Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna VS Bergans


Simen Sørum

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter en softshellbukse til bruk på tur, fjelltur og muligens også til topptur med ski. Jeg har sett på Norrøna Trollveggen og Norrøna Falketind. Ikke veldig store forskjeller på disse synes jeg, men det er noe forskjell i pris. Jeg liker veldig godt at Norrøna gir karakter for de ulike egenskapene til buksene deres. Det gjør det lett og oversiktlig å finne de egenskapene man ønsker. Jeg har også sett på en litt billigere bukse i form av Okla Bergans. Jeg har prøvd samtlige bukser og denne satt absolutt best, men her kommer altså det jeg lurer på. Er det noen som har erfaring med denne buksa? Bergans gir ikke like konkret informasjon som Norrøna når det gjelder egenskaper. Og er det generelt noen anbefalinger angående Norrøna VS Bergans? Garanti, service, kvalitet osv.

Blir svært takknemlig for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man velger den buksa som sitter best fordi det er den man vil velge å bruke mest. Ergo mer bukse for pengene :) 

Det er vel såpass små forskjeller her uansett at det ikke spiller så stor rolle hva man kjøper tror jeg. Mest viktig å kjøpe noe man vet man vil bruke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kanskje over gjennomsnittet mange tur bukser! Jeg har en Falketind Gore-tex bukse fra Norrøna jeg er fornøyd med så langt, bortsett fra borrelåsen i livet! Den er helt Donald duck! 

Jeg har noen slike softshell bukser, Svalbard tror jeg de heter! Der har røket glidelåser, knapper i skrittet og har priset meg lykkelig mange ganger for at dette er produkter jeg har fått eller kjøpt til innbruddspris 🙄

jeg er veldig skeptisk til kvaliteten på Norrøna om dagen! Jeg hører hele tiden om folk som opplever mangler, men ikke hørt noe negativt på service/reklamasjon! 

Jeg er langt mer fornøyd med Bergans, å tar meg alt for ofte i å ta med meg Bergans produktene på tur framfor nyere Norrøna for jeg vet at de holder mål! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Mareng said:

Norrøna falektind gore-tex tåler for lite og begynner å lekke for fort synes jeg.

Men Goretex er ikke softshell. Jeg er veldig glad i Norrøna Svalbard flex1 bukse (det er softshell), den er robust og ganske tykk i stoffet. Som all annen softshell er den ikke vanntett, men tåler en liten regnskur. Men den tørker ganske fort hvis den blir våt. Ypperlig bukse til allsidig bruk, men kan bli litt for tykk på de varmeste sommerdagene. I motsetning til andre synes jeg borrelåsen i livet er skikkelig smart :) . Norrøna har andre bukser i flex1-stoffet, både tynnere og tykkere/kraftigere.
Jeg har (og har hatt) masse Norrønaprodukter, og er stort sett godt fornøyd med kvaliteten. I hvert fall ikke noe dårligere enn f.eks. Arcteryx og Bergans, som jeg også har en del plagg fra. Både Bergans og Norrøna har meget god kundeservice!
Ellers er jeg enig med Gittiamo at den buksen som passer deg best og du føler deg vel i, er det riktige valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Bjørn J skrev:

Men Goretex er ikke softshell. Jeg er veldig glad i Norrøna Svalbard flex1 bukse (det er softshell), den er robust og ganske tykk i stoffet. Som all annen softshell er den ikke vanntett, men tåler en liten regnskur. Men den tørker ganske fort hvis den blir våt. Ypperlig bukse til allsidig bruk, men kan bli litt for tykk på de varmeste sommerdagene. I motsetning til andre synes jeg borrelåsen i livet er skikkelig smart :) . Norrøna har andre bukser i flex1-stoffet, både tynnere og tykkere/kraftigere.
Jeg har (og har hatt) masse Norrønaprodukter, og er stort sett godt fornøyd med kvaliteten. I hvert fall ikke noe dårligere enn f.eks. Arcteryx og Bergans, som jeg også har en del plagg fra. Både Bergans og Norrøna har meget god kundeservice!
Ellers er jeg enig med Gittiamo at den buksen som passer deg best og du føler deg vel i, er det riktige valget.

Borrelås i livet er helt genialt det, så lenge den holder! Det er ikke mulig å stramme borrelåsen på buksen min! Bøyer jeg meg eller slepper ut magen ryker den ut med en gang! Helt utrolig dårlig kvalitet på borrelåsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bjørn J skrev:

Men Goretex er ikke softshell. Jeg er veldig glad i Norrøna Svalbard flex1 bukse (det er softshell), den er robust og ganske tykk i stoffet. Som all annen softshell er den ikke vanntett, men tåler en liten regnskur. Men den tørker ganske fort hvis den blir våt. Ypperlig bukse til allsidig bruk, men kan bli litt for tykk på de varmeste sommerdagene. I motsetning til andre synes jeg borrelåsen i livet er skikkelig smart :) . Norrøna har andre bukser i flex1-stoffet, både tynnere og tykkere/kraftigere.
Jeg har (og har hatt) masse Norrønaprodukter, og er stort sett godt fornøyd med kvaliteten. I hvert fall ikke noe dårligere enn f.eks. Arcteryx og Bergans, som jeg også har en del plagg fra. Både Bergans og Norrøna har meget god kundeservice!
Ellers er jeg enig med Gittiamo at den buksen som passer deg best og du føler deg vel i, er det riktige valget.

Enig. Og godt skrevet. 

Men jeg har selv Norrøna Svalbard Flex1 og selv om stoffet er perfekt, så er passformen elendig til meg. Den er alt for vid i beina slik at stoffet rundt leggene gnisser inntil hverandre og drar søle og skit opp, samt at den blir fort slitt fordi stoffet gnisser mot hverandre. Min Arc’teryx har mye bedre passform, og den er derfor mye mer brukervennlig, selv om stoffet er tynnere. 

Derfor er det så viktig å heller kjøpe den buksa som man føler sitter best på for det er den som blir brukt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, tshansen said:

Borrelås i livet er helt genialt det, så lenge den holder! Det er ikke mulig å stramme borrelåsen på buksen min! Bøyer jeg meg eller slepper ut magen ryker den ut med en gang! Helt utrolig dårlig kvalitet på borrelåsen

Jøss, det har jeg ikke opplevd på mine bukser. Men en svakhet med borrelås er at de har en tendens til å samle lo og andre uhumskheter, og da svekkes festeevnen. Det kan være det som har skjedd med dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Simen Sørum said:

 Og er det generelt noen anbefalinger angående Norrøna VS Bergans? Garanti, service, kvalitet osv.
 

Som nevnt er både N og B kjent for god kundeservice, og jeg har nå oppdaget at de faktisk gir 5 års garanti på alle sine produkter! Det gjør forøvrig Helsport også, som er berømt for sin service. Slik lang garanti er et godt miljømessig tiltak - først fordi produktene da må være av bra kvalitet og forhåpentligvis vare lenge, men også fordi kundene kan få reparert produktene fagmessig og gratis i stedet for å kaste dem.
Om du velger Bergans eller Norrøna er neppe særlig viktig. Kjøp den buksa som passer deg og ditt bruk, og som du liker best. Når det gjelder forskjell mellom Trollveggen og Falketind er at førstnevnte generelt er robuste, kraftige klær som skal tåle mye, godt egnet for fjellklatring og alpint bruk. Falketind er lettere plagg for mer allsidig bruk, altså neppe konstruert for å tåle like røff behandling som Trollveggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, tshansen skrev:

Borrelås i livet er helt genialt det, så lenge den holder! Det er ikke mulig å stramme borrelåsen på buksen min! Bøyer jeg meg eller slepper ut magen ryker den ut med en gang! Helt utrolig dårlig kvalitet på borrelåsen

Haha, ja. Kjerringen sin falketind Dri3 bukse er helt lik. Eller enda værre, det er nok at du tar 20-30 skritt bortover asfalten, så løsner borrelåsen selv om den er slakk. Og det er ikke en lodott i borrelåsen.

På min falketind goretex bukse er borrelåsen mye bedre. Fikk forøvrig ny falketind goretex fra norrøna fordi den gamle ikke holdt mål. Kundeservicen er bra. Passformen på den nye er lavere i livet (veldig lav), og trang i krysset slik at den kryper opp i rævva og skiller ballene hvis du ikke velger side. Ikke særlig bra passform, men grei nok om man sagfer litt med den. Jeg er allikevel ganske fornøyd med den, men gir den ikke toppscore.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter oppunder Nørrana mtp. at det er bra og digge klær, enig med Bjørn ang. Svalbard buksa. Og den er romslig i størrelsen ja, men aldri opplevd at den blir slitt i leggene fordi den er for vid - har hatt den i 3 år. Jeg pleier å ha kneppet den på den midterste knappen på innstrammingen slik av den sitter litt rundt støvelen, kanskje det hjelper? Blir litt for varm sommerstid dog, slik som nevnt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bjørn J skrev:

Slik lang garanti er et godt miljømessig tiltak - først fordi produktene da må være av bra kvalitet og forhåpentligvis vare lenge, men også fordi kundene kan få reparert produktene fagmessig og gratis i stedet for å kaste dem.
 

Dessverre (?) kaster Norrøna vanligvis produktene og sender ett nytt i stedet for å reparere.

Jeg har hørt (fra usikre kilder) at Bergans holdt også på på den måten, med å dele ut nye plagg som ikke holdt tett i 5 år. Inntil de merket at kundene fant ut at det var lurt å sende inn disse plaggene etter 4,5 år og dermed få nye, siden de ikke klarer å holde det de garanterer. Etter de begynte å levere ut reparerte plagg i stedet har raklamasjonene gått ned, for da trenger ikke det reparerte plagget holde i 5 nye år, slik som det må dersom man sender ut et helt nytt plagg.

Så slik lang garanti er ikke nødvendigvis bare bra for miljøet, for da blir ofte plagg som er 90% vanntett etter 4,5 år kassert og ertattet med nytt. Men uten garantien ville man gjerne fortsatt å bruke plagget fordi det fungerer godt nok allikevel.

Det kan slå begge veier, såklart.

MEN nå dreiet dette seg opprinnelig om softshell som ikke er vanntett. Og da erfarer jeg at slike klær varer mange ganger lengre enn membranklær, for små hull vil man ikke merke, og større hull/rifter er lettere å reparere. De trenger tross alt ikke være vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Martin HJ skrev:

Støtter oppunder Nørrana mtp. at det er bra og digge klær, enig med Bjørn ang. Svalbard buksa. Og den er romslig i størrelsen ja, men aldri opplevd at den blir slitt i leggene fordi den er for vid - har hatt den i 3 år. Jeg pleier å ha kneppet den på den midterste knappen på innstrammingen slik av den sitter litt rundt støvelen, kanskje det hjelper? Blir litt for varm sommerstid dog, slik som nevnt :) 

Den passer nok bedre på menn enn damer :) har en venninne som også sliter med det samme. Vi irriterer oss over «slengbukseeffekten» på disse. Strammer jeg nederst drar den seg lettere opp og blir enda mer lafsete rundt leggene. Best å ha en helt åpen nederst så den faller litt ned. Min har jeg lagt opp 5 cm også uten at det ble så veldig mye bedre. Synd, fordi buksa er god på ellers og stoffet er solid. Har klatra ute en del med den buksa og den tåler det fint så lenge det ikke er varmt ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mareng skrev:

Haha, ja. Kjerringen sin falketind Dri3 bukse er helt lik. Eller enda værre, det er nok at du tar 20-30 skritt bortover asfalten, så løsner borrelåsen selv om den er slakk. Og det er ikke en lodott i borrelåsen.

På min falketind goretex bukse er borrelåsen mye bedre. Fikk forøvrig ny falketind goretex fra norrøna fordi den gamle ikke holdt mål. Kundeservicen er bra. Passformen på den nye er lavere i livet (veldig lav), og trang i krysset slik at den kryper opp i rævva og skiller ballene hvis du ikke velger side. Ikke særlig bra passform, men grei nok om man sagfer litt med den. Jeg er allikevel ganske fornøyd med den, men gir den ikke toppscore.

Ja dette er fryktelig irriternde! Spørs om jeg ikke skal kontakte Norrøna til uken å høre hva de vil gjøre med problemet! Skal tydeligvis ikke være slik forstår jeg 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tshansen said:

Ja dette er fryktelig irriternde! Spørs om jeg ikke skal kontakte Norrøna til uken å høre hva de vil gjøre med problemet! Skal tydeligvis ikke være slik forstår jeg 👍🏻

Jeg hadde en gang et problem med trykknappene på en Svalbard-bukse, de var for "slakke" slik at de lett spratt opp av seg selv (jada, skyld på magen, men det skjer ikke på de andre buksene :) ) . Antagelig en feilproduksjon av knappene. Jeg giddet ikke å sende den inn, byttet trykknappene til en stor, vanlig knapp med knapphull. Det holder!.
Bergans har en bedre løsning akkurat der, de har litt borrelås akkurat rundt trykknappene, det fungerer godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et sitat fra Jørgen Jørgensen i Norrøna, fra Nordlys i 2015:
"Antall reklamasjoner har holdt seg stabilt siden 2007 - selv om vi selger fire ganger flere varer, sier Jørgensen."

Han lyver neppe, men det er klart at ingen, heller ikke Norrøna, lager feilfrie varer. Det viktige er da hvordan reklamasjoner blir håndtert, og der kan det være en fordel at det er norske produsenter. Som nevnt har både Bergans, Helsport og Norrøna meget god og rask kundeservice.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bjørn J skrev:

Her er et sitat fra Jørgen Jørgensen i Norrøna, fra Nordlys i 2015:
"Antall reklamasjoner har holdt seg stabilt siden 2007 - selv om vi selger fire ganger flere varer, sier Jørgensen."

Han lyver neppe, men det er klart at ingen, heller ikke Norrøna, lager feilfrie varer. Det viktige er da hvordan reklamasjoner blir håndtert, og der kan det være en fordel at det er norske produsenter. Som nevnt har både Bergans, Helsport og Norrøna meget god og rask kundeservice.

Ingen er feilfrie, ei heller Norrøna. 

På linje med at Vibram hade nokre parti dårlege solar, har også Norrøna hatt nokre dårlige parti/seriar. 

Første settet mitt med falketind gtx (packlite endog) holdt og holdt. 

Andre sette såg ut som det hadde vore i krigen etter 14 dg. Det samme gjaldt sambo, og turvenninne. 

Opplevde ikke velvilje ved klage men gadd heller ikkje ta det så særiøst. Tapa den saman med gaffa og nyttar den som den er. 

Har boikotta Norrøna for tid tilbake, det heng også saman med andre ting. 

Men: for dei som til liks med meg er veldig gla i Falketindserien, såg eg her om dagen at årets Falketind ser ut til å vere både røffare og meir forsterka, så noko har jo skjedd etter den forrige "fadesa" med den buksa.

Skulle berre mangle. Bukser som ser ut som dei har fått juling over år etter eit par veker, til ein kostnad langt over tre lappar, bør utgå med høge kneløft eter mitt begrep :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bjørn J skrev:

Her er et sitat fra Jørgen Jørgensen i Norrøna, fra Nordlys i 2015:
"Antall reklamasjoner har holdt seg stabilt siden 2007 - selv om vi selger fire ganger flere varer, sier Jørgensen."

Han lyver neppe, men det er klart at ingen, heller ikke Norrøna, lager feilfrie varer. Det viktige er da hvordan reklamasjoner blir håndtert, og der kan det være en fordel at det er norske produsenter. Som nevnt har både Bergans, Helsport og Norrøna meget god og rask kundeservice.

Det kan jo være de teller litt annerledes nå. Både broderen og jeg sendte inn tre bukser og jakker i en sending. Teller de disse 6 som to reklamasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med alt jeg har fra Norrøna (ikke så mye sånn egentlig) men som @Tessatroll har jeg egentlig boikotta de litt. De ble brått mer motefiksert og retta mot middelaldrende menn fra Oslo 3 (satt på spissen) og gått bort fra solid arbeidstøy for naturopplevelser. 

Men så sitter jeg her på kontoret og ser rett inn på utstillingen til deres Flag Store og må innrømme at det er jo pene klær da. Og servicen er utrolig god. Og klærne er praktiske. Men så lenge ingen ringer fra Hamar så får klærne henge i fred fra meg. Jeg klarer meg med min snart 20 år gamle skibukse fra de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye gode svar! :) Har fått mye gode innspill til videre vurdering. 

Godt å høre at de er nogenlunde likestilte disse to. Det er også det inntrykket jeg har fra før. Heller nok mest mot Bergans nå ettersom jeg føler de sitter best. Igjen; takk for innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både okla pant og falketind wondstopper. Falketind windstopper er ganske så lik flex buksa bare med noe mere glidelåser for lufting og litt gore windstopper materiale.

Okla buksa: denne har jeg brukt mye i Nordmarka og buksa har gjort en god jobb, sømmene har begynt å løsne litt men buksa henger sammen enda. Stoffet i seg selv har tålt ganske mye. Det negative før min del er at jeg syns den er for kort samt at den ikke har luftemuligheter. Bergens kaller det å åpne glidelås på lommene er lufting, det syns jeg er bare for å si at de har lufting for det gjør ikke store forskjellen

Falketind windstopper: dette er buksa jeg tar om jeg skal gå langt eller velger den beste buksa, brukes på sommerturer fra skog til godt over 2000 meters topper. For å finne ei som passa måtte jeg finne damemodellen og gå en størrelse opp fra hva jeg normalt bruker. Men den sitter veldig bra. Denne buksa er jeg veldig fornøyd med, god lufting når jeg ønsker og den har ingen slitemerker etter et par år i bruk nå. 

Så etter mye bruk så har okla buksa for min del blitt et bomkjøp, så velger å bruke den på de kortere turene når beste komfort ikke er nødvendig. Vil jo bruke buksa opp. Falketind buksa kjøper jeg nok på nytt nær den tid kommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.