Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindretning i finnmark ved godt fiske


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Her i sør er nordvest en dårlig vind å fiske i, i elver og åpent vann. Jeg tenkte om det kunne være noen forskjeller i Finnmark/Laksefjordvidda, Kanskje er nordvesten bra, mens sør/sørøst er dårlig fiskevær.

Håper det er noen ihuga stangfiskere fra Finnmark som kan si noe om det. Eller ganske enkelt hvilket vær/vindretning som trigger fiskelysten litt ekstra.

Ha en fin kveld

Endret av Tor Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ihuga fisker er jeg, men ikke nødvendigvis med stang. Og aktiviteten foregår helst til fjells. Det må gjerne være både isfiske og fiske med oter. Selv om noen kanskje mener at bruk av sistnevnte redskap er rovfiske og kan føre til overbeskatning av bestandene, er det faktisk bedre for fiskens helse, matkvalitet og størrelse at det fiskes for mye enn for lite. Så bruker jeg også en såkalt stangparavan (en mini-oterfjøl på bare 28 cm/300 gram). Dessuten, hvem bærer vel fisk ned fra fjellet i store mengder og undertegnede er en ihuga vandrer, (om vinteren ski og trekkpulk, dog). Drar man inn i fjellheimen vha. motorisert ferdsel er likevel ulempen med forsøpling og spor etter slikt ofte større enn at vannene beskattes. Men nok om det.

Vindretning, ja. Har aldri brukt Napp & Nytts årlige bitt-tabell (om den enda finnes). Har heller lagt til grunn min gamle gudfars læresetning om at fisken biter best ved nymåne og mine egne erfaringer. Og egne erfaringer, med et åpent øre til folkevisdommen, om at "østavinden tar fisken fra gryta", holder stikk - som hovedregel. Lav- og høytrykk likeså, der lavtrykk gir betraktelig dårligere bitt (fremdeles egne erfaringer, så vær gjerne uenig). (Det sies at) fisken værer lavtrykk og væromslag i opptil et-par dager før dette inntreffer.

Generelt pleier fisken å bli provosert til å ta ved plutselige og brå væromslag. Og fiske i regn er jo en sikker vinner. Mens blikkstille vær, kanskje med skyfri himmel og sol ikke er bra for annet enn å slacke ved teltet. Om man legger opp et kakediagram med nord som klokka 12, vil jeg si at beste vindretning er mellom kl. halv sju og elleve (typisk 2_o'Clock_Man-filosofi). Det er jo også mange andre faktorer å regne inn: vanntemperatur, røye eller ørret?, insektklekking... Men det er jo dette som gjør fisket til den fine aktiviteten det er.

Og velkommen hit!    

   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordavær gir etter min erfaring dårlig fiske i Finnmark også. Hadde bl.a. en tur til Stabburselva der det ble nordavind og 5 dager på rad med fiske fra morgen til kveld uten et eneste napp. Når vinden endelig snudde ble det bra med fangst igjen. Har hatt noe tilsvarende på Laksefjordvidda også, men da fikk vi i hvert fall en og annen småfisk.

Har generelt en formening om at fisken i nord ikke anstrenger seg for å finne mat nå det er lite mat å finne, men heller venter til det blir lett tilgang til mat igjen. Det er vel også grunnen til at man kan få noen ekstreme fangster når bettet virkelig slår til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, esw skrev:

Nordavær gir etter min erfaring dårlig fiske i Finnmark også. Hadde bl.a. en tur til Stabburselva der det ble nordavind og 5 dager på rad med fiske fra morgen til kveld uten et eneste napp. Når vinden endelig snudde ble det bra med fangst igjen. Har hatt noe tilsvarende på Laksefjordvidda også, men da fikk vi i hvert fall en og annen småfisk.

Har generelt en formening om at fisken i nord ikke anstrenger seg for å finne mat nå det er lite mat å finne, men heller venter til det blir lett tilgang til mat igjen. Det er vel også grunnen til at man kan få noen ekstreme fangster når bettet virkelig slår til.

Var i stabburselva, og fikk godt med fisk på nordavind og tåke:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode betraktninger her, så takk for det. Skal på laksefjordvidda for 3 gang nå. Er blitt helt hekta på naturen, fisket, og folket. Bortsett fra at det sjeldent er godt å fiske i sol og stille, samt fiske i regnvær er bra. Har jeg i grunnen aldri blitt helt klok på den lunefulle fjellfisken. Klekkinger og hva fisken spiser er også nyttig å få med seg når man har mulighet til det.

Bakdelen med disse selverklærte fakta, er at jeg liker best å fiske når det er sol og stille :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit å tenke på at Finnmark er ganske stort også , med store forskjeller. Helt nord utpå kysten er mitt inntrykk at fisken er litt mindre kresen på været sålenge det er en klekking på gang. Og klekkinger finner man stort sett hvis man leiter lett. '

I innlandet der det er bedre klima er vel mere lik normalen, da hviler jeg i teltet når det er tåke og ved sterk vind fra nord. Selv om du kan plukke en og annen fin fisk da også

Røya er vel den som er særest på forhold og den blir jeg aldri helt klok på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.