Gå til innhold
  • Bli medlem

Brent barn skyr ilden- et tips om snøsmelting


Memento mori

Anbefalte innlegg

Når du smelter snø er det viktig at det ikke er noe vanndråper på undersiden av kjelen som kan slukke brenneren. Pleier å tørke av dette. Da må du retenne en halvvarm brenner, noe som er skummelt.

Hadde nettopp fylt den med snø og den var uten en vannskvett i bunn. Brenneren stod på fullt. Tørket av som vanlig etter at den hadde stått en liten stund på brenneren. Hørte lyden av hud som freset.... det var en klump i bunn, slik at det ikke var smeltet noe  snø. Fikk et brannsår. 

612517DF-F8B0-4A4F-A628-35BA810BEEA7.thumb.jpeg.970647e343340940e18e0c78fcb2129c.jpeg

Så tipset er å alltid ha litt vann igjen. 

Bush pot som jeg bruker har veldig bulkete bunn etter litt hard bruk, og vannet havner midt i brenneren. Den trenger en runde med kulehammeren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, tshansen skrev:

Minner alle om 20/20 regelen... 

man helst skal ha vann med en temperatur på cirka 20 grader, og man skal avkjøle den brannskadde område i maks 20 minutter.

Tok den rett i snøen, uten å se på den, det var nok lurt. Husket ikke 20-20 regelen, selv om jeg kan den. Holdt den der i ca 10-15 minutter. Rask reaksjon hindret nok en større skade. Ekkel lyd 😱

Må vel skrive dette på erfaringskontoen. Hadde med både hansker, og tørkepapir, men har alltid gjort det slik.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Memento mori skrev:

Tok den rett i snøen, uten å se på den, det var nok lurt. Husket ikke 20-20 regelen, selv om jeg kan den. Holdt den der i ca 10-15 minutter. Rask reaksjon hindret nok en større skade. Ekkel lyd 😱

Må vel skrive dette på erfaringskontoen. Hadde med både hansker, og tørkepapir, men har alltid gjort det slik.  

20/20 regelen er bare laget for at den skal være lett å huske.... men man kan helt klart kjøle med kaldere eller varmere vann. Men bare man har en viss forståelse for farene ved å kjøle med for kaldt vann og mindre effekt av å kjøle med varmere vann :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skikkelig brannsår så har jeg hatt desidert best effekt med ungene sin kuldekrem. Smurt på et tykt lag, og passet på at det laget var tykt over lang tid. Det ble aldri et skikkelig sår, sved ikke og har knapt nok arr. Selv om det var et markant fordypning i huden der jeg ble brent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Tok den rett i snøen, uten å se på den, det var nok lurt. Husket ikke 20-20 regelen, selv om jeg kan den. Holdt den der i ca 10-15 minutter. Rask reaksjon hindret nok en større skade. Ekkel lyd 😱

Må vel skrive dette på erfaringskontoen. Hadde med både hansker, og tørkepapir, men har alltid gjort det slik.  

Bare kjør på rett i snø/is/vann fort som bare juling. Ved brannskade så teller hvert eneste sekund. Er du kjapp nok til å stoppe varmen fra å gå dypere, så har du gjort noe veldig bra.

20/20 regelen er sånt man kan tenke på etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.