Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til valg av Fjellski


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Gratulerer med nye ski!

Det høres ut som en god kombinasjon av ski/sko/binding. God tur!

Om du ønsker best mulig glid så husk at kortfellene bør kortes ned litt i lengden (står vel i bruksanvisningen kanskje?). Noen bruker smalest mulige kortfeller i mohair, avkortede, for best mulig glid, og har en bredere kortfell (kanskje i syntetisk for litt bedre feste og bedre holdbarhet, men med dårligere glid) for de litt brattere områdene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos sikling, så har jeg også lagt inn søk på Finn på et par Nansen som en mellomting av Ingstad og Fischer PowerliteWax. Da gjerne i en litt kortere versjon, selv om jeg egentlig trenger så lange ski som mulig tyngdemessig.

Men jeg har god tid, og klarer meg fint med det jeg har :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Havørn skrev:

Gratulerer med nye ski!

Det høres ut som en god kombinasjon av ski/sko/binding. God tur!

Om du ønsker best mulig glid så husk at kortfellene bør kortes ned litt i lengden (står vel i bruksanvisningen kanskje?). Noen bruker smalest mulige kortfeller i mohair, avkortede, for best mulig glid, og har en bredere kortfell (kanskje i syntetisk for litt bedre feste og bedre holdbarhet, men med dårligere glid) for de litt brattere områdene. 

Ja, jeg så det var anbefalt på ski under 190... men hadde du over 200 meter ski, burde du ikke kutte de ned. Men dette må jeg vel kanskje bare føles meg litt frem på? Jeg forstod det slik at mohair ga bedre feste i bakker, men tålte mindre enn syntetisk? Ja, det er ikke verre enn at jeg eventuelt bytter fellen om jeg heller burde hatt syntetisk? Noen formening?

1 time siden, tronn skrev:

Apropos sikling, så har jeg også lagt inn søk på Finn på et par Nansen som en mellomting av Ingstad og Fischer PowerliteWax. Da gjerne i en litt kortere versjon, selv om jeg egentlig trenger så lange ski som mulig tyngdemessig.

Men jeg har god tid, og klarer meg fint med det jeg har :)

 

Ingstad er de mer for å renne eller? og Fischer mer langrenn? Siden du vurderer Nansen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohair gir litt dårligere feste og noe lavere holdbarhet enn syntet, men bedre glid.

Når det gjelder kortfellebr til åsnes er det kun mohair som gjelder for meg. Mye bedre enn syntet, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fell som gir best feste føler jeg er føreavhengig. Men syntetisk er sikreste kort for bra feste. Men har man ikke erfaring med feller, så mener jeg det er viktig å vite at også feller kan ha dårlig feste eller klabbe. Har hatt noen skikkelig bedritne turer med feller hvor verken synt eller mohair fungerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/8/2018 den 22.09, tshansen skrev:

Jeg har prøvd å lese meg litt fram på nettet, uten den helt store suksessen. Jeg får litt inntrykk av at mange av diskusjonene rundt fjellski er på samme måte som diverse foto diskusjoner. Hvilket fotoapparat skal man velge :-P

Prøvde det samme jeg også, ble mer forvirret enn klok. Men så kom jeg over dette:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 17.50, tshansen skrev:

Mulig jeg banner litt i kirken nå, men til normalt turbruk og for oss som ikke driver toppidrett, finnes det noen som helst grunn til å drive på å smøre skiene sine i dag, med alt det styret som hører med for «bare» litt bedre glid? 

Jeg er en enkel sjel, som ikke har interesse av å bruke 2 dager før hver tur på å preppe ski! Jeg trenger noe som fungerer med normalt eller minimalt vedlikehold! Litt dårligere glid, eller litt lyd er jeg usikker på om ville plaget meg nevneverdig! Men jeg er ikke så veldig mye klokere! Hva bruker dere på toppturer da? Går dere med langfeller i tilllegg? 

Jeg kjenner meg igjen i første setningen og tenkte det samme da jeg skulle kjøpe meg fjellski. 
Brukte mye tid frem og tilbake, kikka på masse smørevideor, guider osv. 

Nå er jeg ingen ekspert ellerno, men det eneste jeg gjør når jeg bruker fjellskia mine er å hive på litt smøring i smøresona og thats it. Det er kanskje mye å hente på å preppe ski ordentlig og alt det der, men for meg så har det funka helt fint å bruke to min på å hive på litt festevoks og på med skia. Går i alt slags føre på mine Åsnes Amundsen.

Fra en enkelt sjel til en annen. Alt jeg har med meg på tur er 3 ulike typer festevoks, som oftest rød, lilla og blå. Hva du bruker kommer ann på forholda, temperaturen og snøen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 12.48, uteturen skrev:

Jeg ser dette dukker opp i de fleste tråder her at det er forskjell i glid.
 

jeg tror dette har mye med høyden på smørelomma å gjøre og at de som produserer konkurranseski har en høyere lomme enn åsnes? 

Merkelig at du får raskere tørr såle på Åsnes og at de føles grovere. har du vært uheldig med varmen på jernet kanskje? evt at du har kjørt grov rotobørste for hardt? det skjer...

De transparente sålene er ikke å direkte sammenlikne med helhvit eller svart siden det er en plastikkblanding inni der, men om det ikke har skjedd voldsomt mye siste året så skal det være en dårligere løsning enn de andre.

 

Må nesten finne ut av dette kjenner jeg! Hører med noen av gutta som selger utstyret og satser på et godt svar!

Da har jeg endelig fått sjekka litt! 

Det meldes følgende:
- Åsnes har samme materiale fra samme produsent og kvalitet som Fischer under skia.
- Det er forskjell i fabrikkslip da Åsnes har gått for en slip som tar opp MER voks pga slitasje på norsk villsnø (kjent problem i skiverden).
- Største forskjell i glid er smørelommer (dette fikk jeg erfare sist helg med mine Ingstad kontra annen modell med smørelomme, Ingstad var riktignok kongen av løssnøen.).
- Det meldes også at selgere i butikkene kan ha fått feil opplæring med tanke på sålekvaliteter av konkurrerende merker.....

Det var hvertfall det jeg klarte å få ut av info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, uteturen skrev:

Da har jeg endelig fått sjekka litt! 

Det meldes følgende:
- Åsnes har samme materiale fra samme produsent og kvalitet som Fischer under skia.
- Det er forskjell i fabrikkslip da Åsnes har gått for en slip som tar opp MER voks pga slitasje på norsk villsnø (kjent problem i skiverden).
- Største forskjell i glid er smørelommer (dette fikk jeg erfare sist helg med mine Ingstad kontra annen modell med smørelomme, Ingstad var riktignok kongen av løssnøen.).
- Det meldes også at selgere i butikkene kan ha fått feil opplæring med tanke på sålekvaliteter av konkurrerende merker.....

Det var hvertfall det jeg klarte å få ut av info!

Ok.

Motstrid det eg har fått av info, frå folk som har arbeidd med og solgt ski gjennom mange år, og som sel både Åsnes og Fischer, og på "uavhengige" stader, altså folk som ikkje har med kvarandre å gjer, og som har generell skikompetanse. 

Hm....er det ikkje mogleg å rigge ein testlabb? 🙈

Må også legge til at til tross for at eg er gla i mine Åsnesski, så synes eg dei vert fortare tørre/grå enn fischerskia... Om det er tilfeldig eller ikkje veit eg ikkje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ok.

Motstrid det eg har fått av info, frå folk som har arbeidd med og solgt ski gjennom mange år, og som sel både Åsnes og Fischer, og på "uavhengige" stader, altså folk som ikkje har med kvarandre å gjer, og som har generell skikompetanse. 

Hm....er det ikkje mogleg å rigge ein testlabb? 🙈

Må også legge til at til tross for at eg er gla i mine Åsnesski, så synes eg dei vert fortare tørre/grå enn fischerskia... Om det er tilfeldig eller ikkje veit eg ikkje. 

 

Merkelig... Har vært i kontakt med Åsnes om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, uteturen skrev:

Da har jeg endelig fått sjekka litt! 

Det meldes følgende:
- Åsnes har samme materiale fra samme produsent og kvalitet som Fischer under skia.
- Det er forskjell i fabrikkslip da Åsnes har gått for en slip som tar opp MER voks pga slitasje på norsk villsnø (kjent problem i skiverden).
- Største forskjell i glid er smørelommer (dette fikk jeg erfare sist helg med mine Ingstad kontra annen modell med smørelomme, Ingstad var riktignok kongen av løssnøen.).
- Det meldes også at selgere i butikkene kan ha fått feil opplæring med tanke på sålekvaliteter av konkurrerende merker.....

Det var hvertfall det jeg klarte å få ut av info!

Takk for research! Gjelder dette bare de svarte sålene til Åsnes, eller har de klart å gi de samme egenskapene til de transparente?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lompa skrev:

Takk for research! Gjelder dette bare de svarte sålene til Åsnes, eller har de klart å gi de samme egenskapene til de transparente?  

Dei er i alle fall ikkje go å få varma opp mot sola, før ein skal legge på feste....irriterar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.