Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten og slank lommebok med eventyrlysten eier søker rimelig vinterpose


Anbefalte innlegg

Jeg ser på sovepose beregnet for vinter. 
Så langt sikler jeg litt på helsport Trollheimen Winter Lady og https://www.xxl.no/the-north-face-aleutian-0-18-drkstsprc-zncgy/p/1129650_1_style. Her er egenskapene til Helsport sin: 

Vekt u/trekk:
2,8 kg
Fyllmateriale:
2 x Thermoguard 6000® 100% Polyester
Personlengde/bredde:
170/75 cm
Volum:
24x34 cm
trollheimen_winter_wlong__wlady_temperaturskala_2016_2_1.jpg
 
Så langt ser jeg at helsport sin har vanntett fotende og har dun i fotenden. Den veier noen hundre gram mer, men er mindre i volum. 
 
Hvilken ville du gått for og hvorfor?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke kjøpt en sovepose på 2,6 kg som ikke var varmere enn -9 i komfortemperatur i alle fall, prisen var riktignok hyggelig men likevel. Denne feks. har også - 9 som komforttemperatur og er nesten en kilo lettere (spiller jo mindre rolle om man skal dra den på pulk men ...): https://www.hektapatur.no/vare-merker/mountain-hardwear/soveposer/mountain-hardware-lamina-z-torch

Når det er sagt, hvis jeg skulle hatt vinterpose så mener jeg -9 i komfortemperatur ikke er på langt nær varmt nok :) Nå er riktignok jeg en frysepinn. 
Når jeg finner ut at jeg trenger vinterpose så skal jeg kjøpe denne: https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-bonfire 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig det at en kg mindre hjelper på. Jeg har ikke pulk og i dag og vekt spiller selvfølgelig en rolle i tillegg til lommeboka 🙄 

Noen sier at damer bør velge damepose mtp på at vi fryser mer. Jeg tror jeg er ganske vanlig der, men vedre ned for varm pose enn for kald...

 

1 time siden, Heriks skrev:

Jeg hadde ikke kjøpt en sovepose på 2,6 kg som ikke var varmere enn -9 i komfortemperatur i alle fall, prisen var riktignok hyggelig men likevel. Denne feks. har også - 9 som komforttemperatur og er nesten en kilo lettere (spiller jo mindre rolle om man skal dra den på pulk men ...): https://www.hektapatur.no/vare-merker/mountain-hardwear/soveposer/mountain-hardware-lamina-z-torch

Når det er sagt, hvis jeg skulle hatt vinterpose så mener jeg -9 i komfortemperatur ikke er på langt nær varmt nok :) Nå er riktignok jeg en frysepinn. 
Når jeg finner ut at jeg trenger vinterpose så skal jeg kjøpe denne: https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-bonfire 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig sympatisere med at ikke økonomien strekker til for å kjøpe det utstyret en virkelig kan ønske seg eller også egentlig burde ha på tur. De fleste av oss her inne på forumet har vært der og mange av oss er der egentlig i større eller mindre grad enda.

En komforttemperatur på kun -9 er i minste laget for å kunne bruke soveposen til trygg og komfortabel overnatting hele vinteren. Mange netter vil temperaturen bli lavere enn dette, og da vil du kunne fryse eller i verste fall bli farlig nedkjølt. For å fungere over flere dager på tur trenger man ok nattesøvn. Tilstrekkelig varm sovepose er derfor verdt å investere i. Har du ikke penger, så invester tid og oppfinnsomhet.

Du kan få en veldig god løsning ved å kombinere to tynnere soveposer. Om du eks har en ok høstpose (tre sesongs) nå, så kan det kanskje være nok å tre en tilsvarende tjukk eller en tynnere pose utenpå den. Det øker isolasjonen ganske mye og kan gi deg en fullverdig "vinterpose". Den doble posen har selvfølgelig ingen oppgitt T-verdi, så du må jo prøve deg litt frem til hva som fungerer for deg. Kanskje har du to poser du kan kombinere allerede, eller du kan kanskje låne fra noen i familien eller fra venner.

Pengene du sparer kan du sikkert få brukt på annet nødvendig utstyr, proviant eller til å reise til fjells.

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Enig det at en kg mindre hjelper på. Jeg har ikke pulk og i dag og vekt spiller selvfølgelig en rolle i tillegg til lommeboka 🙄 

Noen sier at damer bør velge damepose mtp på at vi fryser mer. Jeg tror jeg er ganske vanlig der, men vedre ned for varm pose enn for kald...

Jeg har aldri prøvd en dedikert damepose så kan ikke si om det faktisk er noen forskjell og sover godt likevel jeg altså. Bare husk å se på komfortemperatur ikke t-lim.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Wow. Det var god pris! Det står -25 på den. Vet du om dette er komfort temperatur? Eller litt mer risky?

Det tør jeg ikke si noe om, noen steder står det komf. temp og andre steder T.limit  :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege Myhre skrev:

Wow. Det var god pris! Det står -25 på den. Vet du om dette er komfort temperatur? Eller litt mer risky?

Mammut har ordene sine i behold, ihvertfall for menn. Jeg er god og varm i tilsvarende 200cm pose i -20 i bare boxershorts 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Mammut har ordene sine i behold, ihvertfall for menn. Jeg er god og varm i tilsvarende 200cm pose i -20 i bare boxershorts 😃

Jeg har Mammut sin som enda et hakk varmer og oppgitt med -32. Den har jeg flere ganger sovet i i -25 og bittelitt kaldere i kun netting fra Brynje (uten ull). Hadde sikkert gått greit uten også, men alt du slipper å kle på om morgenen når det er -25 er greit ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gisle Uren skrev:

Jeg kan virkelig sympatisere med at ikke økonomien strekker til for å kjøpe det utstyret en virkelig kan ønske seg eller også egentlig burde ha på tur. De fleste av oss her inne på forumet har vært der og mange av oss er der egentlig i større eller mindre grad enda.

En komforttemperatur på kun -9 er i minste laget for å kunne bruke soveposen til trygg og komfortabel overnatting hele vinteren. Mange netter vil temperaturen bli lavere enn dette, og da vil du kunne fryse eller i verste fall bli farlig nedkjølt. For å fungere over flere dager på tur trenger man ok nattesøvn. Tilstrekkelig varm sovepose er derfor verdt å investere i. Har du ikke penger, så invester tid og oppfinnsomhet.

Du kan få en veldig god løsning ved å kombinere to tynnere soveposer. Om du eks har en ok høstpose (tre sesongs) nå, så kan det kanskje være nok å tre en tilsvarende tjukk eller en tynnere pose utenpå den. Det øker isolasjonen ganske mye og kan gi deg en fullverdig "vinterpose". Den doble posen har selvfølgelig ingen oppgitt T-verdi, så du må jo prøve deg litt frem til hva som fungerer for deg. Kanskje har du to poser du kan kombinere allerede, eller du kan kanskje låne fra noen i familien eller fra venner.

Pengene du sparer kan du sikkert få brukt på annet nødvendig utstyr, proviant eller til å reise til fjells.

Jeg dro ut her for noen helger siden da det var 10-15 mi upgrade,  med to sommerposer. Gikk helt fint. Sov greit. Men det skulle ikke vært kaldere for å si det sånn. Var en fin innkjøringstur på vinterstid hvor jeg fant ut at ny sekk (den jeg har er for bred over skuldrene), vinter pose og hengekøye var noe som havnet på ønskelista. Og ting jeg burde hatt med / kunne ha sløyfet osv. Men pose må/vil jeg ha. Det gjør pakking så mye enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at Winter har - 18 og 5-season har - 25, mens denalien har - 32 som Espen sier. Og disse templene har jeg etter å ha lest her inne forstått at skal stemme temmelig bra. Disse poEne er kjekk å følge med på prisene. Støtt og stadig på tilbud på skittfiske og magasinet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hege Myhre skrev:

Jeg dro ut her for noen helger siden da det var 10-15 mi upgrade,  med to sommerposer. Gikk helt fint. Sov greit. Men det skulle ikke vært kaldere for å si det sånn. Var en fin innkjøringstur på vinterstid hvor jeg fant ut at ny sekk (den jeg har er for bred over skuldrene), vinter pose og hengekøye var noe som havnet på ønskelista. Og ting jeg burde hatt med / kunne ha sløyfet osv. Men pose må/vil jeg ha. Det gjør pakking så mye enklere :)

Jeg ser absolutt fornuften i det argumentet, men da bør du nok investere i en pose som har lavere komforttemperatur enn -9. Den vil ikke oppleves vesentlig varmere enn de to sommerposene dine. Kanskje kaldere også.

Har du kikket på soveposene til Isbjørn (www.isbjorn.no)? De har gode soveposer til en svært fornuftig pris. Modellen Jan Mayen er en skikkelig vinterpose som vil holde de fleste varm i de temperaturene vi normalt opplever på fjellet her i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gisle Uren skrev:

Jeg ser absolutt fornuften i det argumentet, men da bør du nok investere i en pose som har lavere komforttemperatur enn -9. Den vil ikke oppleves vesentlig varmere enn de to sommerposene dine. Kanskje kaldere også.

Har du kikket på soveposene til Isbjørn (www.isbjorn.no)? De har gode soveposer til en svært fornuftig pris. Modellen Jan Mayen er en skikkelig vinterpose som vil holde de fleste varm i de temperaturene vi normalt opplever på fjellet her i Norge. 

Jeg har gått litt vekk ifra den etter råd her på forumet. Jeg ser at en god og varm vinterpose er verdt å investere i. Men Isbjørnposene veier 3 kg. Det skal jo bæres også... Får den plass i en 70 liters sekk?  Ser at lengden på den er lengre enn det som anbefales til kvinner enn hos andre produsenter. Jeg er 170 høy. Blir det ikke kaldere med så mye luftrom som ikke varmes opp av kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Jeg har gått litt vekk ifra den etter råd her på forumet. Jeg ser at en god og varm vinterpose er verdt å investere i. Men Isbjørnposene veier 3 kg. Det skal jo bæres også... Får den plass i en 70 liters sekk?  Ser at lengden på den er lengre enn det som anbefales til kvinner enn hos andre produsenter. Jeg er 170 høy. Blir det ikke kaldere med så mye luftrom som ikke varmes opp av kroppen?

De reduserer lengden for deg: https://isbjorn.no/skreddersydd-storrelse/ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

De reduserer lengden for deg: https://isbjorn.no/skreddersydd-storrelse/ 

Eg har ein som er redusert til meg, eg er 167 cm. 

Posen er supergod! Det er det ingen tvil om. Men i ein 70 liters sekk har du ikkje mykje rom igjen til andre ting, det er eg nokså trygg på. Eg plar seie at min tar like stor plass som eit halvt vealass. Ikkje utprega komprimerbar heller, utan ein MASSE jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posen er nok romstor ja, men i den prisklassen så har du ikke mye valg. Enten velger du en stor og varm pose, eller så velger du en mindre og ikke fullt så varm pose.

Jeg er også 170 cm høy og bruker den korteste av de to standardutgavene. Jeg har aldri følt at fotenden var vesentlig kald når jeg har ligget utstrakt. Om jeg ligger i fosterstilling, så blir det jo litt mer tomrom i fortende som ikke varmes opp. Da er det kaldt å stikke tærne ned når jeg strekker meg ut igjen. Om du får den spesialsydd, så blir jo det problemet enda mindre. Den kan sys smalere også om du ønsker.

Jeg bruker varianten med to overlappende glidelåser i full lengde. Det gir posen et større bruksområde i forhold til temp. Det kan bli veldig varmt å ligge i kun noen få minusgrader uten mulighet til å lufte ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gisle Uren skrev:

Posen er nok romstor ja, men i den prisklassen så har du ikke mye valg. Enten velger du en stor og varm pose, eller så velger du en mindre og ikke fullt så varm pose.

Jeg bruker varianten med to overlappende glidelåser i full lengde. Det gir posen et større bruksområde i forhold til temp. Det kan bli veldig varmt å ligge i kun noen få minusgrader uten mulighet til å lufte ut.

Synes å hugse (utan å påberope meg full oversikt over marknaden) at ein avogtil kan finne dei varme modellane frå Mountain Hardwear til omkring den prisen? 

Eg har også den med 2 overlappende glidelås, den er topp! Og forstå meg rett: Jan Mayen er ein superpose.

Men ut frå det eg greier sjå vil han i ein 70 l sekk dominere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Tessatroll said:

Synes å hugse (utan å påberope meg full oversikt over marknaden) at ein avogtil kan finne dei varme modellane frå Mountain Hardwear til omkring den prisen? 

Eg har også den med 2 overlappende glidelås, den er topp! Og forstå meg rett: Jan Mayen er ein superpose.

Men ut frå det eg greier sjå vil han i ein 70 l sekk dominere. 

kjøpte min MH Lamina Bonfire på Black Friday til ca 1700,-. Ligger på 2800,- hos Fjellsport nå.

Fortsatt ikke fått prøvd den utenom å stappe den i "komprimerings posen" - den blir nok ikke med noen sted uten at jeg kan benytte pulk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

kjøpte min MH Lamina Bonfire på Black Friday til ca 1700,-. Ligger på 2800,- hos Fjellsport nå.

Fortsatt ikke fått prøvd den utenom å stappe den i "komprimerings posen" - den blir nok ikke med noen sted uten at jeg kan benytte pulk.

Akkurat ja, så pass stor... Kor stor vert han når du pakkar han? Har du målt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Phoney skrev:

@Tessatroll; Ukomprimert måler den ca 56 cm i høyden og ca 28 cm i diameter. Er nok ikke så mye å hente på å stramme. 

Posen er type Regular - 198cm (vil tro denne er altfor lang for mine 167 cm). Posen ved siden av er Warmpeace Viking 600, ingen kompresjon. 

 

 

IMG_20180119_155953.jpg

Ok. Har ein viking 600 sjøl. Skla pakke Jan M ved sida av eg og når eg kjem heim Søndag, og sjå 😄👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 12.55, Tessatroll skrev:

Synes å hugse (utan å påberope meg full oversikt over marknaden) at ein avogtil kan finne dei varme modellane frå Mountain Hardwear til omkring den prisen? 

Eg har også den med 2 overlappende glidelås, den er topp! Og forstå meg rett: Jan Mayen er ein superpose.

Men ut frå det eg greier sjå vil han i ein 70 l sekk dominere. 

Ja, den skal jo være med. Og det frister å kjøpe den, men kanskje en dunpose er bedre å spare til mtp å klare å pakke den med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hege Myhre skrev:

Ja, den skal jo være med. Og det frister å kjøpe den, men kanskje en dunpose er bedre å spare til mtp å klare å pakke den med seg?

Alternativet er toposesystem. Fleksibelt, og middels "lommebokvennleg." Altså ein god tresesongs dunpose innerst, som går nedpå minussida, og ein lett sommarsyntet utanpå.

For meg held det til 20 minus, med per dato WP viking 600. Tidlegare ME Titan 650. Helsport Lom utanpå.

Det vert 2,3 kg, så ikkje spesielt lett, men mindre volum med begge to enn ein stor syntet, og lettare å pakke i to kolli. 

Andre fordelar; synteten avtek for fukt utanfrå, og flyttar kondenspunkt innanfrå. Ytterposen er tynn og tørkar lett. Kan nyttast heile året som fleksibelt system , har i seg bra temperaturspenn på turar med vekslande ver og temperatur. Dyrt å kjøpe to posar, men du har kanskje ein grei sommarpose i syntet frå før? 

Eg personleg er glad i toposessystem, men må vere ein pose som er nedpå minussida, saman med ein heilt ok sommarpose. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.