Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 

Erfaringer, tips mottas med takk! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd det noen ganger på samme type pumpe. Demonterer da selve stempelet fra pumpa og vrenger tilbake "lærpakningen" som sitter inne i pumpa. Det pleier å fikse problemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her også opplevd dette om pumpa har ligget veldig kaldt over en lenger periode. Læret krymper og tetter ikke. Kan løses ved å skru løs pumpemekanismen og varme pumpelæret i hånden eller på annen egnet måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt samme opplevelse jeg også. I mitt tilfelle så være lerret "tørket ut" etter å ha ligget lenge uten brukt. Oljet/griset det opp, så fikk det tilbake sin orginale form.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge CCS tråd fra 2012 så ser det ut som om primus har hatt 5 ulike pumper frem til da, så må jo regne med at det har vært en hvis utvikling.
Jeg håper at alle har bruk lærpakning, da er det riktignok behov for vedlikehold. (smøring og massasje anbefales hvert år :-D )

Hvis pakningen vrenger seg så er det nok flere muligheter, den har for god pass, slik at den kan vrenge seg, og manglende/feil smøring.  Grafittsmøring er ingen dum ide, men aluminiumoksid kan fort få en slik farge når pumpa blir brukt med ulike smøremidler. I repsett brukes det en silikon olje/fett som er bra, men symaskin/sykkel/våpenolje duger men må nok påføres oftere enn silikon.  Jeg har bare den skikkelig gamle typen liggende (firkantet aluminium på toppen) og der ser alt helt greit ut. Kjøpte den som reservepumpe til (måtte bytte kobling for å tilpasse til) Optimus Nova når plastpumpa ble introdusert, Må vel i dag innrømme at plastpumpa har holdt forbausende bra for de som har den, og at dette nok kan sees på som overdreven skepsis fra min side.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Anund Wigen skrev:

Har opplevd det noen ganger på samme type pumpe. Demonterer da selve stempelet fra pumpa og vrenger tilbake "lærpakningen" som sitter inne i pumpa. Det pleier å fikse problemet

 

15 timer siden, whistler skrev:

Høres ut som trøbbel med pumpelæret. Kanskje Skjult lenke - logg inn for å se den har noen tips. Han har vel hatt det meste av problemer som man kan få med denne Primusmodellen 😉

Tusen takk for gode tips! Samboern googlet pumpelær, og jeg kunne bekrefte at det var en bestanddel som vi ikke hadde sett snurten av. Det var altså ikke noe pumpelær å spore inne i pumpa på Primusen min. Så da bestiller vi rep.sett med både ny filt og pumpelær, og satser på at primusen går en "ny vår" i møte. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det virket en stund, kan det ha løsnet, og ligge i bunnen av pumpesylinderen.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På annen pumpe (på kompis sin 111) måtte vi lage en enhet av pinnen på en flaggstang og en fiskekrok og plukke ut pakningen av pumpehuset under en 17.mai-tur for noen år siden så jeg gjetter på at du må plukke original pakning ut av pumpehuset...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger ikke noe annet igjen i pumpehuset enn "skitt" og noe som ser ut som pulverisert metall. Men vi skal forsøke med trykkluft samt rengjøre det på annen måte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en sånn Soto Muka Stove med pumping, så har jeg sett forklart på video, at kan man få kjøpt deler til vedlikehold og der følger det med silikonsmøring som er ment å smøres rundt en tapp der i enden på denne pumpestanga, kanskje et liknende problem for trådstarter tenkte jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Lignende innhold

    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Terka
      Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?
      Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.
      Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Skaaningen
      Hei,
      har noen funnit en ultimat transporteske for Primus Omnifuel? Tenker på en som tåler en forsiktig støt. Spesifikt, noen som vet hvilken Peli Microcase som passer? Ideellt vil jeg ha boks som jeg kan bruke til Omnifuel med slange/pumpe, samt evt et par ekstra briller. Slangen får ikke bøyes sønder.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



×