Gå til innhold
  • Bli medlem

Èn type drivstoff til flere brennere


VGar

Anbefalte innlegg

Hoi,

Jeg ser at drivstoff til primuser har blitt diskutert opp og ned på dette forumet, 'hydrogenbehandlet', 'med eller uten Nafta' osv.

Selv har jeg en Primus omnifuel, ett Trangia stormkjøkken, en Feuerhand fjøslykt og en nyinnkjøpt Petromax lampe til tur/hyttebruk, og sikkert dobbelt så mange typer drivstoff liggende på boden.
Det jeg lurer på er om noen med litt peiling vet av en brukanes type drivstoff de kan anbefale meg som går overens med brorparten av disse brennerene, slik at jeg kan forholde meg til en eller to typer drivstoff. Gjerne noe som selges på større flasker enn 0,5-1,0 liter og som er lett å få tak i?!

Er det forøvrig noen som også vet om disse burde lagres med eller uten drivstoff i tanken hvis de blir liggende en stund?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo an på hva du har som brenner i stormkjøkkenet. Omnifuel, petromax og fjøslykta brenner parafin. For ikke å sote ned glasset på fjøslykta og tette dysene på brenneren er det greit med rentbrennende parafin. F.eks. lampeolje eller fritidsparafin (sjekk at den tåler kulde for vinterbruk). Når du bruker parafin på omnifuel har du med en liten flaske med rødsprit for å forvarme (1 dl eller 2 er nok). Er mulig å få parafinbrenner/multifuel til stormkjøkken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du også ser så blir vi i liten grad enige om hva som er best egnet :-(
Trangia er tradisjonelt spritkjøkken, og spritbrenneren får du kjøre på den spriten du har til det er brukt opp, Tradisjonell rødsprit eller Fin-Fyr er vel det mest tilgjengelige på markedet. Forgiftet med en "dæsj" tresprit så soter det minimalt, men det er giftig, og du får en flaske til. En rent-brennende parafinkvalitet burde gå bra på de andre. Jetfuel er et godt eksempel, men ikke alltid lett tilgjengelig.  Da kan du komme ned i 2 typer drivstoff.

Mange typer drivstoff lager problemer hvis det står i mange år på tanken, men hvis vi sier inntil et år så går det nok bra å ha det på tanken.

dsk

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.