje ett alternativ. Da må enten bli ein med slange eller så får eg fortsette med da eg har. Er jo litt tungt da men noke av grunnen er at eg drege på for mykje parafin, prøva å kutta ned ein del der kan vera eit alternativ. Dersom ein ser på kjøkkenting under ett så kan eg velge ei lettare steikepanna og. Har ei tja, var da trangia gourmet ho heite. Har ikkje brukt ho endå, relativt tjukk boten i ho og ho vege litt. Muligens den frå IKEA er brukande og lettare. Dei aller tynneste er jo veldig lette da, men da brenne vel fort fast i dei. Forøvrig veldig bra blogga de har både du Hansen og Bjarne !

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Bjarne H.S. said:

Har du vurdert Trangia stormkjøkken med gassbrenner? Stabilt, stødig og god effekt. Trygt. Jeg bruker den lille modellen, trygt også inne i forteltet.

DSC_9874.jpg

 

Det er en god løsning. Den suverent gode vindkjermingen gir svært god effekt, en liter vann koker på et øyeblikk. Trangia sin brenner har forvarmingsrør så gassboksen kan brukes opp-ned, da fungerer det fint i kalde værforhold også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bjørn J skrev:

Trangia sin brenner har forvarmingsrør så gassboksen kan brukes opp-ned, da fungerer det fint i kalde værforhold også.

Hvilken Trangia brenner er det du sikter til her? Er den jeg fant ikke virker i opp-ned modus? Se følgende innlegg 39983-på-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/?do=findComment&comment=361191   og de to innleggene som følger like etter ...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, zimwalker said:

Hvilken Trangia brenner er det du sikter til her? Er den jeg fant ikke virker i opp-ned modus? Se følgende innlegg 39983-på-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/?do=findComment&comment=361191   og de to innleggene som følger like etter ...

 

Trangia-brenneren har jo forvarmingsrør, så da skal det fungere å bruke boksen opp-ned. Men jeg har ikke prøvd det selv, jeg bruker en Primus Easy Fuel i Trangia-skjermen, og den kan i hvert fall brukes slik. Jeg har en sånn Trangia-brenner som reserveløsning, så jeg må tydeligvis teste den i opp-ned modus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er målet å få ned vekten mest mulig er ikke trangia løsningen, selv om det blir lettere enn det du har og er en fin løsning på andre måter.

Da har man valget mellom toppmontert gassbrenner eller slangegassbrenner. (Flytende drivstoff var jo ikke aktuelt).

Vindskjerm kan være av den blikktypen som man bretter sammen eller ruller rundt en flaske (lettest). Ellers så synes jeg denne fra biltema er veldig grei (110g), men da kan ikke brenneren stå oppå boksen: http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140/

Den messingprimusen du bruker i dag er sikkert helt kanon til dagsturer og når vekten ikke har betydning, uten at jeg vet hvilke type du har ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høvik 41 standard med optimus brenner, den med arabiske tegn oppå har eg no. Trur ikkje at eg har sagt at flytande ikkje er aktuelt men kan ikkje garantert noke. Mulig eg seie da indirekte når eg skriv at eg ikkje vil ha multifuel. Finnes jo andre alternativ og som ikkje bruke slange men som bruke flytande som colemann primus for å komplisera da skikkelig til. Om den er noke lettare veit eg ikkje, er vel tvilsomt men slipp vel å forvarma den då. Om den er trygg inni fortelt veit eg heller ikkje, bensin er no eingong bensin men vanlige slangeprimusa blir vel fyrt flittig inni telt, dei går vel stort sett på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høvik #41 er vel egentlig ganske lett, du kan spare noen gram på pose i stedet for boks, blåse i sprit til forvarming, og bruke litt dopapir fukta med parafin.
Mener at en coleman 550B veier 690 gram.  Kjøper du en MSR whisper lite så bråker den mindre, men er ikke så grei å regulere på svak varme. MSR dragonfly virker som et bra produkt, med glatte kjelestøtter. Selv er jeg optimus Nova fan.  Gass er litt utenfor min komfortsone, men jeg støtter ideen med forvarmingssløyfe, og vi vet jo at jo nærmere brenneren reguleringen sitter, desto lettere å justere på svak varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dsk ikkje vanskelig å sjå kva du foretrekke! Mulig du har rett. Bruke ein isboks å har primustinga oppi der, vege vel ikkje så mange gramma den då men alle monna drar. Trur ikkje ein pose er da retta, kjelestøttene laga vel berre hol, heller legga dei på boten av sekken å satsa på at dei ikkje laga hol i den og. Eg har foreløpig ikkje så mykje fancy kler så brenneren trur eg at eg tulla inni strikkagensaren min. Får og prøva som før nevnt å ikkje dra på for mykje parafin. Er jo ganske driftsikker dei dere så mulig at eg ikkje treng meir verktøy enn ein lett fastnøkkel til å skru brenneren av og på med. Skal prøva dopapir trikset dit før eg fere på tur. No begynne eg å bevega meg utanfor mitt opprinnelige tema men dersom eg skulle på ein tur der vekt ikkje hadde noke å sei,  så lure eg på om eg heller ville dratt med ein av hytteprimusane mine. Mykje stødigere samt større tank. Berre å ta med seg trekt å kanna å tømma tanken før forflytting. Eg har 4 sånne, ein med stillebrennar to med bråke og ein med ein spesiel slags UFO lignande flamme. Har ikkje brukt dei så mykje til no då men kanskje da kan bli forandring etterkvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høvik nr 41:  Jeg har veid min, det er gullet mitt og årsaken til at jeg fattet interesse for "primusser". Derfor blir jeg ekstra engasjert når denne blir nevnt.:oops:

image.png.3a785f17af063f8bf796060f83d1de27.png

Det er ikke tatt med spritkanne, min fastnøkkel er uoriginal, stor og i verkstedkvalitet. Vindskjermen til å tre rundt brenneren er i messing, her finnes det en lettere utgave, har du god vindskjerm klarer du deg uten, halverer vi fastnøkkelen tar bort boksen så kommer vi ned på 695 gram, og er ganske nær slik leverandørene oppgir vekt på dagens moderne brennere.

Forøvrig lærte jeg av noen nederlandske MC folk å blande 10-12% bensin i parafinen, det letter forvarming og regulering. (og er i nærheten av så mye at det er livsfarlig å bruke i varmegrader) Du må gjerne teste under kontrollerte forhold, og med maks 10% antar jeg at det er til å leve med også på sommeren. 

Ja jeg har testet 1 tank, og ja det ble enklere å bruke, men jeg følte meg ikke helt trygg så det ble med dette.

 

dsk

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.