Gå til innhold
  • Bli medlem

Vadesko som funker som tursko?


Lars Weyer Andreassen

Anbefalte innlegg

Hei!
Er det noen som har tips/erfaring med vadesko som også (delvis) kan fungere som tursko/fjellsko?
Tanken er å bruke vadesko + lårvadere på (lang)tur med packraft, der turen i all hovedsak følger vann og elver.
Det må selvfølgelig påregnes litt vandring, enten mellom vann, eller rundt hindringer (fosser/stryk) i elv, da med 20+kg sekk.
Ønsket er å klare seg med ett par sko på lengre turer der totalvekt spiller stor rolle.
Det optimale ville vært en vadesko som kan funke som "fjellsko" på en 10km etappe til fots her og der, men fins det?
mvh
Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endt opp med to sko. Bruker skikkelige fjellsko til all vandring og noen superlette badesko til vaderne der vekt er viktig. Søk på water shoes på ebay , da finner du massevis. feks :

https://www.ebay.com/itm/New-Men-Water-Shoes-Outdoor-Hiking-Wading-Shoes-Hollow-Breathable-Beach-Slip-ons/272630492133?hash=item3f7a0b2be5:m:mWuO-nF3ASh46CY80SYCzAg

Denne typen er geniale i båten da de er myke og fungerer godt som leirsko i camp også. Mine veier vel 100 gram pr sko

Av skikkelige vadesko så synes jeg Vision sine er lette og gode å gå langt i (640 gram/str 43). Blir litt for tunge når de er våte. Men blir valget mitt når jeg skal gå med vaderne hele dagen  http://www.gero.no/nb-NO/produkter/vadesko/vision-loikka-vadesko-med-gummisale.aspx

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mine Simms L2 vadesko (aquastealth gummisåle) kombinert med neoprensokker på denne måte noen ganger. Har fungert ganske OK, men sålen sliter forholdsvis fort, sammenlignet med fjellstøvler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! :-D
Jeg har vært inne på tanken om det du nevner Lars P, og jeg heller nok den veien dersom turen skule bestå av mye vandring med tung sekk.
Men for tur som stort sett foregår på vann så føler jeg at fjellskoene tar vel mye plass, da de stort sett blir liggende i sekk.
Også ved padling av elv, der man gjerne må bære packraften rundt noen hinder (stryk/foss), så vil det bli (for) mye styr med bytting av fottøy for å gå kortere distanser (ikke sikkert man vet hvor langt man må bære heller). Eventuelt at man ender opp med å bære noen hundre meter i "badesko" fordi man ikke gidder skifte, og det kan jo ende på mange måter...
Har undersøkt litt, og ser at det finnes mange vadeskomodeller som ihvertfall ser (og høres) robuste ut. Jeg får nok finne noen som virker gode på foten og så bare prøve meg noen turer:)
Så blir det neste spørsmålet; klarer man å unngå gnagsår om man går lengre distanser med neoprensokker oppi vadesko?:-) Har du noen triks ESW?
-Lars
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms i rett størrelse er nok tingen. Har gått 2x10 dager i vadesko og det har gått overraskende bra. Gikk da i vadebukse også. Gikk stort sett uten tung sekk ( mellom 5 og 10 kg). Gikk alt mellom 4-10 timer per dag i variert terreng. neoprensokker er store og klamme og god tørking mellom dagsetappene anbefales. Gikk i sko en størrelse mindre enn jeg ville kjøpt selv. Dette var i jobbsammenheng og det er ikke sikkert jeg ville valgt samme antrekk på fisketur. Men alt i alt var jeg svært overrasket over hvor lett det gikk etterhvert. Anbefaler også gummisåler. Filt sklir på gress.

mvh

tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.