Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang fjell- turjakke


Gjest

Anbefalte innlegg

Den må være lang og robust. Bruksområde er telturer, og lett alpinbruk(tinderangling). Hva anbefaler dere? 

Endret av turjakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Budsjett? Turjakker får du fra noen hundrelapper til 12000.-. Sommer- eller vinterbruk? Membranjakke som er nokså vanntett men som du blir svett i, eller en solid bomull/polyesterjakke som f.eks. Fjellreven G-1000 jakker?
Sistnevnte er svært robust og tåler mye, og er lett å reparere hvis du likevel skulle få rifter eller hull. Ypperlige til vinterbruk men de er ikke vanntette, så du må ha med en tynn regnjakke i vått vær. Membranplagg er som nevnt mer eller mindre vanntette, i hvert fall før de blir slitt. Men du blir våt uansett hvis du er i høy aktivitet og svetter siden de puster dårlig.
Men en lang membranjakke er et allsidig plagg som kan brukes hele året, men skal du ha en som er skikkelig robust må du gå for toppmodellene til f.eks. Norrøna eller Arcteryx, de er laget for klatring og alpint bruk.
Poenget er at det finnes ikke én jakke som er "best". Du må kompromisse uansett, det som er vanskelig er å kompromisse på de riktige stedene for deg og ditt behov :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et langt svar Bjørn J. 

 

Har sett på Norrøna Recon og Arcteryx Theta svx. Problemet med alpin jakkene er at de har blitt så spesialiserte. Trollveggen serien f.eks var lange og romslige, men nå er alpinjakker tettsittende og korte i livet. Hører ofte at bomull er best om vinteren, men er gore-tex så dårlig da? Polfarere bruker det. 

Budsjett 5000

Endret av turjakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Theta SVX, den er på ingen måte kort eller tettsittende. Tvert i mot, den går over baken, og den er romsligere enn de fleste andre jakker i samme størrelse. Kanskje du tenker på Alpha SV - den er kort og spesialisert for alpint bruk, men ikke så godt egnet som en generell turjakke, synes nå jeg. Jeg byttet min SV i en Theta SVX av den grunn. Men jeg tror SVX er utgått fra Arcteryx. Du får tak i noen på ebay fortsatt.
Polfarere bruker også bomull - det kommer vel an på hvem de er sponset av :) . En bekjent gikk over Grønland i Goretex, og han sa det klesvalget var den største tabben de gjorde. Så lenge det er tørt vær er bomull/polyester et veldig godt valg. Selv har jeg nylig gjenoppdaget hvor bra anorakker fungerer, og noen modeller har også lufting i sidene. Men de puster generelt mye bedre enn membranplagg. Ulempen er at de ikke bør bli våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Arc'teryx Theta SVX og jeg opplever den som lang. Jeg går stort sett med jakke når jeg må. Dvs når været må stenges ute og da opplever jeg at det er kurant å lufte og gå litt roligere. Ellers går jeg gjerne med en blanding av underplagg/mellomplagg litt avhengig av være og vind.

Jeg har valgt å stort sett ha med kun 1 "transportjakke" på tur og har da en som kan holde være og vind ute når man må. Det verste jeg opplever er ikke regn, men sludd. Sludd som legger seg på tøyet tester det hardest. Så om jeg skulle kjørt med f.eks bomull så måtte jeg i en de ltilfeller hatt med en jakke til.

Hvis jeg har med flere jakker så er det av typen "campjakke" til når man ikke er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. 
Jeg har flere jakker til formålet, ervervet opp igjennom årene. Noen er kjøpt med tanke på formålet, noen er kjøpt for å teste ut. og noen er kjøpt til andre formål. 
Konklusjonen er at jeg ikke blir enig med meg selv hva som fungerer best. Jeg innbiller meg at Dermizax fungerer bedre i kulde enn det gore-tex gjør. Ofte så er dermizax skalljakker også en del "stillere" enn gore-tex. Mens bomull helt klart er mest behagelig å gå med. På langtur så vil du oppleve at du må ta på deg en spekt jakke på morgenen. Fordi, i motsetning til membran klær, så legger fuktigheten seg i stoffet. Membran klær så er det bare å koste av islaget. 
Det å ha en "lang" jakke på vinter svært behagelig. Den må dekke baken! Og det finnes mange slike jakke fra de fleste produsenter. Dog, produsenter som primært lager produkter for klatring har sjeldent veldig stort utvalg av lange og vide jakker. 
Som noen andre her også hintet til, så ville jeg lagt vekt på at jakken har stormklaff med robust borelås evt. knapper. Da har du en ekstra margin på din side om glidelåsen skulle ryke. Plassering av lommer, antall lommer og størrelse er noe jeg også har lagt litt vekt på. Men det regner jeg med du allerede har tenkt på. 
Synes mange jakker sliter med dårlig hetter. 

Ingen konkrete forslag til deg, du får nesten kartlegge behovet ditt og prøve ymse jakker for å finne en som sitter godt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en lang fjellreven G-1000 jakke på vinteren. Jakken har ypperlige løsninger med lommer, lengde, hette, skrittstropp og tåler alt. Solide og slitesterke saker! Jeg kommer til å bruke den i mange mange år enda, men det finnes også ulemper med slik bomullsblanding om vinteren.

Jeg er neimen ikke helt overbevist om at det "puster" så alleverden som enkelte skal ha det til, for jeg blir klam og våt uansett når jeg går i tungt terreng. Da blir hele G-1000 jakken våt av svette inntil det blir fint vær med sol og behagelig terreng slik at jeg får god tid til å "gå meg tørr", for den tørker ikke så veldig fort. I dårlig vær fortsetter man å ha en våt jakke, da tørker den sakte. Men kanskje det er en fordel at ytterplagget suger opp noe av fuktigheten i undertøyet? Eller kanskje våt jakke gjør at man føler seg mer kald?

Men hvorfor blander man 35% bomull inn i blandingen? Det virker som det bidrar til at stoffet suger opp mer fuktighet og tørker saktere, kanskje rent syntetisk hadde vert bedre? (Softshell, microfiber etc).

Jeg tenker at løsninger med lommer, lengde, glidelås, hette, lufting etc. er det aller viktigste ang. ny vinterjakke. Og da vil både bomullsblandinger og goretex fungere bra vil jeg tro. (NB! Jeg har prøvd goretex lite om vinteren til å kunne si noe sikkert, men i år skal jeg bruke den mye for å kjenne forskjellen til G-1000 selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ViktorS skrev:

Hvilken jakke er dette @Mareng? Driver å ser litt på en g1000 jakke jeg kan bruke med min fjellreven tur bukse. 

Fjellreven Tur Jacket. Er vel gått ut?

Stor i størrelsen.

Den har innvendig klaff med 3 knapper på som eneste backup om glidelåsen ryker, om noe annet skulle være viktig for deg. Jeg satser på at knappene, sekk og hoftebelte holder jakken på plass hvis det skulle skje noe. Glidelåsen er veldig solid da, grov type.

Har Tur buksen og, fornøyd med settet til vinterbruk👍 Vasker med nikwax cotton proof, så slippper jeg å bruke voks for å inpregnere 😉

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fester til barduner, så ser Swiss piranha snow anker fra helsport ut til å være svært gode!

I følge dem selv har de mye bedre hold enn pluggene. Noen som har prøvd dem, også i løs snø? Eller er de noe skit å grave opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mareng skrev:

Når det gjelder fester til barduner, så ser Swiss piranha snow anker fra helsport ut til å være svært gode!

I følge dem selv har de mye bedre hold enn pluggene. Noen som har prøvd dem, også i løs snø? Eller er de noe skit å grave opp igjen?

Den dagen jakken er så lang at du må ankre den med snøplugger så vil jeg påstå den er  FOR lang...

;-)
 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Den dagen jakken er så lang at du må ankre den med snøplugger så vil jeg påstå den er  FOR lang...

;-)
 

Hahaha! Postet i feil tråd! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.