Gå til innhold
  • Bli medlem

Strømleverandør øker helseeffekten i sammarbeid med dnt


nova

Anbefalte innlegg

 

Fikk akkurat en mail fra en strømleverandør hvor de skrev at de: "vil arbeide tett sammen med DNT for at enda flere kommer seg ut i skog og mark og samtidig bidra til at folk får økt helseeffekt". (De skrev ikke noe om hvor mange watt helseeffekten skulle økes med) Jeg satt og lurte litt på hva en strømleverandør og DNT hadde til felles. Handler det om idealisme eller om strategier som når alt kommer til alt bare har som mål å trekke litt mer penger ut av lommebøkene til folk? F. eks som når sponsorer, eller såkalte "samarbeidspartnere" vil selge dnt-medlemmer verdens dyreste havregryn ved å putte dem i bittesmå poser og kalle det "turmat". Kanskje underforstått, "ekslusiv tørrmat"?

Det er jo et ordtak som sier at det ikke er noen gratis lunch. Noen betaler. Men hva får man egentlig igjen tro? Økt forbruk som følge av dnt-autorisert reklamepåvirkning? Er det et bra alternativ til f. eks økt kontingent? Er det miljøvennlig? Vil det å blande komersielle interesser med det medlemseide dnt over tid kunne undergrave konseptet som dnt er bygget på?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor motstander av denne typen "samarbeid". Dette er stort sett bare en gimmick fra selskapene for å skape seg en folkevennlig profil og miljø/hesle profil. Stort sett basert på svada prat som ikke har rot i virkelige effekter. Store selskaper gjør dette hele tiden, de "kjøper" goodwill ved å knytte merkevaren til saker som har bred appell hos folket. Klart det er fint å koble selskapets verdier mot dnt sine verdier - ut på tur, mosjon og norsk "urørt" natur. 

Æsj - er så lei sånt svada.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Stor motstander av denne typen "samarbeid". Dette er stort sett bare en gimmick fra selskapene for å skape seg en folkevennlig profil og miljø/hesle profil. Stort sett basert på svada prat som ikke har rot i virkelige effekter. Store selskaper gjør dette hele tiden, de "kjøper" goodwill ved å knytte merkevaren til saker som har bred appell hos folket. Klart det er fint å koble selskapets verdier mot dnt sine verdier - ut på tur, mosjon og norsk "urørt" natur. 

Æsj - er så lei sånt svada.

Det er vel dette jeg fornemmer også. På sikt vil slike organisasjoner som dnt kanskje kunne bli mer og mer avhengig av slike inntekter for å få regnskapet i ballanse. Og dermed vil de kanskje lettere kunne settes under press for å etterkomme "sammarbeidspartnernes" ønsker og krav.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere grunner for at et firma aktivt benytter sin «Corporate Social Responsibility» og store deler av dette er jo for å skaffe goodwill. 

Jeg sitter selv og bestemmer hvordan vi skal fordele midler på slik goodwill, og ren reklame er det faktisk ikke. Mye har gått ut uten at vårt navn har vært frontet på noe slags vis. Men mesteparten for de fleste er nok snikreklame uten for snikete sniking. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bedriftens_samfunnsansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan medlemstallet til DNT er eller har vært de siste årene! Men den jobben de gjør og alt som er blitt gjort basert på dugnad er vel langt vanskeligere å få gjennomført i dag enn før! Om de da, klarer å finne samarbeidspartnere som hjelper med både inntekt og andre ting, hvorfor skal dette være negativt!? 

Dugnadsånd er jo bokstavlig talt helt fraværende i samfunnet i dag! Det er bare meg meg meg! Å hvorfor skal jeg hvis jeg ikke får noe igjen for det? 

Jeg liker å tro at de som styrer i DNT, gjør dette basert på at det skal komme oss medlemmer til gode! Men mulig jeg tar feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemstallet til DNT har økt jevnt og trutt, særlig de siste årene. Fra 2016 til 2017 økte antallet med 6 prosent, nå er det over 304000 medlemmer. Jeg har vært medlem i mange år, men har nå meldt meg ut - av forskjellige årsaker. For min del synes jeg de driver for mye tilrettelegging av turopplevelser, og jeg har inntrykk av at de på et vis har tatt "eierskap" til friluftsliv. Men bevares, DNT gjør mye bra også, og jeg har masse å takke dem for opp gjennom årene. Likevel, det er et annet DNT nå enn det var før. Eller kanskje jeg er blitt gammel.... :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Nå vet jeg ikke hvordan medlemstallet til DNT er eller har vært de siste årene! Men den jobben de gjør og alt som er blitt gjort basert på dugnad er vel langt vanskeligere å få gjennomført i dag enn før! Om de da, klarer å finne samarbeidspartnere som hjelper med både inntekt og andre ting, hvorfor skal dette være negativt!? 

Dugnadsånd er jo bokstavlig talt helt fraværende i samfunnet i dag! Det er bare meg meg meg! Å hvorfor skal jeg hvis jeg ikke får noe igjen for det? 

Jeg liker å tro at de som styrer i DNT, gjør dette basert på at det skal komme oss medlemmer til gode! Men mulig jeg tar feil

Tror ikke de som styrer i dnt er helt i takt med grassrota bestandig. Noen har definert dnt som en "samfunnsaktør" og utviklingen har vel gått i rettning av at de på toppen ønsker å være litt "politiske aktører". Det er alt for stor avstand fra vanlige betalende medlemmer til de som sitter på toppen med fast lønn. De som "utvikler" dnt.

Uten dugnader vil vel dnt gå nedenom i løpet av kort tid. Det vil antagelig bli umulig å leie folk til å merke stier, drifte og vedlikeholde hytter osv. Og det er vel den store faren. Tror det er mange grunner til at dugnadsånden er på vei ned i dnt. Kanskje nettopp komersialiseringen er en del av probemet? Noen kan hove inn titusenvis i løpet av en helg på f. eks å holde kurs mens andre legger ned hundrevis av arbeidstimer uten å få noe som helst. Noen skal ha tusenvis av kroner for å kurse folk så de kan bli turledere. Og så forventes det at turlederne gjerne skal lede turer som dugnadsinnsats. Og med nye lover og regler følger det stadig mer ansvar med dette også.

DNT er et merkenavn mange ville betalt mye for å eie. Men hvis alle og en hver kan bruke det i egen markedsføring vil det sikkert vannes ut. For dnt gjør jo ikke som andre som administerer andre sterke merknavn; nemlig setter krav til produktene. Og hvis noen sponser DNT med x anntall kroner, så må som sagt disse pengene hentes in fra kundene. Gjerne mer for å dekke de ekstra utgiftene med administrasjonen osv. Alt må hentes fra oss. Hvilken fordel har da hvermansen?

PS. noen timer etter at jeg fikk mailen som lovte økt helseeffekt fikk jeg en ny mail hvor de annonserte en ganske stor økning i strømprisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gir ikke opp.

Det er de lokale foreningene som bestemmer det meste når det gjelder ordinær drift. Som hvor hytter skal bygges, hvordan disse skal drives, hvor stier skal gå og vedlikehold og merking av disse. Turprogram og standard på tilbudet. Dugnad og drift av hytter og andre tilbud.

DNT er sentralorganisasjonen som samordner medlemsregister, Fjell og vidder og liknende. De bestemmer lite når det gjelder drift....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, REJOHN said:

Og jeg gir ikke opp.

Det er de lokale foreningene som bestemmer det meste når det gjelder ordinær drift. Som hvor hytter skal bygges, hvordan disse skal drives, hvor stier skal gå og vedlikehold og merking av disse. Turprogram og standard på tilbudet. Dugnad og drift av hytter og andre tilbud.

DNT er sentralorganisasjonen som samordner medlemsregister, Fjell og vidder og liknende. De bestemmer lite når det gjelder drift....

Klar over det. Jeg har stor respekt for mitt lokale turlag, og derfor satt det langt inne å melde seg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.