Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknikk og utstyr med pulk etter seg - teori/praksis


Anbefalte innlegg

Jeg stusser noen ganger litt over tråder hvor det settes mye vekt på ski, staver, spenn, lengde og smøring. Da snakker jeg om turer med pulk etter utenfor løyper i fjellheimen. Jeg skal ikke påstå at jeg har en fasit eller er enormt kunnskapsrik men jeg har gjort endel erfaringer selv de siste årene med ganske mange turer med pulk og fjellski.

Slik jeg ser det så er det viktigste når man skal gå med pulk at man har godt feste og kan gå relativt billig og gjevnt. Det blir ikke aktiv ski gåing og diagonalgang med pulk og fjellski. Altså er kjerne muskulatur i bein, armer og rygg langt viktigere en lengde på ski, staver, type bindinger, teknikk, smøring osv! Jeg går 90% av alle mine turer med kortfeller på og har aldri smørt mine fjellski med noe som helst. Hvorvidt du har 10cm lenger eller kortere fjellski mener jeg har marginalt å si i forhold til god form og muskulatur. Ser stadig vekk at det files på veldig mye rart når det gjelder dette, ting som helt klart har mye å si om du går aktivt på langrenn i oppkjørte løyper men som har minimalt å si med pulk utenfor løyper.

Jeg går også mye klassisk langrenn i løyper så jeg har god erfaring med begge deler. Typisk med pulk og fjellski så holder man en snitt hastighet på rundt 20 minutter pr km ved greie forhold og med god form. På langrennski i spor holder jeg gjerne en snitt hastighet på 5-7 minutter pr km. Altså en helt vesentlig forskjell! Det er derfor viktig at man ikke overfører for mange elementer fra langrenn til fjellski og pulk. 

Husk at jeg her snakker om fjellski og pulk utenfor løyper i terreng og under varierende forhold ;) 

Er det bare meg som er rar som ser dette slik? Virker for meg som endel er veldig opptatt av spenn i skia, smøring, teknikk, lengder, osv noe jeg syntes er et rart fokus da det prosentmessig utgjør så lite i forhold til godt feste, bra form og god kjernemuskulatur....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsåvidt enig, MEN jeg bruker også mine fjellski til "kombiturer" eller skiturer der altså hele eller deler av turen går i løype (og til og med uten pulk), men så bor jeg jo så og si på fjellet. I fjor stolte jeg mer på mine smøreegenskaper til pulkturer også. (Det er forholdsvis safe da mesteparten av fjellturterrenget mitt er forholdsvis flatt + at man jo kan ha fellene med i lomma". Og det var så vellykket at jeg kommer til å smøre som førstevalg i år også. Det skal sies at det som regel er en eller annen form for løype i området, om enn ikke kjørt opp, men det hender at andre går der, men det har fungert greit også under helt uoppgåtte forhold. Fordelen er spesielt lengre slake "nedover"-partier der jeg i stedet for å måtte gå med feller kunne stake/skli/gå diagonalgang med pulk på slep og på siste tur brukte jeg mer enn en halvtime kortere hjem enn jeg noen gang har gått på feller. (Turens totallengde er sånn 3-3,5 time så en halv time innsparing uten å gå seg i kjellern er bra)

Så om jeg skulle falle for fristelsen til å anbefale f.eks litt stive ski til fjellbruk så er det fordi jeg er opptatt av at de ikke skal være" helt ubrukerlige" under andre forhold enn løssnø med pulk + at jeg liker det bedre enn for mye ski.;-)





 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, jeg ser jo det at hvis man skal bedrive med litt mer variert bruk så spiller ski egenskaper mer inn - helt enig med deg der @Espen Ørud:)

Det jeg forsøker å poengtere er at det er viktig å tenke på hvilket bruk ski er tenkt til før man går inn på tekniske valg. Det meste fungerer helt utmerket så lenge man har feste og trekker pulk, man trenger ikke så veldig dyrt utstyr nødvendigvis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lettere å gå med smøring enn feller, så smøring foretrekkes når det er hensiktsmessig. Det vil si så lenge det er relativt flatt og fast underlag. På typisk fjellføre med vindpåvirket snø eller 5-10 cm løs og tørr snø er det behagelig med smøring. Bedre glid og godt feste. I dyp snø eller kuppert/mye oppover er feller greiest. Har med kortfeller og to typer voks på tur.

brukes skiene både med feller og smøring, og gjerne på dagsturer uten pulk også, så har spenn betydning. Men hverken lengde eller spenn har like stor betydning som på langrenn i løype. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt at truger må være et brukbart alternativ til ski hvis man skal dra pulk utenfor løyper. Er det noen spesielle fordeler eller ulemper med truger bortsett fra at det går litt saktere og fremkommeligheten er litt bedre tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, nova said:

Jeg har ofte tenkt at truger må være et brukbart alternativ til ski hvis man skal dra pulk utenfor løyper. Er det noen spesielle fordeler eller ulemper med truger bortsett fra at det går litt saktere og fremkommeligheten er litt bedre tro?

Det er definitivt visse forhold, da spesielt store mengder løssnø hvor truger hadde vært bedre. Men om man ser på gjennomsnittlige forhold i fjellheimen så vil jeg tro truger vil kreve mer en ski. På lengre distanser hvor det ikke er veldig bratt så vil du bevege deg lettere og med mindre energi totalt sett kontra truger. Truger må løftes hele tiden, med ski kan du veldig ofte gli bortover uten så mye løfting. Da snakker jeg om generelle forhold.

Men f.eks om du beveger deg i lavlandet i skogsterreng som ofte er variert og kuppert så er nok truger like bra om ikke bedre en ski i endel tilfeller. I skogsterreng er det langt oftere mye løssnø og sjeldent hardpakket så da er truger like greit. I fjellet derimot så er det ofte store partier som har relativt hardt underlag, da blir truger unødvendig tungvint.

Når det er sakt så har jeg "vasset" i snø på fjellet med fjellski og det er jævli tungt :) Har derfor nå vært inne på tanken å ta med truger i pulken. Det kan være gull hvis du får litt ekstreme forhold - typisk stigende terreng med mye løssno/fokksnø.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, nova skrev:

Jeg har ofte tenkt at truger må være et brukbart alternativ til ski hvis man skal dra pulk utenfor løyper. Er det noen spesielle fordeler eller ulemper med truger bortsett fra at det går litt saktere og fremkommeligheten er litt bedre tro?

Truger passer godt i terreng hvor det er dyp snø (trenger ikke være løs) og er humpete/småkupert slik at det blir mange "hull" for skiene. På høyfjellet passer de (trugene) egentlig best enten på stegjernsføre (om du ikke har stegjern) eller i bratte bakker for dem med snebrett på ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante erfaringer. Jeg har både ski og truger, og en parispulk jeg ikke har fått prøvd enda :)

Kanskje var det en ide og ta med truger i tillegg til ski. De veier jo ikke så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, nova skrev:

Takk for interessante erfaringer. Jeg har både ski og truger, og en parispulk jeg ikke har fått prøvd enda :)

Kanskje var det en ide og ta med truger i tillegg til ski. De veier jo ikke så mye.

På fjellet er det sjelden truger er hensiktsmessig, men i skauen er truger absolutt et godt supplement. Jeg planlegger skautur neste helg og kommer garantert til å ta med trugene. Med nesten en meter nysnø antar jeg det kan blir krevende å ta seg oppover i terrenget på fjellski :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Med nesten en meter nysnø antar jeg det kan blir krevende å ta seg oppover i terrenget på fjellski :-)

 

Det kan jeg se for meg :) Tungt nok med bare truger.

Kunne vært gyselig interessant med en turrapport. Er egentlig litt spent på akkurat hvor tungt det er å dra en pulk i løssnø i motbakke. For min del har jeg litt sans for turen i overgangen mellom snaufjell og høyfjellskog. Har en del av det i mitt "nærområde".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, nova skrev:

Det kan jeg se for meg :) Tungt nok med bare truger.

Kunne vært gyselig interessant med en turrapport. Er egentlig litt spent på akkurat hvor tungt det er å dra en pulk i løssnø i motbakke. For min del har jeg litt sans for turen i overgangen mellom snaufjell og høyfjellskog. Har en del av det i mitt "nærområde".

Turrapport kommer ;-) Håper på at snøen har satt seg litt frem mot neste helg så det går nok helt fint, men skal opp på et lite "platå" på rundt 600 meter og da er nok truger rette våpen. 
Veldig fint i grenseland mot tregrensa. Bare å komme seg ut på tur :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er samd i at ein ikkje treng gjere dette til rakettforsking. Det er forskjell på langrenn og fjellski.

Men likevel, skal ein gå langt og lenge, eller har hyppig frekvens i fjellet, tenkjer eg at eg må protestere litt.

Det heile synes eg kjem litt an på kva ein vil ha att for det ein legg i beina. Altså handlar det litt om energiøkonomi. 

Eg er veldig glad i mine lekne Nansen, over Josten, i store mengder laust på Svalbard og i bratte sider på Sunnmøre har eg mora meg med dei. 

Men det er heilt klart at eg får att meir for det eg trykker ned i mine Amundsen, på dei flatare turane. Ei ski med spenn, og rett spenn,  gir betre glid.

Det er god økonomi,anten ein går med fellar eller ei.

På lengre turar  vil eg også vite at når eg svingar inn på eit scooterspor, elle når snøen sett seg fast og fin, så kan eg lange ut. Og jau, faktisk på lange slake parti, i noko som kan likne diagonalgang. 

Og eg smører skia mine ein del, også når eg går med pulk :)

Det morosame er at desse "nerdedetaljane"  også har vist seg gyldig for dei med mindre erfaring. Eg har siste 2 åra ferdast mykje på ski med ei og same venninne,  som har eit par Cecilie skog. Litt for mjuke til henne og hennar bruk, men ho var nøgd, brukte dei på Svalbard på tur mellom anna, og synes livet var topp. 

Så lurte eg henne til å spenne på seg sin sambuars Amundsen før ein vekestur i viddelaandskap. Etter ein km stoppa ho opp, lett indignert "desse skia går av seg sjølv! Det erkje rart eg støtt slit med å halde fylgje i slakt terreng". 

Klårare tale kan ein vel knapt få, frå ein person som tidlegare ikkje hadde hatt noko forhold til ski, spenn osv.  

Eg er samd i at ein ikkje treng all verda for å komme seg i gang med fjellskiturar. Men at skilnadane ski imellom er ubetydelege i den samanheng er eg ikkje samd i, når ein har eit visst volum på skidagar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Tor-Erik-L-77, har du aldri prøvd smørning på fjellskiene? Det anbefaler jeg å prøve ;) 

Jeg har noen 15-20 år gamle Rago ski som er 10 cm kortere enn mine 5 år gamle Nansen. Rago går mye bedre enn nansen hvis man sammenligner smørete ski.

Når det gjelder Nansen bruker jeg smørning når jeg kan, også når jeg går med pulk (aldri gått med mer enn 40 kg i pulken). Er føret og terrenget fint for smørning går jeg heller litt fiskebein i bakkene enn å dra fram feller. Den energien man sparer når det går litt nedover synes jeg er enorm, og den energien man sparer ved å droppe korfellene på flatene er også betydelig. Jeg bruker: Åsnes Nansen, Rottefella BC magnum og crisp stetind.

Men heller feller enn veldig bakglatte ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktiv og nyttig motstand @Tessatroll og @Mareng! Var nettopp det jeg ønsket meg :) 

Det er mulig jeg har i overkant sort/hvitt blikk og jeg tar med glede i mot tips og råd fra de med mer fartstid en meg. Det er vel kanskje litt med å ha så god kombinasjon av riktig utstyr som mulig. Har man ikke prøvd det mest optimale så er det fort og tro at det ikke finnes bedre løsninger, sånn er det jo også med mye annet i livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Takk for konstruktiv og nyttig motstand @Tessatroll og @Mareng! Var nettopp det jeg ønsket meg :) 

Det er mulig jeg har i overkant sort/hvitt blikk og jeg tar med glede i mot tips og råd fra de med mer fartstid en meg. Det er vel kanskje litt med å ha så god kombinasjon av riktig utstyr som mulig. Har man ikke prøvd det mest optimale så er det fort og tro at det ikke finnes bedre løsninger, sånn er det jo også med mye annet i livet. 

Og det er jo ein velsigna tilstand! Eg er eigentleg ikkje så veldig slik på optimalisering. Når andre moddar, rigga, bytter ut og ordnar for å optimalisere tenkjer eg som regel at det funkar fint som eg har det. 

Men på akkurat dette feltet, synes eg faktisk at det har ein praktisk betydning. Men, eg hadde komt meg fram med det første paret mitt med fjellski også, utan tvil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Nå skal det sies, at om du velger å prøve smørning er de kanskje greit å bestemme seg på forhånd for at man ikke skal være redd for å legge kortfeller over evt. klister og smørning som er på skiene :D  Bare får å gjore ting enkelt foe seg selv.

Mine henger godt enda, selv med endel klister og blåswix i limet 😉

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Mine henger godt enda, selv med endel klister og blåswix i limet 😉

Samme her!

Og jeg kan legge til at jeg tidligere sverget til feller til pulk. Uansett. Det hang nok igjen fra en et par turer der jeg slet fælt i noen bakker. Med pulk og dårlig feste. Så da ble det feller som satt uansett. Dette var også før jeg tok det noe særlig seriøst å raspe opp festesonen på skiene med sandpapir, smelte inn grunnvoks og smøre i mange lag. Så bakgrunnen for de dårlige opplevelsene var trolig at jeg hadde dårlig feste pga dårlig forarbeid. Nå kan jeg gå tildels lange turer uten engang å måtte ettersmøre og har stort sett så godt feste at jeg lar fellene være (men de er med selvsagt). Unntaket er når jeg vet det blir mye stigninger, men som jeg har nevnt noen ganger så tar de fleste av pulkturene mine utgangspunkt i at vi starter på såpass stor høyde at de stort sett ikke blir så kuperte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. Jeg hører nok også til de som synes jeg har godt igjen for å gå på ski med skikkelig spenn på pulktur. Har i år byttet ut mine Ingstad med et par stive Fischer E99. Det er en veldig fin følelse å gå med skikkelig smørelomme igjen, og jeg er overbevist om at jeg bruker ganske mye mindre krefter nå. Det ble labbing på Ingstad, mot gliing med E99. Noe har nok også med at kortfellen til Fischer bremser mindre enn Åsnes' variant. Jeg har heller ingen problemer med å smøre ski som jeg bruker feller på. Jeg rubber og smører, som nevnt over. Skal jeg på skikkelig langtur, så legger jeg gjerne et grunnklister (evt skareklister) i bunnen noen dager før, så holde smøringen veldig lenge. Smører med voks oppå der.

Noe av frihetsfølelsen ved fjellskitur blir borte når jeg må stake i utforbakkene. Den gode følelsen når det glir unna på flat vidde er helt fantastisk. På skareføre hender det til og med at jeg skøyter av og til, når forholdene ligger til rette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lompa skrev:

Noe av frihetsfølelsen ved fjellskitur blir borte når jeg må stake i utforbakkene. Den gode følelsen når det glir unna på flat vidde er helt fantastisk. På skareføre hender det til og med at jeg skøyter av og til, når forholdene ligger til rette.

Amen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til en faktor til jeg. Hvor man drar, og hvilket føre man forventer seg. Ser overhodet ikke noe poeng i å ha spenn og smurning om man skal vase rundt i kupert skogsterreng. Der er det stort sett bestandig dypsnø, lite muligheter for å "gli av sted", mange små bakker opp og ned osv. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hammer skrev:

Legger til en faktor til jeg. Hvor man drar, og hvilket føre man forventer seg. Ser overhodet ikke noe poeng i å ha spenn og smurning om man skal vase rundt i kupert skogsterreng. Der er det stort sett bestandig dypsnø, lite muligheter for å "gli av sted", mange små bakker opp og ned osv. 
 

Absolutt. Og om det er det ein skal gjere mest vil det jo ikkje spele noko større rolle. Då er kanskje bæreflate vel så viktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjøpte jeg meg ski med halvfeller, for jeg kommer aldri til å gå på ski om jeg må smøre. Men her ser jeg et potensiale - jeg kan altså smøre med det som passer oftest, under fella??? Og ha feste når jeg er uten feller og også kan skli? Eller er det ingen vits når jeg har Skog-skiene? Feste noen ganger må jo være bedre enn aldri? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Miamaria skrev:

Nå kjøpte jeg meg ski med halvfeller, for jeg kommer aldri til å gå på ski om jeg må smøre. Men her ser jeg et potensiale - jeg kan altså smøre med det som passer oftest, under fella??? Og ha feste når jeg er uten feller og også kan skli? Eller er det ingen vits når jeg har Skog-skiene? Feste noen ganger må jo være bedre enn aldri? 

Du kan definitivt smørje og bruke fellar omeinann. Cecilie har ikkje ei markert smørjelomme. Det vil ikkje seie at du ikkje kan smørje feste, men det vil slitst vekk  raskare  enn med smørjelomme, og glien vil vere noko dårligere enn ei ski  med markert smørjelomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hammer skrev:

Legger til en faktor til jeg. Hvor man drar, og hvilket føre man forventer seg. Ser overhodet ikke noe poeng i å ha spenn og smurning om man skal vase rundt i kupert skogsterreng. Der er det stort sett bestandig dypsnø, lite muligheter for å "gli av sted", mange små bakker opp og ned osv. 
 

Enig i det. Da er det bare å legge på langfellene, for da handler alt om feste. (Og når langfellene er på så spiller det ingen rolle hvorvidt man har smørespenn eller ikke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden var jeg på min første tur med pulk. Det var i en større gruppe på ca. 10 personer, og vi var på tur i Rondane i 5 dage. Der var på forhånd taget beslutning om, at vi skulle gå med feller hele vejen. Jeg tror, at det nogle steder ville have været en fordel at tage fellerne af og smøre. Når det gik moderat nedover, havde jeg med mine feller vanskeligt ved at holde nok fart i skiene til at holde pulken bag mig. Jeg kørte med elektrikerrør rundt om træktovene, så pulken ramte mig ikke hælene. I stedet skar den ud til siden. I åbent fjeldterræn kan man under gode forhold og med lidt øvelse godt bevare kontrollen, selv om pulken kører ved siden af eller endda skråt foran, men det går ikke altid godt. Jeg tror, at mine feller bremsede mere i nedkørslerne, ende de feller, som resten af gruppen havde, så de andre havde ikke lige så store problemer med dette, som jeg havde. Hele gruppen havde lange feller. Med korte feller kunne man måske helt have undgået dette problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.