Gå til innhold
  • Bli medlem

Flaske for transport av brensel (bensin) på tur


Terka

Anbefalte innlegg

Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?

Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.

Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Terka skrev:

[...] har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.

Litt avhengig av hvordan toppen er utformet, kan det kanskje la seg gjøre å få tak i eller lage seg (skjære til eller bruke flytende pakningsmasse som stivner) passende og litt mer slitesterke pakninger som kan legges inn? Har ikke prøvd, så jeg vet ikke om det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker engangs plastbrusflasker 0,5 L med skrukork. Av den gamle litt mer solide sorten enn dem som brukes nå. Da det gikk opp for meg at var i ferd med å forsvinne for å bli erstatte med de myke tynne som brukes nå , sluttet jeg å pante dem og har enda ett brukandes lager. De fungerer perfekt . Når en er tom går den på bålet , jeg trenger ikke bære dem med hjem. Jada , jeg vet at noen vil si at dette er fy-fy , og at disse flaskene ikke er beregnet på bensin. Og det er de jo ikke. Og til langtids lagring av bensin er det ikke noen god løsning. Jeg har merket meg at flasker som har stått i boden min med bensin noen måneder kan være vanskelig å åpne, det virker som om skrukorken limer seg litt fast.  Men ett par uker ? Aldri noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg bruker engangs plastbrusflasker 0,5 L med skrukork. Av den gamle litt mer solide sorten enn dem som brukes nå. Da det gikk opp for meg at var i ferd med å forsvinne for å bli erstatte med de myke tynne som brukes nå , sluttet jeg å pante dem og har enda ett brukandes lager. De fungerer perfekt . Når en er tom går den på bålet , jeg trenger ikke bære dem med hjem. Jada , jeg vet at noen vil si at dette er fy-fy , og at disse flaskene ikke er beregnet på bensin. Og det er de jo ikke. Og til langtids lagring av bensin er det ikke noen god løsning. Jeg har merket meg at flasker som har stått i boden min med bensin noen måneder kan være vanskelig å åpne, det virker som om skrukorken limer seg litt fast.  Men ett par uker ? Aldri noe problem. 

En fare er eksplosjonsfare som følge av statisk elektrisitet når man heller bensin fra en brusflaske, har vert oppe på forumet før. Og slike ulykker har skjedd ja.

@Terka - hvilke størrelse og vekt ser du for deg, og antall flasker? Alkylatbensin selges på 4 og 5 liters dunker som virker solide nok. Eller så har man reservebensinkanner i 5, 10, 20 (og 2,5?) liter.

Hvis de ikke skal skrus en pumpe på har trangia denne utrolig kjekke flasken, spesielt hvis du har primus med fast tank! Kommer i 0,5 og 1 liter så vidt jeg vet:

 

E77BB432-1AA7-49EA-8CA1-716E8CBDEF6D.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

En fare er eksplosjonsfare som følge av statisk elektrisitet når man heller bensin fra en brusflaske, har vert oppe på forumet før. Og slike ulykker har skjedd ja.

 

 

E77BB432-1AA7-49EA-8CA1-716E8CBDEF6D.png

Når det gjelder statisk elektrisitet er han som holder flasken en større risiko enn selve flasken. En plastflaske lagrer nesten aldri statisk elektrisitet, mens eieren gjør det ofte. Alle fjellfolk jeg kjenner elsker ull og fleeceplagg. En kombinasjon som er perfekt for å lage statisk elektrisitet . Alle har hørt den sprakende lyden når man trekker av seg fleecegenseren man har utenpå ulltrøya. Det er statisk elektrisitet , og den lades ut  med en liten gnist når man får kontakt med jord . Det får man lett med en aluminium brenselsflaske , siden aluminium er en god leder. Plast er en dårlig leder og tryggere. Risikoen er vel egentlig størst når man fyllet på brenselflasken hjemme, siden man ofte tømmer fra en større kanne med mer bensin enn halvliteren man har ute i felt. Varsomhet er vel nøkkelordet her. Jeg tar alttid i jord før jeg begynner å søle med bensin. Spesielt hvis jeg bruker noe som leder strøm , som en aluminiumsflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Robinson skrev:

Når det gjelder statisk elektrisitet er han som holder flasken en større risiko enn selve flasken. En plastflaske lagrer nesten aldri statisk elektrisitet, mens eieren gjør det ofte. Alle fjellfolk jeg kjenner elsker ull og fleeceplagg. En kombinasjon som er perfekt for å lage statisk elektrisitet . Alle har hørt den sprakende lyden når man trekker av seg fleecegenseren man har utenpå ulltrøya. Det er statisk elektrisitet , og den lades ut  med en liten gnist når man får kontakt med jord . Det får man lett med en aluminium brenselsflaske , siden aluminium er en god leder. Plast er en dårlig leder og tryggere. Risikoen er vel egentlig størst når man fyllet på brenselflasken hjemme, siden man ofte tømmer fra en større kanne med mer bensin enn halvliteren man har ute i felt. Varsomhet er vel nøkkelordet her. Jeg tar alttid i jord før jeg begynner å søle med bensin. Spesielt hvis jeg bruker noe som leder strøm , som en aluminiumsflaske.

Hehe, det er isolerede materiale som bygger opp statisk elektrisitet, ikke ledende. Som elektriker, installatør og elsikkerhetskonsulent har jeg fått meg meg noen ting om statisk elektrisitet.

Drivstoffkanner lages i metall eller plastmateriale som ikke bygger opp statisk elektrisitet. Jeg mener det er carbon de blander i plasten for å få den halvledende, men der finnes det nok flere løsninger. Så du kan trygt bruke aluminiumsflaskene dine, men unngå plastflasker/brusflasker som ikke er beregnet på drivstoff.

Det har skjedd ulykker med plastflasker og bensin, det har jeg fått bekreftet (men har ikke anledning til å henvise til kilder nå).

Og når du først er inne på det, når man er utendørs vil kroppen (ikke nødvendigvis fleecejakken) normalt ha ett potensiale nær jord, avviket blir ikke så voldsomt stort. En plastbeholder som bygger opp statisk elektrisitet kan ha ett ekstremt høyt potensiale etter du drar den opp av sekken langs en fleecejakke. Gni en plastmappe langs buksebenet, og du er oppe i 20 000 volt, men energimengden i utladningen er stort sett lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Og når du først er inne på det, når man er utendørs vil kroppen (ikke nødvendigvis fleecejakken) normalt ha ett potensiale nær jord, avviket blir ikke så voldsomt stort. En plastbeholder som bygger opp statisk elektrisitet kan ha ett ekstremt høyt potensiale etter du drar den opp av sekken langs en fleecejakke. Gni en plastmappe langs buksebenet, og du er oppe i 20 000 volt, men energimengden i utladningen er stort sett lav. 

...og 20.000V slår fort over gnist på et par cm så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mareng skrev:

Hehe, det er isolerede materiale som bygger opp statisk elektrisitet, ikke ledende. Som elektriker, installatør og elsikkerhetskonsulent har jeg fått meg meg noen ting om statisk elektrisitet.

Drivstoffkanner lages i metall eller plastmateriale som ikke bygger opp statisk elektrisitet. Jeg mener det er carbon de blander i plasten for å få den halvledende, men der finnes det nok flere løsninger. Så du kan trygt bruke aluminiumsflaskene dine, men unngå plastflasker/brusflasker som ikke er beregnet på drivstoff.

 

Selvfølgelig kan plast lagre statisk elektrisitet. Og det kan du og jeg også. Men for å lade ut denne elektrisiteten må den lagrede elektrisiteten ha kontakt med jord. Og som elektriker vet du at aluminium er en bedre leder enn plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Robinson skrev:

Selvfølgelig kan plast lagre statisk elektrisitet. Og det kan du og jeg også. Men for å lade ut denne elektrisiteten må den lagrede elektrisiteten ha kontakt med jord. Og som elektriker vet du at aluminium er en bedre leder enn plast.

Det trengs ikke jord - det trengs bare et annet potensiale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Robinson skrev:

Selvfølgelig kan plast lagre statisk elektrisitet. Og det kan du og jeg også. Men for å lade ut denne elektrisiteten må den lagrede elektrisiteten ha kontakt med jord. Og som elektriker vet du at aluminium er en bedre leder enn plast.

Det som er din mening, er at en brusflaske er tryggere å bruke til å oppbevare bensin, og helle bensin fra, enn en beholder ment for oppbevaring av drivstoff (eks. en metallkanne)?

Har jeg forstått deg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.