Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk eller pulk?


Humbug

Anbefalte innlegg

God dag. Jeg trenger litt hjelp med en avgjørelse og håper at noen her kan veilede, eventuelt villede, meg litt.

Jeg bruker i dag en ULA Ohm, som jeg er meget begeistret for. Denne viser seg å bli for liten til vinterutstyret mitt, så jeg var på vei til å bestille en Catalyst fra tidligere nevnte produsent for å bruke på vinteren. Så kom jeg til å tenke på at pulk kanskje kunne være et like godt alternativ, og jeg ser at Fjellsport har en pakke med sele, drag og pulk til 2790 kr, altså samme prisområde som ovennevnte sekk.

Altså er jeg litt kjøpsforvirret. Kan noen ta avgjørelsen for meg?

Håpefull hilsen,
Humbug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pariserpulk til ca  700,- Taudrag lages av tau og karabiner fra Biltema etter flere oppskrifter på nettet. En slik Ousland har på bildet her men festet til hoftebeltet på en lett sekk:  https://www.vg.no/forbruker/reise/her-er-polfarernes-beste-turtips/a/23427559/

Lav vekt, velprøvd og under 1000,-  inkl pariserpulk, tau, strikk og karabiner. 

 

https://www.magasinet.no/paris-expedition-sled-varepulk?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Expedition+Paris+Expedition+Sled+varepul

 

Mange linker til og om taudrag: https://www.google.no/search?q=taudrag+parispulk&oq=taudrag+pariser&aqs=chrome.2.69i57j69i60j0.5421j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, SnorreL skrev:

Pariserpulk til ca  700,- Taudrag lages av tau og karabiner fra Biltema etter flere oppskrifter på nettet. En slik Ousland har på bildet her men festet til hoftebeltet på en lett sekk:  https://www.vg.no/forbruker/reise/her-er-polfarernes-beste-turtips/a/23427559/

Lav vekt, velprøvd og under 1000,-  inkl tau, strikk og karabiner. 

 

Så, det du sier er at jeg like godt kan kjøpe begge deler? Jeg liker tankegangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en hel del smak og behag oppi det. Personlig har jeg mye erfaring med sekk på skitur og lite med pulk (har blitt noen få netter nå i jula). 

Inntil videre har sekken (75 liter) egentlig holdt veldig greit så lenge man er bevisst på pakking og vekt (synes selv det blir litt voldsomt hvis det bikker over 25 kg) men den foreløpige "konklusjonen" er at sekken er vel så bra i kupert terreng mens pulken er helt genial hvis det er relativt flatt. Da merkes den omtrent ikke i forhold, så lenge føret ikke er for løst. 

Selv har jeg begge deler og dermed luksusen av å kunne velge men klarte meg egentlig veldig fint før jeg kjøpte pulk også. Synes det går veldig greit å gå på ski med sekk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde besøk av en vestlending her oppe i fjor. Han jobbet sammen med oss noen måneder og turglad som han var ble han invitert med på tur til noe vann+hytte inne på vidda på svarteste vinteren i januar. Han hadde kun erfaring med sekk på skitur. Jeg tok min egen pulk, men slang med en parispulk ferdig rigget med taudrag til han og vi stroppet sekken hans + litt til på parisen. Hadde det ikke vært for at det ikke er så mye som sms-dekning der inne så hadde han bestilt 2 parispulker før vi kom ut igjen... ;-) 


Just sayin...


;-) 

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig og si noe veldig bastant hva som måtte være best for den enkelte, men om det er sånn at du kommer til og være mye på overnattingsturer i vinterhalvåret vil du høyst sannsynlig før eller siden føle behovet for en pulk, videre er sekk av forskjellig størrelser og utførelser alltid kjekt å ha til alle årstider. Personlig vil jeg med andre ord råde deg til og kjøpe en pulk med drag og sele, taudrag eller stivt drag er det dette meninger om, personlig har jeg en forkjærlighet for stivt. Jeg føler jeg har mer kontroll på utforkjøringene med stivt enn et taudrag som fort lever sitt eget liv i bratte utforbakker med svinger og kuler...

Det er tungt å dra en pulk oppover bratte heng med fiskebein, men en god dragsele fordeler nok kreftene mer utover hele kroppen en om du skulle gjort den samme øvelsen med sekk på ryggen, da går det rett på låra og det kan bli fryktelig tungt i lengden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er min erfaring at sekk er ganske vrient om en skal overnatte med telt på vinterstid. Det blir rett og slett veldig mye utstyr og volum. Klart det er mulig om man ikke skal så veldig langt og en enkel overnatting men ikke enkelt!

Et billig pariser brett med taudrag er som flere sier relativt billig og utrolig fleksibelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkjer at mange vil foretrekke pulk fordi det både er meir kroppsvennleg og fordi det opnar for meir "luksus". 

Sjølv vel eg pulk når eg kan, men enkelte terrengtypar og/eller grupper gjer at eg vel sekk. Eg har til dømes gått josten på langs med pulk. Det var sjukt deilig oppe på platået, men det er klart at det kan oppleves tungt i brattene, og er det krevjande tilhøver skal ein ha god skiteknikk og stå godt i beina i dei brattaste partia.

Eg har gått an på langs nokre gonger med sekk. Det er sjukt digg i dei verste kneikene, og på godt føre oppe på platået går det unna, men det oppleves nok hakket tyngre for kroppen min.

Det meste eg har pakka vintersekk for er 5 dagar. I tillegg kom breutstyr. Same kor disiplinert ein er då, vert det litt vekt på sekken.

Det er også litt avgjerdande for meg kva resten av folka eg går med nyttar, då ein ofte (ikkje alltid) har ulik framdrift med pulk og sekk i ulikt terreng.

Så altså, for meg er pulk det foretrukne val, med mindre terreng eller gruppe/turkameratar tilsei noko anna. 

 

EDIT; Eg har også nytta ein kombinasjonsvariant nokre gonger, der det høver eller må til for gjennomføring av tenkt rute. Pulk på sekk i periodar. Då har eg vore glad for at pulken ehiter Paris og ikkje veg 5-6 kg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Selv er min erfaring at sekk er ganske vrient om en skal overnatte med telt på vinterstid. Det blir rett og slett veldig mye utstyr og volum. Klart det er mulig om man ikke skal så veldig langt og en enkel overnatting men ikke enkelt!

Et billig pariser brett med taudrag er som flere sier relativt billig og utrolig fleksibelt. 

En helgetur er ikke noe problem synes jeg, men man må pakke smart. Om man skal ut i 25-30 minusgrader og på de mest eksponerte turene ser jeg utfordringen. Noen forutsetninger jeg har er:

- Dunpose. Jeg bruker gjerne en let dubjakke om natten også, da holder soveposen litt bedre.)

- Kompakt oppblåsbart liggeunderlag.

- Helårstelt med lavt pakkvolum (Eks. Fjellreven abisko serien, jeg bruker Abisko shape 3)

- Lett og kompakt kjele/primus system (Jeg bruker MSR simmerlite og ett primusunderlag på 85 gram).

- Mindre luksusting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.