Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen minutt for minutt


Thomas E

Anbefalte innlegg

Annonse
12 minutes ago, Vandrefalk said:

Ut fra det Monsen fortalte om konseptet klarer jeg ikke helt å se for meg noen høydepunkt...:shock:

Det er kanskje det som er poenget med et slikt program. Naturopplevelsen og det rolige tempoet er høydepunktet i seg selv. Som Monsen selv sier, i de redigerte programmene tar det 5 sekunder å fyre opp et bål, mens det i virkeligheten kan ta en time dersom veden er våt og det er lite brensel å finne. Jeg gleder meg til et TV-program uten definerte, redigerte "høydepunkter" laget for å holde på seernes oppmerksomhet - det blir så spekulativt og lett å gjennomskue. Hurra for NRK som tør noe slikt som kommersielle kanaler aldri ville vurdert av frykt for å miste annonsører.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Håper de legger ut rute i god tid, og holder seg til etablerte T-stier. Frister ikke å møte på en folkemengde med norske flagg inne på fjellet. 

Første jeg gjorde var å sjekke uka de kommer hit, og da har jeg ferie. Første tanke da, var "evakuer". :ut:

Blir jeg i området skal jeg i hvert fall legge turer i marka til de andre ferieukene, og padling til den uka. :) Men jeg tror vel de tar høyde for det meste worst case scenario, forhåpentligvis, så det ikke blir alt for ille.

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det er kanskje det som er poenget med et slikt program. Naturopplevelsen og det rolige tempoet er høydepunktet i seg selv. Som Monsen selv sier, i de redigerte programmene tar det 5 sekunder å fyre opp et bål, mens det i virkeligheten kan ta en time dersom veden er våt og det er lite brensel å finne. Jeg gleder meg til et TV-program uten definerte, redigerte "høydepunkter" laget for å holde på seernes oppmerksomhet - det blir så spekulativt og lett å gjennomskue. Hurra for NRK som tør noe slikt som kommersielle kanaler aldri ville vurdert av frykt for å miste annonsører.

Når jeg nevner at jeg ikke forventer høydepunkter er det ut fra at vi her kan forvente et turfølge på 100-vis av personer som tråkker etter sin guru ut i en natur som sikkert har bedre av enkeltmennesker og små grupper enn av denne formen for tur. Ser f.eks. for meg at der alle disse skal gjøre sitt fornødne vil gå inn i historien som (bokstavelig talt!) drittplasser!
Får flashback til filmen Forrest Gump, der Gump legger ut på en joggetur over det amerikanske kontinent og etter hvert får et haleheng av tilhengere etter seg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen inspirerer tusenvis av barn og ungdommer til å komme seg ut og bruke naturen. Folk som bruker naturen, blir glad i naturen. Folk som blir glad i naturen, tar vare på naturen. Heia Monsen! At det disse ukene blir et større trøkk enn vanlig på Hardangervidda ++ tåler jeg glatt. Jeg drar bare inn noen uker senere :-D.

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tshansen skrev:

Å hva er det som får dere til å tro at han kommer til å slepe rundt på 100 vis av følgere? 

1. Det er Lars Monsen.
2. Han inviterte til det.
3. Folk elsker å gå i flokk.
4. Folk elsker å komme på tv.
Fortsettelse følger sikkert fra noen andre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

Å hva er det som får dere til å tro at han kommer til å slepe rundt på 100 vis av følgere? 

Mulig jeg sov litt da han presenterte konseptet under TV-sendingen i kveld, men jeg syntes visserlig han sa at det bare var å gå inn på NRK`s nettsider og melde seg på som turdeltaker?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Vandrefalk said:

Mulig jeg sov litt da han presenterte konseptet under TV-sendingen i kveld, men jeg syntes visserlig han sa at det bare var å gå inn på NRK`s nettsider og melde seg på som turdeltaker?!

Aha, på den måten altså. Sorry NRK og Monsen, der kjente jeg at jeg datt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste om programmet tenkte jeg i utgangspunktet at dette var noe jeg kunne se på av og til..
Men så var det det at de legger opp til at hvemsomhelst kan gå sammen med han, og at dette er noe de legger opp til ved å annonsere turtidene. Da meldte jeg meg av.
Randoms kommer til å ødelegge hele potensialet til programmet, ferdig med det. Fullstendig uinteressert i at de skal intervjue folk og lage sendinger ala sommertoget etc. Se masse gjøker fly rundt utkledd mens de vifter med norske flagg eller utfører andre sprell i håp om å komme på skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra margen i lenken til TS;

Vil du også ut på tur? Lars Monsen og NRK planlegger å være i disse fjellområdene:

  • Uke 28: Hardangervidda
  • Uke 29: Jotunheimen
  • Uke 30: Vesterålen
  • Uke 31: Indre Troms

Husk, du er selv ansvarlig for å planlegge og gjennomføre turen.

NRK og Lars Monsen har ingen mulighet for å hjelpe eller tilrettelegge.

Det betyr at du må undersøke og ordne alt du trenger av

  • Transport og parkering
  • Overnatting
  • Utstyr
  • Informasjon om ruten

Den Norske Turistforening har lokallag over hele landet. De er klare til å hjelpe med informasjon og råd om hvor du kan gå, hva du trenger av utstyr, og andre tips til turen.

 

Det er nok ikke alle nordmenn som er utstyrt til å gjennomføre dette, og blandt de som er det er det nok en del som ikke gidder å traske fram i det tempoet han vanligvis beveger seg i, så jeg tror nok ikke det blir på samme nivå som f.eks Hurtigruten minutt for minutt.

Selv om Monsen absolutt er en inspirasjon for meg, så er det ikke i en slik setting jeg kunne tenke meg å møte ham, det hadde virkelig vært å foretrekke å bare tilfeldigvis treffe på ham i skauen og kanskje slå av en prat i 10-15 minutter før man gikk videre. Men så er jeg også allergisk mot å få trynet på TV da...

Så biter jeg meg også merke i at det står at Monsen og NRK planlegger å være i disse områdene, det kan jo skje noe med hvor spesifikk informasjon de vil dele når det nærmer seg. Kommer sikkert til å se deler av det om det blir liggende på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK har jo vært flinke til å få med folk på sine sommerprosjekt slik som sommertoget og sommerbåten. 

Fint at det blir litt mere virkelighet også, når en leser om folk som dra på tur selv på de mest brukte plassene, og som syns det er rart at det ikke er tørre trær der. For det er det alltid på film. 

Men for min del blir det å se i reprise på samme måte som @Espen Ørud   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problem med å sjå på "randoms" framfor skjermen. Det er ikkje slik at eg avlyser familiemiddagen, eller droppar treningsrunden for å sitte benka, men tenkjer at det kan vere morro å titte innom. 

I alle fall snodig å dømme noko nord og ned før ein i det heile har fått heilt grep om konseptet. Ikkje mi greie, men ser likevel at det kan  vere moro for enkelte, og til morrakaffen før jobb kan eg godt ha litt sakte "tur-tv" utan lyd. Eg blir glad av å sjå glade folk eg :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK har jo mange fine tur program, og har da tatt "tur - minutt for minutt" før på Besseggen (jeg så bare kortversjonen, men det var da hyggelig nok program). Så tenker jeg gir det en sjanse jeg, fint å ha noe å se på tv til vinteren igjen :) Så noterer jeg meg at jeg kanskje ikke skal reise til de utvalgte områdene akkurat den uka dette foregår. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har ingen problem med å sjå på "randoms" framfor skjermen. Det er ikkje slik at eg avlyser familiemiddagen, eller droppar treningsrunden for å sitte benka, men tenkjer at det kan vere morro å titte innom. 

I alle fall snodig å dømme noko nord og ned før ein i det heile har fått heilt grep om konseptet. Ikkje mi greie, men ser likevel at det kan  vere moro for enkelte, og til morrakaffen før jobb kan eg godt ha litt sakte "tur-tv" utan lyd. Eg blir glad av å sjå glade folk eg :)

Akkurat. Ser på det hele på samme måte som deg. 

Personlig kommer jeg nok ikke til å henge meg på, men koselig for de som vil og gjør det. Om publikum synes dette er en form for turliv de liker, så må da de få lov til å like det 😀 jeg blir også glad av å se glad folk selv om vi har forskjellige interesser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som har kommet på Facebook så langt, så synes folk her i området at dette er kjempegøy, tagger hverandre og vil være med. "Stas!" sier Vesterålen Turlag. Jeg ser ikke bort fra at dette kan bli en bra greie. Men det kan nok også være sjans for at det går heller dårlig i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg har ikke sett konseptpresentasjonen, men er det slik at han skal ha med seg reportere og filmteam?

Jepp. Så de kan ikke dra for langt vekk ut i villmarka. Blir nok veldig turistvennlige områder. Så for alle som vil leke gjemsel i naturen så går det fortsatt fint selv om Monsen er på tur med «halve Norge» 😀 som jeg har fortstått det vel og merke. 

Ser ingen grunn for bekymringer her. Bare å holde seg unna om man vil ha fred 😊 antar de fleste er med på korte dagsetapper og ikke over lengre distanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.