Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til sovepose og liggeunderlag - vår/høst


Yvonne

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny sovepose og ønsker tips om hva jeg bør gå for. Jeg har enda til gode å sove i telt om vinteren. Og bruksområdet fremover blir nok fortsatt vår og høst. Temperaturen kan vel krype under null på natta, men ikke så fryktelig mange minus. Jeg kjøpte en billig en for noen år siden, men den holder ikke mål. Det er ikke kos på tur om man holder på å fryse seg ihjel.. Liggeunderlaget mitt er også modent for utskiftning. Så om noen kan bidra med egne erfaringer så blir jeg glad! Jeg drar stort sett på tur alene med hund. Volum og vekt kan være greit å ta med i beregningen, men pri 1 er å ikke fryse :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruen i huset fikk seg en Warmpeace Viking 900. Hun er en ganske frøssen skapning, men denne har hun sovet godt i ned mot 2-3-4 minus. Relativt billig dunpose som får mye skryt. Du finner en del om de her på forumet. 
Liggerunderlag? Tja, bruker selv Exped. Så for eks Exped Synmat 7? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par punkter du kan tenke over ved å smale inn: 

1. Hvor viktig er vekt og pris
2. Dun/syntetisk fyll - dette spiller inn en del på både pris og vekt
3. Komfort? Her kommer gjerne inn tradisjonelt kontra oppblåsbart inn. 
4. Oppblåsbart/tradisjonelt (unntatt komfort) - også her er det faktorer som vekt/pris, men også ting som underlag det campes på. Noen safer med dobbelt sett (oppblåsbart + vanlig skumunderlag) når det campes i utsatt terreng med fare for punktering eller safer med tradisjonelt. Om vekt ikke er sååå viktig så kan et oppblåsbart med isolasjon gjøre at du strekker sesongen for det lengre utover høsten. Er det aktuelt med flere? Jeg har et veldig lett uten isolasjon jeg bruker på det varmeste av sommeren, men et litt tyngre og varmere som benyttes senhøst/vinter/tidligvår.
5. Oppblåsbare gjør seg dårlig rundt bålet om kvelden. Er det en faktor? Kan man sitte på et lett underlag eller stokk i stedet osv...

Her er det litt å tenke på og komme med innspil på selv også slik at du kan være med å snevre inn utvalget som vil passe for deg litt... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hammer skrev:

Fruen i huset fikk seg en Warmpeace Viking 900. Hun er en ganske frøssen skapning, men denne har hun sovet godt i ned mot 2-3-4 minus. Relativt billig dunpose som får mye skryt. Du finner en del om de her på forumet. 
Liggerunderlag? Tja, bruker selv Exped. Så for eks Exped Synmat 7? 

Takk for tips :-)  Jeg skal se nærmere på den, og prisen var jo heller ikke avskrekkende! Jeg har forsøkt å lese meg opp på det som står her fra før av, har også lest tester på nett. Det er mange tester og selvfølgelig like mange meninger! Har sett på Helsport sin nye serie også, men leste noe her om at Helsport henger etter på den fronten der. Så da er det vel greit å gå for et annet merke. 

Og liggeunderlaget du foreslår har jeg lest om tidligere, virker bra med tanke på årstidene det er aktuelt for min del. Jeg har også med hunder, en gammel og veloppdratt, og en ung med mange flere lopper i blodet.. Jeg tenker da spesielt på hundeklør og om det tåler litt? Jeg må ha et underlag som tåler at en hund labber over det uten at det går hull. Jeg pleier også å ha med et vanlig underlag som jeg har i bunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Espen Ørud skrev:

Her er et par punkter du kan tenke over ved å smale inn: 

1. Hvor viktig er vekt og pris
2. Dun/syntetisk fyll - dette spiller inn en del på både pris og vekt
3. Komfort? Her kommer gjerne inn tradisjonelt kontra oppblåsbart inn. 
4. Oppblåsbart/tradisjonelt (unntatt komfort) - også her er det faktorer som vekt/pris, men også ting som underlag det campes på. Noen safer med dobbelt sett (oppblåsbart + vanlig skumunderlag) når det campes i utsatt terreng med fare for punktering eller safer med tradisjonelt. Om vekt ikke er sååå viktig så kan et oppblåsbart med isolasjon gjøre at du strekker sesongen for det lengre utover høsten. Er det aktuelt med flere? Jeg har et veldig lett uten isolasjon jeg bruker på det varmeste av sommeren, men et litt tyngre og varmere som benyttes senhøst/vinter/tidligvår.
5. Oppblåsbare gjør seg dårlig rundt bålet om kvelden. Er det en faktor? Kan man sitte på et lett underlag eller stokk i stedet osv...

Her er det litt å tenke på og komme med innspil på selv også slik at du kan være med å snevre inn utvalget som vil passe for deg litt... 

 

Hei og takk for svar :-)

Jeg er ingen gram-jeger, men synes det kan være greit å ha vekt i tankene når jeg skal bytte ut utstyr. Jeg går en del på tur alene. Blir sekken altfor tung så gjør det noe med turopplevelsen min. Legger gjerne noen kroner i bra utstyr, men går nok ikke for det aller råeste. Hva gjelder dun eller syntetisk fyll så har jeg ingen bestemte meninger om det. Om jeg har forstått det riktig så slutter dun å isolere om det blir bløtt, og syntetisk vil fortsatt fungere som før? 

Av underlag så har jeg med et gammelt skum som jeg legger i bunn. Pr nå har jeg et oppblåsbart fra thermarest øverst. Det er nok et av de simpleste de har laget, og er både tynt og fryktelig kaldt. Så av underlag tenker jeg at jeg går for isolert oppblåsbart, til tross for at det veier noe mer. Jeg har med hunder på tur så det må tåle en hundeklo eller to. Jeg fikk innspill om både sovepose og underlag over her som jeg tenkte jeg skulle kikke litt nærmere på. 

Det er vel ikke noen fasit på det å velge utstyr, og det finnes mye bra på markedet. Og når man tenker seg om så vil man vel egentlig ha både i pose og sekk! Utstyr som ikke koster skjorta, er varmt, komfortabelt og lettvekt... Skjønner at jeg må dra på noen kilo ekstra både i knebøy og markløft utover :-) 

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syntetiske soveposer fra Mountain hardwear som jeg er godt fornøyd med. Veier litt mer, men de har også en pen pris om det teller. Vet ikke hvordan det er med dine hunder, men mine hunder finner vann så snart det lar seg gjøre. Min begrensede erfaring med vann og dun sier at dette ikke er noen god kombinasjon. Det er selvsagt fullt mulig å jobbe rundt dette problemet ved å sørge for å holde våt hund og dunpose adskilt :P. Har ikke turt å utsette exped underlagene mine for hundeklør enda, men jeg tror at med riktig stell av klør (altså ikke for lange og kanskje ikke _helt_ nyklipt med skarpe kanter) og gjerne med et beskyttelsestrekk på liggeunderlaget at dette ikke er et kjempeproblem. Hadde vel ikke satset på å la hundene bruke det som trampoline og hadde nok ikke valgt lightvariantene av underlag. Jeg har et oppblåsbart Klymit underlag som har tålt de hundeklørne det er utsatt for uten problemer.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bergans liggeunderlag og Exped SynMat UL 7 LW og anbefaler alltid dette. Ganske vanlig kombinasjon sånn jeg har erfart blant folk. Expeden er overraskende liten volummessig og veier bare 600g. Har ikke hunder, men antar det skal være mulig å kanskje hive på et overtrekk på liggeunderlaget. Hvorvidt det er effektivt vet jeg ikke!

Jeg har hørt mye bra om warmpeace og kikker på å skaffe meg en selv, så verdt å ta en titt på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg har syntetiske soveposer fra Mountain hardwear som jeg er godt fornøyd med. Veier litt mer, men de har også en pen pris om det teller. Vet ikke hvordan det er med dine hunder, men mine hunder finner vann så snart det lar seg gjøre. Min begrensede erfaring med vann og dun sier at dette ikke er noen god kombinasjon. Det er selvsagt fullt mulig å jobbe rundt dette problemet ved å sørge for å holde våt hund og dunpose adskilt :P. Har ikke turt å utsette exped underlagene mine for hundeklør enda, men jeg tror at med riktig stell av klør (altså ikke for lange og kanskje ikke _helt_ nyklipt med skarpe kanter) og gjerne med et beskyttelsestrekk på liggeunderlaget at dette ikke er et kjempeproblem. Hadde vel ikke satset på å la hundene bruke det som trampoline og hadde nok ikke valgt lightvariantene av underlag. Jeg har et oppblåsbart Klymit underlag som har tålt de hundeklørne det er utsatt for uten problemer.   

Jeg har tenkt på det samme, hund og vann... Og bader de ikke så er det gjerne fuktig i terrenget, noe som igjen medfører bløt hund. I teltet ender jeg opp med minst en hund i armkroken. Så syntetisk er vel svaret! Hvilken modell har du, og kan du si noe om hvor langt ned på gradestokken den er komfortabel? 

Når det gjelder liggeunderlag så er det ikke snakk om at hundene skal fly frem og tilbake på det, men yngstemann er mer lopper i blodet enn gjennomsnittet.. Man må påregne at en klo eller to kan komme bortpå, og et lite trekk på underlaget høres jo ut som en god ide. Klymit skal jeg sjekke opp på nettet, ukjent for meg, men så er jeg heller ikke så godt bevandret i denne utstyrsjungelen! Takk for svar :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, derp skrev:

Jeg bruker Bergans liggeunderlag og Exped SynMat UL 7 LW og anbefaler alltid dette. Ganske vanlig kombinasjon sånn jeg har erfart blant folk. Expeden er overraskende liten volummessig og veier bare 600g. Har ikke hunder, men antar det skal være mulig å kanskje hive på et overtrekk på liggeunderlaget. Hvorvidt det er effektivt vet jeg ikke!

Jeg har hørt mye bra om warmpeace og kikker på å skaffe meg en selv, så verdt å ta en titt på de.

Hei og takk for svar :-) Jeg bruker også Bergans i bunn, og Exped sitt ser veldig digg ut! Det kan nok være en ide med et lite overtrekk på underlaget for å skåne det mest mulig. Ellers fikk jeg et forslag her om underlag fra Klymit som jeg skal se nærmere på. Når det gjelder sovepose så har jeg nok landet på syntetisk av den enkle grunn at hundene stort sett er fuktige når de kommer inn i teltet. Jeg finner ikke noen syntetiske soveposer av merket Warmpeacec, men skal sjekke litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Yvonne skrev:

Jeg har tenkt på det samme, hund og vann... Og bader de ikke så er det gjerne fuktig i terrenget, noe som igjen medfører bløt hund. I teltet ender jeg opp med minst en hund i armkroken. Så syntetisk er vel svaret! Hvilken modell har du, og kan du si noe om hvor langt ned på gradestokken den er komfortabel? 

Jeg har 2, Hyperlamina Flame  med komfortemperatur 0 som sommerpose og en gammel modell Lamina 0 med komfortemperatur  tja, mener jeg leste - 11 et sted som jeg bruker høst og vår. Har ikke vært i nærheten av å teste de ut over komfortemperaturen og de duger så langt fint til mitt bruk. Hekta på tur har tatt inn klymit underlag, men sørg for å kjøpe ett med isolasjon i, jeg syntes forøvrig klymit underlagene er noe herk å blåse opp og hadde satset på noe som har integrert pumpe eller kan blåses opp med pakkpose etc.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped Synmat og tre hunder. Klipper klør 2-3 dager før tur slik at de ikke er så skarpe. Selv om jeg innbiller meg at vi har en felles forståelse for at liggeunderlaget er mitt så gikk jeg til anskaffelse av et Chair kit for at det skulle få litt mer beskyttelse. Pleier å ha med et ekstra skumunderlag sånn i tilfelle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Heriks skrev:

Jeg har 2, Hyperlamina Flame  med komfortemperatur 0 som sommerpose og en gammel modell Lamina 0 med komfortemperatur  tja, mener jeg leste - 11 et sted som jeg bruker høst og vår. Har ikke vært i nærheten av å teste de ut over komfortemperaturen og de duger så langt fint til mitt bruk. Hekta på tur har tatt inn klymit underlag, men sørg for å kjøpe ett med isolasjon i, jeg syntes forøvrig klymit underlagene er noe herk å blåse opp og hadde satset på noe som har integrert pumpe eller kan blåses opp med pakkpose etc.    

Jeg skal se nærmere på sovepose og underlag, takk :-) Jeg trenger ingen pose for veldig mange minus, men jeg må ha en som er varm nok når det kryper rett under null. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

Har Exped Synmat og tre hunder. Klipper klør 2-3 dager før tur slik at de ikke er så skarpe. Selv om jeg innbiller meg at vi har en felles forståelse for at liggeunderlaget er mitt så gikk jeg til anskaffelse av et Chair kit for at det skulle få litt mer beskyttelse. Pleier å ha med et ekstra skumunderlag sånn i tilfelle. 

Den felles forståelsen kommer innimellom an på øyet som ser :-) Chair kit er jo et bra forslag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
On 1/16/2018 at 12:55 PM, Heriks said:

Jeg har syntetiske soveposer fra Mountain hardwear som jeg er godt fornøyd med. Veier litt mer, men de har også en pen pris om det teller. Vet ikke hvordan det er med dine hunder, men mine hunder finner vann så snart det lar seg gjøre. Min begrensede erfaring med vann og dun sier at dette ikke er noen god kombinasjon. Det er selvsagt fullt mulig å jobbe rundt dette problemet ved å sørge for å holde våt hund og dunpose adskilt :P. Har ikke turt å utsette exped underlagene mine for hundeklør enda, men jeg tror at med riktig stell av klør (altså ikke for lange og kanskje ikke _helt_ nyklipt med skarpe kanter) og gjerne med et beskyttelsestrekk på liggeunderlaget at dette ikke er et kjempeproblem. Hadde vel ikke satset på å la hundene bruke det som trampoline og hadde nok ikke valgt lightvariantene av underlag. Jeg har et oppblåsbart Klymit underlag som har tålt de hundeklørne det er utsatt for uten problemer.   

Potesokker er løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.