Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport snøplugger vs. e-bay snøplugger?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg har kjøpt noen helsport 30 cm snøplugger til bruk i pluggfestene langs teltduken. På lappen står det at de veier 40g per stk, men de veier nærmere 60 gram. Helsport har inrømmer feilen, de veier 50% mer enn det som står på lappen, og de har ikke lettere plugger å tilby. Det blir snakk om mye vekt i sekken totalt med alle snøpluggene. (Jeg bruker oftest ryggsekk).

Jeg kjøpte de resterende 3 stk som jeg manglet til pluggfestene rundt teltet på aliexpress. Disse veier mellom 35-45 gram. De er selvfølgelig av tynnere aluminium, og tåler mindre, men jeg skal virkelig ta hardt i om jeg skal klare å bøye de.

Det jeg lurer på om det er noen som har praktisk erfaring med disse lettere snøpluggene fra Aliexpress? Er det snø/is/skareforhold som gjør at de ikke er sterke nok? Mitt inntrykk er at de kjennes mer sterk nok ut til å trampe ned i skare, så jeg ser ingen grunn til å beholde helsportpluggene, med mindre noen andre kan stille med erfaringer som tilsier noe annet?

Lengden og designet er tilnærmet likt, men pluggene fra aliexpress er røde og har ingen skarpe kanter slik som helsport sine har.

 

(Til bardunfestene på teltet bruker jeg 50cm lange brøytetikker som er delt på langs med en snor på midten. Veier mye minder enn aluminiumsplugger)

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke kjøpt dem selv, men jeg sliter med at Helsport sine bøyer seg, så det er rimelig å anta at disse med tynnere gods bøyer seg forholdsvis lett. Problemet oppstår når pluggene fryser skikkelig fast og du må bruke kanten på spaden for å "jekke" dem opp. Når det blir gjort noen ganger bøyer de seg. Jeg imidlertid fortsatt å bruke dem og ingen har knekt enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 minutter siden, whistler skrev:

Har ikke kjøpt dem selv, men jeg sliter med at Helsport sine bøyer seg, så det er rimelig å anta at disse med tynnere gods bøyer seg forholdsvis lett. Problemet oppstår når pluggene fryser skikkelig fast og du må bruke kanten på spaden for å "jekke" dem opp. Når det blir gjort noen ganger bøyer de seg. Jeg imidlertid fortsatt å bruke dem og ingen har knekt enda.

 

Ok. Jeg har knytt en stor løkke i toppen av hver plugg som jeg bruker for å dra de opp. Jeg kan ta spadeskaftet gjennom løkken om de sitter godt, og på den måten skal jeg i teorien unngå at de bøyes. Har ikke prøvd det ut på aluminiumspluggene enda, men det fungerer som bare juling på plastpluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Helsporttelt leveres med røde 31cm snøplugger nesten lik de på bildet. De veier ca 46 eller 47 gr pr stk. De har ingen skarpe kanter og virker litt mer bøylige enn de blanke som har litt tykkere gods.

Tror disse aluminiumspluggene er forbruksvare. Jeg har rettet ut en del slike men tror ikke de blir like sterke etter at de først har vært bøyd.

Jeg har faktisk lurt på å kløyve hurtigvokst selje i tynne spiler og bruke dette som bardunfester. Veden i enkelte typer selje er fjærlett og ganske seig og stiv. Noen ganger er veden i gran slik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tilsvarende plugger fra aliexpress. Selv med løssnø klarte vi å bøye en plugg. Skal ikke så mye til, så helt enig med Nova ift at disse er forbruksvare.

De er lette og billige og det går nok på bekostning av kvalitet. Jeg har spaden og øksa for hånden om de må graves/hugges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge typer og kan bekrefte at de fra Ali er tynnere og bøyes lettere. Synes allikevel at de fungerer fint under de fleste forhold. Mht fastfrysing bruker jeg følgende triks: ikke dytt pluggen helt ned i snøen, men la det stikke opp 1-2cm. Når pluggen skal ut banker/tramper du den først helt ned, slik at den løsner fra snøen, så drar du den lett ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, esw skrev:

la det stikke opp 1-2cm. Når pluggen skal ut banker/tramper du den først helt ned, slik at den løsner fra snøen, så drar du den lett ut.

Jeg gjør også dette. Jeg har kjøpt plugger på eBay som er 31 cm og oransje. De er mye sterkere enn helsport sine.  Søker du opp eBay tråden så finner du de der. Vet ikke vekta. Men tipper at de veier det samme som helsport sine. Vekt på plugger er et ikke tema på høst/ vinter for min del. Blir for litt kritisk om du ikke får satt opp teltet bra. 

Link til tråden

31 cm lange plugger, høy kvalitet ikke noe behov for å gå over med kniv og sandpapir. Stiv aluminium. Fin eloksering og hull til tråd midt på. Tipper det er samme kvalitet som Hilleberg sine snøplugger. Link til ebay 87 kr for fem stk pluss 30kr i frakt. 

 

 

IMG_1313.PNG

Endret av Memento mori
Fant igjen tråden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 16.30, nova skrev:

Nye Helsporttelt leveres med røde 31cm snøplugger nesten lik de på bildet. De veier ca 46 eller 47 gr pr stk. De har ingen skarpe kanter og virker litt mer bøylige enn de blanke som har litt tykkere gods.

Tror disse aluminiumspluggene er forbruksvare. Jeg har rettet ut en del slike men tror ikke de blir like sterke etter at de først har vært bøyd.

Jeg har faktisk lurt på å kløyve hurtigvokst selje i tynne spiler og bruke dette som bardunfester. Veden i enkelte typer selje er fjærlett og ganske seig og stiv. Noen ganger er veden i gran slik også.

Er vel kun Patagonia som leveres med vinterplugger? Eller har de begynt å levere det med andre teltene i x-trem-serien også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge deler. Skal du noen gang slå opp lavvo på f.eks skare eller sand så er du glad for at det er litt stivere/tykkere om du må banke de ned med en vedkubbe eller lignende. Jeg bruker normalt korte plugger på selve teltet og lange (50cm) på bardunene (når det er snø). 

Jeg drar normalt pulk på vinteren så de 300 ekstra grammene på tykke kontra tynne snøplugger er ikke det som kommer til å ta knekken på meg. 

 

Uavhengig av tykke eller tynne kommer du til å "krølle noen" før eller siden. Men løkke i toppen + litt sunn fornuft når de skal opp hjelper fint når du skal ha de opp. Det fungerer fint å bruke noen minutter ekstra når de skal opp om man ønsker å spare noen plugger. Ellers flere fine "ta-opp-plukker-triks" over her også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg bruker disse og er veldig fornøyd sammenlignet med Hilleberg sine 30cm:

http://lawsonequipment.com/Hardgear/Sand-Snow-Anchor-Backordered-2-15-18-p1127.html

 

Disse ser veldig bra ut!

Dog, de fungerer trolig ikke så bra til pluggfestene lags teltduken, det er der jeg trenger kjøpeplugger. På bardunene bruker jeg mine hjemmelagde 50 cm brøytestikker som er delt på langs. Det er gode plugger, synes jeg hittil ihvertfall, og meget lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukee såklart ski/staver når jeg er ved teltet ;) 

Når det gjelder fester til barduner, så ser Swiss piranha snow anker fra helsport ut til å være svært gode!

I følge dem selv har de mye bedre hold enn pluggene, og veier mindre. Noen som har prøvd dem, også i løs snø? Eller er de noe skit å grave opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SnorreL skrev:

Swiss Piranha kan man lage selv. Feks klippe ut plate fra en plastbøtte. En 10 litersbøtte fra biltema bør holde til 2-3 ankere. Flaggline og ring fra samme sted. Mye penger spart. Trolig ca like effektivt. 

Hvis du hade sett hvordan 10-liters plastbøtter ser ut etter å ha stått på utsiden her i -15 og noen såvidt har vært borte i dem så ville du trolig brukt alternativt materiale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SnorreL skrev:

Swiss Piranha kan man lage selv. Feks klippe ut plate fra en plastbøtte. En 10 litersbøtte fra biltema bør holde til 2-3 ankere. Flaggline og ring fra samme sted. Mye penger spart. Trolig ca like effektivt. 

Disse sorte murerbøttene har gjerne plast som holder, men veier nok litt mer. Kan bruke noe tilsvarende jeg finner i garasjen ;)

Men spørsmålet mitt er om noen har prøvd dette, og om det er så effektivt som de påstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Hvis du hade sett hvordan 10-liters plastbøtter ser ut etter å ha stått på utsiden her i -15 og noen såvidt har vært borte i dem så ville du trolig brukt alternativt materiale...

Finnes ulike typer "plast" i plastbøtter. Poenget mitt med den er at det lar seg løse å finne egnet materiale for å selv lage disse ankrene til en lavere kostnad. 

 

Edit: Ser nå at det er seks stykk ankere i pakken fra Helsport. Ikke ett, som jeg først trodde, men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SnorreL skrev:

Swiss Piranha

Jeg har disse, fungerer veldig fint i løs snø, raske å sette ned, og ikke minst å ta opp i forhold til snøplugger som er gravd ned. Bruker disse på løssnøforhold, når jeg opplever at lange snøplugger ikke har nok feste. Dette oppstår helst når du akkurat har slått leir.  De er myke i kulda. 

Eneste ulempe med disse etter min mening er at ringen du trer bardunen gjennom låser bardunen når det er press på den. På Helsport hvor det er en strammer blir det litt tungvindt, mens på Hilleberg som ofte har dobbelte strammere så er det en fordel.

Har disse 6 ekstra med, og syns vekta er verdt det for min del. Ønsker ofte å ha ski og staver tilgjengelig og da er det litt dumt å bruke de som plugger syns jeg. 

IMG_0400.thumb.JPG.37e202e94fc8d748e249e98123700ee5.JPG

På bilde ser du ringene stikke opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har disse, fungerer veldig fint i løs snø, raske å sette ned, og ikke minst å ta opp i forhold til snøplugger som er gravd ned. Bruker disse på løssnøforhold, når jeg opplever at lange snøplugger ikke har nok feste. Dette oppstår helst når du akkurat har slått leir.  De er myke i kulda. 

Eneste ulempe med disse etter min mening er at ringen du trer bardunen gjennom låser bardunen når det er press på den. På Helsport hvor det er en strammer blir det litt tungvindt, mens på Hilleberg som ofte har dobbelte strammere så er det en fordel.

Har disse 6 ekstra med, og syns vekta er verdt det for min del. Ønsker ofte å ha ski og staver tilgjengelig og da er det litt dumt å bruke de som plugger syns jeg. 

IMG_0400.thumb.JPG.37e202e94fc8d748e249e98123700ee5.JPG

På bilde ser du ringene stikke opp

Høres bra ut.

Jeg har kjøpt en pakkke små aluminiumskarabinere fra e-bay, til bruk på snøplugger for barduner. Veier bare noen få gram stk. Men i følge filmen av pluggene på helsport sin side, så låser du ikke bardunen om du trer den gjennom på den måten som vist til slutt i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Men i følge filmen av pluggene på helsport sin side, så låser du ikke bardunen om du trer den gjennom på den måten som vist til slutt i filmen.

Det er samme metode jeg har brukt, mulig at defenisjon på å låse ikke dekker veldig tregt .... Jeg må bruke begge hender og dytte på den ene og stramme på den andre. Burde holdt lenge med en hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Memento mori skrev:

Det er samme metode jeg har brukt, mulig at defenisjon på å låse ikke dekker veldig tregt .... Jeg må bruke begge hender og dytte på den ene og stramme på den andre. Burde holdt lenge med en hånd. 

Ser den. Burde kanskje vert en liten karabiner i stedet for ringen, raskere å hekte de av/på enn å trè bardunen gjennom ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.