Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindvotter


Gisle Uren

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser ut som en veldig fin sykveld det der @Gisle Uren :-) Antar du har skinn på innside av tommel også? Hva slags skinn er på innsiden?

Antar du vil trenge snor til vottene. Jeg ville sydd på en hempe øverst inn mot kroppen på hver vott, og snor opp over skuldre/nakke slik at du lett kan ta av og på votter uten å måtte legge dem fra deg , og ha dem hengende på kroppen.
Snoren bør ha en tverrsnor over bryst så vottene ikke flagrer avgårde ved vind/fart e.l.. Brystsnora bør helst ha en plastbøyle på ene innfestingen på nakkesnora, som gjør at brystsnora ryker dersom vottene skulle henge seg opp i noe . 
Jeg vendte meg til å snurre vottene en gang rundt på ryggen,  venstre over høyre, slik at ikke vottene dinglet rundt foran når de ikke var i bruk (var ikke alltid jeg hadde lommer tilgjengelig når jeg var ute og kjørte med hundene). Når vottene dinglet foran var de i veien når man skulle ordne med liner osv, samt at de var merkelig forlokkende for enkelte hunder :-)  Ved alltid å snurre venstre over høyre visste jjeg alltid hvordan få de løs fra rygg ved behov.
Snora jeg brukte til nakkerem er med refleks fordi jeg tilfeldigvis hadde en del av den tautypen på verkstedet da, men det gjør det enkelt å finne votter sledebagen i mørket med hodelykt på.
Regner med du kjenner til systemet men legger ved et bilde av min løsning.
Uansett, kult med egenprodusert utstyr, kudos for det :-)

vindvotter.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å sjå, eg får både eine og andre tipset!

Sjølv bur eg på ein kant av landet som i stor grad krev vasstette plagg. Så no har eg klipt brukbare stykker av kasserte skallkle eit par sesongar, og skal ved hjelp av gamle mønstre frå Flø Fjellklefabrikk sy både vottar og barnegamasjar, om materialane strekk til.

Edit: kunne tenkje meg å prøve meg på eit par slike traktforma vottar også, vil du dele mønster? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra prosjekt. Tommel opp.:-D

Jeg bruker forøvrig samme snoropplegg som @martin.m, men uten den tverrsnora foran på brystet. For at ikke vottene skal dingle ukontrollert tar jeg med vindvottene i hånden når disse tres inn i jakkeermene, eller tre de gjennom før jakken tas på. Dermed henger vottene løst noen cm fra håndflaten uten at tråden kommer i veien for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @martin.m, har prøvd meg et par ganger med slik snorløsning. Har aldri blitt helt fortrolig med det, men det er vel mest en vane. Det er uansett praktisk at vottene ikke så lett kan forsvinne. Tipset med "det svakeste ledd" i form av en plastspenne på brystet er god. Om snoren hekter seg og den ikke ryker lett, så er det fort gjort å bli liggende igjen i snøen mens hunder og slede fortsetter uten deg.

Jeg brukte tynt skinn av storfe som jeg hadde liggende fra et tidligere prosjekt. Tykkelse og mykhet omtrent som i en skinnjakke. Dette er narvlær/skinn, som vil si at det er ytterste del av huden etter at den er spaltet. Det gir en glatt overflate som er lett å impregnere med lærfett el. Jeg har også noe reinskinn liggende, men turte ikke spandere det på det første paret med votter. Skinn av sau/geit er trolig ikke slitesterkt nok. Og ja, skinn på innsiden av tommelen.

Jeg skal legge ut mønsteret. Det er et svært enkelt håndtegnet mønster, uten beskrivelser, anvisninger eller annet. Skal ta det med på jobb og skanne det. Tror det greit lar seg gjøre å få de tre enkeltdelene inn på hvert sitt A4 ark. Det blir lettere å skrive ut i riktig målestokk.

Jeg har et annet vindvottemønster også. Ikke så godt egnet til håndflate/tommel i skinn på grunn av måte delene klippes ut, men kan legge ut det også.

Går det forresten greit å legge ut .pdf filer som vedlegg, eller er det kun bildefiler som kan legges ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, rayun skrev:

Veldig bra prosjekt. Tommel opp.:-D

Jeg bruker forøvrig samme snoropplegg som @martin.m, men uten den tverrsnora foran på brystet. For at ikke vottene skal dingle ukontrollert tar jeg med vindvottene i hånden når disse tres inn i jakkeermene, eller tre de gjennom før jakken tas på. Dermed henger vottene løst noen cm fra håndflaten uten at tråden kommer i veien for noe.

Mine vindvotter har også en kort line med strikk til å ha rundt håndledd/underarm. Men vottene blir da dinglende nedenfor hånd når man tar dem av, hvilket gjør at de kommer i veien når man skal ordne noe med hunder eller fikse noe når man står på sleden, eller for den saks skyld dinglene rundt staver når man går på ski med pulk f.eks. 
Jeg, for min del, er ikke videre begeistret for den løsningen. Jeg er særs allergisk mot dinglende stuff når jeg beveger meg :-)  Men, hver sin preferanse.
Men nå skal jeg ikke dreie tråden til ts lengre bort fra hans eminente diy vindvotter. For de likte jeg veldig godt. Ser fram til tegning/mønster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mønster til vindvottene. Jeg har laget to versjoner, en der alt er fordelt på A4 ark, og en der alle deler er tegnet overlappende på et A3 ark.

Når dere klipper ut og syr sammen deler, så husk å lage en høyre- og en venstrevott. Mønsteret viser deler til underdelen (håndflate/tommel) for høyrevott. Overdelen er lik for både høyre og venstre.

Vottemønster enkeltvis A4.pdf

Vottemønster samlet A3.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har ryddet litt i gamle papirer og har funnet to ulike mønstre til vindvotter.

Det ene mønsteret stammer fra KFUK-KFUM speiderne. Jeg har funnet det på nettet og lastet det ned i 2010 ser jeg.

Det andre mønsteret er samlokalisert med et mønster til fotposer. Disse mønstrene er også lastet ned fra nettet, men jeg vet ikke hvor det stammer fra. Jeg påberoper meg ikke opphavsrett og sender all honnør videre til rette vedkommende. Om noen drar kjensel på dem, så gi meg gjerne en lyd. Det hadde vært artig å vite hvor de stammer fra.

Vindvotter KFUK-KFUM.pdf

Vindvott-fotpose.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.