Gå til innhold
  • Bli medlem

Og ikke heter det fjelltur lenger, nå heter det topptur.


josteink

Anbefalte innlegg

Godt innlegg om snobbifisering av friluftsliv, debatt på dagsnytt atten, 52:00 ut i programmet: https://radio.nrk.no/podcast/dagsnytt_atten

Før kunne ein gå på fjellski ein tur på fjellet men når byfolk fann ut at det går faktisk an å gå utanfor preparert løype og skitrekk så må ein ha med seg nødpeilesender, skredsøker, abs-sekk og all mulig hjallagreier som gjer heile greia eksklusivt og spesielt, det er nemleg veldig viktig å ha gjort med det rette utstyret enn å gjera det med godt nok utstyr.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne gått toppturer med lette randoski, men jeg måtte likevel flire av de som i innslaget lirte av seg hvor viktig dette utstyret var for sikkerheten. Jeg skal vedde mye på at mange av de som blir tatt av skred har mer utstyr enn erfaring, og at kanskje til og med utstyret har fått dem til å ta "kalkulert" risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke akkurat utrykket topptur veldig klart definert. Hvis du befinner deg i et landskap hvor høyeste topp er 250m og det ikke er andre topper i milevis omkrets så er jo det en lokal topptur? Samme om toppen er 250m eller 1000m. Man kan ikke definere topptur til å være kilimanjaro eller everest eksklusivt, det vil jo komme an på omraådet man er i.

Ellers er det klart det er mye rart når det kommer til dette med fjellturer. Folk gikk f.eks toppturer med enkelt utstyr før Randone ble en motesak. Jeg mener uansett at fjellet har plass til mangfoldet som er så fremt folk utviser normal folkeskikk og godt bondevett. Det er tross alt ikke hvilket utstyr du har som betyr noe men at du har riktig utstyr til riktige turer.

  • Liker 5
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Godt forfina byfolk ikke har fått med seg hva tinderangling er :) Ser for meg «tinderangling» i Nordmarka som det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jan@ skrev:

Godt forfina byfolk ikke har fått med seg hva tinderangling er :) Ser for meg «tinderangling» i Nordmarka som det nye.

Jeg bor på Oslos beste midtkant og kan fint finne på å tinderangle jeg 😁 men selv Maridalsalpene kommer til kort der. Det vet jo Oslos tinderanglere allerede. Ullevållsetervandrere kommer nok ikke til å brife med slike uttrykk heller 🙂

Jeg tar meg uansett ikke nær av hva som blir skrevet her, selv med utstyr og lysten på tur er på plass. Men med dagens utstyr er det enklere for meg å nå toppene selv om jeg ikke må helt opp. Jeg legger ikke ut alt (men mye av det) på sosiale medier engang. Og ikke er jeg så unik på dette plan heller gitt. 

Ser ingen ting galt i at folk digger denne formen for friluftsliv. For meg er friluftsliv mer enn å stirre i et bål og spise Real turmat 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Jan@ said:

Godt forfina byfolk ikke har fått med seg hva tinderangling er :) Ser for meg «tinderangling» i Nordmarka som det nye.

tinder-angling, er det en digital versjon av DNT sine røde og grønne toppluer? :baby:

  • Liker 1
  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at diskusjonen reises, men jeg synes hun der polfareren (husker ikke navnet) bommer ganske grovt, for det virker ikke som hun ser egenverdien i nedkjøringene. Jeg har gått på toppturer (og like gjerne nestentoppturer) med hovedvekt på nedkjøringene helt siden åttitallet. Først på fjellski, så telemark, og nå randonnee. Det nye utstyret har gjort at mange som tidligere ville stått i slalåmbakken nå går opp bakkene selv.

I fjor satt jeg en times tid på Rasletind, kanskje den lettest tilgjengelige 2000-meteren i Jotunheimen. Det kom folk på skøyteski, markaski, fjellski, telemarkski, randonneeski og til og med splitboard.  Fjellskiene er fremdeles i flertall. Ned igjen er det et salig skue. Noen banker ned i høy fart, mens andre krysser frem og tilbake og stopper hver gang de skal snu. Det er alltid noen oldskul telemarkere i falmet anorakk. Enkelte tar av seg skiene og aker på ræva i de bratteste partiene.

Poenget mitt er vel ikke annet enn at de gamle brukerne av fjellet fremdeles er der. Og så har vi fått noen nye. Det er vel disse hun ikke liker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, josteink skrev:

Godt innlegg om snobbifisering av friluftsliv, debatt på dagsnytt atten, 52:00 ut i programmet: https://radio.nrk.no/podcast/dagsnytt_atten

Før kunne ein gå på fjellski ein tur på fjellet men når byfolk fann ut at det går faktisk an å gå utanfor preparert løype og skitrekk så må ein ha med seg nødpeilesender, skredsøker, abs-sekk og all mulig hjallagreier som gjer heile greia eksklusivt og spesielt, det er nemleg veldig viktig å ha gjort med det rette utstyret enn å gjera det med godt nok utstyr.  

Eg plar ynskje debattar ring utstyr og hyesteri velkomment, men meinar samstundes at det er ein debatt som treng nyansar framfor motpolar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg plar ynskje debattar ring utstyr og hyesteri velkomment, men meinar samstundes at det er ein debatt som treng nyansar framfor motpolar.

Enig. Jeg er jo ingen fan av overforbruk. Men det er jo ingen tvil om at dagens utstyr gjør friluftslivet tilgjengelig for flere også. 

Jeg har drømt om toppturer i alle år, men først nå med randoneeutstyr kan jeg selv få til dette. Endelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:
Sitat Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil. Sitat
– Kardemommeloven

Som min bestefar alltid sa.... Man behøver ikke selv være idiot, bare for alle andre er det :-P Jeg orker ikke bruke mye krefter på å analysere hva folk bruker eller har av utstyr for å kose seg i marka. Vi er alle forskjellig å har forskjellige behov for "eksponering"... Det positive med at naturen er blitt inn, uansett hva du kaller det. Er at langt fler kommer seg ut på tur og nyter den fantastiske naturen vi har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Eg plar ynskje debattar ring utstyr og hyesteri velkomment, men meinar samstundes at det er ein debatt som treng nyansar framfor motpolar.

Veldig enig. Oppmerksomhet rundt (over)forbruk og motehysteri innen friluftsliv er helt topp. Men det er (dessverre?) ikke sånn at alt var bedre før. Det minner meg litt om de som mener sykkelhjelm og bilbeltepåbud er tåpelig, fordi det gikk jo bra med oss... Stort sett gjorde det det, helt til det ikke gikk bra. Sykkelhjelmer og bilbelter har reddet mange liv. Nytt utstyr er ikke bare tåpelig. Det hadde vært interessant å se forskning/statistikk som sier noe om antall ulykker/dødsfall i fjellet nå kontra tidligere tider, sett opp mot hvor mange som bruker fjellet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må heller ikke glemme at folk flest var langt mer ute å fikk grundigere "opplæring" i friluftslivet. Man ser en voldsom fordumming av samfunnet når det kommer til bruk av enkle redskaper eller kunnskaper til å kunne "overleve" ute. Jeg er hellig overbevist om at veldig mange ulykker i fjellet i dag går på uvitenhet. Folk har ikke begrep på hvordan været kan endre seg til det verre på veldig kort tid. De overvurderer egne evner og har ingen eller liten kunnskap til å være i marka/fjellet. 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg skal være med venner og bekjente på tur. De stiller i tights, joggesko, vindjakke, hodelykt og vannflaske i hånden. Jeg har 38 liters sekk på ryggen og rustet for flere dager i fjellet :-P  

Ikke umulig at Røde Kors sitter med tall på hvor mange ulykker det var i fjellet før, kontra i dag. Men usikker på hvor man kan hente ut denne informasjonen. Hvorfor er motehysteri i fjellet noe verre enn andre plasser? Å hvilken rolle spiller det? Hvis man selv føler at gleden av å være på tur forsvinner av at andre ferdes i naturen fullrigget i det nyeste av det nye, er det vel strengt talt en selv som har problemer? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tshansen skrev:

.....

Hvorfor er motehysteri i fjellet noe verre enn andre plasser? Å hvilken rolle spiller det? Hvis man selv føler at gleden av å være på tur forsvinner av at andre ferdes i naturen fullrigget i det nyeste av det nye, er det vel strengt talt en selv som har problemer? 

 

Motehysteri er selvfølgelig ikke verre i fjellet enn andre steder, men det er fjellet vi snakker om her. Og motehysteri er en uting, fordi det krever at man konstant bytter ut utstyret. Og det forbruket tåler ikke kloden vår. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg tror vi må rydde opp i begrepsbruken her, eller rettere sagt definere hva utstyrhysteri er. Nå begynner folk nærmest å si at dersom man har på seg klær når man går på tur er det og utstyrhysteri.

Utstyrhysteri er når man mener at man MÅ ha mer og dyrere utstyr enn det som er nødvendig for å (trygt) ferdes i natur/skog/fjell. Utstyrshysteri kan også være når man kjøpe masse dyrt fjellutstyr som man aldri bruker eller er utvilsomt veldig overdrevet i forhold til det man kommer til å trenge noen gang. Også når man konstant bytter ut utstyr fordi det er kommet noe litt bedre på markedet er også ganske hysterisk. Sånn tolker jeg det ihvertfall.

Om man har lyst på randonee-utstyr og fullt skredsøkerutstyr for å gå på skitur i fjellet er det selvfølgelig helt ok. Men det blir utstyrshysteri først når man tror man MÅ ha dette for å gå på skitur i fjellet, og ikke kan klare seg trygt med langt enklere og billigere utstyr.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, Snutemor skrev:

Motehysteri er selvfølgelig ikke verre i fjellet enn andre steder, men det er fjellet vi snakker om her. Og motehysteri er en uting, fordi det krever at man konstant bytter ut utstyret. Og det forbruket tåler ikke kloden vår. 

Skulle alle levd som nordmenn hadde vi trengt 3 kloder.

Sånn sett er friluftsfolk er blant de jeg kjenner som kjører aller mest bil, bruker mest flourcarboninpregnering og har størst forbruk av gore-tex klær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Skulle alle levd som nordmenn hadde vi trengt 3 kloder.

Sånn sett er friluftsfolk er blant de jeg kjenner som kjører aller mest bil, bruker mest flourcarboninpregnering og har størst forbruk av gore-tex klær...

Jepp. Deprimerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mareng skrev:

Skulle alle levd som nordmenn hadde vi trengt 3 kloder.

Sånn sett er friluftsfolk er blant de jeg kjenner som kjører aller mest bil, bruker mest flourcarboninpregnering og har størst forbruk av gore-tex klær...

Ja, mye værre enn folk jeg kjenner som bruker penger på mye elektronikk, båter som brenner flere hundre liter diesel pr dag
og muskelbiler.
Er sikker på at det dør 25 pingviner og 2 isbjørn av forurensingen når den ene båten startes!
Hmm, bør kansje se meg om etter ennå en Gore-Tex jakke :aww:

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.