Gå til innhold
  • Bli medlem

Pathfinder Bush pot som buler ut i bunn


Memento mori

Anbefalte innlegg

CC37D1B7-D280-465B-8262-67B095FD474E.thumb.jpeg.afeea18d4e46a4a926d385bd1a0651ed.jpeg

Måtte fram med kulehammeren og banke inn bunn, var så bulkete at den omtrent ikke vil stå på primusen. Mulig jeg har brukt den hardt, men trodde den skulle tåle det. Tror det skylles smelting av snø på primus uten å ha litt vann nederst. Ser nesten ut som jeg har brukt acetylen på den....

Andre med samme erfaring på gryter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle kjeler jeg har sett som har sett slik ut er satt på brenner uten innhold. Altså i kjelen. 

Så du har nok rett i at den ikke har hatt noe kjøling fra oversiden ved snøsmelting. En slump restvann i bunn av kjelen før snø pleier å gjøre at man unngår det der. Jeg bruker samme teknikk når jeg har med ferdig vakuumpakket mat som skal tines på tur. Alltid litt vann i kjelen først... 


Eller: Ha bare i et tynt lag mens du forvarmer kjele eller lignende for å få litt fukt i bunn. Før man øser oppi snø...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Alle kjeler jeg har sett som har sett slik ut er satt på brenner uten innhold. Altså i kjelen.

Den har absolutt aldri vært på brenneren uten noe snø i kjelen. Men den funker bra, og kan også brukes på bål, men er nok mindre effektiv en den store 4,5 literen til trangia som jeg har brukt mest til snøsmelting.  Største problemet med bulen i bunn, er vanndråper som treffer midt i brenneren og slukker den. Nå etter runden med kulehammeren, havner de på siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente så absolutt ikke at du er av typen som setter kjelen på uten innhold. Beklager om det kunne oppfattes slik.


Det jeg mente er at de andre scenariene jeg oppgir vil gi samme effekt da det kan dannes et luftlag mellom snø og bunn osv... JEg har hatt mer enn 1 kjele som er så bulkete at de  nesten ikke står på flatmark engang, men virker det gjør de ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det jeg mente er at de andre scenariene jeg oppgir vil gi samme effekt da det kan dannes et luftlag mellom snø og bunn osv...

27E3D6F3-615C-4CC4-B045-B3143826D4FA.thumb.jpeg.4729f617f9ec3080f3d6702026d6dfa1.jpeg

Det er nok det som skjedde når jeg tørket av vanndråper og brant fingeren. Da var gryta hardpakket med snø. 

Mere som må settes på efaringskontoen. Og det var ikke soto’en jeg brukte bare XGK, men syns den ble værre i dag på coleman 422 og den er jo ganske snill i flammebilde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørud har nok rett. Jeg har gjort det samme. Fylt kjelen med snø og satt den på full effekt på brenneren. Det blir åpenbart fryktelig varmt før snøen i bunn smelter. Min kjele fikk et lite søkk inn fra brennern, men funker fint. Har gjort det samme med en STS x-pot. Denne har blitt helt deformert og aluminiumet inni kjelen løsner så den har jeg sluttet å bruke ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg la nylig merke til at det er slik buling på 3L kanna mi i stål, og jeg lurer på om jeg var litt sløv da jeg smeltet vann med kanna på mine forrige to turer i mars, og jeg visste på forhånd at jeg burde ha i litt vann sånn i bunnen, men mange ganger så ble det til at jeg bare fylte kanna med snø og varmet opp på bål, eller med kokeapparat.

Jeg har nok smeltet snø med kanna mi, kanskje 20 ganger eller så.

bul.jpg

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 13.19, Epletre skrev:

Jeg la nylig merke til at det er slik buling på 3L kanna mi i stål, og jeg lurer på om jeg var litt sløv da jeg smeltet vann med kanna på mine forrige to turer i mars, og jeg visste på forhånd at jeg burde ha i litt vann sånn i bunnen, men mange ganger så ble det til at jeg bare fylte kanna med snø og varmet opp på bål, eller med kokeapparat.

Jeg har nok smeltet snø med kanna mi, kanskje 20 ganger eller så.

bul.jpg

Patina - kan ikke kjøpes for penger...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.