Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får man kjøpt tjære til trepulk?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tatt frem den gammle pulken fra mor og far sin kvist, etter mange års lagring. Pulken er en segebaden fra 1976, som jeg har hatt mange timer oppi som liten. Jeg har forstått det slik at man tjære-maler de på undersiden med jevne mellomrom, men hvor får man kjøpt slik tjære?

Endret av Jan Otto Gresdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, Espen Ørud skrev:

Dette lager du enkelt selv om du er opptatt av å gjøre ting på gamlemåten. Noe man gjerne (kanskje) er når man ønsker benytte gamle trepulker? ;-)

http://turidsverden.blogg.no/1413136630_tjrebrenning_p_gamlem.html

Dette var et ganske intrikat byggverk. Jeg har gjort det mye enklere.

Grav ned metallboks/gryte e.l. et stykke ned i bakken. Form kantene i gropa som en trakt ned mot boksen, slik at tjæra kan renne nedi. Så tar man ei jerngryte og banker full av tyrispik, som på bildet. (Første gang jeg prøvde brukte jeg ei gammel aluminiumsgryte. Den brant det hull i..) Tett kantene rundt gryta, slik at det ikke kan komme til noe luft. Best med leire, men fin sand går også bra. Hvis ikke det blir tett så kan det begynne å brenne inni, og alt er ødelagt. Så er det bare å stable ved oppå og la det brenne et par timer. Voila, egen tjære. Bruk terpentin til å blande ut til rett konsistens.

Ved tjærebrenning av ski, og sikkert også pulk, brukes litt tynn tjære først. Denne varmes godt opp med brenner, så den trekker inn i treet. Så kan man legge en tykkere tjære som man også varmer inn. Bør tørke en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velassorterte malerforretninger har gjerne tjære til salgs. Det du skal ha defineres gjerne som tretjære eller milebrent tjære, som er utvunnet av furu. Det finnes også noe som kalles steinkulltjære eller karbolineum, men det skal du ikke bruke.

For gamle hundesleder var oppskriften å blande 1/3 del hver av linolje, tjære og terpentin. Jeg vil tro en segebaden kan behandles på samme måten. Smøre inn med dette i flere strøk etter hvert som det trekker inn i treverket. Dette har lang tørketid og kan godt gjøres utendørs om våren, før insektene begynner å bli mange. 

Det skal være viktig å bruke både tretjære og ekte/maler terpentin som er vegetabilske produkt, og ikke karbolineum og white spirit som er utvunnet av henholdsvis kull/olje. Sistnevnte sies å bryte ned celle-/fiberstrukturen i treverkets overflate fremfor å beskytte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Gisle Uren said:

Velassorterte malerforretninger har gjerne tjære til salgs. Det du skal ha defineres gjerne som tretjære eller milebrent tjære, som er utvunnet av furu. Det finnes også noe som kalles steinkulltjære eller karbolineum, men det skal du ikke bruke.

For gamle hundesleder var oppskriften å blande 1/3 del hver av linolje, tjære og terpentin. Jeg vil tro en segebaden kan behandles på samme måten. Smøre inn med dette i flere strøk etter hvert som det trekker inn i treverket. Dette har lang tørketid og kan godt gjøres utendørs om våren, før insektene begynner å bli mange. 

 

Den oppskriften er faktisk den samme Biltema oppgir om sitt produkt "ekte tretjære":
"En gammel oppskrift for trebestrykning er en tredel av hver av ekte tretjære, balsamterpentin og kokt eller rå linolje. Siden tretjære ikke tørker, anbefales fortynning med terpentin 36-1142 for raskere inntrengning og for å unngå altfor stor klebrighet, spesielt på gjenstander som man ofte kommer i berøring med."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tretjære selvfølgelig! På en sådan pulk trenges, etter min mening, ikke "jomfru"tjære kvalitet, så Biltema OK og rimelig, og følge oppskrift med terpentin og linolje. Velg den linolje som tørker, kokt er det visst. 

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lompa skrev:

Dette var et ganske intrikat byggverk. Jeg har gjort det mye enklere.

Grav ned metallboks/gryte e.l. et stykke ned i bakken. Form kantene i gropa som en trakt ned mot boksen, slik at tjæra kan renne nedi. Så tar man ei jerngryte og banker full av tyrispik, som på bildet. (Første gang jeg prøvde brukte jeg ei gammel aluminiumsgryte. Den brant det hull i..) Tett kantene rundt gryta, slik at det ikke kan komme til noe luft. Best med leire, men fin sand går også bra. Hvis ikke det blir tett så kan det begynne å brenne inni, og alt er ødelagt. Så er det bare å stable ved oppå og la det brenne et par timer. Voila, egen tjære. Bruk terpentin til å blande ut til rett konsistens.

Ved tjærebrenning av ski, og sikkert også pulk, brukes litt tynn tjære først. Denne varmes godt opp med brenner, så den trekker inn i treet. Så kan man legge en tykkere tjære som man også varmer inn. Bør tørke en stund.

Det høres flott ut! Dette må jeg sjekke ut nermere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lompa skrev:

Dette var et ganske intrikat byggverk. Jeg har gjort det mye enklere.

Grav ned metallboks/gryte e.l. et stykke ned i bakken. Form kantene i gropa som en trakt ned mot boksen, slik at tjæra kan renne nedi. Så tar man ei jerngryte og banker full av tyrispik, som på bildet. (Første gang jeg prøvde brukte jeg ei gammel aluminiumsgryte. Den brant det hull i..) Tett kantene rundt gryta, slik at det ikke kan komme til noe luft. Best med leire, men fin sand går også bra. Hvis ikke det blir tett så kan det begynne å brenne inni, og alt er ødelagt. Så er det bare å stable ved oppå og la det brenne et par timer. Voila, egen tjære. Bruk terpentin til å blande ut til rett konsistens.

Ved tjærebrenning av ski, og sikkert også pulk, brukes litt tynn tjære først. Denne varmes godt opp med brenner, så den trekker inn i treet. Så kan man legge en tykkere tjære som man også varmer inn. Bør tørke en stund.

Det høres flott ut! Dette må jeg sjekke ut nermere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Mulig Biltemas tretjære er ok, jeg vet ikke. Ellers er det som nevnt, flere som produserer slik tjære også. Jeg kjøpte for noen år siden Tyri Tretjære, prrodusert av SCANOX AS. Jeg har kun brukt det til impregnering av neverskaft på en kniv. Men vet jo at dette har allsidige bruksområder. http://www.tyrilin.no/produkter/tyri-tretjaere/

Kan brukes oppvarmet og ufortynnet, eller uttynnet som annen tretjære. Men blandingen med terpentin og linolje, er sikker et godt råd til ditt bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.