Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvett med utdyping fra UT.no


Memento mori

Anbefalte innlegg

 Syns denne fra ut.no er fin og lese gjennom av og til, ligger mye erfaring og kunnskap i underpunktene. 

Vi ferdes mer ute i naturen, og vi bruker den på stadig flere ulike måter. Fjellvettreglene hjelper deg å planlegge og gjennomføre en fantastisk tur - som også er trygg.

#1Planlegg turen og meld fra hvor du går.

  • Planlegg turen etter gruppas evner, og ha alltid flere alternativer.
  • Sørg for å ha informasjon om turområdet og forholdene du skal på tur i. Lytt til erfarne fjellfolk.
  • Sørg for å ha kunnskap og ferdigheter som kreves for den aktuelle turen.
  • Ta hensyn til naturen. Med god planlegging legger du ikke igjen spor etter deg.
  • Lag avtaler uavhengig av behov for mobildekning og presise klokkeslett.

#2Tilpass turen etter evne og forhold.

  • Gjør løpende vurderinger av forholdene, og tilpass planene dine etter det.
  • Vis respekt for været!
  • Å være på tur sammen med andre gir økt sikkerhet, og noen å dele opplevelsene med. Er du på tur alene, vær ekstra varsom.
  • Ikke legg ut på langtur uten erfaring, du må være i stand til å ta vare på deg selv og de andre i gruppa.
  • Vis hensyn til andre turgåere. Kjenn allemannsrettene og pliktene som følger med.
  • Sørg for at turgruppa har en kultur for åpen og direkte kommunikasjon.
Bilde av Andreas Håtveit
- Det er viktig å ikke begi seg ut på noe man ikke kan godt nok
Les resten av historien til Andreas Håtveit

#3Ta hensyn til vær- og skredvarsel.

  • Bruk alltid vær- og skredvarslene, og sett deg inn i hva det innebærer for deg i det område du skal ferdes i.
  • Benytt deg av rådene som er knyttet til det aktuelle varselet, og velg enkelt terreng når forholdene er krevende.
  • Turvarslene finnes her: yr.nostorm.no og varsom.no.

#4Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.

  • Kle deg etter vær og forhold.
  • Husk at været skifter raskt i fjellet. Ta med både ekstra klær, og det utstyret som turen og terrenget krever.
  • Ekstra mat og drikke kan hjelpe både deg og andre, dersom du bruker lenger tid enn planlagt eller må vente på hjelp.

#5Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.

  • På vintertur trenger du vindsekk, underlag, sovepose og spade for å klare deg en natt ute. Vindsekk kan redde liv.
  • Ta med deg noe, for eksempel refleksvest eller hodelykt, som gjør at du lettere blir funnet dersom uhellet er ute.
  • Ha med førstehjelpsutstyr. Det gjør at du kan hjelpe både deg selv og andre.
  • Bruk alltid sender/mottager, og ha med søkestang og spade dersom du skal ferdes i skredutsatt terreng.
  • Pakk smart! Pakkelister for ulike turer finner du på dnt.no.
  • Mobiltelefon kan være et nyttig hjelpemiddel, men husk at du ikke kan stole på den i alle situasjoner eller områder.
  • Om ulykken er ute, varsle politiet på 112, gå etter hjelp eller prøv å varsle på annen måte.
Bilde av Kari Schibevaag
- Det begynte å bli mørkt, og med en gang solen går ned blir det fort veldig kaldt
Les resten av historien til Kari Schibevaag

#6Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.

  • Bevisste og gode veivalg er det viktigste for å unngå skred.
  • Vit at skred kan løsne i heng som er høyere enn fem meter, og brattere enn 30 grader.
  • Selv om det er flatt der du går, kan du utløse skred i fjellsiden over deg.
  • Et skred kan gå tre ganger så langt, som høyden på henget det utløses fra.
  • Unngå terrengfeller, slik som trange bekkedaler. Tenk på hva som skjer dersom det går et skred.
  • Vær oppmerksom på faren for skavlbrudd når du går på en fjellrygg.
  • Vær oppmerksom på isforholdene når du går på regulerte vann, og i inn- og utløpsområder.

#7Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.

  • Bruk kart og kompass, det fungerer alltid.
  • Følg med på kartet også når du går på merket rute.
  • Turopplevelsen blir rikere om man følger med på kartet underveis.
  • GPS og andre elektroniske hjelpemidler er nyttig, men husk å ha med ekstra strømkilde.
Bilde av Yngvar Andersen
- Jeg vil ikke at de skal få en sånn opplevelse som jeg hadde
Les resten av historien til Yngvar Andersen

#8Vend i tide, det er ingen skam å snu.

  • Revurder planen fortløpende, og velg plan B lenge før du blir utslitt.
  • Har forholdene endret seg? Bør du snu?
  • Har noen i følget problemer med å gjennomføre? Bør gruppa snu?

#9Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.

  • Avpass farten etter den svakeste i følget, og pass på at alle i turfølget er med.
  • Husk å spise og drikke ofte. Når du anstrenger deg, trenger kroppen mer væske enn du føler behov for.
  • Ikke vent med å søke ly til du er utslitt. Du blir mer sliten av sterk vind.
  • Bruk vindsekken, eller grav deg ned i snøen i tide.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Fare er ikke farlig for den som farer varlig" er noko som går att hjå Nils Faarlund. 

Her er eit av hans mange bidrag inn i denne debatten kring fjellvett. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/kRva/Kronikk-Fjellvettreglene-er-et-misfoster--Nils-Faarlund

Eg seier ikkje med dette at eg er samd i alt han fer med, då han er nokså "ekstrem" i si utøving av sin filosofi, men synes temaet tryggleik og ansvar i fjellet skal ha fleire nyansar enn fjellvettreglane. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Fjellvett med utdyping fra UT.no
11 timer siden, Memento mori skrev:

 #5Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.

  • På vintertur trenger du vindsekk, underlag, sovepose og spade for å klare deg en natt ute. Vindsekk kan redde liv.
 

Jeg er en del på toppturer og dagsturer i fjellet om vinteren. Leste faktisk en pakkliste på friflyt hvir det stod spesifikt at man IKKE skulle ha med liggeunderlag, for det er for stort og tungt å ta med seg (tuller ikke). Vindsekk og ett lett skumunderlag mener jeg alle må lage plass til, dessuten er det utrolig fint å ha til pauser. Noen kan bli skadet, eller man må kanskje søke ly. Kaldt å ligge skadet rett på snøen i 5 timer før man får hjelp.

Disse typiske topptursekkene (og skredsekkene) med eget rom til skredutstyr og en hjelm som henger utenpå er alt for små etter min mening. Det er bare plass til niste og en genser oppi, tullesekker til vinterbruk synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Jeg er en del på toppturer og dagsturer i fjellet om vinteren. Leste faktisk en pakkliste på friflyt hvir det stod spesifikt at man IKKE skulle ha med liggeunderlag, for det er for stort og tungt å ta med seg (tuller ikke). Vindsekk og ett lett skumunderlag mener jeg alle må lage plass til, dessuten er det utrolig fint å ha til pauser. Noen kan bli skadet, eller man må kanskje søke ly. Kaldt å ligge skadet rett på snøen i 5 timer før man får hjelp.

Disse typiske topptursekkene (og skredsekkene) med eget rom til skredutstyr og en hjelm som henger utenpå er alt for små etter min mening. Det er bare plass til niste og en genser oppi, tullesekker til vinterbruk synes jeg.

Eg har der enda med eit halvt z-lite, for dei bygger lite på sekken.  Langt nok til overkropp tilogmed ropa. Med vindsekk og ein sekk eller to under beina på den skadde, tenkjer eg det er ei ok løysing.

Min 32 l skisekk er ein vits om ein skal ha plass til alt, men om ein kan samkjøre litt vindsekkar og førstehjelp (kanskje mest i grupper som tel fleir enn to) så har ein berga unna litt plass. Er ein berre to i skredterreng er det no greit om begge har det meste, då trengs større sekk etter mitt begrep.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/17/2018 den 8.23, Memento mori skrev:

 

#3Ta hensyn til vær- og skredvarsel.

  • Bruk alltid vær- og skredvarslene, og sett deg inn i hva det innebærer for deg i det område du skal ferdes i.
  • Benytt deg av rådene som er knyttet til det aktuelle varselet, og velg enkelt terreng når forholdene er krevende.
  • Turvarslene finnes her: yr.nostorm.no og varsom.no.

#6Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.

  • Bevisste og gode veivalg er det viktigste for å unngå skred.
  • Vit at skred kan løsne i heng som er høyere enn fem meter, og brattere enn 30 grader.
  • Selv om det er flatt der du går, kan du utløse skred i fjellsiden over deg.
  • Et skred kan gå tre ganger så langt, som høyden på henget det utløses fra.
  • Unngå terrengfeller, slik som trange bekkedaler. Tenk på hva som skjer dersom det går et skred.
  • Vær oppmerksom på faren for skavlbrudd når du går på en fjellrygg.
  • Vær oppmerksom på isforholdene når du går på regulerte vann, og i inn- og utløpsområder.

#8Vend i tide, det er ingen skam å snu.

  • Revurder planen fortløpende, og velg plan B lenge før du blir utslitt.
  • Har forholdene endret seg? Bør du snu?
  • Har noen i følget problemer med å gjennomføre? Bør gruppa snu?
 

Har sortert om rekkefølgen på  noen av punktene her jeg som jeg mener burde stå mer "sammen"/etter hverandre. 

Veldig mange (meg selv) bruker værmeldingen når turer planlegges. For min del er det en indikasjon på hva slags vær jeg kan forvente, ,men terreng og forhold må vurderes kontinuerlig. Det er flere ganger rutevalg har blitt endret pga lokale forhold, jeg har snudd pga dårlig eller utrivelig vær, eller satt leir fordi jeg har for dårlig sikt til å kunne ta fornuftige veivalg videre.

Desverre så er det mange som drar ut på tur basert på #3 og glemmer #6 som jeg tolker dithen at handler om å vurdere terreng, veivalg og vær kontinuerlig (det samme i #8).  

Mange legger også ut på tur uten kompetanse for/eller tanke om at forholdene eller vær kanskje er eller har utviklet seg annerledes lokalt en det en generell værmelding indikerer. Dette er vel en trend ettersom toppturer og friluftsliv er inn? Da må det nødvendigvis bli en del folk i fjellet som er uerfarne på dette.

For min del varierer det stort også om jeg går tur langt unna sivilisasjonen, eller om det er kort vei ut til bilvei/folk.  F.eks. dagsturer hjemmefra, eller dagsturer fra camp inne i Jotunheimen. Allt påvirker hva jeg har med og hvor stor grad av risikominimering jeg foretar meg.

Ellers enig i en del av det Nils Farlund mener. Regelsett vs kontinuerlig vurdering ut fra kompetanse og lokale forhold der ein er.

 

16 timer siden, Mareng skrev:

Disse typiske topptursekkene (og skredsekkene) med eget rom til skredutstyr og en hjelm som henger utenpå er alt for små etter min mening. Det er bare plass til niste og en genser oppi, tullesekker til vinterbruk synes jeg.

Det som ikke er nevnt i #5 er å tenke som gruppe. Alle trenger ikke ha allt med, men gruppa må ha "allt" med.

For heisbaserte toppturer (heis + gåing på feller) så startet jeg med en sekk på 18L, og gikk deretter ganske raskt opp til en på 30 liter (25+5). Per nå bruker jeg en sekk på 38 liter fast til dagsturer (toppturer på ski), denne virker egentlig større men kan komprimeres. OG den har eget rom til skredutstyr++ med drenering i bunn, samt plass til hjelm innvendig.

 

Et annet aspekt er at alle har med nødvendig personlig utstyr i gruppa, og forståelse for i hvilken grad man har kompetanse til å bruke det.

Jeg har vært med å nekte folk å bli med på heisnære toppturer pga dem manglet skredutstyr, eller sende folk med manglende kompetanse ned en renne først (med instruksjoner om hvor stoppe/ikke stoppe) når skiferdigetene har vært store men skredkompetansen manglende selv om utstyret var på plass. Ikke gøy å ta den beslutningen, men enda værre å miste noen.

 

Skal selv på tur til helga og håper på å få brukt litt tid på å øve på søk og vurdering av snøforhold. På samme måte som jeg er heldig og får gå igjennom regodkjenningskurs i førstehjelp (påkrevd for min del), så er det alltid fornuftig å bruke litt tid på å øve seg på søk og vurdering av forhold om man ferdes i skredutsatt terreng, da sitter kompetansen litt mer tilgjengelig når det faktisk er bruk for den. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Desverre så er det mange som drar ut på tur basert på #3 og glemmer #6 som jeg tolker dithen at handler om å vurdere terreng, veivalg og vær kontinuerlig (det samme i #8).  

Samd. Veivalg og orientering er ein løpande prosess. 

 

1 time siden, Terka skrev:

Det som ikke er nevnt i #5 er å tenke som gruppe. Alle trenger ikke ha allt med, men gruppa må ha "allt" med.

Akkurat dette eg meinar i posten over. Er ein to bør ein ha det meste i båe sekkar. Er ein fleire, og kanskje endåtil køyrer i "skikompismønster", så kan ein tole å fordele på ein annan måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terka skrev:

Har sortert om rekkefølgen på  noen av punktene her jeg som jeg mener burde stå mer "sammen"/etter hverandre. 

Veldig mange (meg selv) bruker værmeldingen når turer planlegges. For min del er det en indikasjon på hva slags vær jeg kan forvente, ,men terreng og forhold må vurderes kontinuerlig. Det er flere ganger rutevalg har blitt endret pga lokale forhold, jeg har snudd pga dårlig eller utrivelig vær, eller satt leir fordi jeg har for dårlig sikt til å kunne ta fornuftige veivalg videre.

Desverre så er det mange som drar ut på tur basert på #3 og glemmer #6 som jeg tolker dithen at handler om å vurdere terreng, veivalg og vær kontinuerlig (det samme i #8).  

Mange legger også ut på tur uten kompetanse for/eller tanke om at forholdene eller vær kanskje er eller har utviklet seg annerledes lokalt en det en generell værmelding indikerer. Dette er vel en trend ettersom toppturer og friluftsliv er inn? Da må det nødvendigvis bli en del folk i fjellet som er uerfarne på dette.

For min del varierer det stort også om jeg går tur langt unna sivilisasjonen, eller om det er kort vei ut til bilvei/folk.  F.eks. dagsturer hjemmefra, eller dagsturer fra camp inne i Jotunheimen. Allt påvirker hva jeg har med og hvor stor grad av risikominimering jeg foretar meg.

Ellers enig i en del av det Nils Farlund mener. Regelsett vs kontinuerlig vurdering ut fra kompetanse og lokale forhold der ein er.

 

Det som ikke er nevnt i #5 er å tenke som gruppe. Alle trenger ikke ha allt med, men gruppa må ha "allt" med.

For heisbaserte toppturer (heis + gåing på feller) så startet jeg med en sekk på 18L, og gikk deretter ganske raskt opp til en på 30 liter (25+5). Per nå bruker jeg en sekk på 38 liter fast til dagsturer (toppturer på ski), denne virker egentlig større men kan komprimeres. OG den har eget rom til skredutstyr++ med drenering i bunn, samt plass til hjelm innvendig.

 

Et annet aspekt er at alle har med nødvendig personlig utstyr i gruppa, og forståelse for i hvilken grad man har kompetanse til å bruke det.

Jeg har vært med å nekte folk å bli med på heisnære toppturer pga dem manglet skredutstyr, eller sende folk med manglende kompetanse ned en renne først (med instruksjoner om hvor stoppe/ikke stoppe) når skiferdigetene har vært store men skredkompetansen manglende selv om utstyret var på plass. Ikke gøy å ta den beslutningen, men enda værre å miste noen.

 

Skal selv på tur til helga og håper på å få brukt litt tid på å øve på søk og vurdering av snøforhold. På samme måte som jeg er heldig og får gå igjennom regodkjenningskurs i førstehjelp (påkrevd for min del), så er det alltid fornuftig å bruke litt tid på å øve seg på søk og vurdering av forhold om man ferdes i skredutsatt terreng, da sitter kompetansen litt mer tilgjengelig når det faktisk er bruk for den. 

 

 

Mange har jo forskjellig skred utstyr! Tenker da spesielt på sender/mottaker! Dette bør gruppen ta en kjapp gjennomgang på før tur, spesielt om det er nye folk med i gruppen! 

Hadde selv en grundig gjennomgang av skred, søk, førstehjelp rundt skred i dag! Å det er utrolig hvor mye som trengs å repeteres når det er En stund siden sist👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, tshansen skrev:

Mange har jo forskjellig skred utstyr! Tenker da spesielt på sender/mottaker! Dette bør gruppen ta en kjapp gjennomgang på før tur, spesielt om det er nye folk med i gruppen! 

Hadde selv en grundig gjennomgang av skred, søk, førstehjelp rundt skred i dag! Å det er utrolig hvor mye som trengs å repeteres når det er En stund siden sist👍🏻 

Usikker på hva du mener med "mange har forskjellig skredutstyr"?

- Skredsøkere (i Europa) sender på den standardiserte frekvensen 457 kHz. 

- Søkestang og spade er ganske standard funksjonelt sett uavhengig av materiale.

(Recobrikke holdes utenfor da det ikke brukes internt (søk) i en gruppe på tur.)

På turer hvor det gås med skredutstyr så sjekker vi alltid innad i gruppen at alle skressøkere fungerer før avgang.

Forventer at alle kjenner egen søker og send funksjoner. Selv har jeg pt 3 søkere og låner da ut om nødvendig til folk jeg går på tur med, da med en obligatorisk gjennomgang av funksjonalitet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.