Gå til innhold
  • Bli medlem

Familieekspedisjonen


REs

Anbefalte innlegg

Egentlig burde jeg sikkert ikke sett på slike programmer for jeg sitter stort sett bare og ergrer meg over hjelpeløse folk uten friluftserfaring, men egentlig burde jeg vel heller gledet meg over at slike programmer sikkert kan bidra til å få en del folk opp av sofaen og ut i naturen. 

Men som den erfarne friluftsmannen jeg er så har jeg også øye og øre for detaljer i naturen og i dagens program så oppdaget jeg noe som jeg ikke trodde var mulig. Den ene familien var henrykt over å finne modne multer, noe som selvfølgelig er stas for alle som liker slike bær, men etter at de hadde sovet en natt i hengekøye så våknet de til lyden av fuglesang og en gjøk som gol i det fjerne. 

Her hvor jeg bor så sies det at gjøken slutter å gale når den ser de første høysåtene, men vanligvis galer den ikke etter at den har sluttet å legge egg og det er vel senest i månedskifte mai juni. Månedskifte mai juni er den tiden da multene begynner å blomstre her i sør, en måned senere i nord, og da går det enda en stund før det er modne bær.

Hvis dette programmet er innspilt om høsten når multene er modne så ville det være veldig rart om det også var en gjøk som gol, ja faktisk så har de fleste fuglene sluttet å synge på høsten. Man hører kanskje noen pip fra en heipiplerke eller noen varsellyder fra en trost, men stort sett så er det stille i skogen på denne årstiden.

Men slike tabber er ikke ukjent i NRK sin historie. Jeg husker for en del år siden at en programleder i NRK radio fortalte om at han en gang skulle lage et intervju med en friluftsmann og dette intervjuet skulle spilles inn ute i naturen. Men været ble for dårlig så de gjorde intervjuet inne i et studio og når det ble sendt på radio så la de bare på noe fuglesang i bakgrunnen, fuglesang som de fant i NRK sitt lydarkiv. Like etter programmet ringte så en opphisset lytter inn og lurte på hvor de hadde tatt opp dette programmet for han hadde hørt fuglesang fra en fugl som ikke hadde vert observert i Norge på over femti år.

Ok, det er kanskje ikke så viktig for flertallet av seerne om det er fuglesang eller ikke. Det er i hvert fall bedre enn den forstyrrende musikken de plent skal legge på naturprogrammene som sendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være forumets detektiv ;)

Men multer kan være tidlig modne de? Jeg plukket modne multer på tur sent i juli, i forfjor sommer. Riktignok i lavlandet på Østlandet da.

Ellers syns jeg programmet var irriterende nok med så utrolig grønne ferskinger, men all ære til dem og måtte de spre masse turglede.
Jeg syns dog at programlederen kunne sitert Mikkjel Fønhus med litt mer respekt og ærefrykt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hørte de gjøken selv, eller var det kun for seerne?

Meget bra observert må jeg si!

Det var nok kun for seerne. Sikkert noe NRK har lagt på i et forsøk på å øke inntrykket av villmark.  Jeg kommenterte gjøken til min kone,  men hun hadde ikke lagt merke til den, så jeg spolte tilbake og da hørte vi den begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Imp skrev:

Du må være forumets detektiv ;)

Men multer kan være tidlig modne de? Jeg plukket modne multer på tur sent i juli, i forfjor sommer. Riktignok i lavlandet på Østlandet da.

Ellers syns jeg programmet var irriterende nok med så utrolig grønne ferskinger, men all ære til dem og måtte de spre masse turglede.
Jeg syns dog at programlederen kunne sitert Mikkjel Fønhus med litt mer respekt og ærefrykt ;)

Jeg er nok ingen detektiv,  men i motsetning til en del andre som jeg har hatt med på tur så bruker jeg både øyne og ører når jeg er ute i naturen og da blir lyden en viktig del av opplevelsen.  Jeg kunne aldri gå på tur med musikk i ørene. Det samme gjelder når jeg ser naturprogram på tv og derfor blir jeg ofte irritert når lyden av natur i naturprogram blir erstattet av musikk. 

De fleste fugleungene er ute av reiret til st. Hans og gjøken galer stort sett for å påkalle oppmerksomhet fra vertsfuglene slik at hunngjøken kan komme til for å legge egg i reirene deres. Den er nok mest aktiv i april og mai måned. Hvis du hører en gjøk i nærheten av der du er så kan du noen ganger høre at hunnen svare med en svak kaklelyd et sted i nærheten. 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Det var en del modne bær også. Vi spiste flere never. Denne ble valgt til avfotografering pga hvordan den stod i forhold til lys og andre fototekniske valg ;-) 

Men der var ingen gjøk? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøken var så, men det var en annen lyd jeg la mer merke til, da den i hvert fall over tv var ukjent for meg. Det var også når de våknet. Kjente du igjen den også, hvilken det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Miamaria skrev:

Gjøken var så, men det var en annen lyd jeg la mer merke til, da den i hvert fall over tv var ukjent for meg. Det var også når de våknet. Kjente du igjen den også, hvilken det var?

I tillegg til gjøken så var det også en del annen fuglesang, noe som er ganske uvanlig på denne årstiden, men det er kanskje lyden av et realt "sagbruk" du sikter til. En av deltagerne snorket slik at til og med katten min, som lå og halvsov på sofaen, reagerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

I tillegg til gjøken så var det også en del annen fuglesang, noe som er ganske uvanlig på denne årstiden, men det er kanskje lyden av et realt "sagbruk" du sikter til. En av deltagerne snorket slik at til og med katten min, som lå og halvsov på sofaen, reagerte.

Nei, det var en ganske tydelig lyd som gjentok seg et par-tre ganger, før og etter det sagbruket. :) Den er jeg ikke vant med å høre her, så jeg ble nysgjerrig på hva den var. (Eller så var det en særdeles merkelig variant av snorking som jeg ikke har hatt med på tur før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Nei, det var en ganske tydelig lyd som gjentok seg et par-tre ganger, før og etter det sagbruket. :) Den er jeg ikke vant med å høre her, så jeg ble nysgjerrig på hva den var. (Eller så var det en særdeles merkelig variant av snorking som jeg ikke har hatt med på tur før.)

Ja det har du rett i. Den kjenner jeg heller ikke, hvis det er samme lyden vi mener, så jeg må vel ta en sjekk i arkivet mitt og se / høre om jeg finner den. Du skal ikke se bort fra at dette lydopptaket kan stamme fra et helt annet sted enn der hvor opptakene er gjort og da kan det godt tenkes at det heller ikke er her i Norge. 

Her må det nok forskes litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miamaria skrev:

Nei, det var en ganske tydelig lyd som gjentok seg et par-tre ganger, før og etter det sagbruket. :) Den er jeg ikke vant med å høre her, så jeg ble nysgjerrig på hva den var. (Eller så var det en særdeles merkelig variant av snorking som jeg ikke har hatt med på tur før.)

Dette var spennende, for du mener den som høres like før gjøken galer første gangen?

Nå har jeg sjekket det meste av mulige norske fugler uten å finne svar. Jeg tenkte at det kanskje var en vadefugl eller en andefugl, men finner ingen som er lik. Jeg var også innom vaktel, men heller ikke dette virket sannsynlig. 

Nei her må jeg visst rett og slett melde pass, men jeg mener at jeg har hørt denne lyden før, sannsynligvis på film eller tv.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett passe teit å legge til lyder som ikke finnes i området på den tiden. Skal man jukse på det viset så bør man ha peiling så det blir riktig setting. Skulle man legge til lyd av isbjørn også, kanskje? (Ikke nevn det for NRK, kanskje de gjør det neste gang da.) For øvrig trodde jeg første gang med det samme at snorkingen var en ku som rautet… Det er vel ikke NRK sin skyld får vi tro.

Anyhow, sjekket nå og det er altså lyden som starter på 18.43 jeg lurer på, den som kommer helt tett før snorkelyden, ikke den aller første for den hørte jeg ikke før nå på en datamaskin med høyere lyd på. Skal høre om noen jeg kjenner har peiling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørkefinken er ganske lett å kjenne igjen og på dette opptaket er det en eller flere sangere i bakgrunnen. Det var gjøken jeg reagerte på først,  men når jeg spilte av episoden på ny så var det lettere å skille ut de forskjellige fuglene.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå la jeg ikke merke til noe gjøk, men jeg må bare berømme dette programmet! Virkelig en flott måte å vise hvor lite som egentlig skal til for å kunne nyte skog og mark 👍🏻 Å uansett hvor klønete man måtte være, er det alltid plass til deg i skogen! Man kan til og med være helt i fred også, om man velger å gå utenom de mest populære turistfellene

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes NRK burde lagt på varseltekst i først program, minst to steder:

1. Når den ene kvinnen maltrakterte maurtua: OBS: hør på barna ikke gjør sånn!

2. Når Ally kanoene fylles med bagasje og bæres og trekkes: OBS - hvis du ikke er sponset av Bergans - ikke gjør sånn.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎01‎.‎2018 den 0.54, Espen Ørud skrev:

Det var en del modne bær også. Vi spiste flere never. Denne ble valgt til avfotografering pga hvordan den stod i forhold til lys og andre fototekniske valg ;-) 

Tror faktisk du heller ikke skal fotografere Multer før Gjøken galer har jeg hørt, og da etter Bjørkefinken har pepet.

  • Liker 1
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Troms har jeg de siste årene hørt gjøken ut i juli ..... Vi har jo hatt et par veldig sene vårer, men gjøken kommer vel tilbake til samme tid hvert år. Mener å ha hørt at hovedverten Heipiplerka kommer stadig tidligere og er ferdig med ruging når gjøken ankommer. Kanskje derfor vi hører koko lengre ut på sommeren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.