Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått på brennrør på optimusen og der ser ut som flere dyser er tette... Kan man legge brennerhodene i bløt så sot og slikt løses opp, isåfall hva? Lurer også på om man kan skru ut dysen som sitter i hvert brennerhode ved rengjøring? Er det noen som vet hvor mye trykk det skal være på denne? Har bare bilventil og fyller med kompressor men har ikke fylt mer enn 1,5 bar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Lignende innhold

    • Av Børter
      Jeg har et par turkniver som jeg gjerne skulle fått litt skarpere. Jeg har jo slipt kniver mange ganger, men bare med enkle brynesteiner og med jukseslipere fra Øyo og Fiskars. Trenger noen tips til hvordan jeg skal komme meg til neste nivå, men uten å bruke for mange timer eller hundrelapper.  
    • Av a_aa
      Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo  Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen
      Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (Skjult lenke - logg inn for å se den) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay (Skjult lenke - logg inn for å se den).
      Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 
      Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte  Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

      En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

      Ellers gikk ting veldig greit  Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

      Og joda, ting roterer fint etterpå  :

      Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover   
    • Av snurrehaler
      Inspirert av tråden til Skjult lenke - logg inn for å se den tenkte jeg å lage en liten tråd om vår kano også.
      Denne saken fant vi på gårdsplassen til et hus vi overtok i fjor høst. Gammel og slitt med noen hull/sprekker som må fikses. Tanken er å få en kano vi kan kose oss med på Harestuavannet/Strykenvannet, så trenger ikke være noe supergode greier liksom.


      Nå skal den først få kose seg litt i sola så den blir tørr, så blir det en omgang sandpapir. Har vært på biltema i dag for å fikse greier til å tette sprekker med, så får vi se hvordan det blir.

      Så blir det en runde med ny, frisk grønnfarge til slutt. Vi har diskutert navn på "barnet" og kommet fram til at Elveblest passer fint.
      Så dette er vel mest for om noen har noen supre tips og slik at jeg om noen år kan sitte som gammel dame å trykke meg rundt inne på fjellforum og mimre over den gangen jeg trudde jeg kunne klare å fikse en kano.
       
    • Av Jensemann
      Hei, jeg kjøpte i går en 4,5 meter glassfiberkano for den nette sum av kr 1000,-. Vi har tre små barn og tenkte å satse på norgesferier i årene som kommer. Vil derfor shine opp denne kanoen så den holder i mange år, men trenger litt hjelp fra proffer underveis.
      1. Forrige eier sa at den var tett på vannet, men de hadde fylt den med vann som et badekar for barna, og da hadde vannet trengt inn i "dobbeltbunnen" ovenfra. De vet ikke hvor hullet er, og det er egentlig irrelevant, for det er nok ikke lett å få det ut igjen den veien. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette dobbeltbunnsystemet fungerer, om det bare er på midten eller hele skroget. Burde jeg borre et hull midt under for å tappe det ut kanskje? 
      2. Denne er slitt grønn, og jeg har lyst til å male den knall gul (yndlingsfargen til 5-åringen:) Hva er enkleste og rimeligste måten å gjøre dette på? Jeg leser at folk skriver "matte ned", hvordan gjør man det? Pussemaskin eller grunning? Deretter bruker jeg UV-bestandig lakk, eller?
      3. Trenger nye seter, hvilket materiale anbefaler dere for dette? 
      4. Jeg har dårlig korsrygg, og liker ikke å sitte, så det passer meg ypperlig at man burde sitte på knærne. Hva kan jeg bruke som underlag til det?

    • Av Borkr
      Hei!

      Var på en 5-dagers forrige uke, hadde pakket sekken ganske kompakt. Litt hermetikk o.l. inni mellom andre saker. Første som møtte meg når jeg skulle slå opp camp var fuktighet inni sekken, første tanken var at vanntanken hadde sprukket, men det kjentes ikke ut som vann. Det var litt oljete og rødt - F*** en boks makrell i tomat hadde åpnet seg. Sikkert grunnet varmen og trykk mot boksens flate/lokk. Tømte sekken, tørket det jeg kunne se og håpte på det beste. 
       
      Neste morgen, og resten av turen, hadde jeg alltid en svak duft av tran da jeg tok på meg sekken eller gikk inn i forteltet. Da jeg kom hjem tømte jeg sekken og lot den stå å lufte. Det meste av lukten forsvant, men allerede etter første tur (litt fuktig) deretter kom lukten like sterkt tilbake.
       
      Jeg har vel ikke noe valg, og bør vel (burde tidligere) ha gitt sekken en real vask. 
       
       
       
       
      Jeg har aldri vasket en Recon-pack, og lurer på hvordan dette bør gjøres, både med tanke på å få fjernet lukten av tran, men også hvilket vaskemiddel/såpe som bør brukes. Det eneste som står på nettsiden til Norrøna er håndvask i badekar og temperatur på omtrent 40 grader. 
       
      Noen som har erfaringer å dele på dette emnet?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



×