Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye tur/aktivitet i hverdagen får deres fuglehund?


Laika

Anbefalte innlegg

Hei dere som har Vorsteh eller annen fuglehund, full jobb og familie med små barn. Hvor mye tur/aktivitet får deres hunder i hverdagen? Vi har en KV på 8 måneder. En svært glad og trivelig hund. Vi har også tre barn i alderen 4 år og opp til 11, samt jobber naturligvis. Det sier seg selv at dagene fylles opp. Hittil har det gått veldig greit med hunden og jeg føler han har fått rikelig med aktivitet. Stort sett en til to korte lufteturer (morgen og ettermiddag) samt snusing i hagen, lek med barna og noe dressurtrening (10-30 min), og en skikkelig tur på minst en time hver kveld, hver dag. I helgene får han, lørdag og søndag, lengre turer. Han er jo fremdeles valp (men stor og sterk), så han skal vel ikke aktiviseres for mye (fysisk) heller eller? Men, siste halvannen uka virker han mye mer urolig når vi er hjemme. Når han er alene, mens vi er på jobb har han begynt å ødelegge mer ting (gnage på tepper f. eks), han vandrer mye rundt, piper litt og kan "mase" en del. Dette har han ikke gjort før. Da har han stort sett sovet og slappet av hjemme inne. Han virker rett og slett som han kjeder seg, selv om vi ikke er mindre aktive med ham enn før. Råd? Er vi for lite aktive med ham? Må vi trappe opp aktiviteten? Eller er dette bare en "fase"? Hvordan gjør dere andre som har småbarn, jobb og vorsteh det? Hvor mye og hva slaps aktivitet får deres hund i hverdagene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke fuglehund, men svarer likevel.

Når de er 8 måneder skjer masse i kroppen med tanke på hormoner og sånn kroppslig utvikling, noe som kan påvirke hunden ganske mye. Jeg ville prøvd ut litt mer aktivitet en stund og se hvilken virkning det har på han. Sannsynligvis hjelper det å slite ut hodet litt mer. Gi han maten i form av godbitsøk i hagen (hvis det er tørrfor) eller legg inn godbitsøk på turen deres. Gjem favorittleken og søk etter den. Søk generelt er kjempeenkel aktivisering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg tror du aktiverer den godt nok. Det ingen øvre grense på hvor mye du kan trene en vorsteh eller setter, og her er regelen at mye vil ha mer. Men de venner seg til det aktivitetsmønsteret de får, og har det helt fint med det så lenge de får utfoldet seg litt hver dag. Ingen grunn til dårlig samvittighet slik dere har det m.a.o.

Hvis du møter masing og rastløs atferd fra hunden med mer aktivisering, finner du nok snart ut at du bare dytter på problemet. Det blir gjerne bare mer og mer masing.

Det geniale med jakthunder er imidlertid at de er enkle slik at de aktiverer seg selv hvis ide får lov: slipp de løs i skog og fjell utenfor båndtvangtiden- så bruker de snart alle sansene de er utstyrt med, både mentalt og fysisk. (Har du håp om dugelig jakthund må jo denne aktiviteten systematiseres, og vorsteh bør forøvrig preges tidlig på det den skal jakte på).

Jeg har hatt bla vorsteh selv, og lynne kan være en utfordring på noen linjer; de kan være rastløse,- og vorstehsangen er en kjent sak. For all del ignorer den- og tren passivisering aktivt. De er på den annen side den aller beste turkamerat: uslitelig, frisk og med sterke poter.  

Husk å strømme vorsteh mot sau og rein, så sparer du deg svært mange bekymringer. Jeg ville i tillegg vurdert strømming mot rådyr, men ofte holder det med rein. Ikke på noe tidspunkt tenk at det finnes andre og mer humane metoder på akkurat dette.

Resten av dressuren må jo være positiv, og vorsteh er gjerne så oppmerksomme at de er lette å trene opp.      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde at slike settere bare skulle være til å ha med på familiebildet, på julekortene, sitte bak i stasjonsvogna og være til pynt i hagen utenfor villaen når det er fint vær, men kanskje jeg tar feil?

Pointer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.