Gå til innhold
Juhla

Skitur Finnmark i mars

Anbefalte innlegg

Hei!

Jag tänker att gå på skitur i mars i Finnmark för 9 dagar med telt och pulk. Jag läste redan gamla rapporter også i forum och har ännu några spørsmål. Kanske är det bra att börja i Ivalo (handla bla bensin för primussen) eller Nellim, följer snöskuterlöyper till norr, sen svinger till Piilola och över gränsen till Norge med Øvre Pasvik och sen tar bussen kanske från Pasvik folkhøgskole till Kirkenes.

Är det en bra idé att följer skuterlöyper in Finnland och Norge eller blir jag omkört av skuternas massor? Är det vanligtvis enkelt att följa andra spor i Øvre Pasvik Nasjonalpark till Treriksrøysa och till koierna? Eller måste jag dra mitt iget spor i djup snø pga lite vind under trærne?

Takk för svar!

Jörg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Min erfaring etter tre vinterturer til øvre Pasvik er at en bør holde seg til reingjeternes skuterspor/eller de løypene en kan finne. Det er som regel spor inn til de åpne koiene. Jeg går med hund, og den er som regel ikke motivert for å kjempe seg fram i løssnø. Men uten hund er det nok mulig, men tungt😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det pleier å være tungt å gå utenfor løyper i Pasvik. Ofte synker man helt ned. Men det kan jo hende du er heldig og det er hardere snø. Jeg ville satsa på å følge løyper og ta det som en bonus hvis det er hardt nok til å gå utenfor løype uten  svømme. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sitat

Jeg ville satsa på å følge løyper og ta det som en bonus hvis det er hardt nok til å gå utenfor løype uten  svømme. 

Det ska jeg göra. I vinter var jeg var bara på  fjell  och i Inari-området bara i somras så ska jeg få en ny erfaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å komme seg fra Pilola til Treriksrøysa er ganske utfordrende. Ville da heller gått ned til Ellenvann og så jobbet meg østover til Ødevannet. I skogen er det nesten uframkommelig om det er mye snø. Blir dessverre sjelden eller aldri skare her i skauen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Bunnløs Pasvik snø" Er utrykk jeg har brukt mye...:) Men er av og til heldig å treffe på Scooter spor  fra Rein næringa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.1.2018 den 3.37, tberg4 skrev:

"Bunnløs Pasvik snø" Er utrykk jeg har brukt mye...:) Men er av og til heldig å treffe på Scooter spor  fra Rein næringa.

Bare ikke tro at de går rett frem :lol: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk till alla!

Turen var kjempefint och gick med lite kors och tvärs från Nellim till Melkefossen. Ni kan läsä en kort rapport och se bilderna på Skjult lenke - logg inn for å se denDSC04621.thumb.jpg.8b47ac117553b0ffd2cc7aec3b380e51.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at du fikk en fin tur :-) Var inne å prøvde å lese rapporten din, men merker at tysken min ikke er helt optimal fra ungdomsskoledagene ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Varsågod på svenska - skriva på norsk är lite svårt för mig:

Det var tid igen för en solo-tur. Idén var, att besöka den norske nationalpark Övre Pasvik och välja turen så att den inte är en rundtur. Turen var 140 km långt och alltid inte långt borta från russiska gränsen. För det var ännu tidigt i mars gick temperaturen ner till 36 kulegrader. Huvudskillnaden till vanliga fjälltur är att man kan nästan bara bruka gamla spår för snön är så mjukt och djupt.  Därfor visste jag inte på morgonen vart jag ska komma till kvällen. Men på femte dagen visste jag att jag ska komma till Svanvik och avslapping kunde börja.

Turen var minneverdig:

• på dagstid är jag glad för alla fågels stemme
  • en vänlig medarbetare av Metsähallitus starter tidigt på förhand ovnen för mig
  • vänliga finska gränsvaktare hjälper mig hitta rätta spår
  • jag få besök i natten
  • en kväll är mitt tält omgitt av rensdyr
  • tälta med 30 kulegrader är helt ok, men allt går långsamere
  • jag är gäst hos kosmopolitiske folk
  • under nordlys går vi om kvelden i sauna.

Endret av Juhla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av knerten
      Prøver igjen ...
      Er det noen som kjenner til føreforholdene i Skarvheimen nå rett før 1.mai-helgen (2018)? Spesielt med tanke på usikre vann eller bekker som åpner seg.

Tenker å gå turen  Finse - Geiterygghytta - (Kongshelleren) - Iungsdalshytta - Bjordalsbu - Breistølsbu. 

• Av Jens
      Hei!
      Vi er et turfølge som drar til Seiland 1.august for en ukes tur. Foreløpig har vi en grovplan, men ønsker innspill fra folk med erfaring derfra; og eventuelt forslag til en helt ny tur om vårt valg er dårlig.
      Planen er å ta rutebåt fra Alta til Altnes, og prøve å gå inn på fjellet nord for altnes, sånn at vi havner ved søndre eller nordre Steinvann. Vel opp rusler vi rundt og prøver fiskelykken i alle småvann der mens vi beveger oss mot østsiden av breen. Retur er å gå øst mot den nord-sydgående dalen ved Gressnesfjellet, følge den nordover langs vannene til Storvannet for å komme ned til Hønseby. Der skal vi ligge en natt og leie en båt for å fiske litt større fisk på fjorden.
      I turfølge er det ett par dårlige knær og 3 fiskegale mannfolk. 4 av 5 er hardføre mannfolk. Derfor lurer jeg på:
      For minst mulig juling opp på fjellet og ned i dalen, er rutevalget OK?
      Er det såpass kupert at mannen med knærne bør holde seg på sofaen?
      Er det såpass mye vannføring at man må forvente et par vriene kryssninger?
      Er det egentlig fisk å få?
      Er det stort sett grunne fluefiskevann, eller kan man slukfiske?
      Et det øl til salgs på Hønseby?
      Noen erfaringer med båtleie i Hønseby?

Vel, mange spørsmål, men får jo bare håpe på svar fra noen med peiling.

Vennlig hilsen
      Jens

• Av UTE avdelingen
      Navn: Vinter, telt og husky - Tur i minus 25
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-04-18
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

I midten av mars hadde Tove en flott telttur i Austheiane. Gradestokken krøp ned til minus 25, og Tove gir deg noen tips om hva som er lurt da🤗❄️ Heng med på YouTube kanalen vår da vel - abonner på UTE avdelingen 😉🎥

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av UTE avdelingen
      I midten av mars hadde Tove en flott telttur i Austheiane. Gradestokken krøp ned til minus 25, og Tove gir deg noen tips om hva som er lurt da🤗❄️ Heng med på YouTube kanalen vår da vel - abonner på UTE avdelingen 😉🎥
    • Av Espen Ørud
      Ettersom jeg hadde bursdag fredag så ble det feiring etter eget ønske: Pulk og ski ble pakket og dette området ble sirklet inn: 

Planen var todelt. Fredag skulle jeg inn til en plass kompis har camp med Venor-gamme og både parafinovn og propanovn. Det ble en fin tur inn og en flott aften med både fiske, mat og fersk kake fra stekovnen!!!

Far selv tok i mot: 

Man skal ikke klage på fasilitetene når det serveres nybakt bursdagskake!

Forsvarets gode gamle multifuel hold lunk i teltet på natten..

Dagen etter var planen å møte en kollega som skulle bruke skiseilet innover og måke frem døren til en gamme han har tatt initiativ til å få i stand igjen. Vi regnet med måking var påkrevet og derfor hadde vi utstyrt oss med ekstra spader som skulle legges igjen på stedet. Dvs vanligvis henges disse høyt på hytteveggen, men pga snømengdene som tidvis samler seg her valgte vi å henge dem høyt i et tre da vi dro. 

Kompis kom en halvtime før meg og hadde allerede klart å måke frem selve døren og var i gang med å hugge vedkubber til fyring da jeg ankom med enda flere vedsekker i pulken. Det ble en økt med måking og fyring der.... 

Etter en stund var det klart for en pils og lunch i sol"veggen"...

Det ble en fin kveld med både tid til litt radio, lesing og løsninger på verdensproblemer. God middag med rødvin til ble en fin kroning av kvelden. Pulkene måte pent finne seg i å sove ute..

Søndag morgen var det klart for rydding og avskjed. Vi skulle gå hver vår vei ut igjen også. Jeg skulle oppom campen til kompis igjen og fiske litt på isen før hjemtur...: 

Heldigvis hadde ikke sporene føyket for mye igjen i løpet av natten. Sporet hadde satt seg så det var mye mer behagelig tur gjennom løssnøen på tilbakeveien...

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.