Gå til innhold
  • Bli medlem

Silva expedition s eller ranger s?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei!

Jeg har tenkt å skaffe meg et nytt kompass. Tenker veldig på speilkompass da jeg tenker det har flere bruksområder. Det er vel like mange bra kompass som det er meninger

om hvilke kompass som er bra. Jeg tenker på Silva ranger S og Silva Expedition s. Er det noen som har noen brukererfaringer med disse? Eventuelt noen andre

kompass som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har hatt 3 Silva expedition som har ramla frå kvarandre mellom hendene på meg, forholdsvis nye. Fekk nytt kvar gong, men enda til slutt om med SUUNTO som eg opplever som robust og pålitelig. 

Den gong Silvaet ramla frå kvarandre for 3 gong "gramma eg mi nød" på Facebook, og det kom ein del like brukarerfaringar frå venner og bekjente. Butikk eg snakka med hadde fleire klager på denne modellen. 

Toppen var nådd for meg når eg satt i Femundsmarka med ei venninne som skulle orientere åleine for første gong, eg hadde sjuk sambo og vi skulle då snu og ho halde fram. 

Lett usikker hørte eg frå naboteltet; "eh, eg er usikker på om eg bør ferdast åleine". 

Det synte seg at hennar Silva expedition var heilt ute å kjøre på retning. Sjekka seff dei vanlege tinga, mtp om noko kunne påverke, men nei.

SUUNTOet mitt viste rett, så ho tok med det. Silvaet viste feil også etter turen og vel heime. 

Erklærte meg då for ferdig med Silva (i alle fall på speilkompass)  🙈

Må legge til at desse episodene gjekk føre seg over eit par år, så usikker på om det handlar om et eller fleire partifeil, eller generellt dårleg produkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Expedition S og et Suunto MC-2. Jeg foretrekker Suunto, det er litt mindre og jeg synes det er mer praktisk og lettvint i bruk. Begge disse har mulighet for permanent justering av misvisningen, en kjempefordel hvis du ferdes i områder der misvisningen har betydning. De fleste steder sørpå tror jeg den er ubetydelig, men i nord er det viktig å ta hensyn til den ellers havner du langt utenfor kurs. Jeg tror den største forskjellen til et Ranger S er at det ikke har slik permanent justering, men en skala som viser korreksjonen du må gjøre.
Edit: Gå for et speilkompass når du først kjøper kompass. Krysspeiling blir mer presis, og kompasshuset er beskyttet av speilhuset. Dessuten er det praktisk å ha med et lommespeil på tur - og en liten ekstra sikkerhet å kunne sende lyssignaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Så kult å høre erfaringer :D Trodde alltid at silva var bransjestandarden. Da skal jeg også se på suunto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bruksområder ønsker du med speilkompass har som ikke et platekompass har?

Speilkompassets store fordel slik jeg ser det er at kompasset er beskyttet av et speil, og det er mindre fare for å ødelegge det. 

Har begge deler selv, og bruker speil på vinteren og plate på sommeren. En viktig forskjell på Ranger og Expedition som du nevner er klinometer. Det vil si at du kan måle bratthet med kompasset. Kjekt å ha for den som ferdes på ski på fjellet, og nesten uunværlig for toppturer.

Platekompasset er et Silva, og speilkompasset er Suunto. Bruker også Silva (field) til opplæring i orientering på en leirskole. Silva kompasset har vist seg å tåle overraskende mye tøff bruk, og har ikke opplevd problemene som nevnt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Bruker også Silva (field) til opplæring i orientering på en leirskole. Silva kompasset har vist seg å tåle overraskende mye tøff bruk, og har ikke opplevd problemene som nevnt over. 

Eg må presisere at mine opplevingar og klagene eg har haurt frå andre utelukka går på expedition s.

Skal presisere det i innlegg over, for evt andre som les ved seinare høve.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg må presisere at mine opplevingar og klagene eg har haurt frå andre utelukka går på expedition s.

Skal presisere det i innlegg over, for evt andre som les ved seinare høve.  

Har opplevd boble i både silva og suunto, men ikke andre problemer. Hadde en gang et silva expedition jeg mistet før jeg opplevde noen problemer. Suunto speilkompasset har vært med i rundt 10 år, så det er et trygt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, tshansen skrev:

Skulle kanskje ha lest denne tråden før kjøp, men ser at Silva får veldig mye skryt på utenlandske forum! Det var også uansett billigste alternativ, så håper vi får mange gode år på tur ilag 

71E16A7F-514C-4753-9209-1F7F10A76DC1.thumb.jpeg.9827bc9ce881185adc3bad3f03eb8050.jpeg

Det funkar så lenge det funkar :) er ein åleine på tur i fjellet over dagar bør ein jo uansett ha to, eit i backup, så ein enkel platekompass kan jo tene som det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta med silva etter at huset rammlet ut på tre kompass.. Første silvaen min fra rundt 1990 fungerte kjempefint helt til det ble knust (shitt happens), men når huset bare rammler ut på de nyere kompassa så ble det nok for meg. Kjøper kun suunto nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sig Man skrev:

Jeg slutta med silva etter at huset rammlet ut på tre kompass.. Første silvaen min fra rundt 1990 fungerte kjempefint helt til det ble knust (shitt happens), men når huset bare rammler ut på de nyere kompassa så ble det nok for meg. Kjøper kun suunto nå.

Då sitt me med samme erfaringa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/01/2018 at 5:16 PM, Joker said:

Jeg har også dårlig erfaring med Silva Ranger S. Det ramla fra hverandre, hjemme heldigvis. Fikk nytt uten spørsmål, men er litt skeptisk til konstruksjonen.

Ser mange her har dårlige erfaringer med Silva. De må ha tatt noen snarveier i konstruksjonen i de senere år, for tidligere brukte "alle " Silva, og jeg hørte aldri om at de var så dårlige. Mitt første Silva speilkompass er sikkert fra 70-tallet, og det er meget velbrukt, men fungerer fint ennå. At jeg nå har gått over til Suunto skyldes ikke dårlige erfaringer med Silva. Men som sagt, det er godt mulig Silva har spart litt i overkant mye under produksjonen av dagens modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.