Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 

Erfaringer, tips mottas med takk! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd det noen ganger på samme type pumpe. Demonterer da selve stempelet fra pumpa og vrenger tilbake "lærpakningen" som sitter inne i pumpa. Det pleier å fikse problemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som trøbbel med pumpelæret. Kanskje Skjult lenke - logg inn for å se den har noen tips. Han har vel hatt det meste av problemer som man kan få med denne Primusmodellen 😉

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her også opplevd dette om pumpa har ligget veldig kaldt over en lenger periode. Læret krymper og tetter ikke. Kan løses ved å skru løs pumpemekanismen og varme pumpelæret i hånden eller på annen egnet måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt samme opplevelse jeg også. I mitt tilfelle så være lerret "tørket ut" etter å ha ligget lenge uten brukt. Oljet/griset det opp, så fikk det tilbake sin orginale form.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge CCS tråd fra 2012 så ser det ut som om primus har hatt 5 ulike pumper frem til da, så må jo regne med at det har vært en hvis utvikling.
Jeg håper at alle har bruk lærpakning, da er det riktignok behov for vedlikehold. (smøring og massasje anbefales hvert år :-D )

Hvis pakningen vrenger seg så er det nok flere muligheter, den har for god pass, slik at den kan vrenge seg, og manglende/feil smøring.  Grafittsmøring er ingen dum ide, men aluminiumoksid kan fort få en slik farge når pumpa blir brukt med ulike smøremidler. I repsett brukes det en silikon olje/fett som er bra, men symaskin/sykkel/våpenolje duger men må nok påføres oftere enn silikon.  Jeg har bare den skikkelig gamle typen liggende (firkantet aluminium på toppen) og der ser alt helt greit ut. Kjøpte den som reservepumpe til (måtte bytte kobling for å tilpasse til) Optimus Nova når plastpumpa ble introdusert, Må vel i dag innrømme at plastpumpa har holdt forbausende bra for de som har den, og at dette nok kan sees på som overdreven skepsis fra min side.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Anund Wigen skrev:

Har opplevd det noen ganger på samme type pumpe. Demonterer da selve stempelet fra pumpa og vrenger tilbake "lærpakningen" som sitter inne i pumpa. Det pleier å fikse problemet

 

15 timer siden, whistler skrev:

Høres ut som trøbbel med pumpelæret. Kanskje Skjult lenke - logg inn for å se den har noen tips. Han har vel hatt det meste av problemer som man kan få med denne Primusmodellen 😉

Tusen takk for gode tips! Samboern googlet pumpelær, og jeg kunne bekrefte at det var en bestanddel som vi ikke hadde sett snurten av. Det var altså ikke noe pumpelær å spore inne i pumpa på Primusen min. Så da bestiller vi rep.sett med både ny filt og pumpelær, og satser på at primusen går en "ny vår" i møte. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det virket en stund, kan det ha løsnet, og ligge i bunnen av pumpesylinderen.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På annen pumpe (på kompis sin 111) måtte vi lage en enhet av pinnen på en flaggstang og en fiskekrok og plukke ut pakningen av pumpehuset under en 17.mai-tur for noen år siden så jeg gjetter på at du må plukke original pakning ut av pumpehuset...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger ikke noe annet igjen i pumpehuset enn "skitt" og noe som ser ut som pulverisert metall. Men vi skal forsøke med trykkluft samt rengjøre det på annen måte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en sånn Soto Muka Stove med pumping, så har jeg sett forklart på video, at kan man få kjøpt deler til vedlikehold og der følger det med silikonsmøring som er ment å smøres rundt en tapp der i enden på denne pumpestanga, kanskje et liknende problem for trådstarter tenkte jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

For å komplementere min forrige kommentar like over her, så vil jeg skynde meg og legge til at nå som jeg har kjøpt en Soto Muka Stove, så ser jeg at det fulgte med en bitteliten rund boks med silikonsmøring, samt stor gummi o-ring. Sånn at man må ikke nødvendigvs kjøpe slikt separat utenom Soto Muka Stove som sådan.

Endret av Epletre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem med min omnifuel pumpe.
Den er svært lite brukt.

Kjøpte silicon grease og smurte tjukt på og prøvde utvide læret litt.. Funker som fy.
Skjult lenke - logg inn for å se den

Du får kjøpt silikonfettet billigere andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Terka
      Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?
      Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.
      Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.