Gå til innhold
  • Bli medlem

Og ikke heter det fjelltur lenger, nå heter det topptur.


josteink

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lompa skrev:

Jeg tror nok også dette har mye med saken å gjøre. Stadig færre vokser opp med/i naturen, og man må i større grad "lære seg" fjellet som voksen i stedet for å sosialiseres inn i et fjellmiljø. Naturen blir en slags spesialistgreie, som enkelte utnytter. Fjellguider forteller at du ikke kan gå høgruta i Jotunheimen uten guide, padleforeningene sier at det er uforsvarlig å padle uten våttkort, fjellklatrersentrene sier man ikke skal klatre uten brattkort (eller hva det nå heter). Jeg tror at denne profesjonaliseringen av friluftslivet er en større trussel enn utstyrshysteri.

Veldig godt formulert og helt enig i alt du skriver her! 

Også blir det litt som siste taler snakker om! Teoretikere skal krisemaksimere og analysere den minste lille ting! Det er ikke lov å slå seg, skade seg, eller lære ved å feile! Du skal lære ved å lese i dag! En praktisk tilnærming til friluftslivet er gull verdt, men med en sunn skepsis og evnen til å lytte til egne begrensninger! 

Men så har du et stadig økende problem! Folk som tar bilder i dress/bunad på trolltunga! Folk som står i splitter nytt Devold eller karitrå undertøy med rumpen strategisk plassert i bildet! Vi framstiller naturen, friluftslivet og de tingene som hører med som noe nasjonal romantisk man kanskje ser mest av på Amerikanske klisje programmer! «Ja men de har jo klart det» 

jeg har vært med på flere aksjoner hvor folk må berges ut av fjellet pga dårlig eller mangel på utstyr 🤔 dette er vel et like stort problem som for mye utstyr? Eller

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@tshansen Godt sagt. 

Instagram og sosiale medier på både godt og vondt. Det får folk ut, men det får ofte folk ut på feil grunnlag også. 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg blir helt tussete etter å komme meg ut etter å ha scrolla igjennom Instagram. Men har da såpass fartstid at jeg vet at det er mer bak bildene også. Men det er det ikke alle som vet dessverre. 

Og sosiale medier er ingen ting annet enn en effektiv reklameplakat. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tshansen skrev:

Veldig godt formulert og helt enig i alt du skriver her! 

Også blir det litt som siste taler snakker om! Teoretikere skal krisemaksimere og analysere den minste lille ting! Det er ikke lov å slå seg, skade seg, eller lære ved å feile! Du skal lære ved å lese i dag! En praktisk tilnærming til friluftslivet er gull verdt, men med en sunn skepsis og evnen til å lytte til egne begrensninger! 

Men så har du et stadig økende problem! Folk som tar bilder i dress/bunad på trolltunga! Folk som står i splitter nytt Devold eller karitrå undertøy med rumpen strategisk plassert i bildet! Vi framstiller naturen, friluftslivet og de tingene som hører med som noe nasjonal romantisk man kanskje ser mest av på Amerikanske klisje programmer! «Ja men de har jo klart det» 

jeg har vært med på flere aksjoner hvor folk må berges ut av fjellet pga dårlig eller mangel på utstyr 🤔 dette er vel et like stort problem som for mye utstyr? Eller

Godt oppsummert! 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt med utstyrshysteri er andre "verdier" av gammelt utstyr. Utstyr som man tør å bruke hardt fordi det er velbrukt har for meg en stor egenverdi.

Hvem tar med randoski til 12000 på en fjelltopp som det stikker steiner opp hele veien? Til og med noen års gamle fjellski er for fine til slikt bruk. Så tar man med 15 år gamle Åsnes-ski, og skiene brukes hardt over stein og kvist, og etter turen er stålkanten/sålen "like fin", mens de nyere skiene ville blitt herpet av mye mindre. Ref alt tullet Åsnes hadde med stålkanter som løsnet en periode.

Da får gammelt utstyr en renesanse og en egeneverdi, for man kommer seg faktisk på tur når de med dyrt randoutstyr sitter og glor i skjermen, eller har kjørt land og strand for å finne gode forhold. Det er nok av dem - og jeg har randoutstyr til en liten formue selv som jeg ikke har brukt mye. Første gangen var i Okstindan og da kom folk forbi meg på fjellski i en rasende fart ned fjellsidene. Da innså jeg at utstyret ikke betyr alt, men trøstet meg med at jeg bor på en øy.

Jeg tror og håper at de med utsyrshysteri her på forumet har som en intensjon om å komme  seg på tur og bruke utstyret. Det er ganske OK når man er inne i periodene (slik som nå med skikkelig vinter), at man kan bruke utstyret sitt. Hvis det ikke blir brukt over mange sesonger går man kanskje lei og begynner med noe annet i stedet.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på utstyrshysteri, et sunt forhold til hva som trengs og ikke trengs og asketisme/ubrukelig utstyr. Da jeg var speider på 90-tallet hadde vi mye av det vi kan kalle «konstruktivt press», de eldste overførte på en grei måte sin kunnskap ved diskusjoner. Dette førte til at tynne løypeski ble byttet ut med fjellski, og tynne billigposer ble byttet ut med Ajungilak eller Helsport, at en del av fars gamle rammesekker ble byttet ut med Lill Sport og Berghaus var neppe utslag av hysteri det heller, men det hjalp nok noe på framdrift og humør. Likeledes at polvotter og hansker ble byttet ut med ullvottene man uansett hadde med en vindvott utenpå. Dette var jo det vi kan kalle forholdsvis dyre ting på den tiden. Lill – Sport sekken jeg fikk i 12 – årsgave kostet vel fort 1200 kroner, Tyin Elite posen jeg kjøpte som 16 åring 2600,-. I dag koster tilsvarende produkter enten det samme eller mindre, og man tjener betraktelig bedre. De speiderne jeg har i dag, ser ikke ut til å oppfatte formaninger og råd, eller så er det foreldrene som heller kjøper dataspill i bursdags og julegave, for de fortsetter å møte opp med små sekker, med posen hengende utenpå, biltema underlag, hansker og tynne ski og skisko uten gamasjer. Tror aldri jeg har overhørt en diskusjon om soveposer eller fjellski. Og vi skal jo helst ikke bidra til noe utstyrspress. Vi prøver å både rådgi og vise, men det ser ikke ut til å slå inn før der 17-18.  

Jeg tror dette viser en forskjell, å forvente at utstyr i løpet av noen år tilpasses økt bruk og derigjennom også åpner for nye utfordringer, kontra å begynne på toppen, eller å gi blanke. Det er en tredeling, og middelveien ser for min del ut til å være mest fornuftig her. Forekommer meg at det må jo bli en del bomkjøp om man ikke har peiling på hva man trenger, for de færreste sportsbutikkene (med hederlige unntak for spesialbutikker) har mye kompetanse på friluftsliv (de er nok gode på joggesko og fotball, 75 mm bindinger derimot…) Eller særdeles ukomfortabelt om man ikke har noe utstyr.

Ellers; gikk en skitur med samboeren i helga, hun hadde Åsnes Nansen med kortfell, jeg hadde et par gamle Madshus treski som jeg plukket opp på et loppemarked. Alt i alt var det nok liten forskjell på framdrift oppover, treskiene satt godt, fellene satt godt. Er man garantert kaldt vær – dvs. lavere enn – 5 er treski egentlig bedre da man slipper å plukke av kortfellene for å få noenlunde brukbar fart i nedoverbakke, samtidig som man har noenlunde greit feste for å trekke pulk. Så man skal ikke kimse av treski.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ASI skrev:

Det er jo forskjell på utstyrshysteri, et sunt forhold til hva som trengs og ikke trengs og asketisme/ubrukelig utstyr. Da jeg var speider på 90-tallet hadde vi mye av det vi kan kalle «konstruktivt press», de eldste overførte på en grei måte sin kunnskap ved diskusjoner. Dette førte til at tynne løypeski ble byttet ut med fjellski, og tynne billigposer ble byttet ut med Ajungilak eller Helsport, at en del av fars gamle rammesekker ble byttet ut med Lill Sport og Berghaus var neppe utslag av hysteri det heller, men det hjalp nok noe på framdrift og humør. Likeledes at polvotter og hansker ble byttet ut med ullvottene man uansett hadde med en vindvott utenpå. Dette var jo det vi kan kalle forholdsvis dyre ting på den tiden. Lill – Sport sekken jeg fikk i 12 – årsgave kostet vel fort 1200 kroner, Tyin Elite posen jeg kjøpte som 16 åring 2600,-. I dag koster tilsvarende produkter enten det samme eller mindre, og man tjener betraktelig bedre. De speiderne jeg har i dag, ser ikke ut til å oppfatte formaninger og råd, eller så er det foreldrene som heller kjøper dataspill i bursdags og julegave, for de fortsetter å møte opp med små sekker, med posen hengende utenpå, biltema underlag, hansker og tynne ski og skisko uten gamasjer. Tror aldri jeg har overhørt en diskusjon om soveposer eller fjellski. Og vi skal jo helst ikke bidra til noe utstyrspress. Vi prøver å både rådgi og vise, men det ser ikke ut til å slå inn før der 17-18.  

 

Jeg tror dette viser en forskjell, å forvente at utstyr i løpet av noen år tilpasses økt bruk og derigjennom også åpner for nye utfordringer, kontra å begynne på toppen, eller å gi blanke. Det er en tredeling, og middelveien ser for min del ut til å være mest fornuftig her. Forekommer meg at det må jo bli en del bomkjøp om man ikke har peiling på hva man trenger, for de færreste sportsbutikkene (med hederlige unntak for spesialbutikker) har mye kompetanse på friluftsliv (de er nok gode på joggesko og fotball, 75 mm bindinger derimot…) Eller særdeles ukomfortabelt om man ikke har noe utstyr.

 

Ellers; gikk en skitur med samboeren i helga, hun hadde Åsnes Nansen med kortfell, jeg hadde et par gamle Madshus treski som jeg plukket opp på et loppemarked. Alt i alt var det nok liten forskjell på framdrift oppover, treskiene satt godt, fellene satt godt. Er man garantert kaldt vær – dvs. lavere enn – 5 er treski egentlig bedre da man slipper å plukke av kortfellene for å få noenlunde brukbar fart i nedoverbakke, samtidig som man har noenlunde greit feste for å trekke pulk. Så man skal ikke kimse av treski.

 

 

 

Treski er på mange måtar digg, og står oppført som eit av to punkt i årets budsjett på "ut - sida". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Tessatroll skrev:

Treski er på mange måtar digg, og står oppført som eit av to punkt i årets budsjett på "ut - sida". 

Blir ikke det utstyrshysteri, og unødvendig forbruk, når du allerede har fullt brukbare ski som dekker samme bruksområde? Just sayin 😁

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Blir ikke det utstyrshysteri, og unødvendig forbruk, når du allerede har fullt brukbare ski som dekker samme bruksområde? Just sayin 😁

Eg har ikkje fullt brukbare ski til formålet :) har berre ski med stålkantar. Etter at me fekk fleire bikkjer i hus, som me er på mykje på ski med, melder behovet for stålkantfrie ski seg. 

Og så sant det let seg gjere vil eg kjøpe brukt ;) det gjer eg alltid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.