Gå til innhold
  • Bli medlem

Belysning i telt?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg har flere lamper, men favoritten er denne:

https://www.banggood.com/1800mAh-Power-Bank-Camping-Light-Magnet-3-Modes-Lantern-Rechargeable-Portable-LED-USB-Tent-Lamp-p-1007573.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Kjøpt også fra denne adressen. Må beregne litt tid før den kommer (som oftest må man ha tålmodighet med posten fra Kina). Men lampa er kjempe... godt kraftig lys om man ønsker det og kan dimmet, pluss at den blinker. Kan også fungere som en nød usb lader. Men ikke brukt den. Selv testet jeg den hjemme en gang og satt den på litt dimmet og lot den stå på... etter vel 1,5- 2 døgn skrudde jeg den av uten at den var tom for strøm. Lyset er også behagelig gult (ikke kalt hvitt) som jeg liker. Det er også magnet på den, men den fester ikke all-verdens men sitter fast om man fester den mot en metall plate. 

Har også denne:

https://www.banggood.com/BlitzWolf-BW-LT5-IP68-Waterproof-LED-Lamp-Light-2600mAh-Powerbank-Emergency-Camping-Light-p-1030512.html?rmmds=myorder

Men ikke fått brukt den så mye. Den har også litt hvit kalt lys som jeg ikke liker. Men den er vanntett, som ikke er så galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens vi er inne på teltlys. Tips: Til de lyskilder og lykter som ikke kan settes i transportmodus (de fleste nye hodelykter kan det f.eks) så lønner det seg å enten transportere uten batteriene i, med batteriene i med en bit tynn plastpose rundt og der de skal være eller med ett eller flere batterier snudd feil vei så lykten ikke kan slå seg på i sekken/pulken. Det er ekstremt kjipt å finne ut at du har tømt batteriene på vei til turmålet...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bruke en gravlykt fra Rema1000. Borer to hull, trer i 20 cm ståltråd og en binders, og henger i taket av teltet. Gir nok lys til annet enn lesing (har Kindle), og hjelper litt til med å holde kondensen unna taket av innerteltet. En lykt holder 48 timer.

:devil:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet litt LED fra China, og i forhold til pris og vekt så er jeg fornøyd. Strøm er kjøpt oss Jula som Powerbank og da VET jeg at jeg har strøm for de er oppladet før bruk. Venter på en Solarbank på 20000 mah, men den blir nok best om sommeren i forhold til vekt. Har noen 3-5-8 led stikk som bare settes i banken, lyser mye i forhold til vekt, men kan være litt vanskelig å bruke på en enkel måte. Kjøpte en "sykkellykt" på 3*3*3 cm veier vel 30/40 gram men er helt grei om jeg går i svarte granskauen. Tannbørstestor  bøyelig ledlys har blitt favoritten hjemme, da den er smal og kan bøyes. Lys i teltet kan vel også lages med en led remse på en meter tredd inn i en plastslange. Med strøm i en powerbank så blir det både lys og strøm til telefon/nettbrett. Har den "golfballen" med krok på, og om noen skal på tur i mørket, så hjelper blinkingen på og finne hjem igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.1.2018 den 15.59, ArveS skrev:

Jeg liker å bruke en gravlykt fra Rema1000. Borer to hull, trer i 20 cm ståltråd og en binders, og henger i taket av teltet. Gir nok lys til annet enn lesing (har Kindle), og hjelper litt til med å holde kondensen unna taket av innerteltet. En lykt holder 48 timer.

:devil:

Hvor langt ned fra telttaket henger denne. Det kan bli en voldsom punktvarme over ett slikt lys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Mareng skrev:

Hvor langt ned fra telttaket henger denne. Det kan bli en voldsom punktvarme over ett slikt lys..

Ca 20 cm fra tak. Metallkappen på toppen sprer varmen fint. Telttaket forblir lunkent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2018 at 10:50 AM, DROMEDILLA said:

Mange spennende forslag her nå. Får ta meg en titt i sportsbutikken på de dyrere lyktene. Ble også litt fristet til å teste lykt fra Kina siden de er så billig, og jeg har gode erfaringer med andre billige lykter. Kanskje jeg kan ha en i reserve eller til kortere turer.

Fant denne på ebay nå. Rundt 60 kroner med frakt. Du kan lade den via vanlig kontakt eller solceller. Den lyser 10-20 timer hvis den lades via strøm og 5-6 timer hvis den lades via solceller. Den kan også slås sammen slik at den ikke tar så stor plass. Det er USB uttak og det er mulig å sette inn vanlige batterier i tillegg til det interne. 
 

 

Skjermbilde 2018-01-11 kl. 10.40.57.png

Skjermbilde 2018-01-11 kl. 10.40.57.png

Ikke kjøp denne! Den der er livsfarlig - Har sett noen plukke fra hverandre den og der 220V går inn så er det null sikring. Solcelle greia er ren gimmick også.
Generelt bør du aldri kjøpe billige USB baserte produkter med batterier fra Ebay - farlige greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ikke kjøp denne! Den der er livsfarlig - Har sett noen plukke fra hverandre den og der 220V går inn så er det null sikring. Solcelle greia er ren gimmick også.
Generelt bør du aldri kjøpe billige USB baserte produkter med batterier fra Ebay - farlige greier.

Tviler ikke på at der er noe ræl, men Konkret, hva er det som ikke er forskriftsmessig med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Mareng said:

Tviler ikke på at der er noe ræl, men Konkret, hva er det som ikke er forskriftsmessig med denne?

Det er to ting som generelt er problemer med USB, lading og Batterier på ebay:

1. Produkter med LIPO/oppladbare batterier - Batteriene her er ofte helt uten innebygget sikkerhet for overlading og kan være direkte brannfarlige - spesielt ved lading. Oppgitt kapasitet er ofte i tillegg helt totalt feil - er du heldig får du kanskje 1/3 del av det som er oppgitt.

2. USB baserte lade plugger som kobles i 220V - Er ofte ikke tilstrekkelig sikret mellom sterkstrøm (220V siden) og svakstrøm (5V usb siden). Det betyr at 220V rett fra stikk kontakten kan hoppe direkte over i 5V svakstrøm delen og videre, noe som er veldig farlig og kan skape branntilløp og brann.

LIPO baserte batterier som selges i EU har regulativer som sier noe om konstruksjon og sikkerhet og må da følge dette. Dette blir ikke gjort på mye av kina produktene. Det samme gjelder produkter som transformerer sterkstrøm til svakstrøm, her er det strenge regler på hvordan man skal sikre at 220V ikke kan finne veien gjennom til andre siden som f.eks kan være hva som helst som lades via standard USB. Hvis f.eks 220V finner veien rett over i en usikret LIPO batteripakke på andre siden så har du en eksplosiv brann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

For de som ønsker å se nøyaktig hvor ille mye av det billigste kina rælet er så kan dere blant annet se den lampen som ble linket til i denne videoen:

 

Jeg er skremt!

Den USB porten som blir spenningssatt er garantert ikke merket for så høy spenning, den er ikke beskyttet mot tilfeldig berøring, og ingen av lederne i lampen ser ut til å ha isolasjon for 230V.

At solcellepanelet bare driver lysdioden er jo ikke akkurat farlig, men det sier litt om kvaliteten på disse produktene.

Dette ser for meg ut som en batterilykt, som de har satt på en 230V plugg. Livsfarlig produkt.

Jer er litt usikker på hvem som blir definert som importør når man handler produkter på e-bay, men jeg regner med at det er kjøper som er importør. Da har man vel ett visst ansvar for å sjekke merking på det man importerer (selv om merkingen aldri er noen garanti).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

For de som ønsker å se nøyaktig hvor ille mye av det billigste kina rælet er så kan dere blant annet se den lampen som ble linket til i denne videoen:

Skremmende. Fint å plugge inn telefonen til 10 000 for lading i en slik lykt - 240 volt rett fra USB stikken og det er designet slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nordhauk skrev:

En kombinasjon av stearinlys i fortelt og Black Diamond Moji som henger i en av takhempene i innerteltet funker aldeles strålende. 

I tillegg så får du jo varmebidraget fra stearinlys som positivt bieffekt nå på vinteren. 😊

https://www.vg.no/nyheter/stroempriser/gunnar-varmer-stua-med-telys-ovn/a/101650/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

"For de som ønsker å se nøyaktig hvor ille mye av det billigste kina rælet er så.."

Jeg har sett værre! :D Som fortalt på EEVblog forumet en gang. Hva med billig vannoppvarmingsding fra eBay fra Kina? Koble til strøm, så legge plast/metall saken ned i bøtte med vann for å varme opp vannet. HVA KAN GÅ GALT? Hvis ikke du dauer av strømmen, så blir det kanskje en voldsom eksplosjon etter hvert.

Jeg har kjøpt digital 30V/5A strømforsyning og digital loddestasjon fra stedet jeg kanskje ikke skal nevne så alt for mange ganger her, men måtte pent åpne disse tingene for å se etter at ting var jordet skikkelig. Har til gode å få testet disse tingene skikkelig.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.