Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykdom på tur


tshansen

Anbefalte innlegg

Var på hyttetur i helgen å gikk meg på tidenes matforgiftning. Spiste noe Lobnobs som tydeligvis var fordervet. For makan til akutt sykdom har jeg sjeldent opplevd. Nå bodde vi riktignok på hytte, men uten vann og tildels utfordrende forhold. Tørr ikke tenke på hvordan dette hadde blitt på telttur. Opp mot 40 i feber, magesjau begge veier og sinnsyke smerter, gjorde dette til et lite kjekt døgn. Er det andre som har opplevd slikt? Å finnes det noen gode råd/kjerringråd for å stabilisere formen? Hva har dere eventuelt med dere i "pilleskrinet" i sekken? 

Formen er mye bedre i dag, men langt ifra bra nok til å gå på tur/komme seg hjem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imodium, paracet og ibux i førstehjelpsmappa + boxer i klesposen i tilfelle parafinuhell... 

Har du ikke imodium har kull fra løvtrær en positiv virkning på magen. Litt usikker på om furu/gran har like god virkning. 

Ellers er det vel det eneste man kan gjøre å legge toalettrullen i lomma på dunjakka, ha buksa løst kneppet og være i beredskap. Forsøke å få i seg litt veske og mat som stabiliserer/roer magen litt. F.eks. tørt knekkebrød, kornmo e.l. Og ta det rolig mens man venter på at ting roer seg og formen blir bedre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår lagret sjømat/skalldyr/kylling som turmat og da går det som regel bra. ;-)

Har normalt med et par varianter av febernedsettende, Imodium/Idoform i tillegg til noe mer smertestillende som PF. 

Gikk på en liten smell på en fjelltur i fjor, som jeg fortsatt er litt usikker på årsaken til, men som er notert under flere alternativer i erfaringsboken. Dette var pulktur i forhold med mye nysø og dermed tungt føre. Jeg hadde bestemt meg for å gå helt frem til destinasjonen uansett og tok det som trening. Gikk alt for hardt med for lite væskeinntak og væskeinntaket var nok også alt for kaldt da det ramlet ned fra -13 ved oppstart til -23 ved ankomst leirplass og drikkeflaskene var sånn halvfulle med is. Etter en slitsom tur gikk det også en del energi ved ankomst til å sette opp og sikre leir med borg osv da det var i ferd med å blås opp en del. I tillegg ble det gjort energipåfyll ved hjelp av kjekssjokolader. Det viste seg i ettertid at den som smakte litt rart på merkelig vis hadde blitt igjen i glidelåslommen på pulken over sommeren og dermed var noe over et år over dato og lagret i varm bod. En eller flere av disse faktorene gjorde nok at det endte i oppkast og dårlig form etter middag. Meldte inn posisjon og form til pårørende via Inreach og håpet det hele roet seg over natten, noe det heldigvis gjorde. 

Har tidligere gått gjennom og planlagt for evt sykdom på tur. Så lenge det ikke er kritisk så skal jeg normalt klare meg ved å bli liggende noen dager. Jeg har uansett med mat/drivstoff for noen dager ekstra på slike turer. Selv om det kanskje føles kjipere å ligge syk alene i et telt på fjellet så spiller det liten rolle egentlig. Er jeg såpass dårlig hjemme så er det ikke så mange andre alternativer enn å få i seg evt medikamenter som hjelper + å sove det ut der heller...
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også min skrekk, å bli skikkelig dårlig i magen på litt tøffe turer. 

Ellers enig med @Espen Ørud, Kylling og sjømat lønner det seg å styre unna som turmat. Det gjelder også matvarer som inneholder mye melkeprodukter.
Fet mat holder seg veldig bra, fet bacon/flesk/spekepølser osv skal mye til å få dårlig mage av. Sjokoladen som hadde ligget over et år i jakka de Espen hadde nok noen melkeprodukter i seg ;) 

Som nevnt så går det jo stort sett over etter maks et døgn men det kan være rimelig kjipt å fly mye på do i skikkelig kjipe forhold ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matforgiftning er ofte ganske akutt.  Tid fra inntak varierer ofte noe avhengig av om det er bakterier i maten eller gift i maten som er forårsaket av bakterier som er årsaken,  men aktivt kull pleier å ha en ganske god effekt, og så er det viktig å drikke mye,  spesielt ved diaré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en infeksjon med multiresistente bakterier på en tur alene i Finsetraktene i fjor.   Dvs. jeg begynte å kjenne symptomer underveis, skjønte ikke riktig hva det var, men ble skikkelig dårlig dagen etter jeg kom hjem, var sykmeldt i en måned, og var hakket unna sykehusinnleggelse.  Det ble aldri funnet noen plausibel forklaring på infeksjonen, så jeg var vel heldig med timingen - infeksjonen kunne ha slått meg ut mens jeg var langt fra folk og dekning.    Jeg fikk meg en vekker der, og etter det kjøpte jeg meg en InReach, som jeg har med på alenetur både på fjellet og i Nordmarka, så har jeg mulighet til å kommunisere med utenverdenen om det skulle være behov for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått magesjau på tur, men turkameraten fikk det på høyfjellet i fjor vinter. Sannsynligvis pga bensinlekkasje på maten, men det er bare spekulasjoner. Jeg vil tippe at de fleste tilfeller av magesjau på tur skyldes dårlig (hånd)hygiene. Det er et herk å vaske hendene på vinteren, men noen typer (tarm)bakterier er det dessverre ikke nok å "antibac-e", og turkamerater (med barnehagebarn) kan være smittebærere av omgangssyke uten at de vet selv, eller får utbrudd selv.
Etter å ha gått på do, og sovet en natt, var han i fin (nok) form til å returnere hjem som planlagt dagen etter.

Er man to kan man avvente situasjonen noe. Er man alene og langt fra folk, spesielt om vinteren, så må man huske at det er ingen skam å snu, ringe en venn, eller fjerne to gale svar.

Som minner meg om en gang jeg gikk til Kjeragbolten og en i turfølget ble dårlig i magen/uvel. Vi truet han med å ringe etter luftambulanse dersom det kom ut i begge ender. Det mente han ville være så pinlig at han ble frisk igjen av seg selv.

På ‎07‎.‎01‎.‎2018 den 14.31, Espen Ørud skrev:



Har normalt med et par varianter av febernedsettende, Imodium/Idoform i tillegg til noe mer smertestillende som PF. 

 

Merk at idoform er kun et kosttilskudd med melkesyrebakterier, mens imodium er et legemiddel mot diaré. Om man skal ha med melkesyrebakterier så finnes det langt bedre varianter enn idoform (med flere kulturer, og større antall bakterier, som selges på helsekostforretninger.)

23 timer siden, Helhaug skrev:

Jeg gikk på en infeksjon med multiresistente bakterier på en tur alene i Finsetraktene i fjor.   Dvs. jeg begynte å kjenne symptomer underveis, skjønte ikke riktig hva det var, men ble skikkelig dårlig dagen etter jeg kom hjem, var sykmeldt i en måned, og var hakket unna sykehusinnleggelse.  Det ble aldri funnet noen plausibel forklaring på infeksjonen, så jeg var vel heldig med timingen - infeksjonen kunne ha slått meg ut mens jeg var langt fra folk og dekning.    Jeg fikk meg en vekker der, og etter det kjøpte jeg meg en InReach, som jeg har med på alenetur både på fjellet og i Nordmarka, så har jeg mulighet til å kommunisere med utenverdenen om det skulle være behov for det.

Hvordan vet du at det var multiresistente bakterier? Trodde disse omtrent utelukkende forekom på sykehus. Spør fordi jeg er nysgjerrig altså, ikke kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Prebb skrev:

Hvordan vet du at det var multiresistente bakterier? Trodde disse omtrent utelukkende forekom på sykehus. Spør fordi jeg er nysgjerrig altså, ikke kritisk.

Det ble tatt prøver som ble sendt til dyrking, slik ble det identifisert at det var en ESBL-variant.  Fastlegen var flere ganger i kontakt med Ullevål, om jeg burde vært lagt inn, men de ville vente i det lengste, for det er krevende å ha pasienter med multiresistente bakterier.  Isteden lå jeg hjemme og knasket spesial-antibiotika som jeg fikk på apoteket, og slapp å ligge på isolat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Helhaug skrev:

Det ble tatt prøver som ble sendt til dyrking, slik ble det identifisert at det var en ESBL-variant.  Fastlegen var flere ganger i kontakt med Ullevål, om jeg burde vært lagt inn, men de ville vente i det lengste, for det er krevende å ha pasienter med multiresistente bakterier.  Isteden lå jeg hjemme og knasket spesial-antibiotika som jeg fikk på apoteket, og slapp å ligge på isolat.

Skikkelig uflaks å pådra seg noe slikt, men bra det var noe som kunne behandles da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis styrt unna magetrøbbel på tur hittils, og er glad for det - syns det er kjipt nok med omgangssyke hjemme i en varm seng med tilhørende flislagt bad med varmekabler som man kan segne om på etter å ha ropt på elgen. Men ting kan skje, så greit å lese gjennom dette her. Imodium er notert og skal legges til i førstehjelpsutstyret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.